Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24 / Hotovo
Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek
Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24 / Hotovo
Stejně jako dříve prezentovaný Ford Capri, i Lancia Beta Montecarlo Turbo patří mezi vozy skupiny 5. Jedná se o výrazně upravenou sériovou Lancii Montecarlo, ze které zbyla jenom kostra prostřední části. Podoba tam tím pádem trochu je, ale na první pohled možná široká placka sériovou verzi ani nepřipomíná. Lancii v roce 1981 podporovala společnost Martini & Rossi, stojící v rámci Martini Racing za spoustou ikonických závodních strojů z Itálie. Ve zmíněném roce se tým zúčastnil závodu 24 Hodin Le Mans s posádkou Michele Alboreto, Eddie Cheever a Carlo Facetti a bylo z toho vítězství ve skupině 5 do zdvihového objemu 2 litrů a páté místo absolutně.
A právě tento kus je předlohou modelu ze sešitu 11 série RSC. Zpracoval jej Attila Csákvári jako další z jednodušších chuťovek bez interiéru s líbivými vnějšími tvary. Ve srovnání s 306 Maxi a Capri není sice Beta tak kulatá jako 306, ale pár zaoblených prvků se na něm také najde a stejně jako u Capri nechybí poměrně velké plochy. Oproti Fordu a Peugeotu je Lancie přece jenom mírně složitější, protože vzadu pod kapotou nechybí zpracovaná koncová sekce výfuku, včetně menšího rámu. Testovací a prezentační model byl tehdy opět moje práce a stejně jako u 306 a Capri byly finální fotky nic moc a ty ze stavby vůbec žádné. Prohnulo se mi křídlo a pomačkaly disky, tak jsem si dal zkraje roku další opakovačku.
První jsou pochopitelně kola. Všechny díly připravit...
Konstrukce disků je tu jedna z méně používaných, v podstatě je za díly paprsků v disku díra. Ničemu to nevadí, disky se nedeformují a mezera není vidět, takže bonusem je jednodušší lepení. Pro větší rovinnost ale tentokrát volím spojení obou pásků podlepem, který vytvoří dorazovou hranu pro díly paprsků. I ty jsou podlepené kancelářským papírem, protože na testovacím modelu se po letech deformují.
Jinak na kolech nic záludného a všechno je černé, takže práce je rychlá.
Další krok je přední náprava, opět bez problémů. Nápravnice je upravená, zatáčení odešlo pro pevnost a je rozdělená uprostřed, jako u 306. Větší plochy jsou podlepené, boky nápravy kartonem.
A právě tento kus je předlohou modelu ze sešitu 11 série RSC. Zpracoval jej Attila Csákvári jako další z jednodušších chuťovek bez interiéru s líbivými vnějšími tvary. Ve srovnání s 306 Maxi a Capri není sice Beta tak kulatá jako 306, ale pár zaoblených prvků se na něm také najde a stejně jako u Capri nechybí poměrně velké plochy. Oproti Fordu a Peugeotu je Lancie přece jenom mírně složitější, protože vzadu pod kapotou nechybí zpracovaná koncová sekce výfuku, včetně menšího rámu. Testovací a prezentační model byl tehdy opět moje práce a stejně jako u 306 a Capri byly finální fotky nic moc a ty ze stavby vůbec žádné. Prohnulo se mi křídlo a pomačkaly disky, tak jsem si dal zkraje roku další opakovačku.
První jsou pochopitelně kola. Všechny díly připravit...
Konstrukce disků je tu jedna z méně používaných, v podstatě je za díly paprsků v disku díra. Ničemu to nevadí, disky se nedeformují a mezera není vidět, takže bonusem je jednodušší lepení. Pro větší rovinnost ale tentokrát volím spojení obou pásků podlepem, který vytvoří dorazovou hranu pro díly paprsků. I ty jsou podlepené kancelářským papírem, protože na testovacím modelu se po letech deformují.
Jinak na kolech nic záludného a všechno je černé, takže práce je rychlá.
Další krok je přední náprava, opět bez problémů. Nápravnice je upravená, zatáčení odešlo pro pevnost a je rozdělená uprostřed, jako u 306. Větší plochy jsou podlepené, boky nápravy kartonem.
Naposledy upravil(a) yvan dne pát 27.1.2023 19:56, celkem upraveno 1 x.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Díky. Jak říkávám, když to sedí, jde to samo.
Připraveny vstupy vzduchu do nárazníku, bez chlopní to taky jde. Nuance srovná nárazník.
Plochý díl nárazníků je vyřezaný zevnitř přesně a zvenku s přesahem. Následně je podlepený, což vytvoří hranu pro navazující šikmý díl. Slepeno k sobě...
...a dolepeny vstupy vzduchu.
Po proschnutí oříznuto a doplněna hrana s boky.
Připraveny vstupy vzduchu do nárazníku, bez chlopní to taky jde. Nuance srovná nárazník.
Plochý díl nárazníků je vyřezaný zevnitř přesně a zvenku s přesahem. Následně je podlepený, což vytvoří hranu pro navazující šikmý díl. Slepeno k sobě...
...a dolepeny vstupy vzduchu.
Po proschnutí oříznuto a doplněna hrana s boky.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Za mě pecka...už se těším jak taky do něčeho říznu...těším se na výsledek.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Jen řež, inspirace není nikdy dost.
Přední část trochu upravím v postupu, blatníky odděluju od celého dílu bočnice ve spoji s prahem. Přijde mi to mnohem jednodušší a mnohokrát se to osvědčilo. Připraveny všechny díly pro základ (tedy včetně mřížek, které se lepí na rovinu, ale bez blinkrů nebo víček, které půjdou zaoblit).
Kapota je podlepená, aby byla pevnější a odskok středu trochu výraznější. Blatníky spojeny s maskou.
Podlep v rohu je ale potřeba seříznout, protože aby byl nad maskou odskok, lepím masku na hranu středu kapoty. Hrana se do rohu střídá (kapota jde na hranu blatníku), protože by nevycházela grafika a hrana kolem kapoty by vypadala divně. To si jenom tak čas od času přidělávám práci.
Celek hotový, přilepeny víčka.
Připojím nárazník. Pochopitelně od středu a po zavadnutí i boky.
Následuje náprava. Přilepeno za žebro, vyzkoušeny kola, doladěný rozchod, zalepený střed a pak postupně hrana spoileru. Zadní stranu žebra pro jistotu ještě překrývá černý papír, kdyby náhodou. Sekundární funkce je, že podloží kapotu v místě, kde pak budu tlačit na spoj se sklem.
Přední část trochu upravím v postupu, blatníky odděluju od celého dílu bočnice ve spoji s prahem. Přijde mi to mnohem jednodušší a mnohokrát se to osvědčilo. Připraveny všechny díly pro základ (tedy včetně mřížek, které se lepí na rovinu, ale bez blinkrů nebo víček, které půjdou zaoblit).
Kapota je podlepená, aby byla pevnější a odskok středu trochu výraznější. Blatníky spojeny s maskou.
Podlep v rohu je ale potřeba seříznout, protože aby byl nad maskou odskok, lepím masku na hranu středu kapoty. Hrana se do rohu střídá (kapota jde na hranu blatníku), protože by nevycházela grafika a hrana kolem kapoty by vypadala divně. To si jenom tak čas od času přidělávám práci.
Celek hotový, přilepeny víčka.
Připojím nárazník. Pochopitelně od středu a po zavadnutí i boky.
Následuje náprava. Přilepeno za žebro, vyzkoušeny kola, doladěný rozchod, zalepený střed a pak postupně hrana spoileru. Zadní stranu žebra pro jistotu ještě překrývá černý papír, kdyby náhodou. Sekundární funkce je, že podloží kapotu v místě, kde pak budu tlačit na spoj se sklem.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Krása. Tak tá čisto-práca je parádna. Je radosť sa pozerať ako to pribúda. Už teraz sa teším ako sa mi uvoľní trochu viac času a začnem sa viac venovať lepeniu.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Připraveny díly na hlavní sekci karoserie. Větši plochy opět podlepené kancelářským papírem.
V zadním skle jsou dva prolisy, řeším vyřezáním, podlepením boků prolisů a vlepením. Hrana je potom čistší, protože jako ohyb bych to nezvládl pěkně zaretušovat a rýhováním by ta špička nahoře utrpěla.
Boky natupo ke středu, bočnice zatím netvarované.
Blatníky jsou podlepené taky. Ale tam je vzadu dost důležitý ohyb, takže aby to nepopraskalo, tak je podlepený na dvě části. Nejdřív to, co zůstane rovné a totéž po proschnutý vyřezáno přesně. Zadní část je potom podlepená, za mokra vyřezaná, natvarovaná a ponechaná proschnout.
Zkompletováno natupo s horní plochou blatníku.
V zadním skle jsou dva prolisy, řeším vyřezáním, podlepením boků prolisů a vlepením. Hrana je potom čistší, protože jako ohyb bych to nezvládl pěkně zaretušovat a rýhováním by ta špička nahoře utrpěla.
Boky natupo ke středu, bočnice zatím netvarované.
Blatníky jsou podlepené taky. Ale tam je vzadu dost důležitý ohyb, takže aby to nepopraskalo, tak je podlepený na dvě části. Nejdřív to, co zůstane rovné a totéž po proschnutý vyřezáno přesně. Zadní část je potom podlepená, za mokra vyřezaná, natvarovaná a ponechaná proschnout.
Zkompletováno natupo s horní plochou blatníku.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Před týdnem jsme měli na tradičním místě klubový sraz a tam si mi vysvětloval konstrukci koleček na Lancii . No jestli jsi dospěl k závěru , že jsem to pochopil tak jsi na omylu . Nemůžeš sem prosím tě hodit nějaký nárys , třeba ten co byl u modelu ? Netvrdím , že jej chci lepit , jen bych to chtěl pochopit . Díky tajemníku .
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Fakt moc pěkný a čistý jako vždy...jak tady kaktusak píše o kolech , nebylo by špatný třeba udělat workshop na lepení kol a různých postupů. Já se teď bohužel stěhuji a tak jen z dálky sleduji jak tady modelaříte, ale na jaře bych se klidně účastnil.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Návodovka kola. Modrá čára je ten pásek, kterým sem to spojil navíc.
Jak už sem kdesi psal, já se workshopu nebráním, klidně když bude někdo chtít, tak na soutěži někde sednu a něco před ním rozřežu. Nůž, podložku, lepidlo, vodovky, štětec, pravítko vezmu u betexy klidně operativně, akorát kdyby to mělo byt něco komplexnějšího, tak abych si vzal předem nějaký domací vercajk.
Jak už sem kdesi psal, já se workshopu nebráním, klidně když bude někdo chtít, tak na soutěži někde sednu a něco před ním rozřežu. Nůž, podložku, lepidlo, vodovky, štětec, pravítko vezmu u betexy klidně operativně, akorát kdyby to mělo byt něco komplexnějšího, tak abych si vzal předem nějaký domací vercajk.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Jo takhle to je . Díky moc .
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Za ten workshop na nějaké akci bych se přimlouval i já, moc rád se podívám a vyzkouším pod odborným dohledem výrobu těchto parádních koleček. Takže se hlásím do pořadníkuyvan píše:Návodovka kola. Modrá čára je ten pásek, kterým sem to spojil navíc.
Jak už sem kdesi psal, já se workshopu nebráním, klidně když bude někdo chtít, tak na soutěži někde sednu a něco před ním rozřežu. Nůž, podložku, lepidlo, vodovky, štětec, pravítko vezmu u betexy klidně operativně, akorát kdyby to mělo byt něco komplexnějšího, tak abych si vzal předem nějaký domací vercajk.
Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24
Viděl bych to takhle. Kdo chcete něco ukázat, tak mi napište SZ nějak s předstihem před akcí, na kterou pojedete a když tam pojedu taky, tak se nějak domluvíme. Klidně to sem pak někam napíšu, kdyby se chtěl někdo přidat. Ale když už, tak fakt prosím konkrétní model a konkrétní díly nebo sestavu a co na tom chcete vidět. Zas ne celý model, ať tam nejsme týden
Nuže spojení karoserie, v mém případě tedy nejdříve sklo ke kapotě natupo do hrany a potom prahy k blatníkům vepředu. Zároveň je to chvíle pro dotvarování dveří.
Před uzavřením ještě zpětná zrcátka (nejsou natupo, ale do výřezu)...
...a zadní křídlo. Z toho jsem měl mírně obavy, protože jsem to rozřezal na jednotlivé plošky, abych zrušil čáry, ale nakonec to vyšlo nad moje očekávání.
Zkompletujemež...
...a na svoje místo plácněmež.
Nuže spojení karoserie, v mém případě tedy nejdříve sklo ke kapotě natupo do hrany a potom prahy k blatníkům vepředu. Zároveň je to chvíle pro dotvarování dveří.
Před uzavřením ještě zpětná zrcátka (nejsou natupo, ale do výřezu)...
...a zadní křídlo. Z toho jsem měl mírně obavy, protože jsem to rozřezal na jednotlivé plošky, abych zrušil čáry, ale nakonec to vyšlo nad moje očekávání.
Zkompletujemež...
...a na svoje místo plácněmež.