Albatros B.I / Orlik / 1:33
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Albatros B.I / Orlik / 1:33
Ahoj modeláři,
původně jsem zde tuto mojí prvotinu po třiceti letech vůbec nechtěl prezentovat, anžto jsem si zahryzl zřejmě větší krajíc,
ale dokonalých modelů a skvělých modelářů tu je tolik, že snad nebude na škodu to trochu vyrovnat. A také mi to pomůže
s vaší laskavou pomocí odhalit a postupně odstranit nedostatky.
Trochu slov o předloze…
Albatros B.I průzkumné německé letadlo, bylo zkonstruováno v roce 1913. Z počátku "Velké války" létalo neozbrojené a
poháněl ho motor Mercedes D.I o výkonu 100 koní. Později byly montovány silnější motory a v polních podmínkách i pokusy
o improvizovanou výzbroj. Brzy byl tento stroj nasazován na méně exponovaných bojištích, kde i přes svou nízkou
rychlost byl oblíben zejména svou spolehlivostí.
Zajímavostí je, že na tomto stroji dosáhl dne 13.6. 1915 svých prvních dvou sestřelů budoucí nejúspěšnější letec české
národnosti v rakousko-uherském letectvu Hptm. Otto Jindra (celkem 9 sestřelů). Jindra toho dne letěl jako pozorovatel s
pilotem Zgsf. Maxem Libanem (celkem 4 sestřely). Podle tehdejší praxe byly sestřely započítány oběma. Letoun nenesl
žádnou pevnou výzbroj, posádka byla ozbrojena jen osobními zbraněmi a karabinou.
Základní údaje
• Posádka: 2 (pilot na zadním sedadle, pozorovatel a velitel letadla vpředu)
• Délka: 8.57 m
• Rozpětí: 14.48 m
• Výška: 3.15 m
• Prázdná hmotnost: 747 kg
• Nejvyšší hmotnost: 1,080 kg
• Pohon: Mercedes D.I , řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 75 kW (100 ks)
Zdroj: Wikipedia, server valka.cz
Dle místního zvyku přikládám foto originálu a pár dosud spatlaných dílů
původně jsem zde tuto mojí prvotinu po třiceti letech vůbec nechtěl prezentovat, anžto jsem si zahryzl zřejmě větší krajíc,
ale dokonalých modelů a skvělých modelářů tu je tolik, že snad nebude na škodu to trochu vyrovnat. A také mi to pomůže
s vaší laskavou pomocí odhalit a postupně odstranit nedostatky.
Trochu slov o předloze…
Albatros B.I průzkumné německé letadlo, bylo zkonstruováno v roce 1913. Z počátku "Velké války" létalo neozbrojené a
poháněl ho motor Mercedes D.I o výkonu 100 koní. Později byly montovány silnější motory a v polních podmínkách i pokusy
o improvizovanou výzbroj. Brzy byl tento stroj nasazován na méně exponovaných bojištích, kde i přes svou nízkou
rychlost byl oblíben zejména svou spolehlivostí.
Zajímavostí je, že na tomto stroji dosáhl dne 13.6. 1915 svých prvních dvou sestřelů budoucí nejúspěšnější letec české
národnosti v rakousko-uherském letectvu Hptm. Otto Jindra (celkem 9 sestřelů). Jindra toho dne letěl jako pozorovatel s
pilotem Zgsf. Maxem Libanem (celkem 4 sestřely). Podle tehdejší praxe byly sestřely započítány oběma. Letoun nenesl
žádnou pevnou výzbroj, posádka byla ozbrojena jen osobními zbraněmi a karabinou.
Základní údaje
• Posádka: 2 (pilot na zadním sedadle, pozorovatel a velitel letadla vpředu)
• Délka: 8.57 m
• Rozpětí: 14.48 m
• Výška: 3.15 m
• Prázdná hmotnost: 747 kg
• Nejvyšší hmotnost: 1,080 kg
• Pohon: Mercedes D.I , řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 75 kW (100 ks)
Zdroj: Wikipedia, server valka.cz
Dle místního zvyku přikládám foto originálu a pár dosud spatlaných dílů
-
- Příspěvky: 193
- Registrován: ned 29.7.2012 6:03
- Bydliště: Brno
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
Tak to je paráda, chmelnice já můžu:-)
Jak si dělal ty kola? To musela být šílená piplačka.
Jak si dělal ty kola? To musela být šílená piplačka.
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
Ty kola jsou zkušební, budu dělat nová, anžto jsem při pokusném broušení pneu potrhal výplet.
Je to tenká silonová nit, středy jsou z injekční jehly s namotaným drátkem. Ale stále přemýšlím, jak to udělat co
nejjednodušeji. Až je budu dělat znova, zkusím nafotit postup.
Je to tenká silonová nit, středy jsou z injekční jehly s namotaným drátkem. Ale stále přemýšlím, jak to udělat co
nejjednodušeji. Až je budu dělat znova, zkusím nafotit postup.
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
Hezký, tohle se mi líbí.
Abys nevynalézal kolo úplně z ničeho, tady je návod:
http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum ... php?t=8912" onclick="window.open(this.href);return false;
Abys nevynalézal kolo úplně z ničeho, tady je návod:
http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum ... php?t=8912" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
Děkuju Vojto,
zkoušel jsem to i podle těchto návodů, ale tenká silonová niť mi takhle nedržela, z těch bavlněných chlupatých se mi to dělat nechce a
drátky zas nemají pružnost...
Mám problém ta kolečka vycentrovat tak, aby při následném broušení pneumatik nevznikal šišoid.
Chci zkusit papírový ráfek s dírama
zkoušel jsem to i podle těchto návodů, ale tenká silonová niť mi takhle nedržela, z těch bavlněných chlupatých se mi to dělat nechce a
drátky zas nemají pružnost...
Mám problém ta kolečka vycentrovat tak, aby při následném broušení pneumatik nevznikal šišoid.
Chci zkusit papírový ráfek s dírama
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
A co tak tenké pásky na kraje ráfku, aby ti vznikl žlábek pro výplet a tento průměr by ti dal rozměr šablony na které by sis obrousil pneu a následně spojíš dva celky dohromady
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
Tu máš celkom slušný návod na kolesá:
http://www.grayer.eclipse.co.uk/Motorcy ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
... ako bonus máš k tomu model motorky.
http://www.grayer.eclipse.co.uk/Motorcy ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
... ako bonus máš k tomu model motorky.
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
bernie: takový mikropásek nenamotám, teď jsem to zkoušel a fakt mi to nejde...
Yanno: Týjo, to je super návod i motorka. Jdu to prozkoumat, díky
Yanno: Týjo, to je super návod i motorka. Jdu to prozkoumat, díky
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
A co optický káblík ten je tenký a není chlupatý ale musel bys vymyslet jinou techniku výpletu než je na už výše uvedených odkazech
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
Tak kolečka nechám zatím trochu uležet, protože je systematicky kazím. Výplet se mi podaří a pak to celé zničím pneumatikou.
Letadlo ale nelétá kolečkama, nýbrž pomocí křídel.
Když jsem viděl ta tenoučká papírová žebra nedovedl jsem si představit jak bych je dokázal vyřezat a také
tuhost konstrukce nebudí zrovna důvěru. Možná pokud by byly funkční výplety...
Na nějakém zahraničním fóru jsem viděl zajímavý fígl, který jsem se rozhodl vyzkoušet.
Spočívá v nahrazení žeber jakýmsi vnitřním tuhým křídlem z kartonu a na povrchu nalepenými pásky
imitující žebra. Celé je to pak "potaženo" křídlem ze šmikajdy a vylisováno ve formě.
Tady je pár obrázků dosavadního postupu:
Vrchní strana "vnitřního" křídla. Pásky jsou jen zkušebně přiložené, když jsem hledal optimální šířku
Kompletní díly na sestavení "vnitřního křídla". Jako šablona mi posloužil díl křídla ze šmikajdy následně po obvodu zmenšený cca o 1-2 mm a na odtokové hraně 4-5 mm.
Takhle by měl být vytvořen přibližný tenký profil křídla při zachování velké tuhosti
Lisovací forma na hotové křídlo. Vyrobeno z kartonu a karimatky
Vrchní strana formy je ze dvou vrstev 0,5mm kartonu slepených na šabloně ( hasící přístroj). Díky vrstvení to krásně drží tvar.
Připravené potahy křídel. Tady bych měl dotaz na letadýlkáře; Jakým způsobem tvarujete náběžnou hranu křídla, aby nevznikly zlomy papíru?
Zkoušel jsem to pomocí kulatiny na karimatce, ale vždy se mi po nějaké době objevil zlom papíru. Zkoušel jsem to na "cvičných" křídlech, originály čekají na vaše rady...
Letadlo ale nelétá kolečkama, nýbrž pomocí křídel.
Když jsem viděl ta tenoučká papírová žebra nedovedl jsem si představit jak bych je dokázal vyřezat a také
tuhost konstrukce nebudí zrovna důvěru. Možná pokud by byly funkční výplety...
Na nějakém zahraničním fóru jsem viděl zajímavý fígl, který jsem se rozhodl vyzkoušet.
Spočívá v nahrazení žeber jakýmsi vnitřním tuhým křídlem z kartonu a na povrchu nalepenými pásky
imitující žebra. Celé je to pak "potaženo" křídlem ze šmikajdy a vylisováno ve formě.
Tady je pár obrázků dosavadního postupu:
Vrchní strana "vnitřního" křídla. Pásky jsou jen zkušebně přiložené, když jsem hledal optimální šířku
Kompletní díly na sestavení "vnitřního křídla". Jako šablona mi posloužil díl křídla ze šmikajdy následně po obvodu zmenšený cca o 1-2 mm a na odtokové hraně 4-5 mm.
Takhle by měl být vytvořen přibližný tenký profil křídla při zachování velké tuhosti
Lisovací forma na hotové křídlo. Vyrobeno z kartonu a karimatky
Vrchní strana formy je ze dvou vrstev 0,5mm kartonu slepených na šabloně ( hasící přístroj). Díky vrstvení to krásně drží tvar.
Připravené potahy křídel. Tady bych měl dotaz na letadýlkáře; Jakým způsobem tvarujete náběžnou hranu křídla, aby nevznikly zlomy papíru?
Zkoušel jsem to pomocí kulatiny na karimatce, ale vždy se mi po nějaké době objevil zlom papíru. Zkoušel jsem to na "cvičných" křídlech, originály čekají na vaše rady...
Re: Albatros B.I / Orlik / 1:33
Ja to delam postupne nejdriv kulatinou cca 10mm pak postupne tenci a tenci. Hlavni je moc netlacit a jet pekne pomalu. Pak se mi to povede i u laseroveho tisku.