Lohner T.I / Orlik / 1:33 - HOTOVO
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Lohner T.I / Orlik / 1:33 - HOTOVO
Delší dobu se snažím vymyslet, jak znovunastartovat svoje modelaření. Nakonec jsem se rozhodl jít cestou něčeho "nového". Rozhodl jsem se tedy pustit se do modelu, který pro mě bude v několika ohledech znamenat poprvé. Poprvé se pustím do letadla v měřítku 1:33 (dosud jsem všechna letadla dělal jenom jako zmenšeniny na 1:120), poprvé ke stavbě využiju laserem pálená žebra. A vlastně to bude i tak nějak první loď...
Při hledání, který model by mě zaujal, jsem zabrousil do prvoválečné techniky a nakonec sáhl po rakousko-uherském hydroplánu Lohner T.I, který poprvé vzlétl v roce 1914. O rok později se do jeho sériové výroby pustila italská společnost Macchi s označením L.1. Přesný počet vyrobených kusů není znám, ale předpokládá se, že celkově u všech verzí přesáhl počet 100.
Model je z produkce polského Orliku, vydán byl v roce 2021. Jak jsem naznačil již výše, ke stavbě využiji laserem pálená žebra.
Pustil jsem se do sestavení žeber trupu a pilotního prostoru. Osazen je zatím jen kompas. Na dalším vybavení nyní pracuji.
Zatím vše sedlo, jak mělo. Pouze u dílu 2 (záda pilotního prostoru za sedačkami) jsem musel ubrat cca 1mm ze spodní strany dílu - byl výrazně delší než žebro, na které se lepil. Zkracovaná barevná část dílu je navíc skryta pod podlahou pilotního prostoru.
Při hledání, který model by mě zaujal, jsem zabrousil do prvoválečné techniky a nakonec sáhl po rakousko-uherském hydroplánu Lohner T.I, který poprvé vzlétl v roce 1914. O rok později se do jeho sériové výroby pustila italská společnost Macchi s označením L.1. Přesný počet vyrobených kusů není znám, ale předpokládá se, že celkově u všech verzí přesáhl počet 100.
Model je z produkce polského Orliku, vydán byl v roce 2021. Jak jsem naznačil již výše, ke stavbě využiji laserem pálená žebra.
Pustil jsem se do sestavení žeber trupu a pilotního prostoru. Osazen je zatím jen kompas. Na dalším vybavení nyní pracuji.
Zatím vše sedlo, jak mělo. Pouze u dílu 2 (záda pilotního prostoru za sedačkami) jsem musel ubrat cca 1mm ze spodní strany dílu - byl výrazně delší než žebro, na které se lepil. Zkracovaná barevná část dílu je navíc skryta pod podlahou pilotního prostoru.
Naposledy upravil(a) Jirka Z. dne čtv 10.3.2022 10:34, celkem upraveno 1 x.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Primární činnost teď probíhala na vybavení pilotního prostoru. Nějakou dobu jsem konstrukčně bojoval s výrobou mechanismu ovládací páky a pedálů. Vystřihovánka počítá s použitím drátu. Je zde potřeba dát dohromady 16 dílků, z nichž ty nejmenší mají na délku 2mm. Při použití klasického drátu se mi nedařilo jednotlivé dílky pospojovat - a těch metod jsem vyzkoušel několik. Nakonec jsem šel svou osvědčenou cestou z miniatur - tenký měděný drátek obalený papírem z rozvrstveného kapesníčku. Připravil jsem si dva průměry podle mustru. Slepení pak již nebyl problém. Závěrem nabarvení na černo akrylovou barvou od Revellu.
Dokončením ovládání jsem měl hotové veškeré vybavení do pilotního prostoru - ta hromádka takřka ničeho obsahuje 75 dílků... S již osazenými částmi má interiér pak 84 dílků.
Naprostý masakr je poskládání dílků do pilotního prostoru a hlavně natahání ovládacích lan. V dílu 2 chybí jakékoli znázornění míst, kam se mají lanka natáhnout. Podle polohy ovládacího mechanismu jsem do dílu 2 provrtal nejtenčím vrtákem, co u frézy mám, otvor pro lano od páky. Od pedálů jdou lana podél boků, takže jsem udělal jen skalpelem zářez do boku dílu 2. Při natahování lan jsem narazil ještě na jedno úskalí - pro práci bych potřeboval tak minimálně 1 až 3 ruce navíc... Svorky trochu pomohly, ale co padlo sprostých slov... Na lana používám elastickou nit z materiálu lycra používanou pro výrobu náramků z korálků.
Po osazení takřka všech částí pilotního prostoru (chybí sedačky, které chci osadit až po uzavření celku) jsem ale nakonec s výsledkem spokojený - jenom ta cesta k němu byla opravdu výživná...
Separátně jsem začal kompletovat i motor.
Závěrem jedno malé srovnání - tím, že zároveň pracuji na dakarce z roku 1995, se nabízí udělat srovnání. Sice se jedná o rozdílnou techniku - letadlo a závodní speciál, ale přeci jen je docela zábavné vidět ten rozdíl. To když člověk vedle sebe položí (zatím ještě nedokončené) motory a sedačky, mezi kterými je 80 let historického vývoje... A kdyby někdo váhal, tak Lohner je vždycky to vpravo...
V tuto chvíli vedu ve statistice 154 použitých dílků. Následovat bude uzavření „lodičky“.
Dokončením ovládání jsem měl hotové veškeré vybavení do pilotního prostoru - ta hromádka takřka ničeho obsahuje 75 dílků... S již osazenými částmi má interiér pak 84 dílků.
Naprostý masakr je poskládání dílků do pilotního prostoru a hlavně natahání ovládacích lan. V dílu 2 chybí jakékoli znázornění míst, kam se mají lanka natáhnout. Podle polohy ovládacího mechanismu jsem do dílu 2 provrtal nejtenčím vrtákem, co u frézy mám, otvor pro lano od páky. Od pedálů jdou lana podél boků, takže jsem udělal jen skalpelem zářez do boku dílu 2. Při natahování lan jsem narazil ještě na jedno úskalí - pro práci bych potřeboval tak minimálně 1 až 3 ruce navíc... Svorky trochu pomohly, ale co padlo sprostých slov... Na lana používám elastickou nit z materiálu lycra používanou pro výrobu náramků z korálků.
Po osazení takřka všech částí pilotního prostoru (chybí sedačky, které chci osadit až po uzavření celku) jsem ale nakonec s výsledkem spokojený - jenom ta cesta k němu byla opravdu výživná...
Separátně jsem začal kompletovat i motor.
Závěrem jedno malé srovnání - tím, že zároveň pracuji na dakarce z roku 1995, se nabízí udělat srovnání. Sice se jedná o rozdílnou techniku - letadlo a závodní speciál, ale přeci jen je docela zábavné vidět ten rozdíl. To když člověk vedle sebe položí (zatím ještě nedokončené) motory a sedačky, mezi kterými je 80 let historického vývoje... A kdyby někdo váhal, tak Lohner je vždycky to vpravo...
V tuto chvíli vedu ve statistice 154 použitých dílků. Následovat bude uzavření „lodičky“.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Zajímavý stroj. Držím palce.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
No Jirko to vypadá náhodou moc dobře . Ta technika drátku omotaná papírem mi nikdy moc nešla ,ty jsi to zvládnul parádně .
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Tak za uplynulý týden je posun minimální - nebyl čas.
Začal jsem oplášťovat "lodní" část modelu. Všechno zatím sedí hezky. Trochu mi znervoznělo, že na sebe nenavazuje kresba (spáry) na bocích a horní ploše osacu. Ale když jsem nasucho zkoušel různě s díly hýbat, tak příliš vůle neumožňují. Takže budu doufat, že je to záměr.
Dál jsem už udělal jenom pár drobností k motoru.
V modelu jsem narazil na další drobnou chybku. Boky se podlepují, jedním z dílů pro podlepení je 6B. Ve vystřihovánce jsou prohozené strany L a P. Díl je skrytý, takže pro výsledek je vliv nulový. Je to spíš věc provádění, ze které strany nanést lepidlo (já jsem nedostatek zjistil až po nanesení lepidla, takže bylo o zábavu postaráno nezaprasit si zbytek modelu lepidlem z nezakryté plochy...).
K dnešnímu dni se stav počitadla dílků zastavil na hodnotě 220.
Začal jsem oplášťovat "lodní" část modelu. Všechno zatím sedí hezky. Trochu mi znervoznělo, že na sebe nenavazuje kresba (spáry) na bocích a horní ploše osacu. Ale když jsem nasucho zkoušel různě s díly hýbat, tak příliš vůle neumožňují. Takže budu doufat, že je to záměr.
Dál jsem už udělal jenom pár drobností k motoru.
V modelu jsem narazil na další drobnou chybku. Boky se podlepují, jedním z dílů pro podlepení je 6B. Ve vystřihovánce jsou prohozené strany L a P. Díl je skrytý, takže pro výsledek je vliv nulový. Je to spíš věc provádění, ze které strany nanést lepidlo (já jsem nedostatek zjistil až po nanesení lepidla, takže bylo o zábavu postaráno nezaprasit si zbytek modelu lepidlem z nezakryté plochy...).
K dnešnímu dni se stav počitadla dílků zastavil na hodnotě 220.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
To je skvělé!
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Tady si příjdou na svý letadýlkáři, lodičkáři a snad i steampunkeři..
Já mám tydle Lufthausbóty strašně rád a pozorně sleduju.
Zatím je to parádní, tak se teším na další report.
Já mám tydle Lufthausbóty strašně rád a pozorně sleduju.
Zatím je to parádní, tak se teším na další report.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Tak lodičková část je uzavřena. Když jsem to viděl, tak jsem si myslel, že bude docela výzva napasování přední části. Nakonec ale díly sedly bez větších problémů. Trochu jsem musel poupravit díl 12 - v přední části byl moc široký. Postup prací jsem úplně nedodržel u osazení dílu 14 (svislý díl na výškovém přechodu na břiše letadla). Podle číslování by se měl osazovat až po uzavření trupu. Já ho osadil ale již při montáži kostry. Fungovalo to také, za mě asi i lépe v tom, že nehrozilo zašpinění finální plochy břicha od lepidla.
Při práci jsem musel přizvat i paleontologa, protože se mi v jednom okamžiku na stole objevila podivná kostra. Prý to byla žebra z křídel zvířete druhu letadlosaurus lohnerensis a bylo doporučeno je hned zabalit. A prý se nemám divit, když se tak stane ještě jednou... Tak trochu vážněji - spodní křídla a střední část horního hotová a připravená na další montáž.
Nejvíc práce mi ale dalo dokončení motoru. Protože jsem se podle svého smýšlení rozhodl model jet dle vzoru "když už, tak už" bez nějakých zjednodušení, bylo potřeba připravit spoustu drobotiny. Poslední díly jsem dával dohromady s chladičem a pak už přišla na řadu kompletace. Výsledek považuji za docela povedený. Tenhle motor má jedno pozitivum - nebude zakrytý, takže všechna ta drobotina se neztratí pod kapotáží. Ještě musím pouvažovat nad barvou hřídele. Podle návodu jsem natřel černou barvou (použita černá akryl od Agamy), ale moc se mi nelíbí ani sytost barvy (oproti ostatním černým dílům "svítí" moc černě) ani leskem (Agama mě jako obvykle "nezklamala" a matná barva se leskne jak zrcadlo...). Co dodat k celku - na celý motor, který se vejde do kvádru menšího než 2x5x2,5 cm jsem zpotřeboval 145 dílků...
Mezitím jsem připravil i čelní štít a osadil sedačky.
Pár postřehů (ale zatím nic tragického, co by nedovolovalo pokračovat ve stavbě):
Díl 3B - ve vystřihovánce je schematicky znázorněn způsob slepení. Tím by se ale na rub dílu dostala bílá plocha. Je nutné rozdělit a nelepit jako celek, ale jako jednotlivé vrstvy k sobě.
Díl 12 - už to zaznělo výše - v přední části jsem musel upravit z každé strany o cca 0,5mm. Ale pozor! Zastřihával jsem jen přední část do ztracena, zadní sedí bez problémů na navazující díl.
Díly 10-12 - nevím, jestli jsem je ve vystřihovánce jen přehlédl nebo s tím autor nepočítal, ale doporučuji na přechody dílů mezi sebou podlepit pomocnou chlopní. Díly na sebe nenavazují nad žebry a lepit díly k sobě natupo ve volné prostoru si úplně neumím představit. Já jsem poslední chlopeň podlepoval mezi díly 12-13. Mezi 13L, 13P už potřeba není.
Díl E18D - "nožičky" chladiče je potřeba z rubu začernit. Jde o viditelnou plochu.
Podélné žebro střední části horního křídla 24 - je kratší cca o 1mm než plášť. Musel jsem rozdělit na dvě části.
Díl 27B - prohozeny díly L a P pro levé a pravé křídlo.
Celkově k žebrům křídel - u laserů je střední nosník na kartonu 1mm, žebra na 0,5mm. Po sestavení jsou žebra v podstatě pravoúhlá. Je potřeba natvarovat (možná spíše nalámat), protože křídlo má šípovitý tvar.
A na závěr zase trocha statistiky - celkem zpracováno 358 dílků.
Při práci jsem musel přizvat i paleontologa, protože se mi v jednom okamžiku na stole objevila podivná kostra. Prý to byla žebra z křídel zvířete druhu letadlosaurus lohnerensis a bylo doporučeno je hned zabalit. A prý se nemám divit, když se tak stane ještě jednou... Tak trochu vážněji - spodní křídla a střední část horního hotová a připravená na další montáž.
Nejvíc práce mi ale dalo dokončení motoru. Protože jsem se podle svého smýšlení rozhodl model jet dle vzoru "když už, tak už" bez nějakých zjednodušení, bylo potřeba připravit spoustu drobotiny. Poslední díly jsem dával dohromady s chladičem a pak už přišla na řadu kompletace. Výsledek považuji za docela povedený. Tenhle motor má jedno pozitivum - nebude zakrytý, takže všechna ta drobotina se neztratí pod kapotáží. Ještě musím pouvažovat nad barvou hřídele. Podle návodu jsem natřel černou barvou (použita černá akryl od Agamy), ale moc se mi nelíbí ani sytost barvy (oproti ostatním černým dílům "svítí" moc černě) ani leskem (Agama mě jako obvykle "nezklamala" a matná barva se leskne jak zrcadlo...). Co dodat k celku - na celý motor, který se vejde do kvádru menšího než 2x5x2,5 cm jsem zpotřeboval 145 dílků...
Mezitím jsem připravil i čelní štít a osadil sedačky.
Pár postřehů (ale zatím nic tragického, co by nedovolovalo pokračovat ve stavbě):
Díl 3B - ve vystřihovánce je schematicky znázorněn způsob slepení. Tím by se ale na rub dílu dostala bílá plocha. Je nutné rozdělit a nelepit jako celek, ale jako jednotlivé vrstvy k sobě.
Díl 12 - už to zaznělo výše - v přední části jsem musel upravit z každé strany o cca 0,5mm. Ale pozor! Zastřihával jsem jen přední část do ztracena, zadní sedí bez problémů na navazující díl.
Díly 10-12 - nevím, jestli jsem je ve vystřihovánce jen přehlédl nebo s tím autor nepočítal, ale doporučuji na přechody dílů mezi sebou podlepit pomocnou chlopní. Díly na sebe nenavazují nad žebry a lepit díly k sobě natupo ve volné prostoru si úplně neumím představit. Já jsem poslední chlopeň podlepoval mezi díly 12-13. Mezi 13L, 13P už potřeba není.
Díl E18D - "nožičky" chladiče je potřeba z rubu začernit. Jde o viditelnou plochu.
Podélné žebro střední části horního křídla 24 - je kratší cca o 1mm než plášť. Musel jsem rozdělit na dvě části.
Díl 27B - prohozeny díly L a P pro levé a pravé křídlo.
Celkově k žebrům křídel - u laserů je střední nosník na kartonu 1mm, žebra na 0,5mm. Po sestavení jsou žebra v podstatě pravoúhlá. Je potřeba natvarovat (možná spíše nalámat), protože křídlo má šípovitý tvar.
A na závěr zase trocha statistiky - celkem zpracováno 358 dílků.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Zcela chápu, že tě to baví víc než "laserová Dakarka".
Motor vypadá parádně!
Motor vypadá parádně!
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Ježiš ty vahadýlka... Velkej mazec, radost sledovat.
Obojživelník je parádní!
Obojživelník je parádní!
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Vypadá to parádně, taky si budu muset nějako tu poletuchu slepit.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Děkuji všem za reakce.
Máme za sebou další týden, tak se pojďme podívat, co přinesl na moji pracovní plochu.
Mě čekal další z mého pohledu "strašák" tohoto modelu - konstrukce, na které je uložený motor. No nutno říci, je to opravdu výživná část modelu. Postup stavby lehce zachycen na následujících fotkách. Až nakonec včera ráno byla konstrukce hotová, a vypadá podle mne docela dobře (výsledek bych čekal mnohem horší).
Přišlo na řadu osazení motoru. Tady je potřeba zase hodně improvizovat. Nikde na celku 22 (prvky, na kterých motor leží) není znázorněna pozice uložení motoru. Osazení je improvizace podle fotek. V tomto místě je potřeba, abyste si dobře vymysleli postup, jakým budete kompletovat celý střední celek. Nad motor se umisťuje střední část horního křídla na další drátovou konstrukci. Pro její správné osazení je ve vystřihovánce šablona ST1. Pokud ale osadíte motor, se šablonou se špatně pracuje (motor částečně překáží). Pokud byste nedopatřením přilepili i chladič (což se podle čísel celků a nutnosti propojit potrubím s motorem přímo nabízí), tak šablonu už na místo vůbec nedostanete. Když půjdete cestou nejdřív osadit střed horního křídla, tak se špatně osazuje motor (se spoustou vystupujících drobných dílků musíte projít kolem vzpěr pro horní křídlo a není moc prostoru, jak motor bezpečně uchopit a dostat na správné místo).
Souběžně jsem pokračoval na křídlech. Díl 29 se trochu nepovedl - konstrukčně se sice jedná o levý a pravý díl, kresbou (zobrazení místa pro uchycení táhla) ale jde o dva díly pro pravé křídlo. Jinak tedy jedna polovina horního křídla hotová, druhá kostlivec. Připravené jsou i vodorovné ocasní plochy.
Opět se podíváme na okénko „na co si dát pozor“:
Krátce se vrátím ještě k celku E12 na motoru. Po osazení motoru na místo trčela hřídel z tohoto celku příliš do prostoru pilota. Musel jsem ji zakrátit asi o 3mm.
U nosné konstrukce pod motorem jsem u příčných drátů 21g-21k musel délku odměřovat přímo z reality. Podle šablony mě drátky vycházely zhruba o 2mm kratší.
Díl 22e – jeho poloha není na návodovce vůbec zakreslena. Pokud jsem správně pochopil účel dílku, tak jsem s ním obalil celek 22. Umístěním si ale nejsem moc jistý – zbylo mě až moc dílu 22e…
Díl 29 – už bylo uvedeno výše.
Motor – o umístění jsem také mluvil výše. Stejný problém je s umístěním chladiče 18. V návodovce jsou pak lehce naznačena místa, kam se má přilepit potrubí E16 a E17 propojující motor s chladičem. Rozměr ani vzhled těchto dílků ale není nikde nakreslen.
Ve finále něco čísel – do tohoto okamžiku použito celkem 533 dílů.
Máme za sebou další týden, tak se pojďme podívat, co přinesl na moji pracovní plochu.
Mě čekal další z mého pohledu "strašák" tohoto modelu - konstrukce, na které je uložený motor. No nutno říci, je to opravdu výživná část modelu. Postup stavby lehce zachycen na následujících fotkách. Až nakonec včera ráno byla konstrukce hotová, a vypadá podle mne docela dobře (výsledek bych čekal mnohem horší).
Přišlo na řadu osazení motoru. Tady je potřeba zase hodně improvizovat. Nikde na celku 22 (prvky, na kterých motor leží) není znázorněna pozice uložení motoru. Osazení je improvizace podle fotek. V tomto místě je potřeba, abyste si dobře vymysleli postup, jakým budete kompletovat celý střední celek. Nad motor se umisťuje střední část horního křídla na další drátovou konstrukci. Pro její správné osazení je ve vystřihovánce šablona ST1. Pokud ale osadíte motor, se šablonou se špatně pracuje (motor částečně překáží). Pokud byste nedopatřením přilepili i chladič (což se podle čísel celků a nutnosti propojit potrubím s motorem přímo nabízí), tak šablonu už na místo vůbec nedostanete. Když půjdete cestou nejdřív osadit střed horního křídla, tak se špatně osazuje motor (se spoustou vystupujících drobných dílků musíte projít kolem vzpěr pro horní křídlo a není moc prostoru, jak motor bezpečně uchopit a dostat na správné místo).
Souběžně jsem pokračoval na křídlech. Díl 29 se trochu nepovedl - konstrukčně se sice jedná o levý a pravý díl, kresbou (zobrazení místa pro uchycení táhla) ale jde o dva díly pro pravé křídlo. Jinak tedy jedna polovina horního křídla hotová, druhá kostlivec. Připravené jsou i vodorovné ocasní plochy.
Opět se podíváme na okénko „na co si dát pozor“:
Krátce se vrátím ještě k celku E12 na motoru. Po osazení motoru na místo trčela hřídel z tohoto celku příliš do prostoru pilota. Musel jsem ji zakrátit asi o 3mm.
U nosné konstrukce pod motorem jsem u příčných drátů 21g-21k musel délku odměřovat přímo z reality. Podle šablony mě drátky vycházely zhruba o 2mm kratší.
Díl 22e – jeho poloha není na návodovce vůbec zakreslena. Pokud jsem správně pochopil účel dílku, tak jsem s ním obalil celek 22. Umístěním si ale nejsem moc jistý – zbylo mě až moc dílu 22e…
Díl 29 – už bylo uvedeno výše.
Motor – o umístění jsem také mluvil výše. Stejný problém je s umístěním chladiče 18. V návodovce jsou pak lehce naznačena místa, kam se má přilepit potrubí E16 a E17 propojující motor s chladičem. Rozměr ani vzhled těchto dílků ale není nikde nakreslen.
Ve finále něco čísel – do tohoto okamžiku použito celkem 533 dílů.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
nemůžu se vynadívat. paráda.
Re: Lohner T.I / Orlik / 1:33
Jirko paráda !