Ford Capri Turbo / RSC / 1:24 / Hotovo
Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek
Ford Capri Turbo / RSC / 1:24 / Hotovo
Před obdobím dominance seriálu DTM od roku 1984 jezdily po stejných tratích speciály skupiny 5 v rámci seriálu DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft). Ten odstartoval historii v roce 1972 se skupinami 2 (touring car) a 4 (GT), přičemž závody se jezdily ve dvou divizích - velké divizi 1 (objem motoru od 2 do 4 litrů) a malé divizi 2 (objem motoru do 2 litrů). V roce 1977 pak do seriálu přibyla čtvrtá generace skupiny 5 (Special Production Cars) s omezením objemu motoru do 3 litrů. Pravidla vyžadovala, aby z produkčního auta zůstala kapota, střecha, dveře a zadní panel a udávala šířku vozů. Pro tuto skupinu vznikla celá řada poměrně extrémních speciálů s výraznými aerodynamickými kity. Skupina 5 byla následně v roce 1982 nahrazena skupinou 6 ("dvousedadlové" otevřené prototypy s minimálním množstvím sériové výroby) a skupinou C (speciály s uzavřeným kokpitem) a celý seriál pak úplně skončil kvůli neúnosným nákladům v roce 1986, kdy jej nahradil DTM.
Ford Capri Turbo týmu Zakspeed Racing nejdříve startoval pouze v divizi 2. Ještě v sezóně 1979 měli tři vozy s motory 1,4 Twin-Turbo (limit objemu byl pravidly snížený pro přeplňované jednotky) o výkonu 380 koní, se kterými divizi 2 vyhrávali. Sérii ale celkově vyhrávaly výkonnější vozy Porsche z divize 1. Na sezónu 1980 tak v Zakspeedu připravili Capri pro divizi 1 zvýšením objemu na 1,7 litru a s další úpravou aerodynamiky získali 600 koní na brzdě. Speciál měl hliníkový rám a podlahu, ocelovou klec a panely z kevlarem vyztuženého plastu. Capri díky tomu neměl ani 800 kg. Klaus Ludwig s ním pak v roce 1981 vyhrál celý seriál po vítězství 11 závodů z 13.
Model vyšel už poměrně dávno jako čtvrtý model v sérii RSC Ondry Hejla. Nakreslil ho Attila "Attimon" a testovací stavbu jsem si tehdy řízl já. Model patří mezi ty konstrukčně a náročností detailů spíše jednodušší, takže mi to tehdy tak odsýpalo, že fotku ze stavby jsem snad neměl jedinou. Report ze stavby se tu tudíž neobjevil, což je mírný rest, který při současné příležitosti doženu. Zároveň si na tom vyzkouším nějaké nové nápady.
Už dlouho jsem nedělal nějaký detailnější report, tak snad to nebude o ničem. Začínám na kolech. Normálně bych se držel osvědčené metody z dakarek, kdy spojuju obě bočnice uvnitř diskem, ale tady osy nejsou, takže není čím centrovat. Proto mám vnitřky disku slepené k sobě (se zářezy v okolí pro centrování). Díly matic vyřezány a zaretušovány.
Matice zpracuju a plácnu na středy.
Protože zoubky nerad, smotám vnitřní pásek disku s kancelářským papírem a přilepím na středy na plochu ponechanou v okolí. Výhod je hned několik. Netřeba se vyřezávat s přesným kruhem středů, netřeba řešit ohyb zoubků a zubatost pásku, netřeba ani retušovat pásek ze strany ke středu. Zatřu až horní hranu.
Na něj pak přilepím sešikmenou část, natupo.
Následně změřím výšku od podložky, uříznu pásek papíru a namotám kolmo na vnějšek. Zatřu hranu a vnějšek předního kola je hotový.
Obdobně udělám samostatný pásek vnitřku. Spojím obvod, změřím pásek, omotám na kolmo.
Obě části pak přilepím k bokům pneumatiky, k vnějšímu boku přilepím běhoun a zkompletuju kolo. Hlídám nejdřív spoj vnitřní bočnice s běhounem a pak spoj vnitřní strany disku se středovým kruhem (ten totiž nebude vůbec vidět, takže o něj tolik nejde). Obdobně vzniká i zadní kolo s tím rozdílem, že tam je ještě jeden kolmý pásek, takže na šikmý díl nenamotávám kolmý pásek. Místo toho zpracuju vnější rovný pásek namotáním pásku zvenku, který je vyšší než díl a lícuje vnější hranou. Vnitřní přesah pak podrží obvod šikmého prvku. V podstatě tak nahrazuje díl 3 ze sešitu. Pak už je to stejné a kola jsou hotová.
Ford Capri Turbo týmu Zakspeed Racing nejdříve startoval pouze v divizi 2. Ještě v sezóně 1979 měli tři vozy s motory 1,4 Twin-Turbo (limit objemu byl pravidly snížený pro přeplňované jednotky) o výkonu 380 koní, se kterými divizi 2 vyhrávali. Sérii ale celkově vyhrávaly výkonnější vozy Porsche z divize 1. Na sezónu 1980 tak v Zakspeedu připravili Capri pro divizi 1 zvýšením objemu na 1,7 litru a s další úpravou aerodynamiky získali 600 koní na brzdě. Speciál měl hliníkový rám a podlahu, ocelovou klec a panely z kevlarem vyztuženého plastu. Capri díky tomu neměl ani 800 kg. Klaus Ludwig s ním pak v roce 1981 vyhrál celý seriál po vítězství 11 závodů z 13.
Model vyšel už poměrně dávno jako čtvrtý model v sérii RSC Ondry Hejla. Nakreslil ho Attila "Attimon" a testovací stavbu jsem si tehdy řízl já. Model patří mezi ty konstrukčně a náročností detailů spíše jednodušší, takže mi to tehdy tak odsýpalo, že fotku ze stavby jsem snad neměl jedinou. Report ze stavby se tu tudíž neobjevil, což je mírný rest, který při současné příležitosti doženu. Zároveň si na tom vyzkouším nějaké nové nápady.
Už dlouho jsem nedělal nějaký detailnější report, tak snad to nebude o ničem. Začínám na kolech. Normálně bych se držel osvědčené metody z dakarek, kdy spojuju obě bočnice uvnitř diskem, ale tady osy nejsou, takže není čím centrovat. Proto mám vnitřky disku slepené k sobě (se zářezy v okolí pro centrování). Díly matic vyřezány a zaretušovány.
Matice zpracuju a plácnu na středy.
Protože zoubky nerad, smotám vnitřní pásek disku s kancelářským papírem a přilepím na středy na plochu ponechanou v okolí. Výhod je hned několik. Netřeba se vyřezávat s přesným kruhem středů, netřeba řešit ohyb zoubků a zubatost pásku, netřeba ani retušovat pásek ze strany ke středu. Zatřu až horní hranu.
Na něj pak přilepím sešikmenou část, natupo.
Následně změřím výšku od podložky, uříznu pásek papíru a namotám kolmo na vnějšek. Zatřu hranu a vnějšek předního kola je hotový.
Obdobně udělám samostatný pásek vnitřku. Spojím obvod, změřím pásek, omotám na kolmo.
Obě části pak přilepím k bokům pneumatiky, k vnějšímu boku přilepím běhoun a zkompletuju kolo. Hlídám nejdřív spoj vnitřní bočnice s běhounem a pak spoj vnitřní strany disku se středovým kruhem (ten totiž nebude vůbec vidět, takže o něj tolik nejde). Obdobně vzniká i zadní kolo s tím rozdílem, že tam je ještě jeden kolmý pásek, takže na šikmý díl nenamotávám kolmý pásek. Místo toho zpracuju vnější rovný pásek namotáním pásku zvenku, který je vyšší než díl a lícuje vnější hranou. Vnitřní přesah pak podrží obvod šikmého prvku. V podstatě tak nahrazuje díl 3 ze sešitu. Pak už je to stejné a kola jsou hotová.
Naposledy upravil(a) yvan dne pon 14.11.2022 14:58, celkem upraveno 1 x.
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Super Yvane, těším se na tvůj report. Já mám Forda zatím rozpracovaného už pár let, začal jsem s místním kolegou řešit interiér ale nějak přestal komunikovat, tak nevím jestli se to dořeší... Každopádně se těším na tvou stavbu
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Tak ten tvůj report jsem si musel pravda po těch třech letech připomenout a rozhodně bys to mohl exhumovat, začátek byl slibný
V této stavbě ovšem žádné úpravy nebudou, kromě postupu a techniky bude výsledek doufám totožný se záměrem autora. Úpravy by se mi nehodily do plánu.
Kromě matic kol zbývá z následujících drobností ještě naprostá většina.
Po vyřezání a retuši tedy takhle a zrcátka s výfukem už rovnou i zpracovaná.
Podvozek je poměrně jednoduchý, taky z něho příliš vidět nebude. Tím spíš jsem vyztužil přední nápravu nerezovým drátem, aby neměla tolik tendenci v čase klesat. Po přilepení kol to opravdu nikdo nikudy neuvidí, takže neslušnější provedení mě až tak moc netrápí. Bloky náprav jsou vyztužené kartonem a lepené natupo, pročež chybí i chlopeň k zadnímu čelu.
V této stavbě ovšem žádné úpravy nebudou, kromě postupu a techniky bude výsledek doufám totožný se záměrem autora. Úpravy by se mi nehodily do plánu.
Kromě matic kol zbývá z následujících drobností ještě naprostá většina.
Po vyřezání a retuši tedy takhle a zrcátka s výfukem už rovnou i zpracovaná.
Podvozek je poměrně jednoduchý, taky z něho příliš vidět nebude. Tím spíš jsem vyztužil přední nápravu nerezovým drátem, aby neměla tolik tendenci v čase klesat. Po přilepení kol to opravdu nikdo nikudy neuvidí, takže neslušnější provedení mě až tak moc netrápí. Bloky náprav jsou vyztužené kartonem a lepené natupo, pročež chybí i chlopeň k zadnímu čelu.
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
To bych rád oživil, jen nemám nikoho, kdo by mi pomohl s návrhem interiéru, já sám rozumím programům, kde by se to vytvořilo jako koza petrželi... takže asi tak, případně když by se našla dobrá duše, která by se toho chtěla zhostit, klidně SZ
Ať se ti daří kolego
Ať se ti daří kolego
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Dobrých duší by bylo, ale beztak to bude spíš časem
Blížíme se ke karoserii, takže už to bude snad zajímavější. U přední části jsem zkusil v zájmu pevnosti a čistoty hran nepoužít chlopně a podlepovat. Normálně by stačil volební lístek, ale u bílého modelu jsem se trochu bál co potom bílé hrany, tak jsem podlepoval kancelářským papírem. Navíc jsem se v maximální míře snažil řezat těsně za čarou, aby černá nerušila na spojích. Horní plochu spoileru jsem podlepil rovnou ještě kartonem a nevyřezal až k vnitřnímu okraji - bude se tak lépe udržovat v čistotě ta špička k blatníkům. Nahoru jsem přidal ještě pásek kartonu jako doraz pro masku (opatrně se šířkou pásku, aby se tam vešla náprava). Rovný tvar jsem obalil pláštěm a po zaschnutí plácl na díl podlahy.
Stejnou taktikou utrpěla i kapota. Tam jsem nechal podchlopně pro boky a chlopně na středovém prolisu, ovšem při kompletaci s blatníky a maskou už jsem jel natupo. Pouze za maskou je přidán pásek kartonu, aby držel rovinu přes rovnou část přechodu ke kapotě. Dolepeny světla.
Ke spoileru už je to pak hračka, protože rovnou část podrží karton a po proschnutí stačí zevnitř zamáznout oblouky a podržet ve tvaru, než uschnou.
Blížíme se ke karoserii, takže už to bude snad zajímavější. U přední části jsem zkusil v zájmu pevnosti a čistoty hran nepoužít chlopně a podlepovat. Normálně by stačil volební lístek, ale u bílého modelu jsem se trochu bál co potom bílé hrany, tak jsem podlepoval kancelářským papírem. Navíc jsem se v maximální míře snažil řezat těsně za čarou, aby černá nerušila na spojích. Horní plochu spoileru jsem podlepil rovnou ještě kartonem a nevyřezal až k vnitřnímu okraji - bude se tak lépe udržovat v čistotě ta špička k blatníkům. Nahoru jsem přidal ještě pásek kartonu jako doraz pro masku (opatrně se šířkou pásku, aby se tam vešla náprava). Rovný tvar jsem obalil pláštěm a po zaschnutí plácl na díl podlahy.
Stejnou taktikou utrpěla i kapota. Tam jsem nechal podchlopně pro boky a chlopně na středovém prolisu, ovšem při kompletaci s blatníky a maskou už jsem jel natupo. Pouze za maskou je přidán pásek kartonu, aby držel rovinu přes rovnou část přechodu ke kapotě. Dolepeny světla.
Ke spoileru už je to pak hračka, protože rovnou část podrží karton a po proschnutí stačí zevnitř zamáznout oblouky a podržet ve tvaru, než uschnou.
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Fakt paráda jako vždy...a čistota taky:-) Já už taky něco kutím v tomto stylu tak snad taky něco nahodím.
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Krásna čistá práca. Autíčka až tak nemusím, ale toto stojí za kochanie
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Mě nepřestává fascinovat ta čistota . SUPER !!!
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
No fotky něco schovají, ne že ne
Po tréninku s předkem došlo na zbytek karoserie. Tedy vyřezáno bez chlopní a bez linek, přilepeny světla a kliky. Spodní díl zadního spoileru jsem rozřezal, abych se vyhnul černé lince a hrana byla řezaná (tedy čistší, než ohýbaná). Zadní část dílu přilepena k čelu už teď, pro vyztužení.
Následovalo slepení bočnic natupo se střechou a zadní stěnou. Ne že bych z toho neměl strach, ale když se to předtvaruje, tak je to radost lepit. Díly jsou podlepené kancelářským papírem. Hrana je lepená od linky nad zadním sklem. A sloupek a rovina před zadním čelem je podlepená podchlopní.
Obdobně došlo na zadní blatníky. Tam je hrana lepená odzadu. Na horizontální ploše jsem si nechal pásek bílé pro lepší lepení s karoserií.
Následně přilepeno ke karoserii. Nejdřív na zadní čelo a pak odpředu od rohu u dveří.
Po proschnutí doplněna odtrhová hrana. Červená přijde doretušovat později.
A takto to pak vypadá zevnitř.
Po tréninku s předkem došlo na zbytek karoserie. Tedy vyřezáno bez chlopní a bez linek, přilepeny světla a kliky. Spodní díl zadního spoileru jsem rozřezal, abych se vyhnul černé lince a hrana byla řezaná (tedy čistší, než ohýbaná). Zadní část dílu přilepena k čelu už teď, pro vyztužení.
Následovalo slepení bočnic natupo se střechou a zadní stěnou. Ne že bych z toho neměl strach, ale když se to předtvaruje, tak je to radost lepit. Díly jsou podlepené kancelářským papírem. Hrana je lepená od linky nad zadním sklem. A sloupek a rovina před zadním čelem je podlepená podchlopní.
Obdobně došlo na zadní blatníky. Tam je hrana lepená odzadu. Na horizontální ploše jsem si nechal pásek bílé pro lepší lepení s karoserií.
Následně přilepeno ke karoserii. Nejdřív na zadní čelo a pak odpředu od rohu u dveří.
Po proschnutí doplněna odtrhová hrana. Červená přijde doretušovat později.
A takto to pak vypadá zevnitř.
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Posledním větším celkem je zadní křídlo.
Pak už je na řadě kompletace s podvozkem. Zkusil jsem to tak, že jako první jde zadní náprava k podlaze.
Spojení s karoserií začínám vzadu u difuzoru. Nejdřív samozřejmě středová hrana a poté boky. Je tam karton, takže natupo to jde bez problémů.
Po zaschnutí lehce vyhnout podlahu a zasunout s lepidlem pod žebro. Analogicky na druhé straně. Doplněny plošky na blatnících nad vstupy k žebru.
Tím je pohledová hrana kompletní (žádná vrstva nepřibyde a tedy na ni už nepoteče lepidlo) a tudíž ji lze oříznout. V této fázi také přilepuju zrcátka, pro které jsou připravené výřezy. Je to čistější a trvanlivější než natupo, protože lepidlo je skryté a plocha pro lepení je větší. Zároveň jsem si v této fázi rozmyslel kompletaci s předkem a odřezal zbytky chlopní z pod čelního skla.
Pak už je na řadě kompletace s podvozkem. Zkusil jsem to tak, že jako první jde zadní náprava k podlaze.
Spojení s karoserií začínám vzadu u difuzoru. Nejdřív samozřejmě středová hrana a poté boky. Je tam karton, takže natupo to jde bez problémů.
Po zaschnutí lehce vyhnout podlahu a zasunout s lepidlem pod žebro. Analogicky na druhé straně. Doplněny plošky na blatnících nad vstupy k žebru.
Tím je pohledová hrana kompletní (žádná vrstva nepřibyde a tedy na ni už nepoteče lepidlo) a tudíž ji lze oříznout. V této fázi také přilepuju zrcátka, pro které jsou připravené výřezy. Je to čistější a trvanlivější než natupo, protože lepidlo je skryté a plocha pro lepení je větší. Zároveň jsem si v této fázi rozmyslel kompletaci s předkem a odřezal zbytky chlopní z pod čelního skla.
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Pěkné auto, pěkná stavba. Ivane, když už máš loga bytvořené - co takhle vydat limitku ve zbarvení Jägermeister do série k tvému BMW M3?
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Nooo, tak to je zajímavá otázka, popřemýšlíme.
Jinak už toho na autě moc nechybí. Po odřezání hran podlahy a finalizaci zadních blatníků zbývá spojit s předkem, což nakonec realizuju bez chlopní na čelním skle. Díl kapoty je v místě skla ještě jednou podlepený kancelářským papírem, aby tam byla plocha s výraznou hranou, od skla odřezány chlopně, sklo natvarováno. Lepidlem je nejdřív pomazaný prostor na kapotě, ponechán mírně zavadnout. Následně lepidlo na vnitřek hrany skla a v podélném směru natlačeno na hranu. Podržet, zaschne, drží, dobrý. Po definitivním proschnutí pak přilepeno žebro a náprava k podlaze a po dalším proschnutí dolepeny k podlaze i blatníky. Zbývá obsypat a bude to.
Jinak už toho na autě moc nechybí. Po odřezání hran podlahy a finalizaci zadních blatníků zbývá spojit s předkem, což nakonec realizuju bez chlopní na čelním skle. Díl kapoty je v místě skla ještě jednou podlepený kancelářským papírem, aby tam byla plocha s výraznou hranou, od skla odřezány chlopně, sklo natvarováno. Lepidlem je nejdřív pomazaný prostor na kapotě, ponechán mírně zavadnout. Následně lepidlo na vnitřek hrany skla a v podélném směru natlačeno na hranu. Podržet, zaschne, drží, dobrý. Po definitivním proschnutí pak přilepeno žebro a náprava k podlaze a po dalším proschnutí dolepeny k podlaze i blatníky. Zbývá obsypat a bude to.
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Super, krásná a neskutečně čistá práce, moc rád bych tě viděl pracovat, protože fakt netuším jak to děláš, takže příště nějaké video za stavby ať se můžeme učit
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Za to video sa tiež prihováramJakubSDK píše:Super, krásná a neskutečně čistá práce, moc rád bych tě viděl pracovat, protože fakt netuším jak to děláš, takže příště nějaké video za stavby ať se můžeme učit
Re: Ford Capri Turbo / RSC / 1:24
Video teda nevim, na to asi ještě pár let prostor nebude. To je spíš reálnější (a i vzhledem k době) něco jako toho času v Dubenci, kdy sme s Grimem splácali za dopoledne kapličku Mlékojedy.
Moc toho už nezbývá. Plácneme tam teda zadní kola, ...
... přední kola a aerodynamické hrany, ...
... výfuk, ...
... stěrač, ...
... křídlo ...
... a odpojovač baterie.
A pak už se jenom dokopat do nafotit celé.
Moc toho už nezbývá. Plácneme tam teda zadní kola, ...
... přední kola a aerodynamické hrany, ...
... výfuk, ...
... stěrač, ...
... křídlo ...
... a odpojovač baterie.
A pak už se jenom dokopat do nafotit celé.