Zenit, slovenský časopis, proto na úvod začneme.....českým autorem....
Ladislav Badalec - BaJ
1) Poprvé jste se, Láďo, setkali s Ladislavem Jakubčem v roce 1983 na soutěži v polské Olešnici. Ty jsi již měl za sebou nějaké modely vydané u Albatrosu, pan Jakubčo se zas předvedl s precizními modely z papíru vlastní výroby. Kdy jste se ovšem rozhodli spojit svoje síly a umění dohromady?
Je velice zajímavé začít pátrat v paměti takříkajíc proti své vůli, Michale. Rok 83 je už daleko v minulém století – a mně po Tvé otázce napadlo, zda by skutečně nebylo načase pomýšlet na sepsání pamětí autorské dvojice BaJ. Ale že by to byla práce...!!! Hlavně pro Laca
(= Ladislav Jakubčo), který je mladší, víc si pamatuje, o to víc může přemýšlet, na mně by zbyla spíš jen rukopisná odpočívárna s doplňovačkami. Takhle jsme to praktikovali od počátku: Laco víc přemýšlel, navíc překládal do slovenštiny, a já žil z toho, co vymyslel
.
V Olešnici jsem se také poprvé dověděl o redakci Zenitu pionierov - a pochopitelně bylo mým prvotním záměrem prubnout tuhle možnost: nabídnout tvorbu vystřihovánek na profesionální úrovni některé z redakcí na Slovensku. Zcela prostě jsem se ho dotázal, jestli by do toho šel se mnou.... Laco tehdy jen pokýval hlavou, lehce popřemýšlel a odpověděl slovy, kterými odpovídá dodnes a při jakémkoli dotazu na možnosti, zda by se například dalo postavit to či ono: „Prečo nie, všetko sa dá...
(....dá se říci, že toto pan Jakubčo opravdu dodnes říká)
Egyptská plachetnice - vydáno v Albatrosu, poté v Zenitu Pionierov a nakoec v ABC,
pokaždé o něco graficky vylepšeno. Foto zeniťácké verze z modelářské souteže z roku 1991.
Foto vystřihovacích stránek u Standy ZDE asi v 75% stránky.
2) Byli jste autory 1. modelů pro Zenit (tehdá Pionierov) sondy Prognoz a Venera. Jak jste se vlastně dostali do redakce časopisu, která vystřihovánky do té doby nevydávala?Vzpomeneš si ještě, proč jste si tehdy vybrali jako předlohu pro své modely zrovna tyto 2 družice?
Ke společné tvorbě bylo ještě daleko. V následujícím roce jsem přivezl do Olešnice jadernou fregatu Andreu Doriu a Laco skvělou papírovou Vasu. Tady jsme rozebrali celou situaci v papírovém modelářství, možnosti vydavatelství a dohodli se o jakémsi generálním úderu. Napsal jsem dopis do Zenitu, myslím, že mi tenkrát odpověděl redaktor Ondrej Buchan – ve smyslu, že myšlenku vydávání papírových vystřihovánek přijímají. Ovšem za nedlouho, než došlo k realizci prvních projektů, nakladatelství Smena provedla fúzi časopisů Zenit pionierov a Elektrón (magazín stejného zaměření jako v Praze VTM – věda a technika mládeži) Šéredaktorem E+Z se stal Ph.Dr. Ladislav Györfy a ten nás dva Ladiky přibral do „trojky“...
. Abychom se autorsky „zviditelnili“, stali se z nás taky fúzovaní Ba+J. Obě družice jsem už měl nějaký čas rozpracované podle knížky Pavla Toufara Cesty ke hvězdám, v níž ilustrace všech tehdy známých těles vytvořil Mirek Balous (kreslil hlavně monografie letadel do časopisu Letectví a kosmonautika). Nebyl internet, podklady pro kosmické makety se těžko sháněly, zvlášť sovětské – a s Lacem, jak už jsem naznačil, bylo vždycky ne co shánět, ale co hned kreslit...
)
(Fůze v E-Z proběhla o něco později, až v roce 91.)
3) Další model byl uveřejněn o 2 měsíce později v únoru 88 a jednalo se o nejnovější Škodovku Favorit. Na to, že šlo teprve o druhou vystrihovačku v Zenitu, byla celkem propracovaná. Stejně tak za obtížnější model lze označit autograder od L. Jakubča z konce roku 1988. Ten byl náročný nejen díky rozsahu vystrihovačky 4 stran, ale i díky profilovaným bokům pneumatik, které měly na Slovensku premiéru (v ABC se s touto novinkou setkali modeláři již opár měsíců dříve na samém konci srpna 88 Láďo u Tvé sanitky Neretva). A Ty jsi profilované pneu použil i u dalšího Favorita, který vyšel v roce 90 ve speciálu Zenitu. Jaké byly na tuto novotu reakce modelářů? Nebylo to moc náročné?
Tyhle profily jsem odkoukal už v Olešnici v 1984. A po Lacově autograderu jsem právě začal kreslit jugoslávskou Neretvu.
Ohlasy na nový (resp.u nás prvně nakreslený a předložený modelářům) dezign papírových pneumatik jsme zaznamenali až někdy v polovině 90.roku, na papírácké soutěži v Nitře. Já jsem totiž netíhnul k autům, takže další příležitost použít profilované pneumatiky mi poskytla právě až vystřihovánka F-136 pro letní speciál E+Z
(více o tomto projektu později) a pak motocykl BMW pro ElektronCopa, později při reprintu ABCopa.
Náročnost konstrukce takových kol neklade ani tak jejich tvarování a lepení, poněkud obtížnější pro autora-kreslíře (pokud nechce oklamat geometrii) je dobře spočítat úhel výseče z kruhového obvodu pneumatiky v závislosti na poloměru profilované boční hrany. Jinými slovy – pokud modelář prostě jen rozřízne (a navíc i odřízne) kousek z kruhového pláště, pak opětným slepením nevytvoří kruhový dezén, nýbrž jakýsi ragbydezén: okem možná nepostřehnutelnou, přesto dokonale „zfušovanou“ profilovanou elipsoidní šišku...
Ukázka vystřihováky zmiňovaných kol motorky a papírového robota. Oba pro autora
ke kreslení a výpočty mechanismů náročné počiny doplněny o další náročnou lahůdku - ukázka z lodě U.S.S. Arizona.
4) V čem spočívala vaše autorská spolupráce? U tandemu pánů Blecha-Vyškovský např. pan Vyškovský rýsoval a pan Blecha vybarvoval.
Převážně v dohodách, na čem kdo bude v dalších projektech pamatovat (abychom pro slovenské modeláře nedublovali), ve sjednocujících kresbách (značky dílů,druhy linií,stavební postupy, návodné kresby, doporučené, vyzkoušené a osvědčené materiály), ve společných projektech (stolní hry, doplňkové vystřihovánky figur do těchto her, monografie, články pro začínající modeláře na pokračování, společné vymýšlení mechanizmů pohyblichý prvků v papírových modelech atd.apod.)
Ukázka článku pro modeláře u Standy
ZDE přibližně v půlce stránky.
5) Slovenským mladým šikulům jste nabídli zpracování velmi zajímavých předloh. Za všechny můžeme zmínit měsíční sestavu modul Eagle + vozítko Rover + 2 figurky kosmonautů či An-225 Mrija + raketoplán Buran + nákladový modul rakety Energija. Většinou jste si asi mohli vybrat, co zpracujete za model. Ale byla nějaká vystřihovánka, která vznikla na přání a objednávku redakce?
U mne si redakce E+Z objednala pro rok 88 vystřihovačku Robota Karla s mechanicky pohyblivýma rukama (když jsi mu zatlačil na hlavu...
), Laco tenkrát vytvořil protipólově extra loutku, vystrihovačku panenky Sylvie.
Robot Karel na stránkách Zenitu na konci 80. let plnil zadání počítačových úloh. Vedle zmíňená panenka Sylvie od L. Jakubča. Nechyběly ani střihy na šatičky.
A takto si s robotem Kájou poradil Honza S. - reprint z roku 2010,
u příležitosti výstavy věnované BaJ.
Ano – v době, kdy jsem převážně kreslil (právě z potřeby časopisu pro rok 1992) 48 stránkový komiks o objevení Ameriky „Krištof Kolumbus“, a k tomu velký nástěnný plakát kalendáře „500 let Ameriky“, druhá polovina BaJ- Laco zkonstruoval slovenskou verzi vystrihovačky karavely Santa Maria, myslím na 5ti stranách včetně plachet.
Zmíněný komiks Kryštof Kolumbus připomínající rok 1492.
A specielně na objednávku redakce vznikla v průběhu jednoho roku samostatná příloha Zenitu (něco na způsob Speciálu ABC, pouze však s jednou vystřihovánkou) s jednotnou grafickou obálkou, na níž se měnil jen kreslený titul vydaného modelu a číslo pořadí této pro slovenské děti naprosté novinky, nazvané MiniZenit. Jednotlivá čísla se ke mně do Liberce všechna ani nedostala, ale myslím, že do ukončení existence E+Z bylo vydáno asi 6 nebo 7 modelů. S Lacem jsme se střídali i na titulních ilustracích – a pamatuji se, že jsem kreslil i titulku závodního kamionu LIAZ, který pro MiniZenit zkonstruoval Michal Antonický, tehdy redaktor ABC.
titulky miniZENITů u Standy F.
ZDE.
Vzpomínaný miniZENIT LIAZu Michala Antonického s obálkou od Ládi.
Titulka bagříku má reálnou předlohu v budování Gagarinovy ulice v Liberci, bydlišti to Ládi.
Láďa je i autorem titulkového rámečku s nůžkami pro miniZENITY.
6) Je nějaký z modelů co jsi nakreslil pro Zenit, o kterým si dodnes neskromně řekneš "kurňa chlape, ten se Ti ale povedl"??
A víš, že jo? Nikdo z autorů, které jsem znal nebo znám, u nás dosud nenakreslil, nevydal, ani vzorově nepostavil papírový model, jaký jsem vytvořil pro E+Z v roce 1995: (v lodním modelářství v tzv.kategori C5 – stolní neplovoucí modely) jako příčný řez horní palubou a prvním podpalubím galeony ze 17.století. Včetně dělových střelišť, vnějšího bortu, dvou lodních děl a příslušného vybavení, spojovacího schodiště, lodního zábradlí, kozlíkové lavice atd. Kdesi hluboko ve vlastním neuspořádaném archívu vlastním i barevné foto tohoto výjevu. Byl to dárek od jednoho slovenského modeláře, snad z Martina, lituji, jméno jsem už zapomněl, ovšem ten obrázek, to je kousek – a líbí se mi i proto, že ručně kreslené originály této vystřihovánky zmizely nenávratně kdovíkde, hlavně ale už v dávné minulosti a mohu-li vše odlehčit, pak navíc kdesi v cizině, za slovenskou hranicí...“-D
(Láďa zmizení originálů kdysi více upřesnil: "Ptal jsem se tehdá, kde od toho mám ten kreslený originál, a víš co voni mi řekli?! Že prej si to odnes nějakej tiskař domů, že si to slepí." Ztracený originál kresby je ten zásadní důvod, proč tato vystřihovánka nevyšla později i v ABC, jako tomu bylo u většiny ostatních Láďových věcí v Zenitu. Pokud v ABC nevyšly již dříve než v Zenitu. No, takže tiskaři občas pěkně zazlobili.)
Ukázka vystřihovánky dělového střeliště opět u Standy F.
ZDE přibližně v půlce stránky.
A slepené dělové střeliště od neznámého slovenského modeláře.
7) A je naopak nějaký kousek, se kterým jsi se při kreslení nečekaně natrápil?
Chtěl bych se opět usmát, ale na tuhle otázku Ti musím odpovědět se vší vážností: - snad se všemi, které jsem kreslil ručně, pak je musel stavět, a potom kreslit znovu, jakseříká načisto. Vymýšlet, konstruovat a malovat vystřihovánky (myslím jen po staru, tedy ručně) je úmorná, ne-li přímo utrápená práce, aby všechno jakseříká „sedlo“ a „sedělo“...!!! Ale nakonec i radostná, když člověk uvidí, že jiný modelář, často ještě hodně mladý, ale stejně nadšený, završí stavbu jeho vystřihovánky vzhledným modelem. Ať utrápeným z retušování nebo jinými pracnými úpravami...
ze zmíněných vystřihovánek v ABC, či století Vystřihovánek vyšly všechny Láďovy miniZENITy - UNC 060, Hvězdolet Magion, motocylky s jezdci, a zmíněný miniZENIT LIAZ od M. Antonického. Dále pak papírový robot a jeho motorka, U.S.S. Arizona, družice Prognoz + Venera, Egyptská plachatnice, sanitka Neretva a další.
Na pokračování příště se s vámi těší....
BaJ - Cop