Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33 HOTOVO
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33 HOTOVO
Zdravím vespolek a pokračuji v sekci letadla
Vybral jsem si takový větší kousek a sice dvoumotorový bombarder z období WW II. Byl to britský střední dvoumotorový bombardér s geodetickou konstrukcí podle patentu konstruktéra Barnese Wallise, používaný za druhé světové války Královským letectvem a letectvy spojenců. Nejvíce byl používán v prvních dvou letech války. Později byl v operacích nahrazen letouny typu Avro Lancaster a Handley Page Halifax. V prvních letech druhé světové války byl Wellington používán jako noční bombardér a patřil mezi hlavní bombardéry používaných Bomber Command. Během roku 1943 začal být jako bombardér nahrazován větším čtyřmotorovým těžším typem Avro Lancaster. Wellington dále sloužil v jiných úkolech, zvláště jako protiponorkový letoun. Byl jediným britským bombardérem vyráběným po celou dobu války a vyroben byl ve větším množství než jakýkoli jiný britský bombardér.
Hlavní technické údaje:
Posádka: 6-7 osob
Rozpětí: 26,26 m
Délka: 19,68 m
Výška: 5,33 m
Prázdná hmotnost: 8 417 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 926 kg
Pohonná jednotka: 2 x Bristol Pegasus Mk.XVIII
Maximální rychlost: 378 km/h
Dolet: 2 905 km
Dostup: 5 486 m
Stoupavost: 5,7 m/s
Výzbroj:
4 × kulomet Browning kalibru 7,7 mm
2 v příďové střelecké věži
2 v záďové střelecké věži
Možnost instalace dalších 2 kulometů Browning nebo Vickers K v bočních oknech (ne na všech strojích)
2041 kg pum v trupové pumovnici
Tolik tedy nějaké informace z Wiki a teď se podíváme do samotného sešitu, tentokráte ve formátu A3. Listy to jsou opravdu veliký, ale ani tak se tam na tu plochu nevešly (díky své konstrukci) kompletní potahy křídel V přední předsádce je na zhruba polovině strany povídání o předloze a historii a na zbylé 1 a půl straně je psaný návod. Další čtyři strany obsahují návodové kresby. Na 14 listech pak jsou natištěny samotné díly + půl stránky zapasu koloru od všech zastoupených barev na potahu letounu. Zatím jedinou "vadou" nebo chybou bylo odhalení nepřesnosti kamufláže na pravé motorové gondole. Tam kamufláž totiž nenavazuje na zabarvení křídla; respektive linky barev navazují, ale je to vytištěno reverzně. V praxi to znamená, že tam kde je na křídle hnědá, tak na gondole navazuje zelené a opačně. Nicméně nutno podotknout, že na stránkách GPM je k dispozici ke stažení opravný set.
Tolik tedy úvodem, ještě foto originálu:
Rovnou jsem do toho říznul a začal jsem křídly, protože kdyby se tohle nepovedlo, tak se se zbytkem ani nebudu muset dělat Konstrukce je zajímavá, taková krabičková. pro představu velikosti ještě přikládám pravítko 30cm a skalpel
Vybral jsem si takový větší kousek a sice dvoumotorový bombarder z období WW II. Byl to britský střední dvoumotorový bombardér s geodetickou konstrukcí podle patentu konstruktéra Barnese Wallise, používaný za druhé světové války Královským letectvem a letectvy spojenců. Nejvíce byl používán v prvních dvou letech války. Později byl v operacích nahrazen letouny typu Avro Lancaster a Handley Page Halifax. V prvních letech druhé světové války byl Wellington používán jako noční bombardér a patřil mezi hlavní bombardéry používaných Bomber Command. Během roku 1943 začal být jako bombardér nahrazován větším čtyřmotorovým těžším typem Avro Lancaster. Wellington dále sloužil v jiných úkolech, zvláště jako protiponorkový letoun. Byl jediným britským bombardérem vyráběným po celou dobu války a vyroben byl ve větším množství než jakýkoli jiný britský bombardér.
Hlavní technické údaje:
Posádka: 6-7 osob
Rozpětí: 26,26 m
Délka: 19,68 m
Výška: 5,33 m
Prázdná hmotnost: 8 417 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 926 kg
Pohonná jednotka: 2 x Bristol Pegasus Mk.XVIII
Maximální rychlost: 378 km/h
Dolet: 2 905 km
Dostup: 5 486 m
Stoupavost: 5,7 m/s
Výzbroj:
4 × kulomet Browning kalibru 7,7 mm
2 v příďové střelecké věži
2 v záďové střelecké věži
Možnost instalace dalších 2 kulometů Browning nebo Vickers K v bočních oknech (ne na všech strojích)
2041 kg pum v trupové pumovnici
Tolik tedy nějaké informace z Wiki a teď se podíváme do samotného sešitu, tentokráte ve formátu A3. Listy to jsou opravdu veliký, ale ani tak se tam na tu plochu nevešly (díky své konstrukci) kompletní potahy křídel V přední předsádce je na zhruba polovině strany povídání o předloze a historii a na zbylé 1 a půl straně je psaný návod. Další čtyři strany obsahují návodové kresby. Na 14 listech pak jsou natištěny samotné díly + půl stránky zapasu koloru od všech zastoupených barev na potahu letounu. Zatím jedinou "vadou" nebo chybou bylo odhalení nepřesnosti kamufláže na pravé motorové gondole. Tam kamufláž totiž nenavazuje na zabarvení křídla; respektive linky barev navazují, ale je to vytištěno reverzně. V praxi to znamená, že tam kde je na křídle hnědá, tak na gondole navazuje zelené a opačně. Nicméně nutno podotknout, že na stránkách GPM je k dispozici ke stažení opravný set.
Tolik tedy úvodem, ještě foto originálu:
Rovnou jsem do toho říznul a začal jsem křídly, protože kdyby se tohle nepovedlo, tak se se zbytkem ani nebudu muset dělat Konstrukce je zajímavá, taková krabičková. pro představu velikosti ještě přikládám pravítko 30cm a skalpel
Naposledy upravil(a) jenčik dne sob 17.2.2024 10:24, celkem upraveno 1 x.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Tak tohle budu sledovat pozorně. Držím palce.
Jak vypadá tisk? ( Mám ho také v archivu. V mém výtisku je to takové "dost" všelijaké. Na každém listu jiný odstín, černá spíš do šeda ... )
Jak vypadá tisk? ( Mám ho také v archivu. V mém výtisku je to takové "dost" všelijaké. Na každém listu jiný odstín, černá spíš do šeda ... )
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Super, na tohle jsem taky zvědavý.
Držím palce
Držím palce
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Usedám a selduju,
mám nachystaného Giganta (Me323) a to bude rozměrově taky paráda.
Tak že budu sledovat postupy.
Díky
mám nachystaného Giganta (Me323) a to bude rozměrově taky paráda.
Tak že budu sledovat postupy.
Díky
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
silverman: no barvy jsou takový podivný, dost vyšeptalý, na obalu vystřihovánky to vypadá rozhodně líp
Každopádně lepíme -
složil jsme základ kostry křídel. Zkrátka se žebra vlepí do obalu a pak se to potáhne obšívkou Výřez je pro podvozkovou šachtu a ta krabička u prvního žebra bude sloužit k připojení na trup, více na fotkách.
Každopádně lepíme -
složil jsme základ kostry křídel. Zkrátka se žebra vlepí do obalu a pak se to potáhne obšívkou Výřez je pro podvozkovou šachtu a ta krabička u prvního žebra bude sloužit k připojení na trup, více na fotkách.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Takže křídla jsou hotova, můžeme pokračovat Šlo to vcelku dobře, na to jaká je to plachta tak bez nějakých zádrhelů. Na spodku levého křífla jsem pouze vytunil světlomety.
Ještě pro představu jak to je veliký jsem to položil na kulečníkový stůl standardních rozměrů
A na poslední fotce ještě ukázka jak vypadají ty barvy v tisku.
To je pro dnešek vše
Ještě pro představu jak to je veliký jsem to položil na kulečníkový stůl standardních rozměrů
A na poslední fotce ještě ukázka jak vypadají ty barvy v tisku.
To je pro dnešek vše
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Zdravíčko,
na druhém stole započala výroba kokpitu a zde mám první všetečný dotaz - model nabízí zdvojené řízení; tj. dvoje pedály a dvoje berany. Druhá sedačka ovšem schází, tam jsou schody a nenabízí to ani žádnou alternativu jako třeba sklopnou sedačku. Jak to tedy vlastně bylo? Hledal jsem hledal a nabízejí se obě možnosti, ale dvojité řízení pouze s variantou sklopné druhé sedačky. Byli typy co by měli dvoje řízení s místem pouze pro jednoho pilota? Na návodovce vyznačenou oranžovou fixou viz. foto.
Dík za info.
na druhém stole započala výroba kokpitu a zde mám první všetečný dotaz - model nabízí zdvojené řízení; tj. dvoje pedály a dvoje berany. Druhá sedačka ovšem schází, tam jsou schody a nenabízí to ani žádnou alternativu jako třeba sklopnou sedačku. Jak to tedy vlastně bylo? Hledal jsem hledal a nabízejí se obě možnosti, ale dvojité řízení pouze s variantou sklopné druhé sedačky. Byli typy co by měli dvoje řízení s místem pouze pro jednoho pilota? Na návodovce vyznačenou oranžovou fixou viz. foto.
Dík za info.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
V bojově nasazených strojích byl povětšinou jen jeden pilot a jedno řízení.
Zdvojené řízení se určitě používalo u ranných verzí a u cvičných letadel.
Je to zvláštní, že tam máš zdvojené řízení, ale jen jedno místo k sezení - kombinaci obou.
Ty máš Mk.I a obdobnou konfiguraci jsem našel i u Mk.III... Takže chyba to asi nebude.
Zdvojené řízení se určitě používalo u ranných verzí a u cvičných letadel.
Je to zvláštní, že tam máš zdvojené řízení, ale jen jedno místo k sezení - kombinaci obou.
Ty máš Mk.I a obdobnou konfiguraci jsem našel i u Mk.III... Takže chyba to asi nebude.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Přesně jak píše Rohlos.
Dvojité řízení, znamená cvičný letoun. K tomu potřebuje i druhou sedačku.
Pokud budeš dělat bojový, tak ti odpadá druhá sedačka i druhé řízení.
Dvojité řízení, znamená cvičný letoun. K tomu potřebuje i druhou sedačku.
Pokud budeš dělat bojový, tak ti odpadá druhá sedačka i druhé řízení.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Tohle byla obecná praktika u britských bombardérů, včetně čtyřmotorových jako Lancaster a Halifax. Stroje měly jen jedno řízení, druhý pilot seděl vedle pilota, někdy na sklopné sedačce (aby mohl uvolnit průchod k zaměřovači). Piloti si tedy u beranů při výměně museli přesednout.
Američané naopak praktikovali dvojí řízení, aby mohl druhý pilot skipperovi pomoci, případně od něj řízení bez problémů převzít.
Američané naopak praktikovali dvojí řízení, aby mohl druhý pilot skipperovi pomoci, případně od něj řízení bez problémů převzít.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Pánové, děkuji všem za info. Ne, že bych nějak lpěl na dokonalém souznění předloha/model, jen jsem si to chtěl ujasnit a něco se dozvědět. Druhá sedačka ve šmikajdě není ani náznakem, ani jako sklopná. A podle přiložené fotky z předsádky to vypadá, že to byl bojový letoun Napadla mě ještě jedna myšlenka a sice, že v továrně osadili standardně dvě řízení a na druhou sedačku už nedošlo A tak to asi udělám i já (teda pokud se mi nějak obstojně povedou dvoje aspoň trochu podobný berany ) Ono dovnitř stejně vidět nebude.
Jo a mezitím jsem na zeleném stole slípnul výškovky. Nevím jestli kvůli další stavbě je dobře, že jsem je spojil v jeden kus, ale už je to tak.
Jo a mezitím jsem na zeleném stole slípnul výškovky. Nevím jestli kvůli další stavbě je dobře, že jsem je spojil v jeden kus, ale už je to tak.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
No slípnout výškovky v jednu je asi totální kravina, podle toho kde křídla na letadle jsou a jak to bude konstrukčně řešený jinak. i z pozice křidélek je jasné, že ti tam schází trup.
Jinak sedačky jsem si taky kontroloval, vždy jsem si myslel že tam seděli 2 piloti, a ono ne. No budu muset znova kouknout na Nebeské jezdce.
Jinak sedačky jsem si taky kontroloval, vždy jsem si myslel že tam seděli 2 piloti, a ono ne. No budu muset znova kouknout na Nebeské jezdce.
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Tak to jo! Přesto bych asi zalepil do konstrukce nejdříve tu středovou konzoli a pak v klidu křidélka. Přeci jen mít potah naprosto přesně bude ořech, zvláště v této velikosti, ale ty si poradíš!
Re: Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33
Joska: Nebeští jezdci jsou bezva inspirace. Jen pozor na to, že éro ve filmu je upravený Lisunov Li-2.