North American XB-70 Valkyrie / Ecardmodels / 1:48 HOTOVO
Napsal: sob 18.7.2020 19:01
Ahoj modeláři a modelářky
Letoun North American XB-70 Valkyrie byl zamýšlen jako nástupce legendárního Boeingu B-52, v roli nadzvukového (Mach 3+) nosiče jaderné zbraně. Z toho však, nakonec, z různých důvodů sešlo. Byly vyrobeny pouze dva kompletní stroje XB-70A, označované jako AV1 a AV2 (Air Vehicle), které byly vzhledem k velkému množství nových technologií určeny jako technologické demonstrátory. Skutečným prototypem strategického bombardéru měl být až stroj AV3 (XB-70B), který byl dokončen asi z poloviny. Po havárii AV2 byl veškerý další vývoj zastaven.
Testovací program s letounem AV1 i nadále pokračoval. Byl však převeden na "Výzkumný program ke studiu účinků dlouhodobých vysokorychlostních letů". V podstatě šlo o výzkum sonického třesku. O závažnosti tohoto problému svědčí i fakt, že ještě dnes, 73 let po Yeagerovi, jsou naše dopravní letadla podzvuková.
Při svém 17tém letu, 17. října 1965, dosáhla Valkyrie AV1 rychlosti Mach 3,04 ve které setrvala 2 minuty(!). Došlo však k poškození letounu a tak byla max. rychlost AV1 omezena na Mach 2,6.
Model jsem stáhl na stránce Ecardmodels.com jako .pdf soubor. Nakreslil ho Ken West v měřítku 1/48. Report z beta-stavby je k nalezení zde http://www.papermodelers.com/forum/avia ... t=valkyrie" onclick="window.open(this.href);return false;
XB-70 je opravdu hodně velké letadlo. V měřítku 1/48 by měl mít model na délku skoro 125cm(!) To je sice dost, ale vlastní konstrukce je spíše jednodušší.
Stavba je rozdělená na 12 konstrukčních celků.
Sekce č.1 - Motorové šachty. U skutečného stroje z titanu, ve vystřihovánce ploché šedé, já použil barevný "stříbrný" papír a doplnil žebrování. Žeber je 242 - což je možná víc než je počet původních dílků celého modelu
Sekce č.2 - Motory. Takhle vypadají motory z vystřihovánky. Moc se mi ale nelíbí. Pár dílků k nim ještě přidám.