Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Panhard AML 20

Obrázek

Vozidlo bylo vyvinuto jako náhrada za typ Daimler Ferret pro francouzskou armádu firmou Panhard. Protopyp byl předveden armádě v roce 1959 a sériová vozidla začala přebírat v roce 1961. Od té doby se vyrobilo přes 4 800 exemplářů tohoto vozidla. Při konstrukci vozidla bylo použito shodné pohybové ústrojí jako u obrněného transporétu Panhard M3 (oba typy používají 95% shodných dílů).

Vozidla se vyráběla taktéž v jihoafrické licenci u společnosti Sandock Austral pod označení Eland. Tyto stroje se pak v jihoafrických barvách v osmdesátých letech účastnily bojů v Angole.

Základní uspořádání vozidla je u všech jeho verzí stejné. Řidič sedí v přední části, za ním je umístěná bojová nástavba s věží pro dva muže. Motor je umístěn v zadní části korby.

Vzhledem ke svému značnému rozšíření se typ zúčastnil řady bojových operací a válek. Jednalo se např. o občanskou válku v Libanonu, válku o Falklandy, partyzánskou válku v Rhodesii (dnes Zimbabwe), války v portugalských koloniích v Africe, boje v Angole nebo o krizi v Libanonu na jaře 2007.


Uživatelé: Francie, Alžírsko, Argentina, Bahrain, Benin, Burkina Faso, Burundi, Čad, Džibuti, Ekvádor, Salvádor, Gabon, Irák, Irsko, Jemen, JAR (Eland), Pobřeží slonoviny, Keňa, Libanon, Lesotho (Eland), Malawi (Eland), Malajsie, Mauretánie, Maroko, Mexiko, Niger, Nigére, Portugalsko, SAE, Saudská Arábie, Senega, Somálsko, Súdán, Togo, Tunisko, Venezuela, Zimbabwe (Eland)

Výrobce: Výrobce: Société de Construction Mécaniques Panhard et Levassor, Paříž, Francie


Verze
AML-60 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a 7,62 mm kulometem
AML-60 s věží HE60-7 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a dvěma 7,62 mm kulomety
AML-60 s věží HE60-12 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a 12,7 mm kulometem
AML-60 s věží HE60-20 - vyzbrojená 60 mm minometem a 20 mm kanonem
AML-60 S530 - protiletadlo verze se dvěma 20 mm kanony používaná ve Venezuele

AML-90 - verze vyzbrojená 90 mm kanonem ve věži H90
AML 90 Lynx - verze s věží společnosti Hispano-Suiza vybavená kanonem GIAT F1, dálkoměrem a přístroji pro noční vidění

Eland Mk.7 - jihoafrický licenční typ s 60 mm minometem
Eland Mk.9 - jihoafrický licenční typ s 90 mm kanonem

Převzato z Válka.cz konkrétně http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/41032

Je zajímavé že mnou stavěná verze v tomto seznamu není.Ale dle informací z netu se jedná o vozidlo používané Irskou armádou

Již delší dobu mám rozestavěného toho mého prvního poláka(no není uplně první, už byly nějaké pokusy, ale ty skončily všechny nedokončené v propadlišti dějin). Spolu s modelem jsem zakoupil laserem pálené díly které obsahují jak díly kostry a kol, tak též gravírovaný dezén kol.

Momentálně mám hotový interiér nebo spíše jeho spodní část. A pracuji na motoru.Viz foto.
Klasicky z toho všeho nebude skoro nic vidět.
Chyby na modelu jsou ale řekl bych že většina vznikla mýma rukama. Zatím jsem na nic zásadního nenarazil.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od Lukáš »

Tímto sešitem jsem už několikrát listoval a vždy mne od koupě odradilo, že návodné kresby i stránky s díly mi připadaly nějak řídké. Jak to ale vypadá, roste z toho pěkný model.
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Lukáš píše:Tímto sešitem jsem už několikrát listoval a vždy mne od koupě odradilo, že návodné kresby i stránky s díly mi připadaly nějak řídké. Jak to ale vypadá, roste z toho pěkný model.
No ano je to řidší s díly, ale zase mi přijde že se v tom mnohem lépe orientuje. A navíc má pak člověk pocit že to ubývá když vidí že najednou už má rozstříhané 4 strany dílů . Ale ohledně těch návodových kreseb bych také občas určitě uvítal některé detaily více rozkreslené zatímco jiný celek tam je třeba 2x.

Jinak asi první chybka řemenice díl 70 je kratší asi o 3mm ale je tam dlouhá chlopeň takže se to dá bud vyřešit zaretušováním či nahrazením proužkem barevného papíru. Řemenice jsou celkem tři tak uvidime jak pásnou ty další dvě eventualně je asi nahradím tím papírem.
xsjado
Příspěvky: 6
Registrován: stř 25.1.2012 22:05

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od xsjado »

Ahoj.
Za to, že je u modelu málo návodných kreseb může vydavatel GPM, který to autorovi zredukoval (jak sám napsal na jednom ruském fóru). Autor modelu udělal celkem 5 verzí, z toho jednu pro GPM. 4 jsou volně ke stažení na internetu. Původní kreslené návody jsou přes 50 stran.
Jinak jsem zvědavý, jak se s modelem popereš ;)
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Děkuji za vysvětlení toho stěmi návody. Někde jsem kdysi slyšel že měli původně vyjít u GPM všechny jím udělané verze ale že tam došlo k rozporům, a teď už vím proč. O těch ostatních verzích vím. Zde když tak link http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopi ... rd&start=0 Sice už nefunguje část fotek ale je tam pořád vidět dost fotek pro ty co se chtějí pokochat či inspirovat ke stavbě. Musím přiznat že to je jediná stavba kterou jsem na netu viděl tenhle model asi není moc rozšířený, přitom je to dle mého názoru škoda je to dost zajímavý a neobvyklý kus techniky i když výsledný model bude mít sotva 20 cm . Ale nikdy mě nenapadlo se podívat na návod k nim. Budou dost podobné a mohli by tam být pro mě krizové pasáže, zkusím si ho někde najít protože puvodní link už v odkazu výše už nefunguje.Kdyby náhodou někdo věděl o funkčním linku na ty návody budu jen rád.
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Rád bych poděkoval za nabídku návodovek uživatelům zrzek a xsjado.Díky moc.
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Takže přináším další malý postup už mám (skoro) hotový motor zbývá jen dodělat výfukové potrubí a natáhnout kabeláž.Další co přijde na řadu bude chladič.
Bohužel pasáž s motorem obsahuje dle mého názoru několik chyb.Nevím které jsou způsobeny mýma ruka a co chybou autora??
Bohužel v návodu není vůbec zmínka o lepení těchto celků 55 a 56(převodovka doporučuji lepit hned ze začátku výroby kostry motoru),57,61,62,63 ale v návodových kresbách jsou vyobrazeny.
Nevím jak jiným, ale mě po slepení převodovky a nalepení na motor se do stanovených míst nevešla.Celek přebýval zhruba 1 mm nic co by nespravil ostrý skalpel. Motor je snad jediná pasáž kde se nějaké takovéto chyby zatím vyskytli.Otázka čím to je já si spíše myslím že většina je mýma rukama.

Samotný motor
ObrázekObrázek

Jen vložený motor pro představu jak moc bude vidět
Obrázek Obrázek Obrázek
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Tak mám konečně zkompletován motor a chladič s ventilátorem.Lepil se poměrně dobře.Nějaké chybičky na něm jsou ale vše spíše přičítám svým rukám.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

A zde již dveře.Na to prázdné místo přijde dolepit hasicí přístroj.Jinak retuš té zelené není tak výrazná jak vylezla na fotkách.U některých dílů které se dolepují na dveře doporučuji ohýbaný díl odstřihnout a nalepit nabarvenou stranou ven.viz třeba držák hasičáku či lekárničky. Jinak by člověk měl uvnitř zbytečně barvu a venku bílo. Jinak s tímto se člověk setká i na jiných místech modelu. S lekárničkou souvisí též jedna taková maličkost.Na lekárničce je francouzský text a vlajka což mi u vozidla které využívají Irové nesedí, bych spíše čekal že si tam dali svoji lekárničku.Ale toto už je maličkost.

Obrázek
jarek
Příspěvky: 327
Registrován: sob 21.1.2012 0:11

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od jarek »

Třeba ta původní byla líp vybavená. Taky mám taky v autě verbangkasten - nebo jak to němci jmenují. Jinak stavbu máš moc hezkou..
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Po delší no skoro roční nečinnosti. Jsme na modelu pokročil.Omlouvám se za kvalitu fotek.

Do interiéru jsem dolepil volant a přístrojovku. Volant je z O-kroužku.I když je stejně velký jak papírový originál na můj vkus působí příliš masivně.

Obrázek

Dále jsem dokončil kostru zalepením horních dílů.Které schovaly skoro celý pracně vyrobený interiér a motor.
Ale člověka hřeje ten pocit že ví že to tam je.

Obrázek

Obrázek

Rád bych zmínil dva problémové díly této části stavby.
A to horní díl kostry K13. Jak si na fotce můžete povšimnout je v určité části extremně tenký a na druhé straně se vnitřní a venkovní čára stýkají.Takže tento díl jsem lepil rozdělený na dva kusy.

Obrázek

Druhý problematický díl je díl 116 viz foto.Tento díl je asi o 1 mm širší.Nejdříve jsem si myslel že je to nějaká chyba v mé stavbě kostry ale při pohledu na obálku je vidět že autor zvolil stejnou opravu jako já, to znamená na delších stranách díl o 0,5 mm zkrátit.Na fotce je už díl upravený.

Obrázek
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Tak další pokrok na Panhardovi.

Uzavřel jsem interiér a začal dělat na vnějšku.Vnější obšívka byla všude nepatrně větší ale myslím že to způsobuje to že v originále autor počítá na kostru s kartonem, 1 mm + síla archu se vzorem na podlepení.Zatímco laser je jen ten 1mm.Ale nebylo to nic co by nešlo odřezat během chvilky,
Venkovní obšívka na nápravách my vyšla o dost větší viděl bych to na stejný problém jako u kostry ale nic co by zase nešlo opravit skalpelem,aby to nemátlo kryty náprav ještě nejsou hotové chybí ještě 2 dílky na každém a finální retuš.

Ještě doporučuji nejdříve nalepit díly blatníků a pak teprve lepit výfuk,je o kousek delší a pak je ho potřeba šikmo seříznout aby sedl správně na blatník.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Tak stavba malinko opět pokročila.

Dolepeny kryty náprav.Všechny díly jsou větší.Ale nic co by nešlo oříznout.Ty zátky na podvozku se podlepují na 1 mm ale pak je nutné je nalepit na hranu dvou ploch,jednu dokonce styk čtyř ploch.
Osobně sem to vyřešil tak že sem vzal pilník a trochu střed ubral a lehce na pilníku ohnul a přilepil.
Dále návod radí přilepit ke kostře díly 122 a 122a a na ně pak lepit velké ploché díly l147,146,p147 a 130.Já sem nejdříve všechny díly přilepil samostatně nechal proschnout pod zátěží a pak lepil na model bohužel, kus bočních dílů se zvlnil ale naštěstí na ně přijde další díl který toto zvlnění zakryje.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2396
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od Brzdič »

Tohle je nekonečná stavba, :lol: ale vypadá to perfektně. ;)
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Brzdič píše:Tohle je nekonečná stavba, :lol: ale vypadá to perfektně. ;)
Díky,je nekonečná hlavně díky mím prostojům v lepení,ale zas tak nekonečná není už začínám vidět světlo na konci tunelu,do konce už chybí ,,jen'' 13 A4 dílů a podle návodu sem ve 2/3 stavby.
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Panhard AML 20 / GPM / 1:25

Příspěvek od CSR »

Tak jen telegraficky dokuď to mám v hlavě vzhledem k tomu že dělám dle návodu na poklopu řidiče i když asi přijde nalepit skoro jako poslední.V návodu je uveden pro mě nepochopitelný postup slepit jednu stranu poklopu,pak jiné dílky a o 10 řádků dál se vrátit k poklopu a lepit detaily z druhé strany.Dílům r176c,177d,l176c(madla periskopu)chybí druhá strana nic co by nešlo zabarvit,ještě díly mají přehozeno označení strany: r176b,r176c-správně l176b,l176c ; l176b,l176c - správně r176b,r176c.Třeba to do budoucna někomu pomůže.
Odpovědět

Zpět na „Vojenská technika“