Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW

Rady, poznatky a zkušenosti při stavbě a konstrukci papírových modelů

Moderátor: spida

Odpovědět
Horas
Příspěvky: 237
Registrován: stř 19.12.2018 12:16
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW

Příspěvek od Horas »

Zdravím.
Kabinky na staré Tatry od Ripper-Works jsou noční můrou části modelářů včetně mě. Na jejich slepení znám dva postupy, jeden je uvedený v návodu k vystřihovánce, druhý je na stránkách ripper-works. Ani jeden mi nevyhovoval z důvodu, že se v nich vyskytují chvíle, kdy se lepí vnější nebo vnitřní obšívka bez přístupu na rubovou stranu a to mi dělalo problémy při tvarování oblých dílů, zvláště střechy. Takže jsem vymyslel vlastní postup, u kterého se slepí nejdříve vnější obšívka, pak vnitřní a to celé se nechává otevřené až do úplného konce a chlopně navíc nahrazuji proužky slabého papíru, který dělá menší problémy při tvarování.
Neřekl bych, že tento postup je jednodušší, lepení dílů s fólií je těžké na jakýkoliv způsob. Slepení kabiny mi zabralo 9 hodin.

A o tento postup se teď podělím. Ukazuju to na Tatře 138, ale T148 je v tomhle úplně stejná, myslím, že i čísla dílů jsou totožné.

1. Nejdříve si slepím spodek střechy (17b, 17c) a dno kabiny (14a, 14b, 14e). Tyto dvě sestavy pak při lepení používám jako šablony k správnému tvarování kabiny.

2. Vyříznu díl 18a, odstraním chlopně na 14c, pod střechu si přilepím proužek papíru jako chlopeň pro pozdější upevnění střechy a na zadní okénka si připravím oboustrannou pásku. Pak přilepím zadní okno a vnitřní díl 14c, od kterého si odřežu všechny chlopně. Předek 18a slepím.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

3. Přilepím díl 18c, pro přilepení k bokům kabiny použiju chlopeň ze slabého papíru.
Obrázek Obrázek

4. Po obvodu dílu 18b nalepím slabý papír, na rub pak oboustrannou pásku (kvůli lehčímu tvarování ji mám rozdělenou na tři díly) a díl vyřežu.
Obrázek Obrázek Obrázek

5. Pomocí kopie dílu 17a si z fólie přesně vyříznu tři skla, dvě na boky a jedno dopředu. U bočních oken nechávám dole kousek fólie pro přilepení na díl 18c. Fólii správně ohnu, pomáhám si horkou vodou. Rádius na zadních bocích kontroluju podle spodku střechy. Pak fólii přilepím k dílu 18b.
Obrázek Obrázek

6. Chlopně v přední části dílu 18b tam, kde se ohýbají, nastříhám. Díl 18b opatrně přilepím na zbytek kabiny. Jdu pomalu a opatrně od středu ke krajům. Boční skla k dílu 18c přilepím proužkem oboustranky. POZOR: Co jsem zjistil, tak díl 18b je na konci u bočního okénka asi o milimetr delší. V návodu jsem o tom nenašel zmínku, raději si to vyzkoušejte nasucho a případně ten kousek odřízněte.
Obrázek Obrázek

7. Vyříznu a natvaruju střechu, díl 17h. Přilepím ji ke kabině, nejdřív vzadu, pak vepředu a nakonec boky. U boků se špatně odhaduje přesná poloha střechy, na to si člověk musí dát pozor.
Obrázek Obrázek

8. Pomocí kulatých tvořítek dolepím rohy kabiny, pomáhám si i kousky slabého papíru, který nalepím z rubu. Tohle je sochařina, se kterou nejsem nikdy spokojenej.
Obrázek Obrázek Obrázek

9. Začnu lepit vnitřní obšívku. Tady si můžu pomoci tím, že jednotlivé díly rozstříhám na více kousků a vevnitř je složím. První je 17a, ze kterého odstraním všechny chlopně a lepím oboustrankou.
Obrázek

10. Teď dovnitř přilepím spodek střechy (17b, 17c). Pokud jsem udržel tvar kabiny, měl by spodek pěkně zapadnout za hranu dílů 17a a 14d a stačí ho jenom vzadu a na bocích přidržet, aby se přilepil. Vůbec nepoužívám žebra 17defg, střecha už tvar drží, netřeba ji podpírat.
Obrázek

11. Pokračuju s dílem 14c, pozor ten se nelepí na 18a, má být mezi těmito díly mezera, lepím jen na díl 18c.
Obrázek

12. Teď vyčistím a vyleštím vnitřek oken, opravím a zaretušuju všechny chyby, protože s přístrojovkou se tam už obtížně budu dostávat. Slepím přístrojovku a přední část kabiny z dílů 18i, 18j, 18k a přilepím ke kabině (u dílu 18k by asi bylo dobrý odříznout ty nejmenší chlopně na bocích, na fotce je vidět, že mi to tam moc nevyšlo). Do kabiny nalepím i pedály.
Obrázek Obrázek Obrázek

13. zkompletuju zbytek interiéru. Z vnitřku kabiny vyfoukám prach a očistím poslední šmouhy na sklech (zbytečná práce, stejně tam hromada prachu zbyde) a dno s interiérem vlepím do kabiny. Lepím nejdříve vepředu na chlopeň dílu 18i a na rub 18a, pak přilepím záď na nakonec boky.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Interiér kabiny je zkompletovaný, dál pokračuju dle návodu - spodní černé části kabiny a dokončení přední části.
Naposledy upravil(a) Horas dne úte 28.2.2023 6:47, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW

Příspěvek od kaktusak »

SUPER postup !!!!
míša kulička
Příspěvky: 266
Registrován: pát 20.1.2012 22:45

Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW

Příspěvek od míša kulička »

Díky za postup, super počin.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW

Příspěvek od yvan »

Výborně. Ty popsané postupy mě taky nezaujaly a mám v hlavě něco hodně podobného, akorát neověřené kde to jak sedne. Dobře vědět, že to takhle jde a už nad tím nemusím přemýšlet. Moc díky.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1058
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Další alternativa na kabinku Tatry 138/148 od RW

Příspěvek od rybak »

Díky, moc pěkný návod.
Odpovědět

Zpět na „Stavba, konstrukce, tipy a triky“