Pěkný páteční večer všem
...jak jsem psal minule, pustil jsem se do sestavení a zprovoznění pracovní části stroje. Dnes to bude tedy trochu delší a obsáhlejší povídání, úplná procházka to nebyla, ale tak nějak se mi to povedlo. Pokusím se tedy co nejlépe popsat postup pro případ, že by se někdo do tohoto modelu také pustil. A teď už honem ke stavbě, dneska toho bude opravdu hodně
.
Začal jsem dle návodu tvorbou nosného sloupu, jehož základ tvoří dva tvarované profily. Po pečlivém nastudování jejich tvaru a přípravě dílů jsem nosníky naohýbal a jal se lepit dohromady. Začal jsem od spodního uložení, pokračoval zadní hranou...následovala plocha za prvním ohybem, druhým ohybem...
....a vytvoření dutiny a uzavření profilu. Vždy postupně, po částech a s časem na proschnutí. K tvarování jsem využil smrkový nosník průřezu 3x3 mm, který jsem pak také do nosníků zalepil, oproti výplni ze špejle doporučené v návodu
. Nakonec díly připravené pro výrobu nosného sloupu. Zde nás návod nabádá ke kompletaci...
...jenže já si řekl, že by bylo dobré díly spasovat s druhou, zdvihací částí. Zde tedy díly ke stavbě a nosník ve výrobě. Postup jako u předchozích, jen tvarování a lepení je mnohem zajímavější, neboť zde vzniknou dutiny dvě a spojení dílů dalo trochu více práce. Ale povedlo se. Navíc druhá dutina - čelní - nemá průřez čtverce, ale obdélníku, takže je třeba do prostoru vlepit k liště ze smrku ještě pásek kartonu
.
Při následném pokusu o sestavení mne opět přepadla nutkavá potřeba přiložit díly k další části, kterou bylo zase třeba nejprve vyrobit. Takže zde tedy díly druhé, posuvné části výložníku. Všechny nosníky, které se měly vyplnit špejlí, jsem vyplnil smrkem. Jen bylo třeba lištu mírně sbrousit, aby se dala do dílů volně vsunout. Stačilo k tomu pár tahu po smirkovém papíře
...
...a když už jsem měl třmen výložníku, tak jsem k němu samozřejmě potřeboval i rám a vidle. Zde jsem využil zbytky vyřezané z podlepených dílů a barevného papíru a na vidle doplnil ,,háky,, kterými je připevním k rámu. Kdybych tohle dělal znovu, vidle bych nepodlepoval (již zmíněné kombo díly - 2x čtvrtka - barevný papír), ale vyřezal pruhy ,,napodlepovaného,, papíru patřičné šířky, ty vytvaroval a nakonec polepil díly modelu a začistil konce. Při tvarování se papír v ostrém oblouku dost mačkal a krabatil
. No, mohlo mě to napadnout
.
Nicméně se to podařilo jakž-takž vyžehlit a já mohl vše složit, včetně třmenu a jeho čtyř výztuh, které by jsme, dle návodu, měli zalepovat do základního dílu vloženého uvnitř výsuvné části rámu - což se mi nepozdávalo a ani bych to takto absolvovat nechtěl. Takhle jsem měl přeci jen více místa na práci a upozornění, že kompletní třmen by již do rámu vlepit nešel, naštěstí nebylo tak úplně stoprocentní
. Na druhé fotce je pak znát upravená čelní plocha třmenu, kdy jsem střední část podlepením vyvýšil, aby bylo možné posouvat vidle po celé ploše
. Zkrátka tato křehká, složitá a členitá část modelu prostě potřebovala ještě další funkční prvek
.
Před další prací jsem proužky barevného papíru přelepil oranžové plochy, sloužící jako šablony pro výztuhy dílů ze špejlí (smrku), které by na modelu při vysunutí výložníku nepůsobily hezky
...
...a barevným papírem jsem přelepil i čela nosníků v místech, kde jsou zalepeny smrkové nosníky
. Dále už všechny části zkušebně složené do sebe. Zde je také dobře vidět rozdílný průřez nosníků, o kterém jsem psal výše
.
Tím byly hlavní díly připraveny, a jelikož výložník a vidle byly hotové, mohl jsem se posunout návodem o krok zpět a složit výsuvnou část rámu. Zkouškou jsem zjistil, že rozteč nosníků, kterou nám udávají tři příčky č.15, je ideální a mohl jsem tak rám složit v celek. Nejprve jsem tedy mezi boční díly vlepil dvě krajní příčky a celek po proschnutí umístil na zadní díl 14. Zde bylo ze zadní strany nutno zaretušovat vzniknuvší prosvítající bílé plochy...
...přečnívající plochu pro přilepení spodní příčky 15 bylo potřeba zaříznout. Úpravu vyžadoval i vrchní díl 16, který bylo potřeba zkrátit a sestavu rámu na něj nalepit tak, aby na sebe přesně navazovaly pozice pro přilepení dílů 17...
...které se drobné úpravě také nevyhnuly. Posunutím ohybu jsem je snížil a po přilepení jejich vnitřní části ještě zatřel černou barvou...
...při zachování původní velikosti by totiž překážely v zasunutí do spodní části rámu. Tím byla výsuvná část mechanismu hotova a já do ní konečně mohl vložit třmen. Původně jsem měl v plánu nechat volnou dolní příčku 15 a třmen nasunout spodem. Během zkoušení jsem ale zjistil že by to šlo i jinak...
...myslím že z fotek je jasné jak
. První stranu nasunout, druhou s citem přitlačit a zaskočí to skoro samo. Hlavně pozor na správnou orientaci dílů
. Rozebírat a otáčet byste to nechtěli
.
A tím se dostáváme dál na začátek, k pevné části rámu a dokončení jeho bočních dílů. Před sestavením bylo třeba doplnit dvě špejle na vyznačená místa, které jsem se ovšem rozhodl nahradit trubičkami smotanými z černého papíru a do nich umístit dva písty, tvořené zmíněnou špejlí olepenou hliníkovou folií
. Oba sloupy jsem nasadil na výsuvný díl a chystal se je spojit. Bylo ovšem třeba díly k tomu určené zkrátit...tedy alespoň spodní příčku, včetně smrkem vyplněných dílů dolepených později...
...u dalších dílů jsem zvolil úpravu podlepenímm a tedy doplněním chybějícího materiálu. K využití opět došly zbytky z dříve podlepených částí modelu.
U horního dílu to bylo trochu složitější, nicméně povedlo se, spodní byl v pohodě...
...ke spodnímu jsem následně dolepil uchycení pro písty a tím byla celá sestava připravena na finále
. Dvě vedle ležící příčky jsem si nechal pro jistotu volné, kdyby bylo třeba něco ladit. Nakonec to ale nebude třeba
.
Práce to byla tedy výživná a nakonec si myslím, že se můj obrácený postup montáže vyplatil. Ač to vedlo k té strašné hromadě věcí, která byla vidět na posledním obrázku minulého příspěvku. Některé fotky v postupu se prolínají s pozdějšími, případně dřívějšími fázemi, to proto, že zkoušení a ladění vzájemných poloh a rozměrů bylo opravdu hodně. Každopádně doufám že pro vysvětlení, nasměrování a pochopení postupu to nebude na překážku. Co se rozhodně vyplatí je pořízení smrkového nosníku, díly velmi dobře zpevní a vytvaruje, za což - vzhledem k tomu kolikrát je během stavby vezmete do ruky - budete rádi. Ač se to nezdá, do sestavy padla téměř celá jedna lišta
. A to by bylo pro dnešek vše
- uff!. Všem, co u čtení usnuli, přeji dodatečně dobrou noc; těm, co dostali hlad dobrou chuť; a nakonec těm nejvytrvalejším, kteří tenhle elaborát dočetli až sem...se hluboce omlouvám a slibuji, že příště to bude už jen stručně, rychle a věcně...a navíc zase trochu barevně
.
Pokračování zase příště
.