TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
tak jsem po dokončení Hluboké (jo vím, že jsem ani ty fotky neukázal - ale nějak mě to focení poslední dobou nějak moc nejde, tak se to snad pokusím v průběhu zimy až dalšího léta napravit) zabrousil zpět do kategorie VDT, které mám v archivu nasyslené asi nejvíc. A protože jsem si slíbil, že ten archiv od pánů z PMHT musím nějak trošku zeštíhlit, padla nenechavá ruka šmátralka na model, který kdysi v roce 1980 v rodinném filmu proslavili mladík Tomáš Holý a "jezedák" Vladimír Kratina... prostě oranžová Drtikolka.
Samotné vozidlo vzniklo v hlavách tatrováckých konstruktérů někdy na začátku šedesátých let minulého století. Ze začátku však byl vývoj utlumen vytížením výrobou jiných modelových řad a tak se znovu rozjel začátkem roku 1964. První kus ověřovací série byl dokončen v březnu 1967 a pak už následovala sériová výroba.
Co mě při hledání po netu zaujalo je skutečnost, že původně navržený prototyp vůbec neměl kabinu - chudák řidič někde v dešti v kamenolomu teda - v dnešní době prakticky nepředstavitelná skutečnost.
Technické parametry Tatrovek jsou dost známé a tak je nemá cenu kopírovat, hledat na google snad zvládne i cvičený šimpanz
Původně šlo o vozidla v armádních verzích se čtyřdveřovou kabinou, ale dočkalo se i civilních, z nichž je asi nejznámější právě tenhle jednostranný sklápěč, kterému se dík přezdívce pana Kratiny začalo říkat Drtikolka
A teď už samotný model
napřed originály... teda jedna obálka a jedna fotka předlohy nalezená na google
Začal jsem před nějakou dobou a pomalu postupuju skoro podle návodu. Tedy napřed jsem začal kola k nim jsem měl i dezénky (ještě z dob sběrky od mistra Tea) - tam jsem ale postup ani nefotil, všichni to znáte. Zajímavější to začalo být až u podvozku, kde tak nějak zkouším pár věcí, co jsem okoukal od šikovnějších modelářů, který nebudu jmenovat abych na někoho nezapomněl. Těch úprav vlastně není ani tak moc, ale při mým šnekolepení je to spíš na dlouhou dobu.
Takže jsem do dílů centrální trubky smotal pásky papíru, aby byla co nejkulatější; dál proříznul černý fleky co měly naznačovat vzduch; držák listových per vyplnil kusem balzy; zkusil si prachový manžety náprav upravit několika kolečky kartonu (na tohle příště asi použiju náš řezací stroj v práci, bude to vypadat líp a menším úsilím); samotný listový pera slepil z jednotlivých prvků a nakonec na dílky nalepil matičky (myslím, že jsem použil velikosti 0,9 a 1,2 mm).
U zadní dvounápravy bylo všechno v pohodě. takže jsem se pošoupnul k dílům centrální roury, kde taky všechno sedělo - zase jsem trubku vyplnil smotanými pásky papíru a doplnil matičky.
No a pak už následovala přední dvounáprava. Stejný postup jako u zadní, zase trubka vyplněna páskem, vyříznut vzduch, vyrobeny manžety a listový pera, doplněno pár matiček a zkompletováno. Pak ale nastal problém s vytvořením táhel pro zatáčení. Stejně jako více lidem přede mnou, mi to prostě nesedlo a i když jsem stříhal, řezal a dírky vrtal dost přesně a opatrně, šlo každý kolo předních náprav na jinou stranu takhle by autíčko asi daleko nedojelo Po prozkoumání galerií u reportů z ostatních staveb jsem ještě nahodil udičku na ksichtoknize a přišla odpověď od Jožkina, na jehož fotky jsem stejně koukal nejvíc. I jemu to při stavbě nesedělo a tak použil zatáčení z jiného modelu. Já naštěstí znám svý nešikovný ruce a pro jistotu jsem si před stavbou celý model okopíroval, sice jen na kancelářský papír, ale to zvládlo vyřešit podlepení a mohl sem díly natáčení zkoušet znovu. Stálo mě to asi hodinu měření i řezání a nové zatáčení bylo na světě. tentokrát už kola mířily správným směrem.
Pak tedy přišel na řadu samotný rám podvozku, dovnitř dílů jsem vlepil smrkový profil, který mi rám krásně zpevnil a navíc brání vrtulovitosti, což je podle mě docela výhoda. Do rámu jsem ještě před usazením náprav aktivně vlepil i zadní vzduchojemy, což nebylo úplně šťastný řešení, jak jsem zjistil později. Když jsem si nápravy jen tak cvičně položil na rám, všiml jsem si, že držák listovýho pera se opírá o válečky vzduchojemů a náprava tak bude jednou stranou ve vzduchu. Oprava je naštěstí jednoduchá. Uříznul jsem pár kousků milimetrovýho kartonu, přilepil je na rám a nápravy budou přilepeny na karton. Tím se trošku zvětší mezera mezi korbou (nebo blatníky kabiny) a samotným kolem, ale na funkci to nebude mít vliv. Komu by se tahle úprava nelíbila, doporučuju lepit vzduchojemy až po nápravě a nechat je koukat do prostoru ke korbě, tam zavazet nebudou.
Druhý problém nastal při usazování samotnýho podvozku na rám. Začal jsem zepředu, pak si na pomocnou špejli nasadil střední kus centrální roury a chtěl přilepit zadní nápravy... a koukám že to nějak nesedí. Zadní nápravy jsou prostě o kus za značkami pro přilepení - taky myslím bylo zmiňováno v předešlých reportech. U mě to bylo asi 3,5 milimetru. Tohle naštěstí vyřeší jednoduchá operace skalpelem, při které se o požadovaný kousek zkrátí střední díl centrální trubky. V mým případě, dík těm vlepeným páskům papíru to sice bylo spíš na pilku, ale šlo to taky
no a pak už jsem jen spatlal nádrže a kastlíky na nářadí, nalepil je na rám a pomalu se spodní části modelu končím.
tak snad bude nějaký větší progres, než je moje klasika dva modely za rok a přinutím se fotit abych sem mohl nahrát pokračování i s fotkama
Samotné vozidlo vzniklo v hlavách tatrováckých konstruktérů někdy na začátku šedesátých let minulého století. Ze začátku však byl vývoj utlumen vytížením výrobou jiných modelových řad a tak se znovu rozjel začátkem roku 1964. První kus ověřovací série byl dokončen v březnu 1967 a pak už následovala sériová výroba.
Co mě při hledání po netu zaujalo je skutečnost, že původně navržený prototyp vůbec neměl kabinu - chudák řidič někde v dešti v kamenolomu teda - v dnešní době prakticky nepředstavitelná skutečnost.
Technické parametry Tatrovek jsou dost známé a tak je nemá cenu kopírovat, hledat na google snad zvládne i cvičený šimpanz
Původně šlo o vozidla v armádních verzích se čtyřdveřovou kabinou, ale dočkalo se i civilních, z nichž je asi nejznámější právě tenhle jednostranný sklápěč, kterému se dík přezdívce pana Kratiny začalo říkat Drtikolka
A teď už samotný model
napřed originály... teda jedna obálka a jedna fotka předlohy nalezená na google
Začal jsem před nějakou dobou a pomalu postupuju skoro podle návodu. Tedy napřed jsem začal kola k nim jsem měl i dezénky (ještě z dob sběrky od mistra Tea) - tam jsem ale postup ani nefotil, všichni to znáte. Zajímavější to začalo být až u podvozku, kde tak nějak zkouším pár věcí, co jsem okoukal od šikovnějších modelářů, který nebudu jmenovat abych na někoho nezapomněl. Těch úprav vlastně není ani tak moc, ale při mým šnekolepení je to spíš na dlouhou dobu.
Takže jsem do dílů centrální trubky smotal pásky papíru, aby byla co nejkulatější; dál proříznul černý fleky co měly naznačovat vzduch; držák listových per vyplnil kusem balzy; zkusil si prachový manžety náprav upravit několika kolečky kartonu (na tohle příště asi použiju náš řezací stroj v práci, bude to vypadat líp a menším úsilím); samotný listový pera slepil z jednotlivých prvků a nakonec na dílky nalepil matičky (myslím, že jsem použil velikosti 0,9 a 1,2 mm).
U zadní dvounápravy bylo všechno v pohodě. takže jsem se pošoupnul k dílům centrální roury, kde taky všechno sedělo - zase jsem trubku vyplnil smotanými pásky papíru a doplnil matičky.
No a pak už následovala přední dvounáprava. Stejný postup jako u zadní, zase trubka vyplněna páskem, vyříznut vzduch, vyrobeny manžety a listový pera, doplněno pár matiček a zkompletováno. Pak ale nastal problém s vytvořením táhel pro zatáčení. Stejně jako více lidem přede mnou, mi to prostě nesedlo a i když jsem stříhal, řezal a dírky vrtal dost přesně a opatrně, šlo každý kolo předních náprav na jinou stranu takhle by autíčko asi daleko nedojelo Po prozkoumání galerií u reportů z ostatních staveb jsem ještě nahodil udičku na ksichtoknize a přišla odpověď od Jožkina, na jehož fotky jsem stejně koukal nejvíc. I jemu to při stavbě nesedělo a tak použil zatáčení z jiného modelu. Já naštěstí znám svý nešikovný ruce a pro jistotu jsem si před stavbou celý model okopíroval, sice jen na kancelářský papír, ale to zvládlo vyřešit podlepení a mohl sem díly natáčení zkoušet znovu. Stálo mě to asi hodinu měření i řezání a nové zatáčení bylo na světě. tentokrát už kola mířily správným směrem.
Pak tedy přišel na řadu samotný rám podvozku, dovnitř dílů jsem vlepil smrkový profil, který mi rám krásně zpevnil a navíc brání vrtulovitosti, což je podle mě docela výhoda. Do rámu jsem ještě před usazením náprav aktivně vlepil i zadní vzduchojemy, což nebylo úplně šťastný řešení, jak jsem zjistil později. Když jsem si nápravy jen tak cvičně položil na rám, všiml jsem si, že držák listovýho pera se opírá o válečky vzduchojemů a náprava tak bude jednou stranou ve vzduchu. Oprava je naštěstí jednoduchá. Uříznul jsem pár kousků milimetrovýho kartonu, přilepil je na rám a nápravy budou přilepeny na karton. Tím se trošku zvětší mezera mezi korbou (nebo blatníky kabiny) a samotným kolem, ale na funkci to nebude mít vliv. Komu by se tahle úprava nelíbila, doporučuju lepit vzduchojemy až po nápravě a nechat je koukat do prostoru ke korbě, tam zavazet nebudou.
Druhý problém nastal při usazování samotnýho podvozku na rám. Začal jsem zepředu, pak si na pomocnou špejli nasadil střední kus centrální roury a chtěl přilepit zadní nápravy... a koukám že to nějak nesedí. Zadní nápravy jsou prostě o kus za značkami pro přilepení - taky myslím bylo zmiňováno v předešlých reportech. U mě to bylo asi 3,5 milimetru. Tohle naštěstí vyřeší jednoduchá operace skalpelem, při které se o požadovaný kousek zkrátí střední díl centrální trubky. V mým případě, dík těm vlepeným páskům papíru to sice bylo spíš na pilku, ale šlo to taky
no a pak už jsem jen spatlal nádrže a kastlíky na nářadí, nalepil je na rám a pomalu se spodní části modelu končím.
tak snad bude nějaký větší progres, než je moje klasika dva modely za rok a přinutím se fotit abych sem mohl nahrát pokračování i s fotkama
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Dovolím si spresniť info k tomu prototypu bez kabíny - na to aby konštruktéri otestovali, či je navrhnutá koncepcia podvozku funkčná je investícia do návrhu a výroby kabíny zbytočná. Podvozok bez kabíny (miesto vodiča bolo chránené štítom z motocyklu) bol funkčný vzor podvozku vyrobený niekedy v roku 1960 (niektoré zdroje tvrdia že bol vyrobený až v marci 1961) z komponentov T-138 a do Kolosu mal ešte veľmi ďaleko. Skutočné prvé prototypy T-813 boli vyrobené až v roku 1962 (august prvý, december druhý) už s kabínou trambusového typu.IceZero píše: Co mě při hledání po netu zaujalo je skutečnost, že původně navržený prototyp vůbec neměl kabinu - chudák řidič někde v dešti v kamenolomu teda - v dnešní době prakticky nepředstavitelná skutečnost.
Ale z historickej odbočky späť k lepeniu a sorry za off-topic.
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
pro buko1 - dík za vysvětlení. PO pravdě tohle mě nenapadlo a je to vlastně hodně logický vysvětlení holt někdy přemýšlím asi moc složitě
jinak pomalu pokračuju dál, jen bojuju s tím že se mi nechce zrovna dvakrát fotit, takže jen pár psaných poznámek ke kompletaci korby
celek se lepí úplně v pohodě a krásně sedí. Já si ještě všechna venkovní žebra vyplnil kartonem potřebné tloušťky aby mi líp držely tvar a mohl jsem je lepit natupo
mailer jsem lepil v opačném směru proti návodu. Začínal jsem nahoře od nejmenšího průměru a pokračoval k větším. Podle mě je to trošku pohodlnější a navíc se mi pak líp namotávaly ty vnitřní dorazy. A taky jedno praktický doporučení - horní držák maileru (ten co je přilepenej na korbu) si napřed přichyťte k maileru čepem z ustříhnutýho špendlíku a pak teprve držák přilepte na korbu. v opačným případě je tam hodně málo místa a myslím že by ten čep ani nešel nasadit.
jediná chybička je asi způsobena mýma nešikovnýma pacičkama. Poslední žebro - to šikmý u zadního čela se lepí v pohodě, ale když jsem nasadil čelo, vznikla mi mezi ním a žebrem nahoře mezera takže asi budu muset vyplnit nějakým kouskem kartonu a pak přebarvit, protože takhle se mi to úplně nelíbí.
jinak pomalu pokračuju dál, jen bojuju s tím že se mi nechce zrovna dvakrát fotit, takže jen pár psaných poznámek ke kompletaci korby
celek se lepí úplně v pohodě a krásně sedí. Já si ještě všechna venkovní žebra vyplnil kartonem potřebné tloušťky aby mi líp držely tvar a mohl jsem je lepit natupo
mailer jsem lepil v opačném směru proti návodu. Začínal jsem nahoře od nejmenšího průměru a pokračoval k větším. Podle mě je to trošku pohodlnější a navíc se mi pak líp namotávaly ty vnitřní dorazy. A taky jedno praktický doporučení - horní držák maileru (ten co je přilepenej na korbu) si napřed přichyťte k maileru čepem z ustříhnutýho špendlíku a pak teprve držák přilepte na korbu. v opačným případě je tam hodně málo místa a myslím že by ten čep ani nešel nasadit.
jediná chybička je asi způsobena mýma nešikovnýma pacičkama. Poslední žebro - to šikmý u zadního čela se lepí v pohodě, ale když jsem nasadil čelo, vznikla mi mezi ním a žebrem nahoře mezera takže asi budu muset vyplnit nějakým kouskem kartonu a pak přebarvit, protože takhle se mi to úplně nelíbí.
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Drtikolka je legenda . Nevypadá to zle , držím palce ke zdárnému dokončení .
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Pěkná práce.
S tím zadním čelem. Nestačilo by opatrně odpárat a posunout závěsy na korbě?
S tím zadním čelem. Nestačilo by opatrně odpárat a posunout závěsy na korbě?
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
A nebo korbu prezentovat vyklopenou, což už samo o sobě působí efektně
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
kolegáčci děkuju za rady - ono je to tak že mi čelo krásně sedí na konec korby ale asi sem blbě natvaroval to poslední žebro... dole sedí v pohodě a nahoře korby mi to dělá mezeru asi 0,75-1mm. to chci vyplnit a pak asi použiju Lukášovu radu
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32 - DOKONČENO
malé pokračování
napřed ještě jednou korba a pád maličkostí jako rezerva a její držák co jsou kolem.
Na druhé fotce pak díly kabiny s pokusem o interiér. Jako celek se to lepilo v pohodě, jen byl měl poznámku k autorům... asi nejen já nepochopil tu barevnou kombinaci oken. Když už mám možnost slepit kabinu s interiérem nebo bez, docela bych uvítal nějaký lepší naznačení toho co vlastně vyříznout. V reálu je to tak, že je sklo, pak černá guma, ve který je sklo vsazený a pak je nějak barevná kabina. Když ale uděláš sklo černý a máš ho pak ve verzi s interiírem nahradit průhlednou folií, dost blbě se odhaduje co vlastně vyříznout Řešením by bylo udělat o list víc, kde by byly díly bez černých oken pro vyříznutí, ale chápu, že to zase zvýší rozsah a prodraží tisk
Nakonec jsem nějak slepil obvod kabiny, dovnitř vložil palubovku, pak jsem chtěl vložit interier, ale tu mi trošku zavazela řadící páka - i když jsem ji měl na naznačeným místě, musel jsem ji posunout - ale to je poměrně snadná úprava Protože s interierama zkušenosti nemám, uzavíral jsem kabinu střechou, abych se dovnitř pri vkládání interieru ještě dostal.
A pak už chybělo jen seskládat ty kousky do sebe, dodělat drobnosti jako výfuk, zpětný zrcátka, madla na kabině a blatníky na korbě...
napřed ještě jednou korba a pád maličkostí jako rezerva a její držák co jsou kolem.
Na druhé fotce pak díly kabiny s pokusem o interiér. Jako celek se to lepilo v pohodě, jen byl měl poznámku k autorům... asi nejen já nepochopil tu barevnou kombinaci oken. Když už mám možnost slepit kabinu s interiérem nebo bez, docela bych uvítal nějaký lepší naznačení toho co vlastně vyříznout. V reálu je to tak, že je sklo, pak černá guma, ve který je sklo vsazený a pak je nějak barevná kabina. Když ale uděláš sklo černý a máš ho pak ve verzi s interiírem nahradit průhlednou folií, dost blbě se odhaduje co vlastně vyříznout Řešením by bylo udělat o list víc, kde by byly díly bez černých oken pro vyříznutí, ale chápu, že to zase zvýší rozsah a prodraží tisk
Nakonec jsem nějak slepil obvod kabiny, dovnitř vložil palubovku, pak jsem chtěl vložit interier, ale tu mi trošku zavazela řadící páka - i když jsem ji měl na naznačeným místě, musel jsem ji posunout - ale to je poměrně snadná úprava Protože s interierama zkušenosti nemám, uzavíral jsem kabinu střechou, abych se dovnitř pri vkládání interieru ještě dostal.
A pak už chybělo jen seskládat ty kousky do sebe, dodělat drobnosti jako výfuk, zpětný zrcátka, madla na kabině a blatníky na korbě...
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Ahoj, gratuluji k dokončení. Model se ti povedl a vypadá parádně.
Jenom taková poznámka. Takto na první pohled mi trochu vadí rubová strana hlavně pravého zrcátka, která je docela umazaná retuší. Nebylo by lepší udělat celou rubová stranu černou? Případně ji přetřít na oranžovo?
Také bych chtěl někdy dokončit větší model za méně než 2 měsíce, závidím ten čas a to tempo.
Jenom taková poznámka. Takto na první pohled mi trochu vadí rubová strana hlavně pravého zrcátka, která je docela umazaná retuší. Nebylo by lepší udělat celou rubová stranu černou? Případně ji přetřít na oranžovo?
Také bych chtěl někdy dokončit větší model za méně než 2 měsíce, závidím ten čas a to tempo.
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Prý s interierama nemám zkušenosti . Náhodou je to parádní . Jen jsem nepochopil ty bílí stěrače .
Jinak je to super model .
Jinak je to super model .
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Zase někdo kdo za letošní rok dokončil víc modelů než já ....
Jen škoda té retuše na kabině a koukám že Drtikol při první jízdě vletěl někam do rigolu a ulomil si oba nášlapy pod kabinou, teď se mu tam bude dost těžko naskakovat.
Jen škoda té retuše na kabině a koukám že Drtikol při první jízdě vletěl někam do rigolu a ulomil si oba nášlapy pod kabinou, teď se mu tam bude dost těžko naskakovat.
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
a jeje, takže děkuju za rady a komentáře - asi takhle
Krejcak: - to že sem dával fotky od října, ještě neznamená, že sem to od října lepil začal jsem asi o týden dřív. S retuší bojuju stále, ale těch zrcátek sem si se svou slepotou nevšiml - takže přebarvím na černo
kaktusak: hele je to můj druhá model s interierem, a první skončil na katusaka jinak ty stěrače jsou přímo ze šmikajdy, tak zkusím popřemýšlet co s nima půjde udělat.
lepič: Jirko víme jak je to s mou poruchou barvocitu... tohle je tak maximum co moje oči zvládnou (ruce by chtěly, ale oči to prostě nevidí) Ty nášlapy jsem asi někde potratil, kouknu do obalu po modelu jestli tam něco není ještě, ale mám pocit že tam ani nebyly přinejhorším vyrobím něco přibližnýho z pásku papíru
Krejcak: - to že sem dával fotky od října, ještě neznamená, že sem to od října lepil začal jsem asi o týden dřív. S retuší bojuju stále, ale těch zrcátek sem si se svou slepotou nevšiml - takže přebarvím na černo
kaktusak: hele je to můj druhá model s interierem, a první skončil na katusaka jinak ty stěrače jsou přímo ze šmikajdy, tak zkusím popřemýšlet co s nima půjde udělat.
lepič: Jirko víme jak je to s mou poruchou barvocitu... tohle je tak maximum co moje oči zvládnou (ruce by chtěly, ale oči to prostě nevidí) Ty nášlapy jsem asi někde potratil, kouknu do obalu po modelu jestli tam něco není ještě, ale mám pocit že tam ani nebyly přinejhorším vyrobím něco přibližnýho z pásku papíru
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Velká gratulace k dokončení! Koukám že letos jsi byl modelářsky hodně produktivní. Tak jen nepolevit at máme co obdivovat i příští rok - archiv na to máš dost obsáhlý
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Gartuluji k dokončení, vypadá parádně. Třeba se do něj konečně taky jednou pustím.
S těmi stěrači bych to nějak moc neřešil - spousta vozů je sice měla černé, ale existuje nejedna fotografie Drtikola se světlými stěrači v "barvě kovu".
S těmi stěrači bych to nějak moc neřešil - spousta vozů je sice měla černé, ale existuje nejedna fotografie Drtikola se světlými stěrači v "barvě kovu".
Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32
Sice dost opožděně (nebylo moc času na pročítání fóra), ale přeci jen, gratuluji k dokončení, parádní kousek jsi postavil, moc se mi líbí.