Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Je na čase tochu oživit autobusové vlákno. Ačkoli mám už několik let (!) v počítači rozkreslený model Crosswaye Line 13M společnosti Busem, nějak jsem se na něm zasekl, předevěím na předním čele (interiér jsem ještě ani nezačal), takže to vypadá na velmi dlouhou dobu. Proto jsem se někdy o Vánocích rozhodl, že postavím něco rychlejšího, co nebudu muset vymýšlet od začátku, ale kde využiji již použitou konstrukci. Volba padla na kloubovou Karosu C744. Váhal jsem mezi nejhezčí verzí od Záruby (již cca 8 let sešrotovanou) a druhou nejhezčí verzí - plzeňskou. Rozhodnutí bylo celkem rychlé - Zárubovu už mám coby ručně kreslenou obludu 1:25 z mého modelářského pravěku a vůz plzeňského ČSAD bude zároveň připomínkou a malou rozlučkou s tímto dopravcem, jenž v červnu 2020 po mnoha letech na Plzeňsku končí a nahrazuje ho nadnárodní Arriva.
Předlohou modelu je původně zlínský vůz, který byl v roce 1997 zařazen do plzeňského ČSAD. Zde se v průběhu let stal doslova žijící legendou, neboť v posledních letech provozu se jednalo o poslední Karosu C744 v pravidelném linkovém provozu v ČR a fotit a obdivovat ho přijížděli autobusoví nadšenci z celé republiky. Od října 2019 je vůz odstaven ve své domovské provozovně v Kralovicích, kde čeká na svůj další osud.
Více informací a fotografií vozu zde: https://seznam-autobusu.cz/vuz/21944" onclick="window.open(this.href);return false;
Jak jsem již psal - na modelu jsem začal pracovat během vánočního volna a tento týden jsem měl hotovo, co se týče grafické práce. Včera, tedy v pátek třináctého jsem si kloubáka nechal vytisknout. Vše se vešlo na čtyři archy A3. Pozdějij sem zjistil, že jsem na několik drobnějších dílů zapomněl, jedná se o části, které zatím nebudu potřebovat, tak to zatím nebudu řešit a dotisknu je až později. Třeba ještě objevím nějaké další nedostatky.
Náhled na jediný originál:
Snažil jsem se, aby byl model co nejvěrnější své předloze, postupoval jsem podle fotografií různě nalezených po internetu, nicméně třeba fotku interiéru tohoto konkrétního vozu jsem našel pouze jednu, takže interíér nemusí zcela přesně odpovídat skutečnosti. Ale základní věci, jako druh a barevné provedení sedaček, podlahy a vnitřních plechových částí budou správně.
Na skutečném voze byla v roce 2015 vymněněna přední maska z jiného, vyřazeného vozu. Tato maska má delší zelené pruhy a navíc nápis ČSAD autobusy Plzeň a použil jsem ji i pro model, protože se mi prostě líbí víc, než ta původní. Naopak na levém boku bylo někdy mezi roky 2009 a 2013 vymněněno víko kufru a nyní tak na něm zelené firemní pruhy správně nenavazují. Tam jsem naopak zachoval to původní ve správném grafickém provedení. Model je tedy mírně idealizován, ve skutečnosti takto nikdy nevyjel, ale jedná se o nepodstatné detaily a v podstatě každý svůj model nějakým způsobem idealizuju.
Ještě včera večer jsem vyřízl a vytvaroval přední část karoserie, dnes jsem pokračoval vyřezáváním oken, ale zatím je toho málo na report. Doufám, že zítra přinesu další postup a i nějaké fotky.
Předlohou modelu je původně zlínský vůz, který byl v roce 1997 zařazen do plzeňského ČSAD. Zde se v průběhu let stal doslova žijící legendou, neboť v posledních letech provozu se jednalo o poslední Karosu C744 v pravidelném linkovém provozu v ČR a fotit a obdivovat ho přijížděli autobusoví nadšenci z celé republiky. Od října 2019 je vůz odstaven ve své domovské provozovně v Kralovicích, kde čeká na svůj další osud.
Více informací a fotografií vozu zde: https://seznam-autobusu.cz/vuz/21944" onclick="window.open(this.href);return false;
Jak jsem již psal - na modelu jsem začal pracovat během vánočního volna a tento týden jsem měl hotovo, co se týče grafické práce. Včera, tedy v pátek třináctého jsem si kloubáka nechal vytisknout. Vše se vešlo na čtyři archy A3. Pozdějij sem zjistil, že jsem na několik drobnějších dílů zapomněl, jedná se o části, které zatím nebudu potřebovat, tak to zatím nebudu řešit a dotisknu je až později. Třeba ještě objevím nějaké další nedostatky.
Náhled na jediný originál:
Snažil jsem se, aby byl model co nejvěrnější své předloze, postupoval jsem podle fotografií různě nalezených po internetu, nicméně třeba fotku interiéru tohoto konkrétního vozu jsem našel pouze jednu, takže interíér nemusí zcela přesně odpovídat skutečnosti. Ale základní věci, jako druh a barevné provedení sedaček, podlahy a vnitřních plechových částí budou správně.
Na skutečném voze byla v roce 2015 vymněněna přední maska z jiného, vyřazeného vozu. Tato maska má delší zelené pruhy a navíc nápis ČSAD autobusy Plzeň a použil jsem ji i pro model, protože se mi prostě líbí víc, než ta původní. Naopak na levém boku bylo někdy mezi roky 2009 a 2013 vymněněno víko kufru a nyní tak na něm zelené firemní pruhy správně nenavazují. Tam jsem naopak zachoval to původní ve správném grafickém provedení. Model je tedy mírně idealizován, ve skutečnosti takto nikdy nevyjel, ale jedná se o nepodstatné detaily a v podstatě každý svůj model nějakým způsobem idealizuju.
Ještě včera večer jsem vyřízl a vytvaroval přední část karoserie, dnes jsem pokračoval vyřezáváním oken, ale zatím je toho málo na report. Doufám, že zítra přinesu další postup a i nějaké fotky.
Naposledy upravil(a) Venca 21 dne sob 14.11.2020 13:32, celkem upraveno 1 x.
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Zhotovil jsem palubní desku, volant a řadící páku. A taky takovej ten stoleček, jak na něm bývá strojek na jízdenky. Na tenhle stoleček jsem během kreslení modelu úplně zapomněl, protože v LC736, ze které jsem vycházel, vůbec není. Tak jsem si ho dopatlal pěkně postaru ručně - černá čtvrtka, tužka, pravítko a horní část nabarvená temperou. Strojek na jízdenky taky časem bude, nejdřív ale musím poptat kolegy z Plzeňska, zda nemají nějaké foto onoho konkrétního strojku z této konkrétní Karosy.
Následovat budou díly stropu vozu - osvětlení, ventilace apod. A pak už budou na řadě sedačky, sedačky, sedačky... Naštěstí jich není moc, něco kolem sedmdesáti.
Následovat budou díly stropu vozu - osvětlení, ventilace apod. A pak už budou na řadě sedačky, sedačky, sedačky... Naštěstí jich není moc, něco kolem sedmdesáti.
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
to je ale krásné pididílko. Možná jsem moc zhýčkaný pracemi megačistolepičů z ostatních sekcí, tady mi ta čistota nepřijde zas tak dokonalá, ale třeba ta podlaha je typicky autobusově vyšisovaná, což modelu dodává na autentičnosti.
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Jasně že to není úplně dokonalé, ale ve skutečnosti to vypadá trochu líp,než na fotkách. Podlaha je docela dobrá, jen v té přední části mezi řidičem a schody se mi během "pokládání lina" udělal nepěkný fald a když jsem se ho snažil vyhladit, tak se trochu otřela barva. Ale taky jsem si říkal, že zrovna tam to tolik nevadí, že to vypadá jako provozní opotřebování.
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
AmatER: Díky za foto, na K-reportu se také něco objevilo, tak teď už to dám nějak do kupy. Schody už jsou bohužel tak jak jsou, tam jsem fotky neměl k dispozici, tak jsem to zkusil 50 na 50 a trefil jsem samozřejmě tu špatnou variantu. Ale předělávat to nebudu, není to nijak zásadní věc. Stejně tak barva prahů, které jsou na skutečném voze bílé a já je udělal šedé. Vycházel jsem z našich píseckých generálek, kde se tak v devadesátých letech dělaly.
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Myslím, že to osvětlení schodů by jsi měl opravit, když už to tak vymazluješ a pipláš se s tím…. A ne od toho utéct...
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Schody klidně opravit můžu, to nebude žádný problém, nic složitého. Náhradní šedé podlahové plochy mám dost.
Mám hotové vnitřní stropní panely s příslušenstvím a sedadlo řidiče:
Dále jsem poměrně rychle zvládnul všech 60 ks sedaček - 31x sedadlo (29 dvojsedadel + 2 sólo) a 60x opěradlo. Nebylo to ani takové psycho, jak jsem očekával.
Teď už jen z těch dvou hromádek zkompletovat hotové sedačky. Ušil jsem si na sebe bič. Rozhodl jsem se, že to udělám fakt poctivě a sedáky s opěradly propojím pomocí zahnutých tyčí (drátku), aby mezi nimi, tak jako ve skutečnosti, byla mezera cca 2 mm (cca 8-10 cm ve skutečnosti). U mých starých obřích Karos 1:25 jsem tyto sedačky řešil tak, že jsem prostě opěradlo přilepil rovnou k sedadlu a na nějaké mezery jsem se vyprdnul. Jenže tady to chci mít vymazlený. Takže teď se budu patlat a ohýbat s drátky, ačkoli práci s čímkoli kovovým nesnáším, ale co bych pro legendárního kloubáka neudělal, že?
Mám hotové vnitřní stropní panely s příslušenstvím a sedadlo řidiče:
Dále jsem poměrně rychle zvládnul všech 60 ks sedaček - 31x sedadlo (29 dvojsedadel + 2 sólo) a 60x opěradlo. Nebylo to ani takové psycho, jak jsem očekával.
Teď už jen z těch dvou hromádek zkompletovat hotové sedačky. Ušil jsem si na sebe bič. Rozhodl jsem se, že to udělám fakt poctivě a sedáky s opěradly propojím pomocí zahnutých tyčí (drátku), aby mezi nimi, tak jako ve skutečnosti, byla mezera cca 2 mm (cca 8-10 cm ve skutečnosti). U mých starých obřích Karos 1:25 jsem tyto sedačky řešil tak, že jsem prostě opěradlo přilepil rovnou k sedadlu a na nějaké mezery jsem se vyprdnul. Jenže tady to chci mít vymazlený. Takže teď se budu patlat a ohýbat s drátky, ačkoli práci s čímkoli kovovým nesnáším, ale co bych pro legendárního kloubáka neudělal, že?
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
To je masakr !!! Držím palce a budu sledovat .
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Jo, byl to masakr! Myslel jsem si, že z těch drátků zešílím. Ale nakonec se dílo podařilo a sedačky jsou hotové. Zbývá je jen usadit na svá místa, což už bude lahůdka.
Detail sedačky v porovnání s velikostí dvoukoruny (Korunu jsem opět nenašel) a celá smečka pohromadě, včetně zadní pětky, která je těch příšerných drátků ušetřena:
Také jsem podle fotek, které mi poslali kolegové přes autobusy (zde na fóru AmatER a na K-reportu Martinmarilynmanson), čímž ji ještě jednou moc děkuji, vyrobil odbavovací strojek EM 126i se čtečkou karet. Bylo to opravdu titěrné, jsem rád, že to vůbec šlo aspoň trochu vyfotit, vytiskl jsem si to doma na kancelářský papír, aby to šlo vůbec vytvarovat a slepit:
Detail sedačky v porovnání s velikostí dvoukoruny (Korunu jsem opět nenašel) a celá smečka pohromadě, včetně zadní pětky, která je těch příšerných drátků ušetřena:
Také jsem podle fotek, které mi poslali kolegové přes autobusy (zde na fóru AmatER a na K-reportu Martinmarilynmanson), čímž ji ještě jednou moc děkuji, vyrobil odbavovací strojek EM 126i se čtečkou karet. Bylo to opravdu titěrné, jsem rád, že to vůbec šlo aspoň trochu vyfotit, vytiskl jsem si to doma na kancelářský papír, aby to šlo vůbec vytvarovat a slepit:
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Tak tohle je paráda. Sedačky jako živé. Respekt.
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Já já já ... mám teda jenom Céčko, ale s prázdným bych mohl... že mě necháš řídít!
Parádní to máš.
Parádní to máš.
Re: Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43
Ty sedačky, to je mazec a "kasa" taky.
Jde Ti to pěkně.
Jde Ti to pěkně.