Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32 - HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32 - HOTOVO
Zdravím vespolek.
Tak je na světě dlouho avizovaná novinka a jelikož je „zemedělec“ pro mě tak nějak nejmilejší modifikací matesa, ihned se mi splašil ukazováček na myši a naklikal objednávku. Za pár dní byly oba sešity na stole. A jelikož jsem ještě nikdy nelepil čerstvou novinku, na tom stole i dál zůstanou.
Nejdřív pár slov k samotné šmikně. Sešity jsou dva. Hlavní sešit obsahuje podvozek v tmavé barvě s šedou kabinou, kde je možnost volby bez, anebo s logem JZD na dveřích. K tomu světlou či tmavou barvu nárazníku. Dále sešit obsahuje čtyři měnitelné nástavby, a k tomu všemu psaný návod a návodné kresby, takže docela slušná nálož.
Druhý sešit obsahuje podvozek, tedy celé auto. Rám ve stejné barvě – tmavě šedomodré, a čtyři barevné varianty kabiny. Opět šedou, ale v jiném tónu, pak červenou, zelenou a modrou. K tomu je na výběr hafo kombinací zbarvení předního nárazníku. Možnost výběru barvy kabiny je modelářsky přívětivé řešení a konečně to někdo realizoval. Na druhé straně jsem si musel na odstín modré i zelené chvíli zvykat. Na můj vkus jsou hodně tmavé. To je ale otázka právě toho vkusu, takže nemá smysl o tom diskutovat.
Nakonec nějaké chybičky, co jsem objevil.
V návodkách chybí kresba maileru a chladiče. Také by bodl pohled na podvozek zespodu, aby byla vidět zástavba výfuku a napojení kardanů. Jsou to však drobnosti pro zkušené lepiče zcela nezásadní. Další chybkou je, že stránka s rubovými díly kabiny je v hlavním sešitu vytištěna na čtvrtku. Měla by být na 80g papíře, jako u všech předešlých modelů. Asi v tiskárně popletli klad dvoustran. V sešitě s podvozkem je to v pořádku. Řešení je s domácí tiskárnou snadné.
No a s chutí do stavby.
Jedu treble, mluvou mé generace budu stavět tři modely souběžně. Snad mě to nějak neotráví.
První je jasný. Tak, jak je na obálce s cisternou. Druhý bude s rozmetadlem a asi s modrou budkou. A ten třetí? Ten bude zcela jiný. Podvozek bude světle šedý a vzniká z příbuzného MTSP 25.
Tak, jak se mi nedařilo s kabinou na sypači, pořídil jsem postupně tři sešity, takže mám k dispozici dva kompletní podvozky. Liší se jen v detailech, tak úprava nebude náročná. Tou největší odlišností je přídavná převodovka. Ta u pětadvacítky zcela chybí, tak jsem jí musel vyrobit. Náhradní plochy je dost.
Bohužel mi to dalo vzpomenout na trápení s papírem. Sešit AK-03 je vytištěný na velmi měkkém papíře. Tisková vrstva se snadno třepí a odírá, tvarování malých kulatin je boj. Ale jde to a snad ta práce za to bude stát. U agromatesa je papír mnohem lepší.
Toť zatím vše .
Tak je na světě dlouho avizovaná novinka a jelikož je „zemedělec“ pro mě tak nějak nejmilejší modifikací matesa, ihned se mi splašil ukazováček na myši a naklikal objednávku. Za pár dní byly oba sešity na stole. A jelikož jsem ještě nikdy nelepil čerstvou novinku, na tom stole i dál zůstanou.
Nejdřív pár slov k samotné šmikně. Sešity jsou dva. Hlavní sešit obsahuje podvozek v tmavé barvě s šedou kabinou, kde je možnost volby bez, anebo s logem JZD na dveřích. K tomu světlou či tmavou barvu nárazníku. Dále sešit obsahuje čtyři měnitelné nástavby, a k tomu všemu psaný návod a návodné kresby, takže docela slušná nálož.
Druhý sešit obsahuje podvozek, tedy celé auto. Rám ve stejné barvě – tmavě šedomodré, a čtyři barevné varianty kabiny. Opět šedou, ale v jiném tónu, pak červenou, zelenou a modrou. K tomu je na výběr hafo kombinací zbarvení předního nárazníku. Možnost výběru barvy kabiny je modelářsky přívětivé řešení a konečně to někdo realizoval. Na druhé straně jsem si musel na odstín modré i zelené chvíli zvykat. Na můj vkus jsou hodně tmavé. To je ale otázka právě toho vkusu, takže nemá smysl o tom diskutovat.
Nakonec nějaké chybičky, co jsem objevil.
V návodkách chybí kresba maileru a chladiče. Také by bodl pohled na podvozek zespodu, aby byla vidět zástavba výfuku a napojení kardanů. Jsou to však drobnosti pro zkušené lepiče zcela nezásadní. Další chybkou je, že stránka s rubovými díly kabiny je v hlavním sešitu vytištěna na čtvrtku. Měla by být na 80g papíře, jako u všech předešlých modelů. Asi v tiskárně popletli klad dvoustran. V sešitě s podvozkem je to v pořádku. Řešení je s domácí tiskárnou snadné.
No a s chutí do stavby.
Jedu treble, mluvou mé generace budu stavět tři modely souběžně. Snad mě to nějak neotráví.
První je jasný. Tak, jak je na obálce s cisternou. Druhý bude s rozmetadlem a asi s modrou budkou. A ten třetí? Ten bude zcela jiný. Podvozek bude světle šedý a vzniká z příbuzného MTSP 25.
Tak, jak se mi nedařilo s kabinou na sypači, pořídil jsem postupně tři sešity, takže mám k dispozici dva kompletní podvozky. Liší se jen v detailech, tak úprava nebude náročná. Tou největší odlišností je přídavná převodovka. Ta u pětadvacítky zcela chybí, tak jsem jí musel vyrobit. Náhradní plochy je dost.
Bohužel mi to dalo vzpomenout na trápení s papírem. Sešit AK-03 je vytištěný na velmi měkkém papíře. Tisková vrstva se snadno třepí a odírá, tvarování malých kulatin je boj. Ale jde to a snad ta práce za to bude stát. U agromatesa je papír mnohem lepší.
Toť zatím vše .
Naposledy upravil(a) VašekS dne pát 26.7.2024 14:03, celkem upraveno 1 x.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Ahoj,
mám v plánu si taky postavit, ale bude chvilku trvat, než se k tomu prokoušu.
Těšim se na postup, jak to zase vymazlíš.
Rámy pěkný.
Ať se daří.
mám v plánu si taky postavit, ale bude chvilku trvat, než se k tomu prokoušu.
Těšim se na postup, jak to zase vymazlíš.
Rámy pěkný.
Ať se daří.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Tak tohle budu sledovat . Otec dělal celý život v zemědělství a s matesem toho najezdil opravdu hodně . A ty barvy vůbec neřeš ono každé auto mělo tak trochu jinou barvu , hold jaká byla zrovna k dispozici . Je ale pravda , že třeba zrovna ta zelená , se mě zdá jako hodně přesná.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Ahoj,strýc jezdil dlouhá léta s Matesem sklápěčkou, a jako cca 10 letého mě občas brával sebou,hlavně když se u nás bagrovala řeka po povodni v 97, vždycky jsem ten den ani nemohl dospat jak jsem se těšil . Takže budu sledovat, těším se na rozmetadlo.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Hezký večer.
Mám hotovou další skupinu dílů, což jsou nápravy a motor s převodovkou.
U šedého podvozku bylo nutné, mimo úpravy vývodů na sestupné převodovce, nahradit skříň hlavní převodovky. Pětadvacítka má z nějakého důvodu kratší skříň než ostatní matesy.
Pomohl jsem si kopií skříně z MTS 24.
Jiné potíže nebyly. Zatím .
Mám hotovou další skupinu dílů, což jsou nápravy a motor s převodovkou.
U šedého podvozku bylo nutné, mimo úpravy vývodů na sestupné převodovce, nahradit skříň hlavní převodovky. Pětadvacítka má z nějakého důvodu kratší skříň než ostatní matesy.
Pomohl jsem si kopií skříně z MTS 24.
Jiné potíže nebyly. Zatím .
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
U MTSP 25 je převodovka kratší, kvůli sypacímu ústrojí, které je vyvedeno uprostřed vozu (a také vzadu). Aby se tam vešla hřídel s talířem pro rozhoz posypu a přívodem posypu, museli použít převodovku bez půlek, což nebylo u vozidla, které se často mohlo potýkat z nesnadným průjezdem své cesty úplně optimální. Na druhou stranu tehdy ty sypače byly v podstatě všechny na inertní směsi, takže tím, že rozhoz byl i uprostřed vozidla, tak si sypač sypal štěrkovou drť či tehdy oblíbenou škváru i pod vlastní kola, což se zase hodilo.
- martin1807
- Příspěvky: 433
- Registrován: sob 21.1.2012 23:08
- Bydliště: Medzilaborce- SK
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Pekné podvozky, budem sledovať aj naďalej.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Kabina.
Tak mám za sebou, pro mě zásadní fázi stavby, tvorbu kabin. Tady se tedy pokusím trochu rozepsat.
Podle dostupných šablon jsem si pro spodní část kabiny, díl F1, vyrobil takové kopyto. Podle něj jsem celý díl vytvaroval a slepil s udržením správného půdorysu. Spoje segmentů horního oblouku jsem pak zevnitř vyztužil pásky průklepového papíru. Vyplatilo se to při osazování zasklení.
Pomocný díl střechy F12a jsem podlepený vyřízl a hrany napustil řídkým vteřiňákem. Pak jsem podle rysek nalepil po obvodu fólii. Použil jsem tu přiloženou k modelu. Je tenká a měkká, ale odolává jakémukoli pokusu o tvarování. Což holt, tvar bude muset chytit podle spodního dílu, řekl jsem si.
Následně jsem na fólii nalepil vnější rám oken, díl F10. Tady nastala první potíž. V zadní části mi chybělo z každé strany cca. 0,5mm k ryskám, které udávaly šířku zádového dílu kabiny. Musel jsem tedy fólii po bocích z dílu F12a odlepit a hrany opatrně obrušoval, dokud to nesedlo. Stejný problém jsem řešil u všech tří kabin. Přitom jsem díl F12a řezal z vnitřní strany obrysu.
Pak přišla na řadu kritická fáze. Spojení obou částí kabiny. Čirá fólie má po nalepení dílu F10 na spodním okraji cca. 1,5mm přesah. Přepokládal jsem, že tedy spodní hrana F10 dosedne k horní hraně F1, přesah fólie zapadne za tu horní hranu, čímž sklo bude držet tvar. Teorie skvělá, ale nefungovala.
Začal jsem na levém boku tak, že jsem spasoval hrany dveří. Lepil jsem zatím jen Herkulesem, papír na papír. Po zaschnutí jsem nasucho pokračoval k čelu kabiny a hle, středová ryska rámu skel byla o milimetr dál, než na hraně „kapoty“. To „sklo“ se do rádiusu nevešlo. Kouknul jsem tedy do návodu a z něj pochopil, že přesah fólie se má nechat jen na bocích a předek skla se má nalepit gelovým vteřiňákem na horní hranu F1. Nějak jsem si to neuměl představit. Později jsem si říkal, že jsem to aspoň u jedné kabiny měl zkusit.
Dal jsem se jinou cestou. Horní hranu dílu F1 jsem opatrně přiřezával skalpelem a neustále zkoušel za mírného násilí rám oken přikládat, dokud středové rysky a hrany dveří na druhém boku nesedly. Nakonec se to jakž takž podařilo. Bohužel spodní hrana čelního skla má mírně jiný tvar jako následek přiřezávání.
Zbývalo dolepit spoje u zadních krajů kabiny. Napřed jsem ale nalepil zádový díl, aby kabina chytla konečný tvar a pak teprve dolepil za mírných úprav segmentů zadní oblouky.
Po zaschnutí lepidla jsem zevnitř za přesahující hranu fólie nanesl gelový vteřiňák, nasunul na kopyto a nechal proschnout. Korpus kabiny se tak ještě víc zpevnil. Tady jsem bohužel nějak zapomněl fotit.
Poté následovala další kompletace. Tady už je to spíš o preciznosti a trpělivosti. Prolisy pro světla, tam bych to taky mohl časem dokázat líp.
K interiéru snad jen, že díly F31L/P nepodlepovat kartonem 1mm, ale tak, aby celková tloušťka podlahy (spodní, vrchní díl + karton) byla 1mm, tedy použít karton ideálně 0,65mm.
Oproti návodu jsem spodní vnitřní díl zad F38 přilepil napřed do kabiny. Nevím, jak bych ho tam dostal s interiérem. Zadní hrana tunelu pak šla natupo bez chlopní. Tapecírung dveří, díl F 48 jsem si částečně podlepil čtvrtkou. Pro zpevnění.
Interiér mi vlezl do kabiny bez potíží a další práce na dokončení kabiny jen s mírnými nepřesnostmi, taky bez větších problémů.
Spodní díl střechy F19 jsem podlepil kartonem, vyřízl bez chlopní a hranu zbrousil do ostra. V tomto i v dílu F20 jsem si vyřízl otvory pro lepší manipulaci při vzájemném spojování.
Po přilepení střechy kabina dostala svůj konečný vzhled.
Při celkovém pohledu nedopadly kabiny na jedničku, ale úplný průšvih to taky není. Je ale co zlepšovat. Nejhůř vypadá ta šedá i kvůli upatlání pod čelním sklem. Ale co už … .
Tak mám za sebou, pro mě zásadní fázi stavby, tvorbu kabin. Tady se tedy pokusím trochu rozepsat.
Podle dostupných šablon jsem si pro spodní část kabiny, díl F1, vyrobil takové kopyto. Podle něj jsem celý díl vytvaroval a slepil s udržením správného půdorysu. Spoje segmentů horního oblouku jsem pak zevnitř vyztužil pásky průklepového papíru. Vyplatilo se to při osazování zasklení.
Pomocný díl střechy F12a jsem podlepený vyřízl a hrany napustil řídkým vteřiňákem. Pak jsem podle rysek nalepil po obvodu fólii. Použil jsem tu přiloženou k modelu. Je tenká a měkká, ale odolává jakémukoli pokusu o tvarování. Což holt, tvar bude muset chytit podle spodního dílu, řekl jsem si.
Následně jsem na fólii nalepil vnější rám oken, díl F10. Tady nastala první potíž. V zadní části mi chybělo z každé strany cca. 0,5mm k ryskám, které udávaly šířku zádového dílu kabiny. Musel jsem tedy fólii po bocích z dílu F12a odlepit a hrany opatrně obrušoval, dokud to nesedlo. Stejný problém jsem řešil u všech tří kabin. Přitom jsem díl F12a řezal z vnitřní strany obrysu.
Pak přišla na řadu kritická fáze. Spojení obou částí kabiny. Čirá fólie má po nalepení dílu F10 na spodním okraji cca. 1,5mm přesah. Přepokládal jsem, že tedy spodní hrana F10 dosedne k horní hraně F1, přesah fólie zapadne za tu horní hranu, čímž sklo bude držet tvar. Teorie skvělá, ale nefungovala.
Začal jsem na levém boku tak, že jsem spasoval hrany dveří. Lepil jsem zatím jen Herkulesem, papír na papír. Po zaschnutí jsem nasucho pokračoval k čelu kabiny a hle, středová ryska rámu skel byla o milimetr dál, než na hraně „kapoty“. To „sklo“ se do rádiusu nevešlo. Kouknul jsem tedy do návodu a z něj pochopil, že přesah fólie se má nechat jen na bocích a předek skla se má nalepit gelovým vteřiňákem na horní hranu F1. Nějak jsem si to neuměl představit. Později jsem si říkal, že jsem to aspoň u jedné kabiny měl zkusit.
Dal jsem se jinou cestou. Horní hranu dílu F1 jsem opatrně přiřezával skalpelem a neustále zkoušel za mírného násilí rám oken přikládat, dokud středové rysky a hrany dveří na druhém boku nesedly. Nakonec se to jakž takž podařilo. Bohužel spodní hrana čelního skla má mírně jiný tvar jako následek přiřezávání.
Zbývalo dolepit spoje u zadních krajů kabiny. Napřed jsem ale nalepil zádový díl, aby kabina chytla konečný tvar a pak teprve dolepil za mírných úprav segmentů zadní oblouky.
Po zaschnutí lepidla jsem zevnitř za přesahující hranu fólie nanesl gelový vteřiňák, nasunul na kopyto a nechal proschnout. Korpus kabiny se tak ještě víc zpevnil. Tady jsem bohužel nějak zapomněl fotit.
Poté následovala další kompletace. Tady už je to spíš o preciznosti a trpělivosti. Prolisy pro světla, tam bych to taky mohl časem dokázat líp.
K interiéru snad jen, že díly F31L/P nepodlepovat kartonem 1mm, ale tak, aby celková tloušťka podlahy (spodní, vrchní díl + karton) byla 1mm, tedy použít karton ideálně 0,65mm.
Oproti návodu jsem spodní vnitřní díl zad F38 přilepil napřed do kabiny. Nevím, jak bych ho tam dostal s interiérem. Zadní hrana tunelu pak šla natupo bez chlopní. Tapecírung dveří, díl F 48 jsem si částečně podlepil čtvrtkou. Pro zpevnění.
Interiér mi vlezl do kabiny bez potíží a další práce na dokončení kabiny jen s mírnými nepřesnostmi, taky bez větších problémů.
Spodní díl střechy F19 jsem podlepil kartonem, vyřízl bez chlopní a hranu zbrousil do ostra. V tomto i v dílu F20 jsem si vyřízl otvory pro lepší manipulaci při vzájemném spojování.
Po přilepení střechy kabina dostala svůj konečný vzhled.
Při celkovém pohledu nedopadly kabiny na jedničku, ale úplný průšvih to taky není. Je ale co zlepšovat. Nejhůř vypadá ta šedá i kvůli upatlání pod čelním sklem. Ale co už … .
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Vašku, to se čte jako detektivka. Výsledek je oku hodně lahodící.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Člověk je zažranej do svého lepení a tady zatím vzniká taková trilogie. Vůbec do této sekce nechodím a tohle mě mile překvapilo...paráda.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Teda pane mistr, klobouček! Vypadá to jako živé
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
No to vypadá jakože hodně dobře . Zvláště ty okapničky dodávají modelu to pravé ořechové . Asi budou z bužírky , ale fascinuje mě , že si trefil přesně barvu . A nebo je to udělané z náhradní plochy ? Každopádně to vypadá dobře .
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
Díky pánové. Jsem rád, že se líbí.
Fotky jsou milosrdný.
Zbynďo, ty okapničky jsou proužky 120g papíru natřené retušovací barvou.
Fotky jsou milosrdný.
Zbynďo, ty okapničky jsou proužky 120g papíru natřené retušovací barvou.
Re: Škoda LIAZ Š-706 MTSP 27 / AK modely / 1:32
pěkně sis s tím pohrál, nějvíc obdivuji když někdo dělá více totožných modelů najednou to bych asi nedal, super.