Messerschmitt Me 109G-2/trop / Maly Modelarz / 1:33 / HOTOVO

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Messerschmitt Me 109G-2/trop / Maly Modelarz / 1:33 / HOTOVO

Příspěvek od Pavel Pejša »

Zdravím a pro mě netradičně se hlásím v letecké sekci.
Vybral jsem si model Messerschmitta Me109G-2/trop

Obrázek

Po dlouhém přemýšlení jsem se nakonec rozhodlu uveřejnit mé podání tohoto válečného stroje. Je to moje první ,,polské" letadlo, takže je tam mraky chyb a budu muset ještě hodně trénovat, než se mi podaří alespoň něco podobně pěkného jako zde prezentují někteří mistři.
Nejprve však něco k historii:

Messerschmitt Bf 109 byl standardním stíhacím letadlem Luftwaffe v průběhu celé druhé světové války, i když byl od roku 1942 částečně nahrazován stíhačem Focke-Wulf Fw 190 a ke konci války též proudovým stíhačem Messerschmitt Messerschmitt Me 262.
Firmy Arado, Focke-Wulf a Heinkel obdržely v únoru roku 1934 požadavky na vývoj jednoplošné stíhačky, která by nahradila dvouplošník Heinkel He 51, požadavek byl předán i tehdejší firmě Bayerische Flugzeugwerke, kde pracoval i Willy Messerschmitt a na konci léta začal vývoj letounu Bf 109, který vycházel z typu Bf 108. Šlo o jednomístný dolnoplošník se zatahovacím podvozkem a zakrytou kabinou.

První prototyp, označený jako Bf 109 V-1, vzlétl 28. května 1935. Jelikož se upustilo od motoru BMW 116 a motor Junkers Jumo 210C ještě nebyl k dispozici, byl stroj poháněn britským motorem Rolls-Royce Kestrel V o výkonu 695 koní. Druhý prototyp Bf 109 V-2 vzlétl 12. prosince 1935. 8. dubna 1936 vzlétl Bf 109 V-3, jenž nesl i výzbroj. Po zkouškách v Travemünde bylo opuštěno od vnitřní pumovnice So-3 pro nedostatek roznětek SC 10. Po vzletu prototypu Bf 109 V-4 23. září 1936 byl letoun Bf 109 V-3 poslán do Španělska. 30. listopadu 1936 ho prototyp Bf 109 V-4 následoval. Letoun byl zprvu neoblíbený - konstrukce trpěla velkým zatížením a stroj měl i těsný kokpit. Po řadě zkoušek byl však roku 1936 vybrán jako hlavní stíhačka pro Luftwaffe.

Verze - G
Jedná se o nástupce verze F. Rané verze Bf 109 G přicházely k Luftwaffe v době, kdy byly zařazovány první Focke-Wulfy Fw 190. Verze G byla nejpočetnější, představovala kolem 60% všech Bf 109. Byly sice dobře vyzbrojené a vybavené, ale už nedosáhly takových kvalit jako stroje E a F. Při letu neustále vyžadovaly pozornost a přistávání bylo nebezpečné. 352 sestřelů na strojích verzí G a K dosáhl Erich Hartmann, což z něj učinilo dosud nejúspěšnějšího stíhače všech dob.

* Bf 109 G-0 – Jedná se o předsériové stroje s motory DB 601 E. Vyrobeno bylo 11 kusů.
* Bf 109 G-1 – Shodný s verzí G-0, ale již s motorem DB 605 A-1, B-1 nebo C-1 a přetlakovou kabinou. Výzbroj tvořil kanón MG 151/20 a dva kulomety MG 17. Vyrobeno bylo 167 kusů.
* Bf 109 G-2 – Nebyl vybaven přetlakovou kabinou. Výzbroj shodná s verzí G-1. Bylo vyrobeno 1586 kusů.
* Bf 109 G-3 – Shodný s verzí G-1, ale s novým typem radiostanice a přetlakovou kabinou. Vyrobeno 50 kusů.
* Bf 109 G-4 – Shodné s verzí G-2. Pohon zajišťoval motor DB 605 A se zařízením GM pro přímé vstřikování oxidu dusného do válců motoru(dostup zvětšen na 11 580m). Vyrobeno 1242 kusů.
* Bf 109 G-5 – Přetlaková verze shodná s modelem G-6. Navíc byly do trupu instalovány těžké kulomety MG 131 ráže 13 mm. Vyrobeno cca 16 kusů.
* Bf 109 G-6 – Z této verze vycházely všechny pozdější modifikace. Neměla přetlakovou kabinu. Vyrobeno bylo 10000 až 12000 kusů.
* Bf 109 G-8 – Průzkumný letoun krátkého doletu. Byl osazen kamerami Rb 12,5/7x9 nebo Rb 32/7x9 a kamerou Robot 11. Výzbroj tvořil kanón MG 151/20 a dva trupové kulomety MG 131. Bylo vyrobeno 906 kusů.
* Bf 109 G-10 – Jedná se o přestavbu strojů série G na standard Bf 109 K-4. Pohon zajišťovaly motory DB 605 DCM nebo DB 605 A se zařízením MW 50 (přímé vstřikování směsi vody a metanolu do válců motoru). U některých strojů byl kanón MG 151/20 nahrazen kanónem MK 108 ráže 30 mm. Vyrobeno bylo cca 2600 kusů.
* Bf 109 G-12 - Jedná se o přestavěné stroje G-1,2,3,4 a 6 na dvoumístný výcvikový letoun. Většina letounů byla bez výzbroje. Přestavěno cca 500 kusů různých verzí Bf 109 G.
* Bf 109 G-14 – Pohon zajišťoval motor DB 605 AM/AS se zařízením MW-50. Byla použita kabina Erla-Haube (Gallandova kabina – zlepšovala výhled pilotů). Vyrobeno cca 6500 kusů.

No a nyní opět ke stavbě:
Model jsem si koupil loni na Chodově od Numiho na jeho doporučení, jako jednodušeji sestavitelný model, který zvládne i začátečník v ,,polské letecké škole".Musím potvrdit, že to opravdu byla dobrá volba a vše prakticky přesně sedělo, Jen jediná věc mě trošku mrzela. Chybělo naznačení výřezů v překrytu motoru pro kulomety, a tak jsem radši nic nevyřezával a nechal to jen namalované. Je to škoda, ale nechtěl jsem nijak experimentovat. Ještě papír nebyl nějak extra, protože se dost při tvarování třepil, ale nějak jsem se s tím popral a výsledek se mě osobně docela líbí.
Zde je pár fotografií hotového modelu. Fotky postupu jsou uloženy v galerii na papirove modely.cz


Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Pavel Pejša dne úte 5.6.2012 18:22, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
štefíno
Příspěvky: 902
Registrován: sob 21.1.2012 10:33
Bydliště: Zlín / Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Messerschmitt Me 109G-2/trop / Maly Modelarz / 1:33 /

Příspěvek od štefíno »

No vida, nakonec si z toho vysochal parádní éro. I ta retuš je dobrá. Gratulace!
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 725
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Messerschmitt Me 109G-2/trop / Maly Modelarz / 1:33

Příspěvek od Jirka Z. »

Gratulace, Pavle. Jenom nezapomeň na výstavě zařazovat do správné kategorie, když jseš zvyklý v podstatě zapisovat jenom architekturu ;) .
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2398
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Messerschmitt Me 109G-2/trop / Maly Modelarz / 1:33

Příspěvek od Brzdič »

Moc pěkně slepený. Sna jen příště doladit retuš a vybrousit do kulatka kola.
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“