Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test / Hotovo

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test / Hotovo

Příspěvek od yvan »

Předvánoční novinka vydavatelství Vimos představuje zatím ještě letošní speciál Aleše Lopraise a to ve dvou volitelných variantách. Jak už tady svítí v novinkách na trhu, kromě soutěžní verze sešit umožnil vtěsnat i alternativní díly pro barevný návrh z roku 2020 s výrazným zastoupením modré barvy a dokonce i stylový doplněk a základ pro dobrou podložku - servisní plachtu pod auto. Základním modelem je ovšem ostrá soutěžní verze, kterou jsem měl to potěšení otestovat a o jejíž stavbu se teď mohu podělit.

Pragovka je v současnosti asi nejpropracovanějším modelem vydavatelství. Je to dáno tím, že má nejen sklápěcí kapotu a kabinu, ale navíc byl od začátku připravován na otevřené bočnice nástavby, takže vnitřní vybavení rozhodně není ošizeno. Z důvodu křehkosti a nezbytné improvizace sešit sice nakonec neobsahuje řešení pro funkční otevírání, ale pokud si modelář podle svých schopností zvládne zrealizovat pantové spojení bočnic s horním obloukem nástavby, nemusí řešit už nic jiného. V průběhu stavby se tedy podíváme pod nástavbu, ale na finálních fotkách zůstane zavřená. Poučen z krizového vývoje prvních předsedových pokusů na HASce mám tentokrát v záloze bezmála 90 fotek ze stavby, tak doufám, že když se o všechny podělím, uchráním tak co nejvíce výtisků před odložením na zásecích, nebo ještě horšími osudy.

Začneme pozvolna, některým už jistě známými celky. Tradičně tedy jako první kola, přičemž disky v sešitě doznaly mírné změny a středy nebudou vystupující. Taktéž budou v sešitě bombírované boky pro rezervy, protože v rámu na to bude díky zúžení běhounů místa dost.

Obrázek

Následují celky, které se vlepují napříč do rámu. Chladič s ventilátorem, nádrž pod kardanem a přední příčka s navazujícím krycím plechem. V příčce jsem si cvičně na efekt vyřezal otvory, což není ani nutné (jsou tam černé plošky), ani nijak zásadní (po usazení kapoty to nebude vidět).

Obrázek

Do rámu patří samozřejmě i motor, který je starým známým z Iveca s novou automatickou převodovkou, která už byla v před časem vydaném Phoenixu. Pozice turba se myslím na dalších fotkách trochu změní, tak bych se tím teď úplně neřídil.

Obrázek Obrázek

Z náprav mám bohužel jenom jednu fotku před přilepením na rám, ovšem na fotkách podvozku všechno vynahradím. Tady tedy zatím zadní náprava s měchy bokem a střed nápravy přední.

Obrázek

Příště to plácneme do rámu a začne to být barevnější.
Naposledy upravil(a) yvan dne ned 16.1.2022 17:54, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od kaktusak »

yvan píše: Poučen z krizového vývoje prvních předsedových pokusů na HASce mám tentokrát v záloze bezmála 90 fotek ze stavby, tak doufám, že když se o všechny podělím, uchráním tak co nejvíce výtisků před odložením na zásecích, nebo ještě horšími osudy.
Člověče teď se přiznáváš , že za to zpopelnění v podstatě můžeš ty :D :D

Teď vážně , za podrobný report budu rád a jsem přesvědčený , že ne sám . Ani nevíš kolikrát jsem nakouknul do Martinového reportu Hasek . Pragovka se mi vždycky líbila , ale předpokládám , že ji nebudu lepit v nejbližší době proto uvítám nějaký report , který nezmizí do 24 hodin někam do nenávratna jako na FB .
Viděl jsem finální fotky Pragovky a vypadá nádherně . Suprová práce jak od autora tak od betatestera .
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Jasně, za zpopelnění můžu já, za T-34 Marek. Jak to určí vedení, tak to bude :lol:

Jeden z aspektů co do pokročilejší složitosti je barevnost. Rám, který se bere častěji do rukou a na který se všechno lepí, je bílý. Nápravy, náhon a prvky kolem světle šedé. Držáky náprav zase červené. Takže jak s retuší tak s čistotou si tady lepič užije až až.

Vzato odpředu je mezi podélníky přední příčka, chladič, motor s převodovkou, nádrž a zadní příčka s držáky ochranného rámu. Postupuju tak, že nejdřív všechno přilepím na jednu stranu rámu a pak lepím druhou stranu rámu (nic se tak nikam s lepidlem nezasunuje a nešpiní se všechno kolem a lépe se udržuje tvar). U takového postupu je to tady celkem snadné, protože mezi podélníky se lepí vepředu chladič a za středem nádrž. Motor se dá vsunout, protože chlopně jeho držáků se dají vyhnout a natřít lepidlem až na místě. Přední a zadní příčka se pak lepí nakonec (zespodu a zepředu). Zatím chybí drátěné díly, které jsem ještě neměl v této fázi nalakované (čekal jsem na zbylé prvky stejných barev).

Nápravy nemají žádnou záludnost. Zadní jsem obligátně vyztužil špejlí a přední v kloubech drátovou konstrukcí, jak už jsem popisoval tuším u Lopraisovy HASky. K nim pak dolepeny červené držáky s nasílením na hranách a s lemy pro prvky centrální roury. Následně lepeno odpředu na rám - náprava, roura, držák, roura, sestup, roura, náprava - přičemž poslední díl roury je potřeba vyzkoušet před zadní nápravou tak, aby na silách papíru nedošlo k posunu zadní nápravy dozadu a případně její délku upravit. Na předním prvku roury je nahoře táhlo řízení, od kterého povede ještě jeden drát dozadu k jednotce řízení. Ta ještě na fotkách není, ale na té psolední je vidět místo pro přilepení a to napravo a tedy blbě - v sešitě bude správně na levé straně.

Před předním držákem přední nápravy je hranolek, na který dosedá krycí plech směrem od horní příčky. Zadní náprava a sestup má další krycí plech, který se chytne vepředu natupo k dílu roury a vzadu opět natupo k držáku nápravy. Můžete si pomoct i přichycením k sestupu. I přední náprava má krycí plech, který se tentokrát nelepí natupo, ale svislými plochami k držákům náprav.

Po instalaci náprav následují měchy, které se držáky přilepí na nápravy a nahoře vyznačenými místy přímo na místa na rámu. Nad nimi pak mám ještě držáky tlumičů. Vyzdvihl bych orientaci prostředního držáku roury, kde jsou místa pro přilepení zástěrek. Pak stačí zakrýt konce roury (na fotkách ještě není díl s mimoněm vepředu), dopředu přilepit držáky kapoty (tady už jsem od vyřezání upustil v zájmu pevnosti) a držáky stabilizátoru před zadní nápravu a je to jako na fotkách. Opatrně s tou zadní příčkou, ty Lka jsou dost náchylná na cokoliv.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Kdyby něco nebylo jasné, tak houkněte včas, dokud si to pamatuju. Příště přidám další barvu a nějaké dráty.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2395
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Brzdič »

V názvu má Praga, na motoru je Iveco a já vidím dakarku. :D Pěkné to máš Yvánku. :)
bohemia
Příspěvky: 20
Registrován: pon 30.12.2019 17:35

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od bohemia »

Doufal sem že jednou vyjde. V tvém podání opět parádní stavba a perfektní report. Já mám už objednáno. Budu sledovat.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od kaktusak »

yvan píše:
Kdyby něco nebylo jasné, tak houkněte včas, dokud si to pamatuju.
No zatím je to všechno jasné . Ale tuším , že občas zahoukám až to budu lepit . I když pokud jsi dost fotil tak snad nebude problém .
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Dnes tedy zejména dráty. V první řadě výroba tlumičů s pružinami (odstín laku RAL 4008 fialová signální) a nádržek.

Obrázek

Následuje další obsypání rámu. Zepředu tedy stabilizátor, vzpěra držáků tlumičů, tlumiče s pružinami, přední držáky kabiny, výfuk na turbo, konzole pod kabinou vzadu, kardan, držáky rámu nástavby, zadní stabilizátor a zadní příčky na rezervy. Na fotkách by snad mělo být všechno vidět a aspoň někde i ostře.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Příště VELKÁ chuťovka.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

S vizí otevřené nástavby je pochopitelně vhodné zpracovat její vnitřní ochranný rám. Ten se skládá z předního oblouku, zadního oblouku a střední příčky, které se po přilepení na podvozek (každá část má svoje kotvící body) spojí podélníky nahoře. Před zadní oblouk pak přijde konstrukce kolem rezervních kol a přední oblouk přijde podepřít směrem dozadu dvěma vzpěrami. Na leví straně vepředu je ještě propojka ke konzoli pro kabinu a dozadu po stranách přijdou konstrukce pro uchycení zadních blatníků.

Takhle to doporučuje návod a konstrukce modelu s touto posloupností počítá. Není tomu samozřejmě co vytknout, já jsem ovšem po svých neblahých zkušenostech z minula s jedním rozsypaným rámem po předání zvolil raději vytvoření kompletní konstrukce z drátu mimo podvozek. Spoje jsou víc pod kontrolou a rám je opravdu i pevnostní. Tedy sletováno, následně dolepeny konstrukce k blatníkům a nalakováno bílou signální. V comfort packu jsou i děravé plochy do zadního oblouku rámu. Návod doporučuje rám případně lakovat až po jejich přilepení. Já jsem ale chtěl zachovat jejich papírový vzhled, takže jsem je přidal až po laku. Takže to vypadalo takhle.

Obrázek Obrázek

Před osazením došlo na zalepení kol, kvůli geometrii. Také není úplně od věci přilepit rezervy s popruhy a hasící přístroje, kvůli přístupu. Popruhy začínají na přední příčce, na které leží rezerva a končí vzadu na samostatné tenké vzpěře. Zbytek se osazuje na konstrukci - chladiče a celek filtrboxu s nasáváním a trubkami k motoru. Na spojku ke konzoli přijde náhradní turbo. Do zadního oblouku doplněny plechy se světly, značkou a štítkem soutěže.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Je to trochu pracnější fáze a místy ne moc papírová, ale významně to oživí. Kdo si netroufne a nebude otevírat bočnice nebo zadní plachty, asi by mohl celou konstrukci pojmout nějak jednodušeji, moc tam vidět nebude.

Tak ať se daří v novém roce.
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Markulin »

Ten rám je super....teda ona je super celá stavba!
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Když je super model, jde to samo.

Jako krok následující jsem zvolil doplnění bočnic s blatníky a ochrannými plechy pod nádrže. V návodu je to mírně jinak, ale protože jsem nevěděl, jak to bude přesně navazovat, spojil jsem všechny části nejdříve do jednoho celku.

Obrázek

Vypadá to možná nestandardně, ale je to poměrně výhodné v otázce geometrie. Akorát je u tohoto postupu potřeba nepřilepovat boční plech s grafikou k plechu pod nádržemi. Na krycím plechu je mimochodem na vnějšku pásek, který se ohýbá dolů a slouží jako chlopeň pro přilepení právě bočního plechu a bočnice nástavby. Já jsem ho ohnul a zalepil, což nasílilo hranu pro lepší lepení natupo. Počítal jsem totiž v této fázi s tím, že nástavba bude otevírací a tam by pásek působil rušivě. Pokud nástavbu otevírat nebudete (opakuji, že jako individuální úpravu), tak si tam ten pásek klidně ponechte v původní podobě. Bočnice jsem pak dolepil k celku. Nejdříve kostkami a kouskem bočnice předního blatníku a následně po proschnutí plochou krycích plechů na spodní hranu rámu. Po dalším proschnutí lze přichytit ještě zadní blatníky do drátěných konstrukcí, ale to bych doporučil asi spíš zatím nalehko, aby se dala doladit jejich poloha s bočnicí nástavby. Následuje doplnění držáků nádrží a středních zástěrek (lepí se k plechům a rohem k nosníku roury). Na přední oblouk pak dolů patří kostka jako mezikus k bočním plechům.

Obrázek

Důvodem, proč bylo dobré nelepit boční plech ke krycímu je to, že minimálně vepředu vlevo by tam nešlo dostat nádrž kolem oblouku s náhradním turbem (ano, osobně jsem se přesvědčil, jak jinak). Takže dolepeny nádrže a přilepeny plechy. Na rám nástavby ještě patří vzduchojemy - sestava tří na dvou nosnících (lepte pozičně podle bokorysu v sešitě) a dva samostatné po stranách. Zbylé dva přijdou na držáky na vnitřní straně samotné nástavby.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Případné nesrovnalosti v tvarování předních blatníků srovná později nárazník.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od kaktusak »

Ten model se mi líbí čím dál víc . A navíc super fotonávad na lepení .

My nakonec ty klubové příspěvky nebudeme muset zvyšovat . Ta moje uhlíková stopa nebude snad tak velká .
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1058
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od rybak »

Parádní práce. Moc pěkně se na to dívá.
A to tak nenávidím práci s drátkama.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Drátování sem taky nesnášel. Ale od doby, co jakékoliv spojované konstrukce letuju z mědi už mi to nevadí a dokonce mě to většinou i baví. Záleží jaké máš možnosti, třeba by to mohlo být řešení. Není to příliš náročné na vybavení ani na prostor a je to jenom o cviku. Pokud by to pomohlo, můžu zkusit něco sepsat nebo pofotit.

Jinak předsedo, ty emisní povolenky prostě půjdou nahoru, takže jestli toho nenecháš, tak si to holt budeš platit sám, nebo ti klubově zabavíme kotel a budeš si v zimě dýchat do bot. S pokladníkem jsme jiné východisko nenašli. Ale bojujeme v té prevenci jako jeden muž.

------

Dostáváme se čím dál více do barev. Z důvodu otevírací kapoty a sklápěcí kabiny zůstává jediným fixním prvkem nástavba (případně její horní část, pokud to fakt budete dělat otevírací), takže ta určí geometrii všeho ostatního a proto je první na řadě. V zásadě se jedná o tři hlavní plochy s rubem a lícem - vrchní plochu s oblouky a bočnice. Tedy slepeno, zatíženo, vyřezáno, zaretušováno. Dopředu přijdou oblouková stoupání, která se podle sešitu lepí chlopněmi. Vzhledem k síle papíru bych asi když už tak použil podchlopně, případně bych si přední hranu horního dílu ořízl už před lepením načisto a mezi rub a líc vlepil volební lístek, na který bych pak lepil líc oblouků a jako poslední dolepil jejich ruby. I to mi ale přišlo krkolomné, tak to mám jednoduše natupo. Oblouková stoupání spojuje středový díl, který později naváže na chladiče.

Bočnice jsou připojené červenou lištou (tu případní otevírači nástavby pochopitelně nahradí něčím jiným) a v oblouku jsou držáky dvou posledních vzduchojemů. Zevnitř to mám trochu doprasené, protože tam proběhlo několik pokusů o panty, než jsme to vzdali. Ale naštěstí to vidět nebude, když se to neotevírá. V bočnicích jsou ještě tři prolisy a to je všechno.

Obrázek Obrázek Obrázek

Mezi kabinou a nástavbou jsou ještě svislé kryty, které se lepí dole k bočním plechům a vzadu přímo na obloukový rám.

Obrázek

Další fáze kompletace je pak poměrně jednoduchá. Před lepením je dobré si nasucho vyzkoušet, jak se podařilo trefit šikmé vzpěry předního oblouku do zářezů na bílém dílu nástavby a v souladu s tím i na plechu dole za chladičem. Důležité je správně zarovnat horní díl nástavby se zadním obloukem (bočnice jsou trochu odsazené od horního dílu, to je tak správně). Tam bych určitě začal, protože to bude nejvíce viditelné. Po proschnutí tohoto spoje stačí přilepit pásek na konci plechu za chladičem na oblouku zespoda na horní díl nástavby, přesně na hranu. Zbytek už je volný. Následně zbývá uchytit bočnice dole k plechům pod nádržemi a případně doladit polohu blatníků. Ze strany od rezerv pak přijde ještě ke stropu nástavby dolepit nosník trojsestavy vzduchojemů. K celku ještě přidány svislé kryty, nejdříve tedy zevnitř lepené k plechům před nádržemi a po proschnutí celé tak nějak dopasovat ke grafice bočnic a zalepit na oblouk.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1058
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od rybak »

No, pokud by ti nevadilo vyrobit tutorial na drátky, tak se rád přiučím.
A není ten rám z mědi moc těžký (hmotností)?
Uživatelský avatar
Šedivka73
Příspěvky: 22
Registrován: sob 24.11.2018 12:14
Bydliště: Česká Kamenice

Re: Praga V4S DKR / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Šedivka73 »

Ahoj. Moc krásná stavba. Už mám model doma v šuplíku a bude následovat Macíkova Karla, až ho dodělám. Můžu se tě prosím zeptat, co používáš za drát na výrobu pružin? Díky Petr.
Odpovědět

Zpět na „Sport a Dakar“