Bn2t Hutnik / WAK / 1:25 / HOTOVO
Napsal: ned 8.11.2020 14:07
V roce 1956 objednala „Jedność“ ze Siemianowice Śląskie u firmy Fablok 10 úzkokolejných parních lokomotiv pro trať 630 mm pro technologickou dopravu v areálu závodu. Nová lokomotiva se musela vejít pod nízké průjezdy a průmyslová zařízení, takže výška nesměla přesáhnout 2200 mm. Výroba podvozku pro nový parní stroj byla spuštěn na konci roku 1956, kotle byly objednány v továrně Sosnowiec. Zakázka byla zrealizována začátkem roku 1958. Lokomotivy byly provozovány do roku 1991, kdy byly poslední dva stroje (č. 2 a č. 5) staženy z provozu a předány do muzeí. Parní lokomotivau HJ 2 vlastní Muzeum úzkorozchodné železnice v Sochaczew poblíž Varšavy, zatímco HJ 5 byla umístěna před nádražím v Tłuszczu.
Model je vytvořen podle plánů z knihy „Úzkorozchodné železnice v Horním Slezsku“ a fotografií muzejní kopie stroje v podobě posledních let služby, stojící ve vesnici Tłuszcz. Konstrukce lokomotivy je svařovaná. Budka lokomotivy je šroubovaná, pravděpodobně po opravách v ocelárnách.
Tolik úvod z obálky modelu (v polštině, takže překlad já a google, ergo za případné nedostatky se omlouvám). Model samotný vyšel u WAKu v po číslem 2/2018 a má obtížnost 3 z 5. Měřítko je 1:25. U modelu je na výběr mezi olejovým osvětlením (montováno z výroby) nebo elektrickým osvětlením. V e-shopech se objevují fotky ze stavby, nejspíše zkušebního modelu, který je přebarvovaný. Galerii z jiných staveb jsem nenašel, když už, tak jednotlivé fotky nevalné kvality. Nejdřív jsem pojal myšlenku, že by to mohlo pomoct tam, kde není z obálky modelu jasné zřejmá barva některých nepapírových prvků, ale ukázalo se, že i ty, které tam vidět jsou, jsou přímo v rozporu se stavbou, takže uvidíme. Tisk je parádní, papír je skvělý (nevrství se ani při vlhčení, stáčí se snadno), akorát je na návin trochu tlustý, takže spoje nutno upravovat. Takových dílů ale nebude moc.
Jinak je to můj druhý polský model a první lokomotiva v životě, takže s ambicemi se to snažím nepřehnat. Bude stačit když z toho vyjde lokomotiva, když mě u toho netrefí, když to dodělám do deseti let a když to bude lepší, než předchozí pokus (tím myslím TKSko).
Zkouška šestihranů. Ty jsou u jednotlivých dílů připravené, i když ne zcela u všech. Nýty připravené nejsou, takže s tím ještě uvidíme.
A pak základ podvozku.
Zatím to parádně sedí. Kromě dílu 1f, který není naznačen kam patří (asi jde o vnitřní výztuhu konstrukce podvozku), zatím žádný problém.
Model je vytvořen podle plánů z knihy „Úzkorozchodné železnice v Horním Slezsku“ a fotografií muzejní kopie stroje v podobě posledních let služby, stojící ve vesnici Tłuszcz. Konstrukce lokomotivy je svařovaná. Budka lokomotivy je šroubovaná, pravděpodobně po opravách v ocelárnách.
Tolik úvod z obálky modelu (v polštině, takže překlad já a google, ergo za případné nedostatky se omlouvám). Model samotný vyšel u WAKu v po číslem 2/2018 a má obtížnost 3 z 5. Měřítko je 1:25. U modelu je na výběr mezi olejovým osvětlením (montováno z výroby) nebo elektrickým osvětlením. V e-shopech se objevují fotky ze stavby, nejspíše zkušebního modelu, který je přebarvovaný. Galerii z jiných staveb jsem nenašel, když už, tak jednotlivé fotky nevalné kvality. Nejdřív jsem pojal myšlenku, že by to mohlo pomoct tam, kde není z obálky modelu jasné zřejmá barva některých nepapírových prvků, ale ukázalo se, že i ty, které tam vidět jsou, jsou přímo v rozporu se stavbou, takže uvidíme. Tisk je parádní, papír je skvělý (nevrství se ani při vlhčení, stáčí se snadno), akorát je na návin trochu tlustý, takže spoje nutno upravovat. Takových dílů ale nebude moc.
Jinak je to můj druhý polský model a první lokomotiva v životě, takže s ambicemi se to snažím nepřehnat. Bude stačit když z toho vyjde lokomotiva, když mě u toho netrefí, když to dodělám do deseti let a když to bude lepší, než předchozí pokus (tím myslím TKSko).
Zkouška šestihranů. Ty jsou u jednotlivých dílů připravené, i když ne zcela u všech. Nýty připravené nejsou, takže s tím ještě uvidíme.
A pak základ podvozku.
Zatím to parádně sedí. Kromě dílu 1f, který není naznačen kam patří (asi jde o vnitřní výztuhu konstrukce podvozku), zatím žádný problém.