Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 142
Registrován: čtv 14.6.2012 7:07

Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Lucas80 »

Po delší době jsem se rozhodl tu opět zase přidat ruku k dílu. Delší čas lepím pouze "potichu" bez recenzí, což mi více vyhovuje. Teď ale udělám výjimku, neboť před nedávnem vydal Forum Team tento nádherný model, mojí srdcovou záležitost. Sezóna 2010 byla povedená, vozy napříč startovním roštem se mi líbily, motory ještě burácely, jednu GP jsem navštívil osobně a obecně na tu dobu rád vzpomínám.
Představuji vám proto jeden vůz z této sezóny, a to Williams FW32 stáje AT&T Williams, za kterou jezdili Rubens Barrichello (st. č. 9) a Nico Hülkenberg (st. č. 10). Stáj skončila na krásném šestém místě z dvanácti týmů se 69 body.
Autor modelu Robert Blaschke vybral konkrétní, předposlední podnik MS, GP Brazílie, kde se podařil Hülkenbergovi husarský kousek a na osychající trati si dojel v sobotní kvalifikaci pro pole position, první startovní místo na roštu nedělního závodu. Barrichello startoval šestý. Jak se dalo očekávat, v závodě se dlouho německý pilot na špici neudržel a skončil na osmém místě a bral dva body. Brazilec skončil mimo bodované umístění na 14. pozici.
Model se budu snažit malinko potunit v oblastech, kde to půjde. Stále však nejsem rozhodnutý, kterého z jezdců vyberu. To rozhodnu v průběhu stavby.

Foto ze sobotní kvalifikace:
Obrázek

Technické informace
Konstrukce podvozku
Monokok konstrukce vyrobená z uhlíkové epoxidové a voštinové kompozitní struktury, která splňuje požadavky FIA na náraz a pevnost
Hnací ústrojí
Cosworth 2,4L V8, motor s úhlem 90° V, pneumatický ventilový rozvod. Systémy řízení paliva a zapalování Cosworth. Materiály motoru zahrnují blok a písty z hliníku, klikový hřídel z ocelového bloku, ojnice z titanu
Rozměry
Celková šířka: 1800 mm
Přední zavěšení
Dvojité lichoběžníkové uspořádání z uhlíkových vláken, s kompozitními pružinami aktivovanými toelinkem a tlačnou tyčí a stabilizátorem
Zadní zavěšení
Dvojité příčné rameno a pružiny aktivované tlačnou tyčí a stabilizátor
Převodovka
Williams F1 sedmistupňová plynulá sekvenční poloautomatická převodovka plus zpátečka. Volba převodového stupně je ovládána elektrohydraulicky
Spojka
uhlíková vícelamelová
Tlumiče
Williams F1
Kola
RAYS kovaná hořčíková
Pneumatiky
Bridgestone Potenza, šířka F 325 mm, šířka R 375 mm
Brzdový systém
6 pístkové třmeny po celém obvodu, karbonové kotouče a destičky
Posilovač řízení
Williams F1 s hřebenem a pastorkem
Palivový systém
Kevlarem vyztužený pryžový měchýř
Elektronické systémy
Standardní elektronická řídicí jednotka FIA
Chladicí systém
Hliníkové olejové, vodní a převodové chladiče
Kokpit
Šestibodový bezpečnostní pás Cockpit Driver se 75mm ramenními popruhy a systémem HANS, odnímatelné anatomicky tvarované sedadlo z uhlíkových vláken potažené Alcantarou
Nafe_CZ
Příspěvky: 817
Registrován: čtv 27.2.2014 15:18

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Nafe_CZ »

Usedám do čela a sleduju :).
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 142
Registrován: čtv 14.6.2012 7:07

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Lucas80 »

Při prohlížení různých fotek reálného vozu jsem si povšimnul trojího nápisu RAYS na discích předních i zadních kol, původně je ve vystřihovánce pouze jeden. Požádal jsem autora o opravu a tímto mu ještě jednou děkuji. Jedná se o díly 277 a 290.
Obrázek Obrázek

No a že byla oprava vydána i s díly kol, využil jsem toho a udělal z dílků 276 a 282 matice (na reálné fotce vlevo růžově). Dílky jsou podlepené čtvrtkou a vyříznuté bez šedých částí dokola, které jsem vlepil do středů všech čtyř kol. Takto zesílené středy tak i lépe drží kola na nábojích.
Obrázek Obrázek

Disky kol jsem posléze nastříbřil vodovými anilinkami a přidal do každého imitaci ventilku.
Obrázek

Přední i zadní brzdové kotouče a čelisti jsem se rozhodl zapustit o 1,5 mm dovnitř karbonového krytu brzd. Čelisti jsem následně zesílil, aby vznikl plastický vzhled (fotka vlevo).
UPOZORNĚNÍ: Kryt brzdových kotoučů u předních brzd z dílů 167 - 172 jsou větší a kolo se na ně těžko dostane. Zkrátil jsem plášť na 39,5 mm (podle zadních), průměr imitace brzd 171 a 172 jsem zmenšil na 12 mm (kdo nebude dělat zapuštění, tak 12,5 mm). Zadní jsou velikostně správně, žádné zkracování a zmenšování není potřeba. Nyní mám všechny čtyři karbonové kryty brzd stejné, což je i správné, jelikož jsou všechny disky kol třináctipalcové.
Brzdové kanálky (fotka vpravo) jsem chtěl udělat s otvorem namísto imitace s tvarováním zaoblení, proto jsem toto odstřihnul a snažil se díly 177 a 178 natvarovat bez toho. Vznikl mi tak otvor, což vypadá lépe.
Obrázek Obrázek

Sestavené přední levé i pravé zavěšení:
Obrázek Obrázek

Podlaha, difuzor a zkompletovaná zadní nárazová struktura se zavěšením:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Horní části difuzoru 19 a 20 jsem se snažil zaoblit dle těchto fotek:
Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Lucas80 dne ned 5.12.2021 7:27, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 142
Registrován: čtv 14.6.2012 7:07

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Lucas80 »

Na kokpitu jsem pracoval týden, nejdříve jako vždy sháněním podkladů. Posloužilo všechno možné, i oficiální sestřih ze sezóny 2010.
Začal jsem volantem, který je odnímatelný. Páčky řazení i spojky jsem vytvaroval, těm spodním jsem dal tvar písmene L (vyznačeno na fotce vpravo zeleně).
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Dále jsem kokpit doplnil o pedály plynu a brzdy. Ty jsem neudělal dle reálných fotek Williamsu FW32 (nic jsem nenašel), ale vzpomněl jsem si na jedno technické video z YouTube, a tak jsem malinko zaimprovizoval. Na spodní část jsem udělal žlábky na paty jezdeckých bot a samotné pedály mají také žlábky, aby se z nich nesmýkaly špičky bot při nerovnostech či odstředivých silách.
Obrázek
Obrázek Obrázek

Kokpit jsem následně doplnil o sedačku (děkuji Robertovi, že ji začal dělat) a pásy z tkaniny s leptanými sponami. Namalovanou imitaci páčky na změnu brzdného poměru mezi přední a zadní nápravou nalevo v kokpitu jsem začernil a udělal ji z drátku.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Závěrem dne jsem si ještě malinko pohrál se zrcátky. Zrcadlovou plochu jsem zapustil dovnitř a úhel došteloval na přání pilota :P
Obrázek
Horas
Příspěvky: 237
Registrován: stř 19.12.2018 12:16
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Horas »

Ahoj, vypadá to výborně, budu to tu sledovat a snad se i něco přiučím :)
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 142
Registrován: čtv 14.6.2012 7:07

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Lucas80 »

Ahoj, no vynasnažím se nic nepokazit. I když právě teď se stalo...
Při průzkumu různých podkladů ke stavbě jsem postřehl, že páčky řazení a spojky na zadní straně volantu jsou opačně než jsem udělal. Ty zeleně vyznačené páčky řazení směřují nahoru a ne dolů. Tak jsem opatrně odtrhnul a vteřinovým lepidlem nalepil obráceně.

Obrázek

Obrázek Obrázek
Nyní jsem zvolnil tempo, postupně přijde na řadu přední a zadní křídlo snad během listopadu.
Co do vylepšování už moc neplánuji, jen pár detailů jako anténky, čiré plexisklo na kokpit nebo očko elektroniky.
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 142
Registrován: čtv 14.6.2012 7:07

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Lucas80 »

U předního křídla je potřeba pracovat pomalu, s přesností. A zejména dobře předem natvarovat jednotlivé dílky podle nákresu v návodu. Já si ještě pro jistotu pomáhal reálnými fotkami. Ale i tady musím pochválit autora, přední křídlo je vymakané, detailní a bez chyby.
Obrázek Obrázek

Zadní křídlo, které je méně náročné. Horizontální průduchy v bočnicích by se těžko vyřezávaly, pouze jsem je jedním tahem skalpele proříznul a posléze tyto řezy pinzetou malinko rozšířil, aby tam byl alespoň náznak mezírky. Bílou imitaci průduchů ve vnitřních částech bočnic jsem následně začernil, aby ta bílá nerušila vzhled. Hned je to lepší.
Obrázek Obrázek

Trup (špice + monokok) na svém místě. Je to docela dlouhán. V roce 2010 se prodloužily vozy díky zákazu tankování, kdy jim narostla nádrž na palivo za sedačkou pilota. Toho jsem nakonec vybral hodem kostkou, kdy mi padlo sudé číslo. Takže sudá = desítka, bude to Nico Hülkenberg.
Obrázek Obrázek

Přidán airbox s krytem motoru a bočnice. Černou imitační plošku otvoru v díle 108 a žebro R7 jsem vyříznul, vypadá to lépe. V díle 109 jsem vyříznul černé imitace děr před písmenkem E, které slouží na protažení popruhu při zvedání monopostu jeřábem. Nad písmenky E jsem udělal propichy z obou stran, tam přijdou červená očka vypínání elektronických systémů při vzniku požáru. Celkem to bylo náročné na přesnost a usazení a ještě k tomu dávat pozor na to, aby se model na bílých místech neušpinil. Teď už to bude je o osazení již předem připravených součástí.
Z detailů vlastní výroby jsem přidal do kokpitu konektor na připojení radiové komunikace s jezdcem (na pravém bezpečnostním pásu) a větrný štítek před kokpit.
Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Lucas80 dne ned 5.12.2021 7:39, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 142
Registrován: čtv 14.6.2012 7:07

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Lucas80 »

S modelem jsem došel do finále. Z detailů jsem přidal před kokpit pilota stříbrnou anténku zhruba 8 mm dlouhou, umístěnou mezi písmenka G r (obrázek vlevo zeleně) a drobnou ploutvičku na kryt kamery 256 (druhý obrázek, ukazuje žlutá šipka).
Obrázek Obrázek
Obrázek

Model je hotov. Vše pasovalo do sebe, až jsem se divil že to je tak snadné. Stačí tedy jen dbát na přesnost, zaoblené tvary správně natvarovat a vše si pak sedne jak má. K tomu všemu mi dobře posloužila Robertova galerie ze stavby :arrow: http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/307428" onclick="window.open(this.href);return false;
Z modelu mám radost. Tímto všem z FT moc děkuji. Těším se od nich na další model z této sezóny - Sauber C29, který se bude hodit do série. Třeba si ho zde opět veřejně postavím...
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Věnováno památce zakladatele týmu Franka Williamse, který nás před týdnem opustil.
Obrázek
Nafe_CZ
Příspěvky: 817
Registrován: čtv 27.2.2014 15:18

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Nafe_CZ »

Paráda! Jen ty gumy bych přejel matnou, ale to je jen drobný detail.
Uživatelský avatar
JoskaM
Příspěvky: 1636
Registrován: sob 21.1.2012 9:17
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od JoskaM »

Teď co sleduju F1 tak když jsou nový tak jsou taky lesklý...Klidně bych to nechal.
Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 156
Registrován: pon 14.3.2016 15:52

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od Robert Blaschke »

Nádherný výsledok. Paráda. :!:
pišta
Příspěvky: 77
Registrován: stř 5.12.2012 12:11

Re: Williams-Cosworth FW32, Brazil GP 2010/Forum Team/1:24

Příspěvek od pišta »

Veľmi pekné, super práca.
Odpovědět

Zpět na „Sport a F1“