Vickers WELLINGTON Mk. Ic / GPM / 1:33 HOTOVO
Napsal: ned 8.1.2023 8:58
Zdravím vespolek a pokračuji v sekci letadla
Vybral jsem si takový větší kousek a sice dvoumotorový bombarder z období WW II. Byl to britský střední dvoumotorový bombardér s geodetickou konstrukcí podle patentu konstruktéra Barnese Wallise, používaný za druhé světové války Královským letectvem a letectvy spojenců. Nejvíce byl používán v prvních dvou letech války. Později byl v operacích nahrazen letouny typu Avro Lancaster a Handley Page Halifax. V prvních letech druhé světové války byl Wellington používán jako noční bombardér a patřil mezi hlavní bombardéry používaných Bomber Command. Během roku 1943 začal být jako bombardér nahrazován větším čtyřmotorovým těžším typem Avro Lancaster. Wellington dále sloužil v jiných úkolech, zvláště jako protiponorkový letoun. Byl jediným britským bombardérem vyráběným po celou dobu války a vyroben byl ve větším množství než jakýkoli jiný britský bombardér.
Hlavní technické údaje:
Posádka: 6-7 osob
Rozpětí: 26,26 m
Délka: 19,68 m
Výška: 5,33 m
Prázdná hmotnost: 8 417 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 926 kg
Pohonná jednotka: 2 x Bristol Pegasus Mk.XVIII
Maximální rychlost: 378 km/h
Dolet: 2 905 km
Dostup: 5 486 m
Stoupavost: 5,7 m/s
Výzbroj:
4 × kulomet Browning kalibru 7,7 mm
2 v příďové střelecké věži
2 v záďové střelecké věži
Možnost instalace dalších 2 kulometů Browning nebo Vickers K v bočních oknech (ne na všech strojích)
2041 kg pum v trupové pumovnici
Tolik tedy nějaké informace z Wiki a teď se podíváme do samotného sešitu, tentokráte ve formátu A3. Listy to jsou opravdu veliký, ale ani tak se tam na tu plochu nevešly (díky své konstrukci) kompletní potahy křídel V přední předsádce je na zhruba polovině strany povídání o předloze a historii a na zbylé 1 a půl straně je psaný návod. Další čtyři strany obsahují návodové kresby. Na 14 listech pak jsou natištěny samotné díly + půl stránky zapasu koloru od všech zastoupených barev na potahu letounu. Zatím jedinou "vadou" nebo chybou bylo odhalení nepřesnosti kamufláže na pravé motorové gondole. Tam kamufláž totiž nenavazuje na zabarvení křídla; respektive linky barev navazují, ale je to vytištěno reverzně. V praxi to znamená, že tam kde je na křídle hnědá, tak na gondole navazuje zelené a opačně. Nicméně nutno podotknout, že na stránkách GPM je k dispozici ke stažení opravný set.
Tolik tedy úvodem, ještě foto originálu:
Rovnou jsem do toho říznul a začal jsem křídly, protože kdyby se tohle nepovedlo, tak se se zbytkem ani nebudu muset dělat Konstrukce je zajímavá, taková krabičková. pro představu velikosti ještě přikládám pravítko 30cm a skalpel
Vybral jsem si takový větší kousek a sice dvoumotorový bombarder z období WW II. Byl to britský střední dvoumotorový bombardér s geodetickou konstrukcí podle patentu konstruktéra Barnese Wallise, používaný za druhé světové války Královským letectvem a letectvy spojenců. Nejvíce byl používán v prvních dvou letech války. Později byl v operacích nahrazen letouny typu Avro Lancaster a Handley Page Halifax. V prvních letech druhé světové války byl Wellington používán jako noční bombardér a patřil mezi hlavní bombardéry používaných Bomber Command. Během roku 1943 začal být jako bombardér nahrazován větším čtyřmotorovým těžším typem Avro Lancaster. Wellington dále sloužil v jiných úkolech, zvláště jako protiponorkový letoun. Byl jediným britským bombardérem vyráběným po celou dobu války a vyroben byl ve větším množství než jakýkoli jiný britský bombardér.
Hlavní technické údaje:
Posádka: 6-7 osob
Rozpětí: 26,26 m
Délka: 19,68 m
Výška: 5,33 m
Prázdná hmotnost: 8 417 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 926 kg
Pohonná jednotka: 2 x Bristol Pegasus Mk.XVIII
Maximální rychlost: 378 km/h
Dolet: 2 905 km
Dostup: 5 486 m
Stoupavost: 5,7 m/s
Výzbroj:
4 × kulomet Browning kalibru 7,7 mm
2 v příďové střelecké věži
2 v záďové střelecké věži
Možnost instalace dalších 2 kulometů Browning nebo Vickers K v bočních oknech (ne na všech strojích)
2041 kg pum v trupové pumovnici
Tolik tedy nějaké informace z Wiki a teď se podíváme do samotného sešitu, tentokráte ve formátu A3. Listy to jsou opravdu veliký, ale ani tak se tam na tu plochu nevešly (díky své konstrukci) kompletní potahy křídel V přední předsádce je na zhruba polovině strany povídání o předloze a historii a na zbylé 1 a půl straně je psaný návod. Další čtyři strany obsahují návodové kresby. Na 14 listech pak jsou natištěny samotné díly + půl stránky zapasu koloru od všech zastoupených barev na potahu letounu. Zatím jedinou "vadou" nebo chybou bylo odhalení nepřesnosti kamufláže na pravé motorové gondole. Tam kamufláž totiž nenavazuje na zabarvení křídla; respektive linky barev navazují, ale je to vytištěno reverzně. V praxi to znamená, že tam kde je na křídle hnědá, tak na gondole navazuje zelené a opačně. Nicméně nutno podotknout, že na stránkách GPM je k dispozici ke stažení opravný set.
Tolik tedy úvodem, ještě foto originálu:
Rovnou jsem do toho říznul a začal jsem křídly, protože kdyby se tohle nepovedlo, tak se se zbytkem ani nebudu muset dělat Konstrukce je zajímavá, taková krabičková. pro představu velikosti ještě přikládám pravítko 30cm a skalpel