FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25 - HOTOVO
Moderátor: jenda.e
FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25 - HOTOVO
Pustil jsem se do tohoto pásáka, protože si myslím, že je to velice zajímavá a neokoukaná předloha.
Trocha historie a zajímavostí o předloze:
Továrna Fahrzeug - und Motoren Werke Breslau ve Vratislavi je známá především výrobou těžkých pásových tahačů Sd.Kfz.9 a samohybných děl Wespe a Marder II. V předválečném období se v továrně věnovali výrobě kolových a pásových traktorů. Historie společnosti FAMO je neoddělitelně spjata s další velkou vratislavskou společností Linke - Hofmann Werke AG, která je známá výrobou tramvají, lokomotiv a od roku 1920 také pásových traktorů. Právě tato společnost zadala v roce 1928 vývoj pásového traktoru s výkonem motoru přibližně 50 koní. Vývoj byl ukončen v roce 1932, kdy byl do výroby uveden traktor označený jako LHB Rubezahl (duch hor - Krakonoš). V roce 1935 se oddělení závodu Linke-Hofmann stalo samostatnou továrnou, z níž vznikla společnost FAMO. Od té doby byl traktor vyráběn pod názvem FAMO Rubezahl.
Rubezahl byl základním typem pásového traktoru. Byl poháněn čtyřválcovým vznětovým motorem o výkonu 65 koní. Pásový podvozek poháněla třístupňová převodovka, která měla také zpátečku. Převody neumožňovaly vysokou maximální rychlost, ale za to mohl traktor tahat mnohem těžší břemena než byla jeho vlastní hmotnost a to i v obtížném terénu. Díky těmto vlastnostem využívali Rubezahl zemědělci a samozřejmě i wermacht. Traktor byl také používán na letištích na tahání letadel, a to zejména na nezpevněných letištích. Rubezahl byl díky svým vlastnostem velmi oblíben. Výroba FAMO Rubezahl pokračovala až do roku 1944, kdy už prakticky všechny kusy šly jen pro potřeby armády. Časem se výroba zjednodušovala. To se týkalo třeba řízení, chlazení a přestala se používat kapota. Byl inovován výfuk a nový účinnější vzduchový filtr. Konec historie traktorů FAMO přichází v roce 1944 spolu se zhoršující se vojenskou situací Třetí Říše a samotné Vratislavi. Díky bojům a náletům, které se zde odehrávaly až do května 1945 přestala továrna prakticky existovat. Po válce připadla oblast Polsku a továrny FAMO zde již obnoveny nebyly. Zbývající traktory byly po válce ještě nějaký čas používány, ale díky nedostatku náhradních dílů a velmi omezeným možnostem servisu, pásové traktory postupně mizely a končily ve šrotu. Díky těmto okolnostem bylo jen málo pásových traktorů FAMO Rubezahl dochováno do dnešních dob, a jsou tak sběratelsky velmi ceněné.
Sd.Ah. 35
Přívěs Sd.Ah.35 byl v období před a po začátku druhé světové války standardním přívěsem pro výrobu chlebového těsta v německé armádě. Aby mohli armádu zásobovat rychleji, vyvinuli tento přívěs na výrobu chlebového těsta pro polní pekárny. Sd.Ah.35 byl poháněn stejnosměrným elektromotorem. Jeho násypka měla maximální kapacitu 150 kg těsta. Během hodiny bylo obvykle uhněteno asi 1100 až 1 800 kg chlebového těsta. Celá konstrukce byla nesena na rámu z kovových profilů. Podvozek byl na klasických listových pružinách, měl kola s pneumatikami a vlastní brzdový systém.
Délka byla 3,3 metru a vážil 4,7 tuny. Maximální rychlost pak byla závratných 6,8 km/h.
Motor byl vznětový čtyřválec o objemu 8,6 litru o výkonu 65 koní.
Palivová nádrž byla na 90 litrů nafty
Model budu přebarvovat. Tím, že model přebarvím a napatinuji mu vtisknu nějakou mou představu a odliším ho od klasické čisté stavby, která už pro mě není tak atraktivní.
S modelem jsem koupil i laserové pásy a žebra a leptané doplňky. Kovidová situace mi umožnuje intenzivně lepit.
Nyní náhled na vystřihovánku:
Začal jsem slepováním hlavních částí pásů:
a protože mě to úplně nebavilo, odložil jsem pásy a začal slepovat podvozek. Slepil jsem hlavní podvozkové nosiče a byla to docela legrace ten divnotvar natvarovat. Vše bylo naprosto přesné a lepilo se to krásně. Nakonec jsem kvůli přebarvování některé časti musel obrousit aby to vypadalo věrohodněji. Kdybych to lepil čistě, rozhodně bych byl hrdý na to jak se mi to povedlo slepit.
Dál jsem slepil pojezdová kolečka. Jsou malinká a zase se lepila krásně.
Potom jsem se vrhl na napínací kola, ze kterých jsem měl strach. Vše šlo jako po másle a pokud člověk pracuje přesně, tak vše sedí naprosto dokonale. Pokud by si chtěl někdo tento model slepit tak jsem zatím neobjevil žádnou chybu a vše sedí perfektně. Napínací mechanismus je hodně choulostivý, ale povedlo se mi ho slepit zase naprosto bez problémů.
Hnací kola byla taky radost lepit, zase vše přesné a musím říct, že jsem zatím do této chvíle lepší vystřihovánku nelepil, doufám, že to bude takhle přesné i nadále. Slepil jsem i zbývající části podvozku jako jsou listová pera a příčník.
Nechtělo se mi lepit pásy, a tak jsem je nechal ležet a začal lepit úžasně propracovaný motor, který bude kompletně odkrytý. To je věc, která mě na tomto modelu hodně zaujala, protože na většině modelů je motor schovaný. Blok motoru seděl zase perfektně a nejinak tomu bylo i v případě vany motoru a hlavy.
některé detaily jsou opravdu malinké
Slepil jsem pak spojku a převodovku a vše šlo zase jako po másle. Tento model je pro případné čistolepiče jako dělaný, protože je zatím neskutečně přesný. Nasucho jsem pak pro oko poskládal podvozkové díly a motor a vyšly z toho krásné sáňky
A protože už bylo potřeba trochu pohnout s pásama, tak jsem na nich trochu zapracoval. Je to práce zdlouhavá, protože je to zhruba 70 článků, přičemž každý článek se skládá z 20 dílků.
Trocha historie a zajímavostí o předloze:
Továrna Fahrzeug - und Motoren Werke Breslau ve Vratislavi je známá především výrobou těžkých pásových tahačů Sd.Kfz.9 a samohybných děl Wespe a Marder II. V předválečném období se v továrně věnovali výrobě kolových a pásových traktorů. Historie společnosti FAMO je neoddělitelně spjata s další velkou vratislavskou společností Linke - Hofmann Werke AG, která je známá výrobou tramvají, lokomotiv a od roku 1920 také pásových traktorů. Právě tato společnost zadala v roce 1928 vývoj pásového traktoru s výkonem motoru přibližně 50 koní. Vývoj byl ukončen v roce 1932, kdy byl do výroby uveden traktor označený jako LHB Rubezahl (duch hor - Krakonoš). V roce 1935 se oddělení závodu Linke-Hofmann stalo samostatnou továrnou, z níž vznikla společnost FAMO. Od té doby byl traktor vyráběn pod názvem FAMO Rubezahl.
Rubezahl byl základním typem pásového traktoru. Byl poháněn čtyřválcovým vznětovým motorem o výkonu 65 koní. Pásový podvozek poháněla třístupňová převodovka, která měla také zpátečku. Převody neumožňovaly vysokou maximální rychlost, ale za to mohl traktor tahat mnohem těžší břemena než byla jeho vlastní hmotnost a to i v obtížném terénu. Díky těmto vlastnostem využívali Rubezahl zemědělci a samozřejmě i wermacht. Traktor byl také používán na letištích na tahání letadel, a to zejména na nezpevněných letištích. Rubezahl byl díky svým vlastnostem velmi oblíben. Výroba FAMO Rubezahl pokračovala až do roku 1944, kdy už prakticky všechny kusy šly jen pro potřeby armády. Časem se výroba zjednodušovala. To se týkalo třeba řízení, chlazení a přestala se používat kapota. Byl inovován výfuk a nový účinnější vzduchový filtr. Konec historie traktorů FAMO přichází v roce 1944 spolu se zhoršující se vojenskou situací Třetí Říše a samotné Vratislavi. Díky bojům a náletům, které se zde odehrávaly až do května 1945 přestala továrna prakticky existovat. Po válce připadla oblast Polsku a továrny FAMO zde již obnoveny nebyly. Zbývající traktory byly po válce ještě nějaký čas používány, ale díky nedostatku náhradních dílů a velmi omezeným možnostem servisu, pásové traktory postupně mizely a končily ve šrotu. Díky těmto okolnostem bylo jen málo pásových traktorů FAMO Rubezahl dochováno do dnešních dob, a jsou tak sběratelsky velmi ceněné.
Sd.Ah. 35
Přívěs Sd.Ah.35 byl v období před a po začátku druhé světové války standardním přívěsem pro výrobu chlebového těsta v německé armádě. Aby mohli armádu zásobovat rychleji, vyvinuli tento přívěs na výrobu chlebového těsta pro polní pekárny. Sd.Ah.35 byl poháněn stejnosměrným elektromotorem. Jeho násypka měla maximální kapacitu 150 kg těsta. Během hodiny bylo obvykle uhněteno asi 1100 až 1 800 kg chlebového těsta. Celá konstrukce byla nesena na rámu z kovových profilů. Podvozek byl na klasických listových pružinách, měl kola s pneumatikami a vlastní brzdový systém.
Délka byla 3,3 metru a vážil 4,7 tuny. Maximální rychlost pak byla závratných 6,8 km/h.
Motor byl vznětový čtyřválec o objemu 8,6 litru o výkonu 65 koní.
Palivová nádrž byla na 90 litrů nafty
Model budu přebarvovat. Tím, že model přebarvím a napatinuji mu vtisknu nějakou mou představu a odliším ho od klasické čisté stavby, která už pro mě není tak atraktivní.
S modelem jsem koupil i laserové pásy a žebra a leptané doplňky. Kovidová situace mi umožnuje intenzivně lepit.
Nyní náhled na vystřihovánku:
Začal jsem slepováním hlavních částí pásů:
a protože mě to úplně nebavilo, odložil jsem pásy a začal slepovat podvozek. Slepil jsem hlavní podvozkové nosiče a byla to docela legrace ten divnotvar natvarovat. Vše bylo naprosto přesné a lepilo se to krásně. Nakonec jsem kvůli přebarvování některé časti musel obrousit aby to vypadalo věrohodněji. Kdybych to lepil čistě, rozhodně bych byl hrdý na to jak se mi to povedlo slepit.
Dál jsem slepil pojezdová kolečka. Jsou malinká a zase se lepila krásně.
Potom jsem se vrhl na napínací kola, ze kterých jsem měl strach. Vše šlo jako po másle a pokud člověk pracuje přesně, tak vše sedí naprosto dokonale. Pokud by si chtěl někdo tento model slepit tak jsem zatím neobjevil žádnou chybu a vše sedí perfektně. Napínací mechanismus je hodně choulostivý, ale povedlo se mi ho slepit zase naprosto bez problémů.
Hnací kola byla taky radost lepit, zase vše přesné a musím říct, že jsem zatím do této chvíle lepší vystřihovánku nelepil, doufám, že to bude takhle přesné i nadále. Slepil jsem i zbývající části podvozku jako jsou listová pera a příčník.
Nechtělo se mi lepit pásy, a tak jsem je nechal ležet a začal lepit úžasně propracovaný motor, který bude kompletně odkrytý. To je věc, která mě na tomto modelu hodně zaujala, protože na většině modelů je motor schovaný. Blok motoru seděl zase perfektně a nejinak tomu bylo i v případě vany motoru a hlavy.
některé detaily jsou opravdu malinké
Slepil jsem pak spojku a převodovku a vše šlo zase jako po másle. Tento model je pro případné čistolepiče jako dělaný, protože je zatím neskutečně přesný. Nasucho jsem pak pro oko poskládal podvozkové díly a motor a vyšly z toho krásné sáňky
A protože už bylo potřeba trochu pohnout s pásama, tak jsem na nich trochu zapracoval. Je to práce zdlouhavá, protože je to zhruba 70 článků, přičemž každý článek se skládá z 20 dílků.
Naposledy upravil(a) chuan dne úte 2.8.2022 20:41, celkem upraveno 2 x.
-
- Příspěvky: 268
- Registrován: pát 20.1.2012 22:45
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Máš to pěkné, jenom si myslím že na spoj vršek-spodek motoru máš velké matice, jak je tam máš tak "nalepené" k boku, tak bys je ve skutečnosti neotočil
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Teda čekal jsem od tebe spíš něco s bílou hvězdou ale toto taky není špatné. I když na mně to má málo laufů
Ale jo.....budu sledovat
Ale jo.....budu sledovat
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Super, paráda, orlík je moje oblíbené vydavatelství
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Lepím a lepím ať toho slepím co nejvíc, než nás zase povolání zpátky do práce.
Vše je krásně přesné, zatím jsem nenarazil na chybu.
Co se týká matic, ano jsou asi o desetinu větší, ale v reálu budou hezké, budou výrazné, a že je to blízko ke stěně není v podstatě vidět.
Hvězdy já moc nelepím a Lauf to má jen jeden a to na spaliny, to je pravda. Chtěl jsem si zkusit něco trochu civilnějšího.
Pokračuji detaily částí motoru a sestavil jsem podvozek
Také jsem zase něco málo slepil na článcích pásů
Vše je krásně přesné, zatím jsem nenarazil na chybu.
Co se týká matic, ano jsou asi o desetinu větší, ale v reálu budou hezké, budou výrazné, a že je to blízko ke stěně není v podstatě vidět.
Hvězdy já moc nelepím a Lauf to má jen jeden a to na spaliny, to je pravda. Chtěl jsem si zkusit něco trochu civilnějšího.
Pokračuji detaily částí motoru a sestavil jsem podvozek
Také jsem zase něco málo slepil na článcích pásů
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Moc pěkně se na to kouká.
Studuju techniku .
Diky
Studuju techniku .
Diky
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
přináším další postup ve stavbě tohoto drobka.
Slepil jsem skříňku pod nádrž. všechno pěkně sedělo a detaily jako budík tlaku oleje a palivový filtr budou zajímavé. Samotná nádrž se lepila také skvěle šlo to jako po másle.
Dále jsem slepil základ řídících pák. To byla výživná záležitost. vše sedělo jak má a dokonce se mi podařilo udělat ty páky i pohyblivé.
Slepil jsem i chladič, použil jsem leptanou mřížku od kartonmodels a vše sedlo přesně. Dozadu jsem použil přes sebe nalepenou mřížku, kterou už ani nevím, kde jsem sehnal, aby to znázorňovalo voštiny chladiče. Jediné co mi nesedělo byl zadní kulatý kryt na vrtuli který přechází na takový patvar. Nevím jestli sem udělal chybu já, nebo se vloudila chybka autorovi. Každopádně i kdybych to lepil na čisto, tak by se to dalo celkem dobře zvládnout.
slepil jsem i výfukový komínek. Všechno sedělo parádně a povedl se mi moc pěkně. jediné co moc nechápu je zakončení. Ve vystřihovánce je vrchní klobouček zalepený záslepkou, ale když jsem se díval na videa, tak kouřil nahoru, tak nevím zda tam nevyvrtat dírku.
Pustil jsem se také do sedačky, ta je také přesná a tak se lepila moc pěkně. Zkusil jsem trochu oživit sedák, a tak jsem se pokusil znázornit jakési opotřebení, prosezení. výsledek je takový pro mě rozporuplný, uvidím jak to bude vypadat až ho stříknu barvou. když tak vyrobím jiný.
Také pomalu dělám na pásech. Je to jediná část vystřihovánky, která mě nebaví, pásy mě nebaví nikdy, protože to je stále se opakující písnička v tomto případě 70krát dokola. Jeden článek je z 23 dílků.
Slepil jsem skříňku pod nádrž. všechno pěkně sedělo a detaily jako budík tlaku oleje a palivový filtr budou zajímavé. Samotná nádrž se lepila také skvěle šlo to jako po másle.
Dále jsem slepil základ řídících pák. To byla výživná záležitost. vše sedělo jak má a dokonce se mi podařilo udělat ty páky i pohyblivé.
Slepil jsem i chladič, použil jsem leptanou mřížku od kartonmodels a vše sedlo přesně. Dozadu jsem použil přes sebe nalepenou mřížku, kterou už ani nevím, kde jsem sehnal, aby to znázorňovalo voštiny chladiče. Jediné co mi nesedělo byl zadní kulatý kryt na vrtuli který přechází na takový patvar. Nevím jestli sem udělal chybu já, nebo se vloudila chybka autorovi. Každopádně i kdybych to lepil na čisto, tak by se to dalo celkem dobře zvládnout.
slepil jsem i výfukový komínek. Všechno sedělo parádně a povedl se mi moc pěkně. jediné co moc nechápu je zakončení. Ve vystřihovánce je vrchní klobouček zalepený záslepkou, ale když jsem se díval na videa, tak kouřil nahoru, tak nevím zda tam nevyvrtat dírku.
Pustil jsem se také do sedačky, ta je také přesná a tak se lepila moc pěkně. Zkusil jsem trochu oživit sedák, a tak jsem se pokusil znázornit jakési opotřebení, prosezení. výsledek je takový pro mě rozporuplný, uvidím jak to bude vypadat až ho stříknu barvou. když tak vyrobím jiný.
Také pomalu dělám na pásech. Je to jediná část vystřihovánky, která mě nebaví, pásy mě nebaví nikdy, protože to je stále se opakující písnička v tomto případě 70krát dokola. Jeden článek je z 23 dílků.
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Jsi se rozjel, pěkný.
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Opravdu pěkně slipnuto, jsem rád, že si mohu zase přidat Nick zde na fóru ke jménu, včera jsem ti večer posílal info ohledně komínu na FB.
Ať se ti daří kolego Jakub.
Ať se ti daří kolego Jakub.
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Ahoj, přináším další menší postup na FAMU. Už jsem slepil skoro vše na traktor, tak jsem ho dal pod okap, a protože hodně pršelo, tak mi to trochu zrezlo bude na tom ještě spousta tvůrčí práce, ale na začátek už to začíná vypadat.
Kubo díky za pomoc a Ondro super, že už zase lepíš.
Všem přeji vše nej do nového roku a hodně trpělivosti a zdaru v modelaření.
A nyní již výsledky mé práce:
Kubo díky za pomoc a Ondro super, že už zase lepíš.
Všem přeji vše nej do nového roku a hodně trpělivosti a zdaru v modelaření.
A nyní již výsledky mé práce:
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
No já nevím ?..... nechtělo by to něčím přetřít ať ti to ta rez nesežere úplně
Vypadá parádně a těším se co se ti z toho podaří udělat
Vypadá parádně a těším se co se ti z toho podaří udělat
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
naopak vypada to nadherne.. ale predpokladam ze casem pres to prijde jeste nejaka dalsi patina, provozni zaspineni.. protoze tohle je presne takova ta rez, zaspineni a zapraseni co ma stroj, ktery ctyricet let maka nekde na poli nebo v lese a umyti se docka tak akorat kdyz to venku zmokne.
Re: FAMO Rübezahl + Sd.Ah.35 / Orlik / 1:25
Ahoj
Děkuji za slova chvály a přináším malý postup. Model jsem začal stříkat a začínám patinovat. Nechci z toho ve výsledku mít vyloženě šrot, ale rozhodně to bude hodně používaný a vysloužilý, i když ještě používaný stroj. základní nastříkání barvou a základní odřeniny. Dál přijde na řadu ještě další provozní opotřebení a zašpinění. Celkové patinování je běh na hodně dlouhou trať. Hodně mi pomáhá Michal Traj, protože má neuvěřitelné nápady a radí mi s postupy, aby ve výsledku model vypadal snad i reálně
Děkuji za slova chvály a přináším malý postup. Model jsem začal stříkat a začínám patinovat. Nechci z toho ve výsledku mít vyloženě šrot, ale rozhodně to bude hodně používaný a vysloužilý, i když ještě používaný stroj. základní nastříkání barvou a základní odřeniny. Dál přijde na řadu ještě další provozní opotřebení a zašpinění. Celkové patinování je běh na hodně dlouhou trať. Hodně mi pomáhá Michal Traj, protože má neuvěřitelné nápady a radí mi s postupy, aby ve výsledku model vypadal snad i reálně