Zdravím.
Kabinky na staré Tatry od Ripper-Works jsou noční můrou části modelářů včetně mě. Na jejich slepení znám dva postupy, jeden je uvedený v návodu k vystřihovánce, druhý je na stránkách ripper-works. Ani jeden mi nevyhovoval z důvodu, že se v nich vyskytují chvíle, kdy se lepí vnější nebo vnitřní obšívka bez přístupu na rubovou stranu a to mi dělalo problémy při tvarování oblých dílů, zvláště střechy. Takže jsem vymyslel vlastní postup, u kterého se slepí nejdříve vnější obšívka, pak vnitřní a to celé se nechává otevřené až do úplného konce a chlopně navíc nahrazuji proužky slabého papíru, který dělá menší problémy při tvarování.
Neřekl bych, že tento postup je jednodušší, lepení dílů s fólií je těžké na jakýkoliv způsob. Slepení kabiny mi zabralo 9 hodin.
A o tento postup se teď podělím. Ukazuju to na Tatře 138, ale T148 je v tomhle úplně stejná, myslím, že i čísla dílů jsou totožné.
1. Nejdříve si slepím spodek střechy (17b, 17c) a dno kabiny (14a, 14b, 14e). Tyto dvě sestavy pak při lepení používám jako šablony k správnému tvarování kabiny.
2. Vyříznu díl 18a, odstraním chlopně na 14c, pod střechu si přilepím proužek papíru jako chlopeň pro pozdější upevnění střechy a na zadní okénka si připravím oboustrannou pásku. Pak přilepím zadní okno a vnitřní díl 14c, od kterého si odřežu všechny chlopně. Předek 18a slepím.
3. Přilepím díl 18c, pro přilepení k bokům kabiny použiju chlopeň ze slabého papíru.
4. Po obvodu dílu 18b nalepím slabý papír, na rub pak oboustrannou pásku (kvůli lehčímu tvarování ji mám rozdělenou na tři díly) a díl vyřežu.
5. Pomocí kopie dílu 17a si z fólie přesně vyříznu tři skla, dvě na boky a jedno dopředu. U bočních oken nechávám dole kousek fólie pro přilepení na díl 18c. Fólii správně ohnu, pomáhám si horkou vodou. Rádius na zadních bocích kontroluju podle spodku střechy. Pak fólii přilepím k dílu 18b.
6. Chlopně v přední části dílu 18b tam, kde se ohýbají, nastříhám. Díl 18b opatrně přilepím na zbytek kabiny. Jdu pomalu a opatrně od středu ke krajům. Boční skla k dílu 18c přilepím proužkem oboustranky. POZOR: Co jsem zjistil, tak díl 18b je na konci u bočního okénka asi o milimetr delší. V návodu jsem o tom nenašel zmínku, raději si to vyzkoušejte nasucho a případně ten kousek odřízněte.
7. Vyříznu a natvaruju střechu, díl 17h. Přilepím ji ke kabině, nejdřív vzadu, pak vepředu a nakonec boky. U boků se špatně odhaduje přesná poloha střechy, na to si člověk musí dát pozor.
8. Pomocí kulatých tvořítek dolepím rohy kabiny, pomáhám si i kousky slabého papíru, který nalepím z rubu. Tohle je sochařina, se kterou nejsem nikdy spokojenej.
9. Začnu lepit vnitřní obšívku. Tady si můžu pomoci tím, že jednotlivé díly rozstříhám na více kousků a vevnitř je složím. První je 17a, ze kterého odstraním všechny chlopně a lepím oboustrankou.
10. Teď dovnitř přilepím spodek střechy (17b, 17c). Pokud jsem udržel tvar kabiny, měl by spodek pěkně zapadnout za hranu dílů 17a a 14d a stačí ho jenom vzadu a na bocích přidržet, aby se přilepil. Vůbec nepoužívám žebra 17defg, střecha už tvar drží, netřeba ji podpírat.
11. Pokračuju s dílem 14c, pozor ten se nelepí na 18a, má být mezi těmito díly mezera, lepím jen na díl 18c.
12. Teď vyčistím a vyleštím vnitřek oken, opravím a zaretušuju všechny chyby, protože s přístrojovkou se tam už obtížně budu dostávat. Slepím přístrojovku a přední část kabiny z dílů 18i, 18j, 18k a přilepím ke kabině (u dílu 18k by asi bylo dobrý odříznout ty nejmenší chlopně na bocích, na fotce je vidět, že mi to tam moc nevyšlo). Do kabiny nalepím i pedály.
13. zkompletuju zbytek interiéru. Z vnitřku kabiny vyfoukám prach a očistím poslední šmouhy na sklech (zbytečná práce, stejně tam hromada prachu zbyde) a dno s interiérem vlepím do kabiny. Lepím nejdříve vepředu na chlopeň dílu 18i a na rub 18a, pak přilepím záď na nakonec boky.
Interiér kabiny je zkompletovaný, dál pokračuju dle návodu - spodní černé části kabiny a dokončení přední části.
Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW
Moderátor: spida
Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW
Naposledy upravil(a) Horas dne úte 28.2.2023 6:47, celkem upraveno 1 x.
Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW
SUPER postup !!!!
-
- Příspěvky: 268
- Registrován: pát 20.1.2012 22:45
Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW
Díky za postup, super počin.
Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW
Výborně. Ty popsané postupy mě taky nezaujaly a mám v hlavě něco hodně podobného, akorát neověřené kde to jak sedne. Dobře vědět, že to takhle jde a už nad tím nemusím přemýšlet. Moc díky.
Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW
Díky, moc pěkný návod.