T - 72 / Angraf / 1:25, Hotovo
Moderátor: jenda.e
T - 72 / Angraf / 1:25, Hotovo
Zdravím vespolek.
Dovoluji se na chvíli usadit i v této sekci. Hotový model bude součástí sestavy s právě dokončenou soupravou tankového tahače, takže má tak trochu vedlejší roli nákladu.
Nejsem znalcem tanků a pásových vozítek, tak ani nevím, o jakou verzi či modifikaci se má v tomto případě jednat. Odhaduju to na nějaký očesaný exemplář z výzbroje bývalé ČSLA.
Když jsem se pídil po vystřihovánce, vyšlo najevo, že je k mání jediná možnost. Model od vydavatelství Angraf. Je to můj úplně první model od vydavatele z Polska, takže nemůžu úroveň vystřihovánky osobně porovnávat s jinými vydavateli. Zde na fóru převažují komentáře, které Angraf příliš nechválí, především kvůli malé detailnosti. To si v téhle fázi ještě netroufnu hodnotit, ale je to bez interiéru a celkově to moc rozsáhlý není
K modelu jsem si pořídil i laserovou sadu. Co tady napsat a nebýt sprostý? Hup na špek, možná . V sadě je 1,5 listu s pásy a 2,5 listu ostatních dílů na kartonu 1 mm, a dále tři listy na kartonu 0,5 mm, převážně obručí kol. Na první pohled rozsáhlá sada, která usnadní stavbu. Nevim, jestli jsem myšlenku autora ohledně doplňkové sady pochopil správně, ale chápu to tak, že laserové díly mají nahradit podlep. Tedy, že se z tiskového listu vyřízne díl a nalepí se na ten vyřezaný laserem. Zádrhel je v tom, že převážná většina laserů je o několik desetinek menší, takže je aspoň z mého pohledu snazší díl klasicky podlepit. Navíc kroužky na půlmilimetrovém kartonu jsou v podstatě nepoužitelné.
Méně je někdy více, říká se. Za mě by bohatě stačily z laseru díly kostry a pásů.
Co naopak zaslouží pochvalu, je kvalita papíru a tisku. Papír je tvárný, neláme se a netřepí. Tisk je ostrý a jemný a nemá sklony k odírání.
To je pár mých postřehů úvodem, nezbytný náhled na originál
a nyní již: „Do tanku v tank!“
Stavbu jsem zahájil sestavením kostry korby. Tady jsem byl ještě z laserů nadšený. Ten dřevitý karton je dobře lepí i opracovává. Ze zbytků jsem vyplnil i zešikmené rohy na spodku korby. Vyplatilo se to při lepení obšívky. Hotovou kostru jsem pro zpevnění i snížení nasákavosti napustil nitrolakem.
Obšívku jsem lepil nevodovým lepidlem, abych se vyhnul kroucení. Aby sedla dokonale, bylo potřeba kostru o cca. 0,5 mm rozšířit. Zbylé opláštění korby sedlo po drobných korekcích bez potíží.
Následovaly bočnice a díly na spodku. Vše celkem dobře sedí, nebo se to dá snadno upravit. Trochu větší zásah byt třeba u sestavy u přední výdutě na spodku. Obvodový díl jsem snižoval až o 2 mm.
Větší zářez je u sestavy č. 26, což jsou nosníky pojezdových kol. Boky nosníků (2 x 12 ks) ve šmikně vůbec nejsou. Jsou tu jen obvodové pásky. Musel jsem si je tedy vyrobit.
Dále jsem musel dodělat 2 kusy přírub, díl 24c. Bylo jich jen deset.
Nyní jsem ve fázi práce na kolech. Tady se mi bude kouřit od kružítka.
Toť zatím vše.
Dovoluji se na chvíli usadit i v této sekci. Hotový model bude součástí sestavy s právě dokončenou soupravou tankového tahače, takže má tak trochu vedlejší roli nákladu.
Nejsem znalcem tanků a pásových vozítek, tak ani nevím, o jakou verzi či modifikaci se má v tomto případě jednat. Odhaduju to na nějaký očesaný exemplář z výzbroje bývalé ČSLA.
Když jsem se pídil po vystřihovánce, vyšlo najevo, že je k mání jediná možnost. Model od vydavatelství Angraf. Je to můj úplně první model od vydavatele z Polska, takže nemůžu úroveň vystřihovánky osobně porovnávat s jinými vydavateli. Zde na fóru převažují komentáře, které Angraf příliš nechválí, především kvůli malé detailnosti. To si v téhle fázi ještě netroufnu hodnotit, ale je to bez interiéru a celkově to moc rozsáhlý není
K modelu jsem si pořídil i laserovou sadu. Co tady napsat a nebýt sprostý? Hup na špek, možná . V sadě je 1,5 listu s pásy a 2,5 listu ostatních dílů na kartonu 1 mm, a dále tři listy na kartonu 0,5 mm, převážně obručí kol. Na první pohled rozsáhlá sada, která usnadní stavbu. Nevim, jestli jsem myšlenku autora ohledně doplňkové sady pochopil správně, ale chápu to tak, že laserové díly mají nahradit podlep. Tedy, že se z tiskového listu vyřízne díl a nalepí se na ten vyřezaný laserem. Zádrhel je v tom, že převážná většina laserů je o několik desetinek menší, takže je aspoň z mého pohledu snazší díl klasicky podlepit. Navíc kroužky na půlmilimetrovém kartonu jsou v podstatě nepoužitelné.
Méně je někdy více, říká se. Za mě by bohatě stačily z laseru díly kostry a pásů.
Co naopak zaslouží pochvalu, je kvalita papíru a tisku. Papír je tvárný, neláme se a netřepí. Tisk je ostrý a jemný a nemá sklony k odírání.
To je pár mých postřehů úvodem, nezbytný náhled na originál
a nyní již: „Do tanku v tank!“
Stavbu jsem zahájil sestavením kostry korby. Tady jsem byl ještě z laserů nadšený. Ten dřevitý karton je dobře lepí i opracovává. Ze zbytků jsem vyplnil i zešikmené rohy na spodku korby. Vyplatilo se to při lepení obšívky. Hotovou kostru jsem pro zpevnění i snížení nasákavosti napustil nitrolakem.
Obšívku jsem lepil nevodovým lepidlem, abych se vyhnul kroucení. Aby sedla dokonale, bylo potřeba kostru o cca. 0,5 mm rozšířit. Zbylé opláštění korby sedlo po drobných korekcích bez potíží.
Následovaly bočnice a díly na spodku. Vše celkem dobře sedí, nebo se to dá snadno upravit. Trochu větší zásah byt třeba u sestavy u přední výdutě na spodku. Obvodový díl jsem snižoval až o 2 mm.
Větší zářez je u sestavy č. 26, což jsou nosníky pojezdových kol. Boky nosníků (2 x 12 ks) ve šmikně vůbec nejsou. Jsou tu jen obvodové pásky. Musel jsem si je tedy vyrobit.
Dále jsem musel dodělat 2 kusy přírub, díl 24c. Bylo jich jen deset.
Nyní jsem ve fázi práce na kolech. Tady se mi bude kouřit od kružítka.
Toť zatím vše.
Naposledy upravil(a) VašekS dne stř 3.3.2021 22:13, celkem upraveno 2 x.
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
Aáááá.... výměnný pobyt. Vašek z VDT do pásovky a já naopak
Zrovna dnes při cestě do Brna jsme o tom tvém Téčku mluvili a hop....už je tady
Osobně s modely od Angrafu zkušenosti nemám. Mám doma jen jeden model pancéřáku u kterého z celkového počtu čtyř kol jsou kompletní jen dvě. Spíš než přesnost budou problémem spíš chybějící díly.
Jinak T-72 vydal ještě Fly Model a Maly Modelarz. Ovšem oba jsou už staršího data a tudíž podle toho asi i vypadají
Lasery...... Ty kola byly asi zbytečné, protože je to tak jak píšeš Ten díl stejně musíš vystřihnout a přilepit ho na laser. Takže asi opravdu stačila jen kostra a pásy.
Jinak teda start je parádní a počítám že ve stejném duchu bude i zbytek stavby...... Takže tady budu určitě častým hostem
Zrovna dnes při cestě do Brna jsme o tom tvém Téčku mluvili a hop....už je tady
Osobně s modely od Angrafu zkušenosti nemám. Mám doma jen jeden model pancéřáku u kterého z celkového počtu čtyř kol jsou kompletní jen dvě. Spíš než přesnost budou problémem spíš chybějící díly.
Jinak T-72 vydal ještě Fly Model a Maly Modelarz. Ovšem oba jsou už staršího data a tudíž podle toho asi i vypadají
Lasery...... Ty kola byly asi zbytečné, protože je to tak jak píšeš Ten díl stejně musíš vystřihnout a přilepit ho na laser. Takže asi opravdu stačila jen kostra a pásy.
Jinak teda start je parádní a počítám že ve stejném duchu bude i zbytek stavby...... Takže tady budu určitě častým hostem
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
Ahoj.
Dík za podporu. Člověk by měl zkoušet různý věci a pásovec je pro mě další level.
Ten Maly Modelarz mi úplně unikl, nebo jsem spíš nezadal gůglovi ten správný dotaz. Fly Model se mi podařilo stáhnout pár náhledů na stránky. Ta ruční malba i odstín zelené se mi docela zamlouvala, ale v porovnání s Angrafem mi to přijde ještě víc zjednodušený a taky to sehnat, by byl asi problém.
S tou kompletností dílů jsem zvědav, co mě ještě čeká. U pojezdových kol taky pár kousků chybí.
Dík za podporu. Člověk by měl zkoušet různý věci a pásovec je pro mě další level.
Ten Maly Modelarz mi úplně unikl, nebo jsem spíš nezadal gůglovi ten správný dotaz. Fly Model se mi podařilo stáhnout pár náhledů na stránky. Ta ruční malba i odstín zelené se mi docela zamlouvala, ale v porovnání s Angrafem mi to přijde ještě víc zjednodušený a taky to sehnat, by byl asi problém.
S tou kompletností dílů jsem zvědav, co mě ještě čeká. U pojezdových kol taky pár kousků chybí.
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
Tak na tohle se moc těším. V tvém podání to bude krasojízda. Jsem na ten Angraf zvědavý. Držím palce a usedám do první řady.
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
U kol si rozhodně nelze stěžovat na zjednodušení. Akorát to napínací. Tam jsem aspoň naznačil výztužná žebra u výstupků.
Naopak hnací kolo je vyvedeno pěkně. Podle fotek jsem zesílil podlepení zubových kol. Ani tady jsem nepoužil lasery. Po zkusmé kompletaci jsem zjistil, že to nejde nasadit na náboj a podle mě by to jít mělo. Tak jsem ho musel zase částečně rozebrat a u vnitřního kola zvětšit otvor.
Pak přišla na řadu kola pojezdová. Každé jedno se skládá z třiceti součástek a dvaadvaceti šroubků. Udělal jsem napřed inventuru dílů. Několik jich chybí. Konkrétně 4 kusy bočnic gumových obručí 35f, 2 kusy vnitřních pásků do těchto obručí 35e a jeden kus čela disku 35c´. Tady mi to fakt přišlo úsměvné. Kdyby byla ta kolečka rozeseta po stránce, ale jsou vedle sebe v bloku, přesto je tam o jedno míň .
Na podlepení těchto loukoťových disků jsem použil lasery. Sice tištěný díl ten laser po všech obvodech malinko přesahuje, ale tady jsem toho využil a hrany v otvorech kulatinou zaoblil. Až během práce jsem si uvědomil, že se tím opticky zvětšují otvory, které už tak jsou větší, než by měly být. Cesty zpět už není. Chybně je u dílu 35c´ označeno podlepení (1 mm). Podle návodu nemá být tento díl podlepen vůbec, jeho analogické díly v laserové sadě jsou tedy zbytečně.
Jeden zajímavý poznatek. Vyřezávání vnitřních částí dílů 35h mi trvalo přesně 48 minut. Z toho mi vyplývá, že rozdíl mezi kružnicí a kruhem je přesně jedna minuta .
Samotné sestavení kol není složité, ale zdlouhavé.
Nakonec jsem je všechna nasadil zatím zkusmo na podvozek. Zatím to tank moc nepřipomíná .
Naopak hnací kolo je vyvedeno pěkně. Podle fotek jsem zesílil podlepení zubových kol. Ani tady jsem nepoužil lasery. Po zkusmé kompletaci jsem zjistil, že to nejde nasadit na náboj a podle mě by to jít mělo. Tak jsem ho musel zase částečně rozebrat a u vnitřního kola zvětšit otvor.
Pak přišla na řadu kola pojezdová. Každé jedno se skládá z třiceti součástek a dvaadvaceti šroubků. Udělal jsem napřed inventuru dílů. Několik jich chybí. Konkrétně 4 kusy bočnic gumových obručí 35f, 2 kusy vnitřních pásků do těchto obručí 35e a jeden kus čela disku 35c´. Tady mi to fakt přišlo úsměvné. Kdyby byla ta kolečka rozeseta po stránce, ale jsou vedle sebe v bloku, přesto je tam o jedno míň .
Na podlepení těchto loukoťových disků jsem použil lasery. Sice tištěný díl ten laser po všech obvodech malinko přesahuje, ale tady jsem toho využil a hrany v otvorech kulatinou zaoblil. Až během práce jsem si uvědomil, že se tím opticky zvětšují otvory, které už tak jsou větší, než by měly být. Cesty zpět už není. Chybně je u dílu 35c´ označeno podlepení (1 mm). Podle návodu nemá být tento díl podlepen vůbec, jeho analogické díly v laserové sadě jsou tedy zbytečně.
Jeden zajímavý poznatek. Vyřezávání vnitřních částí dílů 35h mi trvalo přesně 48 minut. Z toho mi vyplývá, že rozdíl mezi kružnicí a kruhem je přesně jedna minuta .
Samotné sestavení kol není složité, ale zdlouhavé.
Nakonec jsem je všechna nasadil zatím zkusmo na podvozek. Zatím to tank moc nepřipomíná .
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
A zase to má, kluk jedna šikovná, takové hezké, čisté, radost pohledět!
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
No ty kráso... Tohle je fakt neskutečný. A pak že má angraf zjednodušené modely. Vůbec nechápu tu čistotu práce, ta zelená retuš je úplně neuvěřitelná. Těším se na pokračování a na pásy.
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
Moc pěkný, jsem zvědav jak si povedeš dál.
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
Wau, to bude pekná súprava, držim palce
Re: T - 72 M1 / Angraf / 1:25
Parádní práce!
A že to zatím tank moc nepřipomíná?.... To mě kolikrát taky ne, ale jak na to dáš blatníky, tak to bude hned jinak vypadat.
Těším se na pokračování
A že to zatím tank moc nepřipomíná?.... To mě kolikrát taky ne, ale jak na to dáš blatníky, tak to bude hned jinak vypadat.
Těším se na pokračování
Re: T - 72 / Angraf / 1:25
Přesně! Jak jsou tam blatníky, hned to vypadá úplně jinak.
S blatníky jsem si docela užil. Přední části nejsou v návodu vůbec. Není to složité poskládat, jen jsem musel chvíli špekulovat, jak je správně nalepit na korbu a spojit s podélnými částmi. Musel jsem se víc ponořit do studia fotografií, hlavně kvůli uchycení šircen. A tady mi konečně došlo, že nestavím T - 72 M1, ale základní verzi T - 72, která mimo jiných rozdílů nemá šircny, ale jen gumové nástavce na blatnících.
Další akcí bylo sestavení nádrží a kastlíků na blatnících. Tady mi poprvé přišlo na mysl, že je model tak trochu "šit horkou jehlou". Z deseti sestav to sedlo přesně jen u tří. Jinak desetinka sem, desetinka tam. Ohybové čáry jinde než mají být, nebo zcela chybí atd. Jsou to drobnosti, ale otravuje to.
Výfukovou sestavu bylo nutné upravit, aby sedla na výztuhy blatníků.
Nakonec se všechny sestavy povedlo úspěšně dokončit a jsou připraveny k osazení. Je tu však problém. Ty přední kousky se tam nevejdou.
Nevim, kde se stala chyba. Jestli u mě, tak opravdu nevim kde. Ty blatníky tam jinak nešly.
Takže, jak by řekl chirurg: "Budeme muset řezat".
To je zatím vše. Jdu se připravit na operaci .
S blatníky jsem si docela užil. Přední části nejsou v návodu vůbec. Není to složité poskládat, jen jsem musel chvíli špekulovat, jak je správně nalepit na korbu a spojit s podélnými částmi. Musel jsem se víc ponořit do studia fotografií, hlavně kvůli uchycení šircen. A tady mi konečně došlo, že nestavím T - 72 M1, ale základní verzi T - 72, která mimo jiných rozdílů nemá šircny, ale jen gumové nástavce na blatnících.
Další akcí bylo sestavení nádrží a kastlíků na blatnících. Tady mi poprvé přišlo na mysl, že je model tak trochu "šit horkou jehlou". Z deseti sestav to sedlo přesně jen u tří. Jinak desetinka sem, desetinka tam. Ohybové čáry jinde než mají být, nebo zcela chybí atd. Jsou to drobnosti, ale otravuje to.
Výfukovou sestavu bylo nutné upravit, aby sedla na výztuhy blatníků.
Nakonec se všechny sestavy povedlo úspěšně dokončit a jsou připraveny k osazení. Je tu však problém. Ty přední kousky se tam nevejdou.
Nevim, kde se stala chyba. Jestli u mě, tak opravdu nevim kde. Ty blatníky tam jinak nešly.
Takže, jak by řekl chirurg: "Budeme muset řezat".
To je zatím vše. Jdu se připravit na operaci .
Re: T - 72 / Angraf / 1:25
To jsi dobře vystihnul .... ono většina modelů od Angrafu je " shit " horkou jehlou Ale pereš se s tím na výbornouVašekS píše:Tady mi poprvé přišlo na mysl, že je model tak trochu "šit horkou jehlou". Z deseti sestav to sedlo přesně jen u tří. Jinak desetinka sem, desetinka tam. Ohybové čáry jinde než mají být, nebo zcela chybí atd. Jsou to drobnosti, ale otravuje to.
Re: T - 72 / Angraf / 1:25
Tak tohle mě pobavilo Ale nemám obavu, že by si si s tím neporadil.To jsi dobře vystihnul .... ono většina modelů od Angrafu je " shit " horkou jehlou Ale pereš se s tím na výbornou
Mě hlavně zaráží ta absolutní čistota práce. Ta zelená retuš... Fakt neskutečný. Retušuješ vodovkama? temperama?
Re: T - 72 / Angraf / 1:25
Díky chlapi.
Retušuji akrylovými barvami. Ty hlavní barvy si vždy na začátku namíchám dopředu do stříkaček, nebo lahviček. Dělám to vždycky za denního světla a ladím tak dlouho, dokud se mi to nezdá OK.
Konkrétně tahle zelená je taková nekonečná butylka. Retušoval jsem s ní GRAD, potom T 815-7 HMHD a teď jsem ji upravoval pro tank.
Retušuji akrylovými barvami. Ty hlavní barvy si vždy na začátku namíchám dopředu do stříkaček, nebo lahviček. Dělám to vždycky za denního světla a ladím tak dlouho, dokud se mi to nezdá OK.
Konkrétně tahle zelená je taková nekonečná butylka. Retušoval jsem s ní GRAD, potom T 815-7 HMHD a teď jsem ji upravoval pro tank.
Re: T - 72 / Angraf / 1:25
Zdravím a přeji všem, aby nový rok byl aspoň o trochu lepší, než ten, co právě skončil.
Práce na tanku pokračují. Úprava předních bedýnek proběhla celkem hladce.
Mám osazenu většinu detailů na vrchu korby. Někdy to byl boj. Některé části nejsou v návodných kresbách vůbec znázorněny nebo očíslovány. Jiné jsou tak trochu v rozporu s fotkami skutečných strojů, takže mě to svádí k dalším úpravám. Nechci se ale pouštět do žádných větších akcí. Tedy až na mřížku nad motorem. Ta originální, plochá vytištěná, by vypadala fakt děsně. Sice o dost víc práce, ale myslím, že to za to stálo.
Následovalo zpracování dalších součástek a radlice. Ta je na svém místě.
Ostatní drobnosti osadím až ke konci stavby, páč by se při manipulaci olámaly. Jiné je ještě potřeba vyrobit, ale teď už se mi chce zase na něco většího, takže bude následovat věž s kanónem.
Práce na tanku pokračují. Úprava předních bedýnek proběhla celkem hladce.
Mám osazenu většinu detailů na vrchu korby. Někdy to byl boj. Některé části nejsou v návodných kresbách vůbec znázorněny nebo očíslovány. Jiné jsou tak trochu v rozporu s fotkami skutečných strojů, takže mě to svádí k dalším úpravám. Nechci se ale pouštět do žádných větších akcí. Tedy až na mřížku nad motorem. Ta originální, plochá vytištěná, by vypadala fakt děsně. Sice o dost víc práce, ale myslím, že to za to stálo.
Následovalo zpracování dalších součástek a radlice. Ta je na svém místě.
Ostatní drobnosti osadím až ke konci stavby, páč by se při manipulaci olámaly. Jiné je ještě potřeba vyrobit, ale teď už se mi chce zase na něco většího, takže bude následovat věž s kanónem.