Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Vážení přátelé a kamarádi,
Zakládám nové téma, s mým rozestavěným modelem.
Komatsu jsem začal stavět cca na počátku června roku 2020. Model stavím z barevných papírů v originálním měřítku 1:25. Díky jarní koroně se mi povedlo dodělat kostlivce ve skříni a tak jsem se po dokončení IFy Multicar (po pěti letech) pustil do tohoto obříka. Těšil jsem se na něho již leta, ale nechtělo se mi to stavět v měřítku 1:32, když existuje originální verze.
Stavba to bude asi dlouhá, ale věřím, že ji dokončím. V nynější době mám již něco hotové a budu to na forum přidávat, jak budu mít čas a spíše odhodlání psát články a upravovat fotky. Chtěl bych k modelu psát věcný komentář, když už to tedy píšu, aby to mělo informační hodnotu i pro další čtenáře stavitele.
Model je vytištěn na cca 52 listů A3 včetně kol. Návodovek je také požehnaně.
Stavbu jsem začal pneumatikami s disky. Na článek se můžete těšit snad v příštím týdnu.
Úvodem je toto vše. Děkuji za vaše reakce na budoucí příspěvky, budu se těšit.
Honza - Licard Liberec
Zakládám nové téma, s mým rozestavěným modelem.
Komatsu jsem začal stavět cca na počátku června roku 2020. Model stavím z barevných papírů v originálním měřítku 1:25. Díky jarní koroně se mi povedlo dodělat kostlivce ve skříni a tak jsem se po dokončení IFy Multicar (po pěti letech) pustil do tohoto obříka. Těšil jsem se na něho již leta, ale nechtělo se mi to stavět v měřítku 1:32, když existuje originální verze.
Stavba to bude asi dlouhá, ale věřím, že ji dokončím. V nynější době mám již něco hotové a budu to na forum přidávat, jak budu mít čas a spíše odhodlání psát články a upravovat fotky. Chtěl bych k modelu psát věcný komentář, když už to tedy píšu, aby to mělo informační hodnotu i pro další čtenáře stavitele.
Model je vytištěn na cca 52 listů A3 včetně kol. Návodovek je také požehnaně.
Stavbu jsem začal pneumatikami s disky. Na článek se můžete těšit snad v příštím týdnu.
Úvodem je toto vše. Děkuji za vaše reakce na budoucí příspěvky, budu se těšit.
Honza - Licard Liberec
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Ahoj, čistě informativně (asi na to nebudu mít nikdy místo:-), kde se Ti to povedlo sehnat v origo měřítku a na kolik to cca vyjde?
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Pneumatiky a disky:
Stavbu Komatsu jsem započal první návodnou kresbou - tedy pneumatikami. Nebylo to vůbec jednoduché. Dlouho jsem si návodnou kresbu prohlížel a přemýšlel co kam patří, jak se má co natvarovat a tak. Dost mi pomohlo vlákno od Lukáše, který staví také komatsu. Bohužel se na foru nedochoval jím vytvořený příčný řez pneumatikou, tak jsem musel vše od znova promýšlet. Nakonec jsem se s tím asi porval úspěšně, i když na nějaká úskalí jsem narazil.
Jak už jsem psal, kola jsem už od začátku plánoval, že budou přebarvená.
Návodná kresba:
Rovnou okomentuji problematické díly: Díl 1g má být celkem hodně nabombírovaný a tvoří jakýsi žlábek mezi dílem 1h a 1a. Díly 1b a 1c jsem nalepil na sebe, myslím si, že tvoří jakýsi profil na boku pneumatiky. Díl 1f jsem vůbec nepoužil, vše jsem lepil natupo.
První kolo jsem si připravil, sesumíroval jsem si díly, podlepil jsem si bočnice a dezén. Pak jsem zjistil, že vyřezávat dezén bude peklo, tak jsem ukecal Tomáše Herdera, aby mi připravil laserové výpalky špalků na pneumatiky a hned to šlo lépe od ruky. Tímto Tomovi moc děkuji, usnadnilo mi to spoustu práce, v nynější době 14.2.2021 zápasí v nemocnici se zákeřným covidem, ale už je na tom lépe a brzy ho snad pustí domů.
U stavby prvního kola jsem si vychytal postup lepení a u dalších kol už to byla spíše rutina. Dílů bylo poměrně hodně a furt dokola to samé. Byl jsem schopen slepit až 1,5 kola za den. Nejdéle trval asi boční plášť.
Momentka při stavbě kola - nejspíše zrovna probíhala výměna pláště, protože se mi ho nepovedlo u prvního kola úplně dobře natvarovat. Snažil jsem se aby přes obvod dezénu nic nepřesahovalo a tak jsem násilně lepil kraj pláště na kraj dezénu a asi si každý dovede představit co se stalo u posledních zoubků ... U druhého už jsem byl chytřejší a přečnívající boční plášť jsem po obvodě zastřihnul.
Před nalepením dezénu jsem každý kousek natvaroval viz foto výše, aby dezén lépe kopíroval kruhový tvar pneumatiky. Ruce černé a bolavé. Pocit z odvedené práce však k nezaplacení .
Zde krátké video z montáže dezénu. Poslední dílek byl vždy za odměnu. Promiňte mi mé amatérské záběry ... https://youtu.be/EYN-FZqzJuk
Detail zastřiženého obvodu pláště a na druhém snímku detail natvarování dílu 1g - není natvarovaný moc, bál jsem se zkroucení.
Když jsem měl kola slepená, pustil jsem se do nástřiku základní barvy a plniče, resp. tmelu ve spreji. Použil jsem sprej z hobby marketu. Na všechny kola padlo asi 4x400ml balení spreje. Na každém kole jsou tři nástřiky, na nějakém lokálně i více, když jsem uznal, že by to ještě chtělo zdokonalit. Zdálo se to nekonečné, neustále jsem běhal s kolečkama ven a dovnitř, patlal na ně vrstvy barvy, několikrát jsem je vybrušoval do dokonalosti. K dokonalosti mají daleko, ale na takto velkém modelu jsou vyhovující ( alepoň pro mne).
Kola v základu, mohu se vrhnout na nápisy a poslední nástřik základovkou na nápisy.
Ty nápisy, to byla, promiňte mi to slovo, opravdu onanie. Pro plastičnost jsem si nápisy podlepil dvěma vrstvami papíru 160g. Vyřezávání byla opravdu lahůdka. Odměnou bylo pak lepení na kola. Použil jsem vteřinové lepidlo a přípravek pro přesnější rozmístění.
A konečně, kola s nápisy. Můžeme jít nastříkat barvu. Použil jsem Agamu odstín pneumatik. Odstín byl naprosto dokonalý, ale stříkání bylo horší, celkem se ucpávala pistole a bylo potřeba nepřetržitě pracovat, jinak se pistole ucpala. Celý nástřik mi trval asi 4h a děkuji tímto Lukášovi S. u kterého jsem nástřik provedl a byl i pod jeho odborným dohledem. Co se týče stříkací pistole, jsem začátečník.
Kola nabarvena! Konečně! Stálo to zato i když už zde mám osazené (zatím nasucho) disky, jejich stavbě se budu ještě zde věnovat.
Disky kol:
Na těchto snímcích je zachycena nepřesnost v průměrech obručí, které tvoří profil disků. První disk jsem tedy udělal takto a ostatní jsem udělal jinak, nakreslil jsem si v cadu obruče znovu a po několika zkouškách nanečisto jsem vytiskl na barevný papír sérii obručí, které byly přesné. Papíru však nemám nazbyt, takže proběhla lehčí recyklace na již nastřižený arch.
Ani obruče okolo moc neseděly, ale s tím se dalo poradit lépe. Horší bylo nacpat disk do pneumatiky. Všechny vnitřní otvory v pneumatikách jsem musel dodatečně lehce zvětšit, ale to šlo celkem dobře pomocí ostrého skalpelu. Po napasování disku do pneumatiky, jsem zjistil, že je disk úzký a já nejsem schopný nasadit druhý přítlačný kroužek disku ( díl 1u). Kdybych ho nasadil, pneumatika by se hodně zdeformovala. Další disky (tedy díly 1n a 1o) jsem uměle rozšiřoval asi o 2mm abych si alespoň trochu pomohl. První disk bude umístěn na jednu ze dvou dvojmontáží u zadních kol, tak aby nebyl moc vidět. Moc se mi nepovedl, experimentoval jsem ještě se seříznutím obvodu dílu 1u, aby lépe dosedl na kónus pneumatiky, ale to se neukázalo jako vhodné...
Nyní jsem přistoupil k barvení matiček, kterých bylo také požehnaně. Vždy jsem využil balení všech 50ti modelářských špendlíků a udělal jsem jednu várku matiček. To znamená, napíchnout, nalepit vyčuhující šroub, nechat uschnout a pak jsem je vždy smočil do barvičky abych je obarvil. Při takových množstvích odmítám každou zvlášť barvit štětcem nebo na modelu. Na kola jich padlo asi 250ks.
Poté přišly nalepit na připravenou vnitřní obruč, kterou jsem 3x podlepil barevným kartonem (185g)
A konečně všechna kola nabarvena a osazena disky, prozatím nasucho. Teď nalepit matičky a můžeme se pyšnit uzavřenou kapitolkou. Jen pro zajímavost, v tomto měřítku tato kapitola činí asi 15 stránek A3
Výsledek posuďte sami Já myslím, že to stálo za to
Dalším postupem bude rám celého monstra. Už ho mám rozdělaný, ale příspěvek bude, až zase dokončím nějaký celek a bude se mi chtít strávit 1 den shromážděním fotek a myšlenek .... Tak zase někdy u žluté příšery. I když teď byla spíš černá Na tomto snímku si můžete povšimnout designové stěrky na stěně, je to Ottocento v bílém odstínu.
V průběhu stavby kol jsem se pustil i do přestavby pokoje a jednu stěnu jsem si takto upravil, a svoji modelářskou dílnu jsem přesunul do 1.NP do mého pokoje, z přízemí, kde mi furt někdo strkal sušák s prádlem a podobné, modelařině ne moc přívětivé, věci .
Stavbu Komatsu jsem započal první návodnou kresbou - tedy pneumatikami. Nebylo to vůbec jednoduché. Dlouho jsem si návodnou kresbu prohlížel a přemýšlel co kam patří, jak se má co natvarovat a tak. Dost mi pomohlo vlákno od Lukáše, který staví také komatsu. Bohužel se na foru nedochoval jím vytvořený příčný řez pneumatikou, tak jsem musel vše od znova promýšlet. Nakonec jsem se s tím asi porval úspěšně, i když na nějaká úskalí jsem narazil.
Jak už jsem psal, kola jsem už od začátku plánoval, že budou přebarvená.
Návodná kresba:
Rovnou okomentuji problematické díly: Díl 1g má být celkem hodně nabombírovaný a tvoří jakýsi žlábek mezi dílem 1h a 1a. Díly 1b a 1c jsem nalepil na sebe, myslím si, že tvoří jakýsi profil na boku pneumatiky. Díl 1f jsem vůbec nepoužil, vše jsem lepil natupo.
První kolo jsem si připravil, sesumíroval jsem si díly, podlepil jsem si bočnice a dezén. Pak jsem zjistil, že vyřezávat dezén bude peklo, tak jsem ukecal Tomáše Herdera, aby mi připravil laserové výpalky špalků na pneumatiky a hned to šlo lépe od ruky. Tímto Tomovi moc děkuji, usnadnilo mi to spoustu práce, v nynější době 14.2.2021 zápasí v nemocnici se zákeřným covidem, ale už je na tom lépe a brzy ho snad pustí domů.
U stavby prvního kola jsem si vychytal postup lepení a u dalších kol už to byla spíše rutina. Dílů bylo poměrně hodně a furt dokola to samé. Byl jsem schopen slepit až 1,5 kola za den. Nejdéle trval asi boční plášť.
Momentka při stavbě kola - nejspíše zrovna probíhala výměna pláště, protože se mi ho nepovedlo u prvního kola úplně dobře natvarovat. Snažil jsem se aby přes obvod dezénu nic nepřesahovalo a tak jsem násilně lepil kraj pláště na kraj dezénu a asi si každý dovede představit co se stalo u posledních zoubků ... U druhého už jsem byl chytřejší a přečnívající boční plášť jsem po obvodě zastřihnul.
Před nalepením dezénu jsem každý kousek natvaroval viz foto výše, aby dezén lépe kopíroval kruhový tvar pneumatiky. Ruce černé a bolavé. Pocit z odvedené práce však k nezaplacení .
Zde krátké video z montáže dezénu. Poslední dílek byl vždy za odměnu. Promiňte mi mé amatérské záběry ... https://youtu.be/EYN-FZqzJuk
Detail zastřiženého obvodu pláště a na druhém snímku detail natvarování dílu 1g - není natvarovaný moc, bál jsem se zkroucení.
Když jsem měl kola slepená, pustil jsem se do nástřiku základní barvy a plniče, resp. tmelu ve spreji. Použil jsem sprej z hobby marketu. Na všechny kola padlo asi 4x400ml balení spreje. Na každém kole jsou tři nástřiky, na nějakém lokálně i více, když jsem uznal, že by to ještě chtělo zdokonalit. Zdálo se to nekonečné, neustále jsem běhal s kolečkama ven a dovnitř, patlal na ně vrstvy barvy, několikrát jsem je vybrušoval do dokonalosti. K dokonalosti mají daleko, ale na takto velkém modelu jsou vyhovující ( alepoň pro mne).
Kola v základu, mohu se vrhnout na nápisy a poslední nástřik základovkou na nápisy.
Ty nápisy, to byla, promiňte mi to slovo, opravdu onanie. Pro plastičnost jsem si nápisy podlepil dvěma vrstvami papíru 160g. Vyřezávání byla opravdu lahůdka. Odměnou bylo pak lepení na kola. Použil jsem vteřinové lepidlo a přípravek pro přesnější rozmístění.
A konečně, kola s nápisy. Můžeme jít nastříkat barvu. Použil jsem Agamu odstín pneumatik. Odstín byl naprosto dokonalý, ale stříkání bylo horší, celkem se ucpávala pistole a bylo potřeba nepřetržitě pracovat, jinak se pistole ucpala. Celý nástřik mi trval asi 4h a děkuji tímto Lukášovi S. u kterého jsem nástřik provedl a byl i pod jeho odborným dohledem. Co se týče stříkací pistole, jsem začátečník.
Kola nabarvena! Konečně! Stálo to zato i když už zde mám osazené (zatím nasucho) disky, jejich stavbě se budu ještě zde věnovat.
Disky kol:
Na těchto snímcích je zachycena nepřesnost v průměrech obručí, které tvoří profil disků. První disk jsem tedy udělal takto a ostatní jsem udělal jinak, nakreslil jsem si v cadu obruče znovu a po několika zkouškách nanečisto jsem vytiskl na barevný papír sérii obručí, které byly přesné. Papíru však nemám nazbyt, takže proběhla lehčí recyklace na již nastřižený arch.
Ani obruče okolo moc neseděly, ale s tím se dalo poradit lépe. Horší bylo nacpat disk do pneumatiky. Všechny vnitřní otvory v pneumatikách jsem musel dodatečně lehce zvětšit, ale to šlo celkem dobře pomocí ostrého skalpelu. Po napasování disku do pneumatiky, jsem zjistil, že je disk úzký a já nejsem schopný nasadit druhý přítlačný kroužek disku ( díl 1u). Kdybych ho nasadil, pneumatika by se hodně zdeformovala. Další disky (tedy díly 1n a 1o) jsem uměle rozšiřoval asi o 2mm abych si alespoň trochu pomohl. První disk bude umístěn na jednu ze dvou dvojmontáží u zadních kol, tak aby nebyl moc vidět. Moc se mi nepovedl, experimentoval jsem ještě se seříznutím obvodu dílu 1u, aby lépe dosedl na kónus pneumatiky, ale to se neukázalo jako vhodné...
Nyní jsem přistoupil k barvení matiček, kterých bylo také požehnaně. Vždy jsem využil balení všech 50ti modelářských špendlíků a udělal jsem jednu várku matiček. To znamená, napíchnout, nalepit vyčuhující šroub, nechat uschnout a pak jsem je vždy smočil do barvičky abych je obarvil. Při takových množstvích odmítám každou zvlášť barvit štětcem nebo na modelu. Na kola jich padlo asi 250ks.
Poté přišly nalepit na připravenou vnitřní obruč, kterou jsem 3x podlepil barevným kartonem (185g)
A konečně všechna kola nabarvena a osazena disky, prozatím nasucho. Teď nalepit matičky a můžeme se pyšnit uzavřenou kapitolkou. Jen pro zajímavost, v tomto měřítku tato kapitola činí asi 15 stránek A3
Výsledek posuďte sami Já myslím, že to stálo za to
Dalším postupem bude rám celého monstra. Už ho mám rozdělaný, ale příspěvek bude, až zase dokončím nějaký celek a bude se mi chtít strávit 1 den shromážděním fotek a myšlenek .... Tak zase někdy u žluté příšery. I když teď byla spíš černá Na tomto snímku si můžete povšimnout designové stěrky na stěně, je to Ottocento v bílém odstínu.
V průběhu stavby kol jsem se pustil i do přestavby pokoje a jednu stěnu jsem si takto upravil, a svoji modelářskou dílnu jsem přesunul do 1.NP do mého pokoje, z přízemí, kde mi furt někdo strkal sušák s prádlem a podobné, modelařině ne moc přívětivé, věci .
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Hele, bomba, co na to jiného říct... Pro mě je to obrovský kus nábytku a do sbírky se mi nehodí ale v tvém podání to bude úctyhodná podívaná a usedám do první řady na čumendu. Zatím luxus.
Ať se ti daří i nadále kolego
Jakub.
Ať se ti daří i nadále kolego
Jakub.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
No tak tohle bude bomba! Snad se ještě jedno místo v první řadě najde, protože na tohle se moc těším. Kola vypadají nádherně. Držím palce v dalším postupu. Tohle bude pěkný macek.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Jsem rád, že ses pustil do modelu i prezentace. Pneumatiky máš moc pěkné, možná chtělo bočnice ještě víc natvarovat, pak by nebyly takové přesahy. Za ručně dělané nápisy velký respekt, vypadají parádně. Ať se daří dále.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Děkuji všem za podporu, není to jednoduché to dávat dohromady , budu se snažit přidávat v relativně časově přijatelných intervalech nějaké novinky
Máš pravdu Lukáši, ale přišlo mi, že už to prostě víc nejde
Kód: Vybrat vše
Pneumatiky máš moc pěkné, možná chtělo bočnice ještě víc natvarovat, pak by nebyly takové přesahy.
-
- Příspěvky: 139
- Registrován: sob 11.2.2012 23:53
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Zdravím z nemocnice v Liberci, chvilku mi funguje internet. Udělal jsi mi prezentací stavby radost.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Naprostý luxus !! Ty nápisy bych nedal . To bude parádní model .
P.s. Tome přeji brzké uzdravení .
P.s. Tome přeji brzké uzdravení .
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Naprosto luxusní záležitost !
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:25
Naprosto parádní. Překvapilo mě množství plniče, mě by toto množství vystačilo na 5 let. Palec nahoru za panáčka Michelina.