Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od yvan »

Maďarská společnost Ikarus vyráběla autobusy už v šedesátých letech minulého století a až do roku 1990 jich byl plný východní blok. Značka následně spadla pod Irisbus a od roku 2003 neexistuje. Za dobu svého působení vyrobila značka řadu modelů autobusů a jeden z nich, kloubový 280.10, vydal RipperWorks jako druhý model série EasyWorks. Jedná se o linkový kloubový autobus v barvách ČSAD z 80. let.

Když model tehdy vyšel, sice jsem ho zakoupil jako počátek nové řady do skříně, ale předloha mě k lepení nijak nezaujala. K autobusům nemám kdovíjaký vztah, byť technicky a designově je to občas zajímavé, ovšem na tento konkrétní mám ještě ke všemu osobní vzpomínku, která mi stačí na celý život a už bych určitě neměl potřebu do toho znova vstupovat. Co mě ovšem zaujalo byl kloub, který se tehdy na modelu MHD v tomto měřítku objevil snad poprvé (když počítáme bratrský EW-01 jako jednu konstrukci). Čas od času, listujíc archivem, jsem přemýšlel, jak by se to dalo slepit nějak jednoduše, abych to nedoprasil. Prostě výzva. Ale nedošlo na to celé roky, až jednou jsme stěhovali našeho pokladníka.

Tomu se totiž narozdíl ode mně odhodlání dostavilo a do modelu říznul. Téměř všechny díly vyřezal, jedno kolo slepil, podlepil, co bylo třeba, všechno nachystal do krabičky a pak vyřezal pět kosočtverců z prvního měchu a model šel do krabice. Zpětně vzato, nemohu říct, že bych tomu nerozuměl. A v této fázi jsme také model po letech našli a proběhla debata nad ekologickou likvidací. Vzhledem k tomu, že už jsem ho měl v ruce, tak vyhodit ho by znamenalo, že to bude na mě, takže jsem ho sbalil k inspekci. U nás jsou holt na likvidaci jiní.

Takže nálezový stav.
Obrázek

Inspekce odhalila, že žádný díl nechybí, čímž odhodlání zesílilo. Začal jsem teda tradičně koly. To jedno slepené jsem rozřezal na prvočinitele, protože bylo slepené plochými bočnicemi, takže kdybych použil u dalších bombírované, nebo tu plochou přelepil jenom u jednoho, tak by to vypadalo blbě. Jinak je disk v původním stavu. K hotovému kolu už jenom sedum dalších a sestava je hotová.

Obrázek
Naposledy upravil(a) yvan dne stř 27.12.2023 14:03, celkem upraveno 1 x.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Před odvážnou karoserií ty menší sestavy. Nárazníky...

Obrázek Obrázek

...dekly na střechy...
Obrázek

...a díly mechanismu, u kterého jsem rezignoval na funkci, protože to bych dělal hodně dlouho.
Obrázek

Pak už jenom zrcátka a zástěrky a v podstatě zbývají jenom velké celky.
Obrázek
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Velké celky začínají tím méně viditelným, tedy podvozek a kostra.

Přední sekce...
Obrázek Obrázek

... a zadní sekce.
Obrázek Obrázek

Jak vidno, v této fázi ještě měl mechanismus šanci fungovat, a také fungoval. Ke stabilizaci polohy došlo až později, kdy bylo jasné, že ty horní táhla pohyblivá nebudou. Na podvozcích ve fázi výše neshledávám žádné záludnosti a už vůbec ne nedostatky. Sedí to pěkně.

Následují podlahy. Fotku přední sekce s podlahou nemám, těžko říct proč, tak alespoň sekce zadní.
Obrázek

Co bych velmi doporučil, a na fotkách z jiných staveb jsem to neviděl, tak se podělím o myšlenku, je úprava podlahy. Doporučil bych podlahu přilepit na podvozek předtím, než bude podvozek v karoserii. Plochy podlahy směrem od nosného hranolu ven až ke kraji podlepit (0,5 mm by mělo stačit a klidně přidat nějaký trojúhelník na pravý úhel s hranolem) a hlavně - odříznout od karoserie šedé chlopně k podlaze, nalepit je k podlaze hned a boky karoserie lepit k podlaze natupo. Napadlo mě to až po kompletaci, takže to na fotkách nemám. Je to druhá věc, u které mě neopustily obavy z výsledku od počátku realizace až k jejímu konci a celkem oprávněně (podlahu fakt nemám rovnou a hranu s karoserií už vůbec ne), tak pokud by toto ještě někoho od modelu odrazovalo, tak tímto se to myslím dá bez nervů řešit. Karosám by to taky mohlo pomoct.
MatesHK
Příspěvky: 678
Registrován: čtv 9.3.2017 22:17
Bydliště: Pardubice

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od MatesHK »

Tohle bude paráda. Jako kluk jsem kloubáky obdivoval a nikdy žádný nevyšel jako model. Až s EW se splnil můj klukovský sen a pořídil jsem si právě tenhle kousek a s ním i karosu. Jasně že taky kloubovou. Takže já budu sledovat a učit se novým věcem. Držím ti palce Yvane.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od kaktusak »

Tajemník se nám nějak rozjel . No jelikož mám doma skoro totéž jen v červené tak budu pozorně sledovat .
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Rozjel ani ne, jenom našel složku fotek :twisted:

Tak přichází modrá, jako první zadní čelo. Záludnost žádná.
Obrázek Obrázek
Obrázek

Přední čelo je na "Easy Work" poměrně složité, stejně jako u Karosy je ten rámeček kolem masky na velmi opatrnou práci. Na šířku mi nevyšel, přebývalo tam cca 0,5 mm, takže bych asi příště rámeček rozřezal na rovné části a kraje, nalepil nejdřív kraje a pak rovné středy, zkrácené podle potřeby. Lepidlo samozřejmě na masku, aby se rámeček nenatahoval. Stěrače sou parádní prácička.
Obrázek Obrázek

A ještě dveře, kde je na bocích dost málo materiálu. Chlopně nerad, takže po podlepení dveří jsem podlepil i ty boky a nechal kartonu směrem dovnitř trochu víc.
Obrázek

Tu chlopeň k podlaze bych tam příště nenechal, viz minulý příspěvek.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Tož pláště, do nich dveře a na ně plastické prvky. Velké plochy, dělá se s tím "specificky". Mimochodem ten pásek před předními dveřmi bych příště odřezal a přilepil ho tam až po nalepení čela.

Obrázek Obrázek

Pak ohnout a ty čela tam fláknout. Jedna strana, počkat, druhá, počkat, vrch, klasika.
Obrázek Obrázek
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Nastal čas na výzvu a to jsou dva měchy. Konstrukční řešení ze sešitu je podle mě příšerně složité a těžce o nervy na čistotu práce. Průběžně mě napadlo ještě několik úprav postupu, které by to mohly celé ještě víc zjednodušit, tak se to pokusím popsat nějak dohromady.

Měchy jsou oba stejné. Jsou přilepené k čelům karoserie, což je deska s dírou uvnitř a jinak uzavřeným obvodem. Mezi měchy je spojovací deska, která uzavřená není - má tvar písmene C s přerušením dole. Deska je silná 2 mm a je ze dvou ploch a ozubeného obvodového pásku. Měchy samotné jsou nařezaný a částečně v obloucích deformovaný papír, takže asi nepřekvapí, že má tendenci kazit těm deskám a čelům tvar. Navíc ke zpracované středové desce se budou měchy lepit dost blbě.

Takže moje úprava spočívá v tom, že čela karoserie podlepím kartonem a to minimálně 1 mm (mám 2). Víc by asi nevadilo, aspoň to potáhne měchy dolů vlastní hmotností a autobus bude sedět na kolech. Měchy nařezány a vyřezány a zaretušovány všechny výřezy. To je mimochodem dost opruz, ale když se měch složí natěsno do harmoniky, tak pak stačí hrany všechn otvorů v řadě přejet najednou (zevnitř samozřejmě) a drobnosti doladit individuálně. O něco méně práce. Měch bych následně ve spoji uzavřel (což já na fotkách nemám, protože to vyplynulo až pozdě, že by to byl dobrý nápad). Následně přilepen měch horní chlopní na čelo karoserie, pak dolní chlopní a pak zbylé chlopně, jednu stranu po druhé s kontrolou tvaru měchu. Tím jsou měchy na čelech karoserií.

Díly středové desky jsou řešené podobně, tedy podlepené na 1 mm každá. Tady opět přišel dobrý nápad až na příště a sice to, že tu mezeru dole bych nevyřezával (místo C by byl tvar uzavřené O). Bylo by to mnohem stabilnější a mnohem pevnější a nenapadá mě, jakou by to mělo nevýhodu, ani proč tam to přerušení vůbec je. Desky jsou pak stejně jako čela přilepené k měchům - vrchní chlopeň, spodní chlopeň (byla by k čemu, když tam nebude výřez) a boky. Tím dostaneme tohle:
Obrázek Obrázek

Vlepíme do karoserií a zavřeme podvozky. Velmi doporučuji karoserie zevnitř vyztužit podélně nějakou kartonovou lištou, aby se nepropadávaly (to se mi stalo).
Obrázek Obrázek
Obrázek

Přidáme spojovací prvky...
Obrázek Obrázek

...čepy...
Obrázek

...a spojíme. Měchy se dají stlačit, takže přístup je tam bezproblémový.
Obrázek

Protože mě tam ten výřez zůstal, bylo potřeba ho zrušit kartonem.
Obrázek Obrázek

Celé spojení je už pak jenom splácnutí dvou ploch kartonu, které se dají zvenku v pohodě smáčknout pinzetou.
Obrázek

Hrana pak přijde oblepit páskem (bez chlopní samozřejmě). Následují kola, finální poloha, po ní teprve retuš vnějších hran měchu (jinak se to bude stejně pořád otírat v pohybu) a detaily nad měchy. Čímž je bus hotový, takže až se zadaří, tak budou finální fotky. Snad. Někdy. Výhledově. Doufejme.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od kaktusak »

Vím , že jsi mi to popisoval při cestě do Neratovic , ale pochopil jsem to až jsem viděl fotky a porovnal je s 2D modelem , který mám doma . Krásně slepeno .
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od martin1807 »

Pekné, veru pekné. Som zvedavý na výsledok ;) 8-)
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

A i tady mám konečně ty finální fotky. Samozřejmě mi na nich několikrát povolily ty táhla nad kloubem, takže sou opakovaně opravované a stejně to zase povolilo, takže tam omluvte celou sekci za nedostatky, ale nemám na to nervy. Druhá dobře viditelná věc na fotkách je i ta, že na tak dlouhé modely nemám dostatečné fotomísto, takže celkové mám fakt jenom dvě. Je to prostě moc dlouhý autobus.

Jinak ale stavba celkem bez problémů, kdybych věděl, co vím teď, tak by byla plně bez problémů, tak třeba to někomu ještě i po letech od vydání něco přinese. Směle do něj, jde to.

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Na to, že mi autobusy nic neříkají, mám až podezřele slepenou celou třetinu produkce zatím výhradně autobusového vydavatelství, což mě teda zaráží 8-)
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od Lukáš »

Moc pěkné to máš. Je škoda, že tato autobusová série zřejmě skončila.
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od AmatER »

Neskončila by, kdyby se mezitím nezjistilo, jak je betatester, co se do toho nahrnul, úplně na draka...
MatesHK
Příspěvky: 678
Registrován: čtv 9.3.2017 22:17
Bydliště: Pardubice

Re: Ikarus 280.10 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od MatesHK »

Moc dobrý. Skvělý report ze kterého se dá hodně naučit. Njn kdo umí...
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“