djpavel píše:V případě T 148 by musela mít označení NTPst která měla hydraulické zařízení na sklápění návěsů.
T 138 takové zařízení neměla.....
Tento poznatek se vzal kde? Snad u jakékoliv Tatry stačilo, aby měla převodovka pomocný pohon a na něm obyčejné olejové čerpadlo + nádrž na další olej - což u řady T138 měly například všechny vozy se sklápěcím zařízením, s hydraulickou rukou či bagry (vysunování patek) a podobně... A jistě nebylo problémem tuto úpravu udělat na jakémkoliv tahači (byť taková varianta nutně nemusela být v prospektové dokumentaci výrobce) - v papírovém modelu se jedná o přidání cca hranolu o rozměrech asi 5x5 mm na převodovku, dále jedné nádrže na olej a popřípadě pár hadic, pokud by někdo chtěl být přesný... Krom toho existují dobové fotky tahačů T138 se sklápěcími návěsy.
Z technického hlediska toto řešení bylo možné. Pokud jsou tedy nějaké pochybnosti o této soupravě, mělo by to být spíše z hlediska soudobosti. Protože tento návěs se v běžném provozu oběvoval až o několik desítek let později a většina podniků, které ho provozovaly už na to měly nejspíše lepší tahač než starou T138 s malým výkonem, takže existovala asi vcelku nízká pravděpodobnost takové soupravy.
Tahač T138 s čerpadlem se v propagačních materiálech výrobce nejspíše neobjevoval z toho důvodu, že v té době šlo o nadstandardní požadavek. A to jednoduše z toho důvodu, že se u nás tehdy ani v sériové výrobě žádné sklápěcí navěsy nevyráběly a v omezené míře se dovezlo občas něco ze západu - logicky tedy nebylo moc co tahat a zároveň sklápět. Takže požadavek na čerpadlo na tahači přímo od výrobce (ten kdo to potřeboval si to většinou dodělal na dílně podniku) tvořilo skutečně zanedbatelné procento objednávek a nebylo nutné k tomu vydávat propagační materiály... Propagační prospekty určitě nelze chápat jako absolutní výčet toho co se vyrábělo a i data v nich jsou občas mimo realitu. Stejně jako značení "NTPst", které opravdu nelze považovat za univerzální, protože bylo v prospektech na T148.