Tatra 128 / PK Graphica / 1:32 HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
Tatra 128 / PK Graphica / 1:32 HOTOVO
Tak a teď střihnu do historie. Tahle Tatra se mi vždycky líbila, i když se historicky nikdy moc neujala ve stínu slavné P V3S. Proto jsem rád, že spatřila světlo světa u fy PK Graphica. VašekH chce příští rok v Pace trhnout rekord v počtu vystavených Tatrovek, tak tohle bude doufám jedna z nich.
Tatra 128 pochází z roku 1951, kdy byl vznesen požadavek na nový terénní automobil pro čs. armádu. Je to v podstatě narychlo předělaná zkrácená verze T 111 včetně zmenšeného motoru. Jde o vzduchem chlazený osmiválec 9884 cm3, max. výkon byl 130 k. Přestože T 128 vynikala průjezdností terénu, v důsledku příliš vysoké hmotnosti prohrála vývoj s nově kosntruovanou P V3S.
Tatra 128 pochází z roku 1951, kdy byl vznesen požadavek na nový terénní automobil pro čs. armádu. Je to v podstatě narychlo předělaná zkrácená verze T 111 včetně zmenšeného motoru. Jde o vzduchem chlazený osmiválec 9884 cm3, max. výkon byl 130 k. Přestože T 128 vynikala průjezdností terénu, v důsledku příliš vysoké hmotnosti prohrála vývoj s nově kosntruovanou P V3S.
Naposledy upravil(a) VaclavJirka dne stř 20.7.2016 16:56, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
- Zdeněk-TEO
- Moderátor
- Příspěvky: 1295
- Registrován: pon 12.12.2011 10:16
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32
Bohužel u dílů přední nápravy nejspíš došlo k nějaké chybě. Zde na obrázku jsou Tebou zmiňované díly nakresleny v originální podobě od autora a hnedle i navrhovaná oprava, aby to vše na nápravě fungovalo tak jak má.....po nasunutí na poloosu zde budou malé otvory, ale nebude to tak znatelné....je to vidět na fotce....
Pokud Ti pomůže report ze stavby, tak zde na spřáteleném DF-ku PMHT.... http://www.pmht.net/forum/viewtopic.php?f=44&t=1418" onclick="window.open(this.href);return false; Jsou tam popsány i další některé drobné neduhy modelu. Třeba Tvou rukou nevzniknou...
Pokud Ti pomůže report ze stavby, tak zde na spřáteleném DF-ku PMHT.... http://www.pmht.net/forum/viewtopic.php?f=44&t=1418" onclick="window.open(this.href);return false; Jsou tam popsány i další některé drobné neduhy modelu. Třeba Tvou rukou nevzniknou...
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32
Prohlédl jsem si odkaz na stavbu na "spřáteleném webu". Krásná čistá stavba, zaujaly mě ale brzdové válce na zadních polonápravách - zatím všechny T128, které jsem měl možnost vidět, mají zadní polonápravy identické - resp. není levá a pravá, ale obě zcela stejné, a to platí i o umístění brzdových válců. Proto je na první pohled nelogicky na pravé straně vozu brzdový válec umístěn směrem dopředu, na levé straně směrem dozadu.
Nicméně to nechci tvrdit paušálně, je možné, že první série T128 (s těmi stěrači dole a táhly od rozvodovky ke krajům na přední nápravě) měly levou a pravou zadní polonápravu.
Na vystřihovánce se rozlišuje levá a pravá polonáprava - brzdové válce jsou na obou umístěny vzadu.
A zdá se mi to, nebo nemá vystřihovánka polonápravy vůči sobě posunuté (levá vpřed, pravá vzad) ?
Nicméně to nechci tvrdit paušálně, je možné, že první série T128 (s těmi stěrači dole a táhly od rozvodovky ke krajům na přední nápravě) měly levou a pravou zadní polonápravu.
Na vystřihovánce se rozlišuje levá a pravá polonáprava - brzdové válce jsou na obou umístěny vzadu.
A zdá se mi to, nebo nemá vystřihovánka polonápravy vůči sobě posunuté (levá vpřed, pravá vzad) ?
- Zdeněk-TEO
- Moderátor
- Příspěvky: 1295
- Registrován: pon 12.12.2011 10:16
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32
U žádného modelu jakékoli tatry z produkce českých autorů, jsem nenarazil na posunutí poloos. Když už některý z modelářů u své stavby prezentuje toto posunutí, tak je to vždy jeho vlastní invence a vylepšení modelu. Není to neobvyklý jev, kdy si to konstrukčně autoři zjednoduší. Brzdové válce jsem osadil podle informace vyčtené z návodné kresby. Nesnažím se dohledávat fotky originálů.....
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32
Zdravím všechny v novém roce, hodně zdraví a kvalitního lepidla, a opět spěchám s pokrokem na podvozku této krásné Tatřice. Podvozek s centrální nosnou rourou mám hotov. Až na malý, již avizovaný, problém s kardany, který jsem ale jednoduše vyřešil, se vystřihovánka staví dobře. Díly na sebe sedí. Občas jsem se u některých detailů trochu zamotal v návodové kresbě, ale nakonec jsem vše vždy našel.
Listová péra jsem natřel rezem od Revellů. Nátěr dílů dělaných ze špejlí s papírovou omotávkou, provádím akrylovou khaki barvou, která úplně neladí s tiskem na podvozku, nicméně snad se to dá omluvit určitou patinou. Přední nápravu jsem udělal napevno, takže nepůjde zatáčet, což tak činím vždycky kvůli pevnosti modelů. Spojovací tyč řízení přední nápravy je udělaná také z papíru.
Listová péra jsem natřel rezem od Revellů. Nátěr dílů dělaných ze špejlí s papírovou omotávkou, provádím akrylovou khaki barvou, která úplně neladí s tiskem na podvozku, nicméně snad se to dá omluvit určitou patinou. Přední nápravu jsem udělal napevno, takže nepůjde zatáčet, což tak činím vždycky kvůli pevnosti modelů. Spojovací tyč řízení přední nápravy je udělaná také z papíru.
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32
Zpracoval jsem rám korby, který je osazen na centrální nosnou troubu. Popravdě řečeno už se ani nedivím, že Tatra 128 byla příliš těžká, protože toho železa tam bylo fakt hodně. Například výztuhy zadního nárazníku jsou jak sloup vysokého napětí. Na druhou stranu modelářsky to zpracovat je požitíčko. Jinak vystřihovánka se zatím chová velice dobře. Modeláře uvyklého na styl "PK Graphica" překvapí poměrně hodně i papírových dílů, které se musí podle návodu udělat "samo domo" a dobarvit, ale není to zatím nic těžkého.
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32
Tolik jim toho nestačilo opravdu ani tehdy...
http://www.tatra-club.com/forum-tema/na ... 573?kols=6" onclick="window.open(this.href);return false;
https://goo.gl/msE9Pe" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tatra-club.com/forum-tema/na ... 573?kols=6" onclick="window.open(this.href);return false;
https://goo.gl/msE9Pe" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32
Mám hotová kola. Model jich má jenom 5 a ještě jednoduchých. Ale stejně. V tom horku...
No a zkusmo nasazená kapota. Vašku, jestli ještě pořád chystáš ten rekord papírových Tatrovek v Pace, tak ona tam snad i ta moje 128ka nakonec bude. I když. I když to bude jeden z mých modelů s nejméně zvládnutou retuší atd.
No a zkusmo nasazená kapota. Vašku, jestli ještě pořád chystáš ten rekord papírových Tatrovek v Pace, tak ona tam snad i ta moje 128ka nakonec bude. I když. I když to bude jeden z mých modelů s nejméně zvládnutou retuší atd.
-
- Příspěvky: 130
- Registrován: pát 10.8.2012 20:10
- Bydliště: Jaroměř
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tatra 128 / PK Graphica / 1:32 HOTOVO
Tak je konečně hotovo. Po téhle Tatřici jsem toužil od té doby, co jsem se dozvěděl, že existovala. A jsem rád, že PK Graphica s ní přišla. Stavba to nebyla jednoduchá a co mi kazí radost, jsou hrubé chyby, které jsem udělal. Základem je nezvládnutí khaki retuše. Zejména kvůli tomu nebude nikdy tento model soutěžní. Já se ty barvy zkrátka nenaučím. Nevyhovuje mi to. Nebaví. Dále se přiznám, že jsem si poněkud zjednodušil práci a některé drobné detaily jsem vynechal. Sací potrubí, konec výfukového potrubí. Zapomněl jsem před uzavřením kabiny dát dovnitř výdechy topení. Na obrázcích ještě chybí zadní závěs. Ten ještě musím natřít a osadit. Co mi na vystřihovánce vadilo, bylo velké množství dílů, které bylo nutno zcela vyrobit a nabarvit, nebo byly jednostranné a tedy nutné dobarvit. Taktéž se přiznám, že jsem občas plaval v návodu. Například jsem plně nepochopil umístění těsnícího pásu za kapotou, která mi taktéž plně nesedla na model. Textový návod jsem záhy opustil a jel pouze podle kreseb. Já odchovanec mistra Vyškovského, ale i prvních modelů PK Graphica, které z něj vycházely, jsem zkrátka zvyklý na určitý "luxus". Tím ale nechci vystřihovánku samotnou vůbec kritizovat. I PK Graphica zkrátka přechází k světovému (polskému) trendu, který se i u nás prosazuje a zkrátka někomu vyhovuje, někomu ne. Dík. za pozornost a za rady.