Jachta Spray / W.M.C. Models / 1:50
Napsal: úte 6.6.2023 10:59
...Ukázalo se, že ta "loď" je velmi starobylá šalupa jménem Spray. Sousedé o ní prohlašovali, že byla postavená roku jedna našeho letopočtu. Spray stála na poli v bezpečné vzdálenosti od slané vody, pečlivě zajištěna podpěrami a přikryta plachtou. Obyvatelé Fairhavenu, jak snad ani nemusím podotýkat, jsou lidé šetrní a obezřetní. Sedm let si kladli otázku: "Co ten kapitán Eben Pierce má asi s tou Sprayí za lubem?" Toho dne, kdy jsem se tam objevil, nastal na místní klepařské burze čilý ruch: konečně někdo přišel a vzal si starou Spray do parády! "Rozeberete ji, že jo?" - "Kdepak, asi přestavím." Překvapení, úžas. "Vyplatí se vám to?" zněla otázka, na niž jsem rok či déle odpovídal v tom smyslu, že už se vynasnažím, aby se mi to vyplatilo.
Joshua Slocum, Sám na lodi kolem světa
Když jsem přemýšlel, co z modelů, které na mě ve skřini čekají, mám začít lepit jako další model, tak jsem se nerozhodnul, že to bude jedno z mnoha letadel, ale malá plachetnička. Prostě proto, že plachetnici z papíru jsem ještě neslepil, zatím jen ze dřeva.
Předloha je slavná plachetnice Spray námořního kapitána Joshua Slocuma, který s ní mezi lety 1895 - 1898 jako první osamělý mořeplavec obeplul zeměkouli. Napsal o ní zajímavý cestopis, který několikrát vyšel i u nás a který jsem jako malý kluk měl strašně rád. Trup lodi byl 12 metrů dlouhý, Slocum opravil starý vrak lodi, zpevnil trup vytvořil na ní dvě kajuty, přidal automatického kormidelníka, který mohl držet směr i bez obsluhy. Loď pohání jedna velká vratiplachta na hlavním stěžni s možností zadní plachty a stěhovky.
Model vydalo litevské vydavatelství W.M.C., je v měřítku 1/50 a i splachtami by loď měla být dlouhá 40cm. Vystřihovánka je vytištěna na deseti stranách papíru formátu A4, k dispozici je 6 stran návodových kreseb a stručný návod v litevštině a ruštině. Na tisku dílů se mi líbí pěkně ztvárněný povrch dřeva a jemné linky u nástaveb, které jsou z velké části bílé a už teď tuším, že bude výzva je čistě slepit. V jednom německém eshopu se mi podařilo najít doplňky - laserová žebra, laserované detaily jako je kormidelní kolo a kladky, plátěné plachty a dřevěná ráhna a nitě. Ne všechno použiju, místo natisknutých červených plachet bych chtěl vyrobit šité ze světlého plátna, ráhna použiju tmavá ořechová a asi využiju trochu lepší nitě od Amati z mých zásob.
Stavbu jsem začal složením žeber trupu, všechno sedělo dobře až na žebro 5, u kterého neseděl laserový díl, takže jsem žebro podlepil a vyřezal klasicky. Kýl je ze čtyř vrstev milimetrového kartonu, i s papírem vystřihovánky má tloušťku 5mm, takže tady není šance, aby se něco kroutilo . Ale i tak jsem jednotlivá žebra lisoval v knížkách. Prkna paluby jsem narýhoval. Není to moc vidět, ale snad by to mohlo trochu zlepšit dojem z lodě.
Po slepení kostry jsem jednotlivá pole zaplnil hmotou na aranžování květin, šlo to dobře, stačilo s kousků hmoty nařezat klínky a ty zatlačit do jednotlivých mezer, jejichž boky jsem natřel červeným herkulesem. Hmota se vevnitř ochotně smáčkla a po vytvrdnutí jsem ji nejdříve ořezal nožem a pak obrousil brusným papírem. Šlo to dobře, ale doporučuju to všechno dělat v koupelně ve vaně a po práci model důkladně vyfoukat a použité nářadí i sebe důkladně osprchovat, protože kousky hmoty jsou dost ostré, škrábou a ke všemu se lepí.
Pak jsem trup přetřel herkulesem, lepidlo nateklo do otvorů v hmotě a pěkně vytvrdilo povrch. A nakonec došlo ještě k finálnímu přebroušení. Původně jsem chtěl použít ještě další vrstvu z tmelu na dřevo, ale protože povrch trupu má být dvouvrstvý, tak jsem tmel vypustil.
Joshua Slocum, Sám na lodi kolem světa
Když jsem přemýšlel, co z modelů, které na mě ve skřini čekají, mám začít lepit jako další model, tak jsem se nerozhodnul, že to bude jedno z mnoha letadel, ale malá plachetnička. Prostě proto, že plachetnici z papíru jsem ještě neslepil, zatím jen ze dřeva.
Předloha je slavná plachetnice Spray námořního kapitána Joshua Slocuma, který s ní mezi lety 1895 - 1898 jako první osamělý mořeplavec obeplul zeměkouli. Napsal o ní zajímavý cestopis, který několikrát vyšel i u nás a který jsem jako malý kluk měl strašně rád. Trup lodi byl 12 metrů dlouhý, Slocum opravil starý vrak lodi, zpevnil trup vytvořil na ní dvě kajuty, přidal automatického kormidelníka, který mohl držet směr i bez obsluhy. Loď pohání jedna velká vratiplachta na hlavním stěžni s možností zadní plachty a stěhovky.
Model vydalo litevské vydavatelství W.M.C., je v měřítku 1/50 a i splachtami by loď měla být dlouhá 40cm. Vystřihovánka je vytištěna na deseti stranách papíru formátu A4, k dispozici je 6 stran návodových kreseb a stručný návod v litevštině a ruštině. Na tisku dílů se mi líbí pěkně ztvárněný povrch dřeva a jemné linky u nástaveb, které jsou z velké části bílé a už teď tuším, že bude výzva je čistě slepit. V jednom německém eshopu se mi podařilo najít doplňky - laserová žebra, laserované detaily jako je kormidelní kolo a kladky, plátěné plachty a dřevěná ráhna a nitě. Ne všechno použiju, místo natisknutých červených plachet bych chtěl vyrobit šité ze světlého plátna, ráhna použiju tmavá ořechová a asi využiju trochu lepší nitě od Amati z mých zásob.
Stavbu jsem začal složením žeber trupu, všechno sedělo dobře až na žebro 5, u kterého neseděl laserový díl, takže jsem žebro podlepil a vyřezal klasicky. Kýl je ze čtyř vrstev milimetrového kartonu, i s papírem vystřihovánky má tloušťku 5mm, takže tady není šance, aby se něco kroutilo . Ale i tak jsem jednotlivá žebra lisoval v knížkách. Prkna paluby jsem narýhoval. Není to moc vidět, ale snad by to mohlo trochu zlepšit dojem z lodě.
Po slepení kostry jsem jednotlivá pole zaplnil hmotou na aranžování květin, šlo to dobře, stačilo s kousků hmoty nařezat klínky a ty zatlačit do jednotlivých mezer, jejichž boky jsem natřel červeným herkulesem. Hmota se vevnitř ochotně smáčkla a po vytvrdnutí jsem ji nejdříve ořezal nožem a pak obrousil brusným papírem. Šlo to dobře, ale doporučuju to všechno dělat v koupelně ve vaně a po práci model důkladně vyfoukat a použité nářadí i sebe důkladně osprchovat, protože kousky hmoty jsou dost ostré, škrábou a ke všemu se lepí.
Pak jsem trup přetřel herkulesem, lepidlo nateklo do otvorů v hmotě a pěkně vytvrdilo povrch. A nakonec došlo ještě k finálnímu přebroušení. Původně jsem chtěl použít ještě další vrstvu z tmelu na dřevo, ale protože povrch trupu má být dvouvrstvý, tak jsem tmel vypustil.