VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1209
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Název modelu: VAZ 2121 – Niva
Autor: Ladislav Müller
Vydavatel: ABC č. 12 / roč. 21 (vyšlo 16. 2. 1977)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno), délka modelu: 114 mm
Rozsah: 1,4 str. A4
Počet dílů: 31 číslovaných / 61 fyzických
Autorský kód modelu: ML-24-00
Lepeno: z ábíčkovského originálu
Kdo si občas listujete starými ABC, patrně jste na tuto červenou ladu narazili ykskrát, přičemž yks = číslo větší než moc. Nemám jedinou použitelnou fotku tohoto klasického modelu z ábíčkovské historie, což je pro mne motivací si ji pořídit... čili model si nejprve slepit.
Je to echt-müllerovánka se vším, co k takové echt-müllerovánce patří a co tak mám(e) rád(i), že :
Nijak moc atraktivní předloha
Nijak moc atraktivní kresba a zpracování (tyto první dva aspekty vedly k tomu, že se model lepil a lepí velmi málo, žádné reedice se nedočkal a je prakticky nevídaný. Pokud se mýlím, šoupněte zde fotky vašich VAZů Niv!)
Poněkud odrazující návodná kresba (gor pro útlocitné povahy zmlsané návodkami arch. Vyškovského)
Jako všechny modely automobilů L. Müllera má i tento VAZ zpracován interiér kabiny
Vzhledem k ruční a lehce volnomyšlenkářské kresbě a konstrukci můžeme očekávat pár WTF-breakdowns, čili nečekané pasti při stavbě a balancování na hraně útesu
A když vydržíme až do konce a z útesu nespadneme, přes výše uvedené odrazující features nás čeká milý a působivý modýlek. Jak je to možné? Inu, protože tomu tak je u müllerovánek VŽDY!
Foto předlohy vypůjčeno z galerie pod tímto článkem: https://veteran.auto.cz/clanek/279/lada ... ho-klasika" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuže, lepme. Matlám z chlupatého originálu z ABC starého 43 let.
Hned první základní díl mi dal vzpomenouti na jiný Müllerův model, a sice na lokomotivu Škoda 55 E řady ES 499 001 (stavba modelu zde) - i u této Nivy jsem se zaseknul hned na začátku stavby: velký díl podvozku 1 je poněkud záhadný. Návod nabádá na „rovné slepení“, ale bočnice 1a+1b jsou nadvakrát zalomeny, do mělké kolébky. Konstrukce podvozku 1 zjevně nepočítá se zalomením, je to prostě plochá deska, na které bude sedět celý model. Vzniká dilema, zda podvozek zalomit dle jeho bočnic, nebo ho udělat plochý a rovný.
Návodná kresba napovídá, že podvozek je do kolébky, stejně tak i charakter karosérie, čili po zralé úvaze původně rovný díl podvozku nadvakrát lámu dle jeho bočnic. Díl je místně podlepen kartonem:
Na podvozku výše je vícero otazníků, např. vlepení těch dvou bleděmodrých „tunelů“, držáků os kol 2 - jsou tam v tom místě na podvozku jakési trojice chlopní, které jsem vůbec nepochopil a ušmikl jsem je.
Podvozek je slepen a mohu se jen modlit, že jsem zvolil správnou cestu a že model vůbec půjde dostrkat do neurážlivého cíle.
Následuje motor s rezervním kolem 5 - je to celé pouhý kvádřík, no stress. Tím, že sedí na přizvednuté přídi podvozku, je jeho styčná plocha menší a motor mi vpředu přečuhuje o 1,5 mm přes okraj podvozku - no, paráda. Jestli na to pak nepůjde narazit kastle, budu muset předek motoru prostě krutě odřezat a karosérii zalepit napevno, bez možnosti odkrytí takového horroru pod ní. Uvidíme. Zatím se nebudu předčasně strašit:
Na obrázcích výše je již přidána přístrojová deska 6+6a. Ta dá opět trochu uvažování, jak se má vlastně ten díl naohýbat a složit. Bůh suď. Jaksi jsem ji tam dostal.
Přidána podlaha s centrálním tunelem 8 (který mi po naohýbání vyšel poněkud šuro) a zadní sedačka 12+13 se zadními podběhy 8d+8e:
Následuje volant 7, u kterého je drobná past v tom, že se skládá z rubu a líce - což si chudák modelář nemusí hned všimnout, jelikož obě strany volantu jsou na listu nakresleny dosti daleko od sebe a návod na slepení volantu ze dvou dílů neupozorňuje. Obruč volantu dělám z O-kroužku, střed je původní.
Tři páky řazení a redukce 9+10+11 jsem chtěl udělat původní papírové - Pámbu je mi svědkem, že jsem chtěl! Ale při slepování jejich dvou stran se mi v mých gramlavych pazurach dílky prostě rozpadly na molekuly papíranu müllernatého a nešlo je sloučit do původní pákové sloučeniny. Čili jsem je elegantním obloukem hodil do koše a páky vyrobil trapácky ze špendlíků:
Na řadě jsou dvě přední sedadla 14:
Pokračování (možná) příště .
Autor: Ladislav Müller
Vydavatel: ABC č. 12 / roč. 21 (vyšlo 16. 2. 1977)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno), délka modelu: 114 mm
Rozsah: 1,4 str. A4
Počet dílů: 31 číslovaných / 61 fyzických
Autorský kód modelu: ML-24-00
Lepeno: z ábíčkovského originálu
Kdo si občas listujete starými ABC, patrně jste na tuto červenou ladu narazili ykskrát, přičemž yks = číslo větší než moc. Nemám jedinou použitelnou fotku tohoto klasického modelu z ábíčkovské historie, což je pro mne motivací si ji pořídit... čili model si nejprve slepit.
Je to echt-müllerovánka se vším, co k takové echt-müllerovánce patří a co tak mám(e) rád(i), že :
Nijak moc atraktivní předloha
Nijak moc atraktivní kresba a zpracování (tyto první dva aspekty vedly k tomu, že se model lepil a lepí velmi málo, žádné reedice se nedočkal a je prakticky nevídaný. Pokud se mýlím, šoupněte zde fotky vašich VAZů Niv!)
Poněkud odrazující návodná kresba (gor pro útlocitné povahy zmlsané návodkami arch. Vyškovského)
Jako všechny modely automobilů L. Müllera má i tento VAZ zpracován interiér kabiny
Vzhledem k ruční a lehce volnomyšlenkářské kresbě a konstrukci můžeme očekávat pár WTF-breakdowns, čili nečekané pasti při stavbě a balancování na hraně útesu
A když vydržíme až do konce a z útesu nespadneme, přes výše uvedené odrazující features nás čeká milý a působivý modýlek. Jak je to možné? Inu, protože tomu tak je u müllerovánek VŽDY!
Foto předlohy vypůjčeno z galerie pod tímto článkem: https://veteran.auto.cz/clanek/279/lada ... ho-klasika" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuže, lepme. Matlám z chlupatého originálu z ABC starého 43 let.
Hned první základní díl mi dal vzpomenouti na jiný Müllerův model, a sice na lokomotivu Škoda 55 E řady ES 499 001 (stavba modelu zde) - i u této Nivy jsem se zaseknul hned na začátku stavby: velký díl podvozku 1 je poněkud záhadný. Návod nabádá na „rovné slepení“, ale bočnice 1a+1b jsou nadvakrát zalomeny, do mělké kolébky. Konstrukce podvozku 1 zjevně nepočítá se zalomením, je to prostě plochá deska, na které bude sedět celý model. Vzniká dilema, zda podvozek zalomit dle jeho bočnic, nebo ho udělat plochý a rovný.
Návodná kresba napovídá, že podvozek je do kolébky, stejně tak i charakter karosérie, čili po zralé úvaze původně rovný díl podvozku nadvakrát lámu dle jeho bočnic. Díl je místně podlepen kartonem:
Na podvozku výše je vícero otazníků, např. vlepení těch dvou bleděmodrých „tunelů“, držáků os kol 2 - jsou tam v tom místě na podvozku jakési trojice chlopní, které jsem vůbec nepochopil a ušmikl jsem je.
Podvozek je slepen a mohu se jen modlit, že jsem zvolil správnou cestu a že model vůbec půjde dostrkat do neurážlivého cíle.
Následuje motor s rezervním kolem 5 - je to celé pouhý kvádřík, no stress. Tím, že sedí na přizvednuté přídi podvozku, je jeho styčná plocha menší a motor mi vpředu přečuhuje o 1,5 mm přes okraj podvozku - no, paráda. Jestli na to pak nepůjde narazit kastle, budu muset předek motoru prostě krutě odřezat a karosérii zalepit napevno, bez možnosti odkrytí takového horroru pod ní. Uvidíme. Zatím se nebudu předčasně strašit:
Na obrázcích výše je již přidána přístrojová deska 6+6a. Ta dá opět trochu uvažování, jak se má vlastně ten díl naohýbat a složit. Bůh suď. Jaksi jsem ji tam dostal.
Přidána podlaha s centrálním tunelem 8 (který mi po naohýbání vyšel poněkud šuro) a zadní sedačka 12+13 se zadními podběhy 8d+8e:
Následuje volant 7, u kterého je drobná past v tom, že se skládá z rubu a líce - což si chudák modelář nemusí hned všimnout, jelikož obě strany volantu jsou na listu nakresleny dosti daleko od sebe a návod na slepení volantu ze dvou dílů neupozorňuje. Obruč volantu dělám z O-kroužku, střed je původní.
Tři páky řazení a redukce 9+10+11 jsem chtěl udělat původní papírové - Pámbu je mi svědkem, že jsem chtěl! Ale při slepování jejich dvou stran se mi v mých gramlavych pazurach dílky prostě rozpadly na molekuly papíranu müllernatého a nešlo je sloučit do původní pákové sloučeniny. Čili jsem je elegantním obloukem hodil do koše a páky vyrobil trapácky ze špendlíků:
Na řadě jsou dvě přední sedadla 14:
Pokračování (možná) příště .
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1209
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC /~1:35
Smontována karoserie, nejkomplikovanější část stavby.
Návod nikterak neuvádí, že by se mohla vyříznout okna a umožnit průhled dovnitř vozu. Je to operace se starým ábíčkovským papírem dosti riskantní (včetně obřezání vachrlatých stěračů). Autor zjevně počítal s tím, že vůz bude neprůhledný, ovšem modelář bude moci překvapit diváka tím, že kapotu nečekaně odklopí a nechá nahlédnout do skrytého interiéru... čímž jistě sklidí šokovaný potlesk . Skla oken jsou graficky hezky vykreslena, s odlesky, což mne jen utvrzuje v tom, že nebyla určena k vyříznutí. A tak jsem je vyříznul a zasklil fólií:
Vnitřní strany karoserie nedoporučuji příliš detailně zkoumat, inu, pod sukně není radno se dívati příliš podrobně, že . Zpětné zrcátko má odraznou plochu zrobenou z lesklé fólie.
Návod nikterak neuvádí, že by se mohla vyříznout okna a umožnit průhled dovnitř vozu. Je to operace se starým ábíčkovským papírem dosti riskantní (včetně obřezání vachrlatých stěračů). Autor zjevně počítal s tím, že vůz bude neprůhledný, ovšem modelář bude moci překvapit diváka tím, že kapotu nečekaně odklopí a nechá nahlédnout do skrytého interiéru... čímž jistě sklidí šokovaný potlesk . Skla oken jsou graficky hezky vykreslena, s odlesky, což mne jen utvrzuje v tom, že nebyla určena k vyříznutí. A tak jsem je vyříznul a zasklil fólií:
Vnitřní strany karoserie nedoporučuji příliš detailně zkoumat, inu, pod sukně není radno se dívati příliš podrobně, že . Zpětné zrcátko má odraznou plochu zrobenou z lesklé fólie.
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC /~1:35
Hledím jako blázen . Ročník 1977 !!! a má to i interiér . Ten nepapírový tuning ( řadící páky , volant ) je taky super . Dle mého soudu nemůže nikoho urazit . S tím zasklením se za tento model nnemusíš stydět ani v dneštní době .
A mimochodem perfektn jsi zvládl to charakteristické zakulacení karoserie , takže jde poznat , že je to NIVA . A to se u každého modelu z té doby říct nedalo .
A mimochodem perfektn jsi zvládl to charakteristické zakulacení karoserie , takže jde poznat , že je to NIVA . A to se u každého modelu z té doby říct nedalo .
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC /~1:35
Hezkej kousek, ten by se mi taky líbil. Upřesnim, že vystřihovánka je model prototypu, od sériových se lišil třeba nárazníkama, zadní světla měl eště z Lady 2103 a naopak přední blinkry eště neměl z 2103
- Rado Radevicz
- Příspěvky: 59
- Registrován: čtv 8.3.2012 11:52
- Kontaktovat uživatele:
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC /~1:35
Zajímavý modýlek o kterém jsem neměl tušení, takových ale budou mraky, máme rádi ábíčkovskou historii.
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1209
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC /~1:35
Zbývají kola, zástěrky a finální pokus posadit karoserii na šasi.
Kola mají lehce plastickou malbu boků pneumatik, což kvituji velmi kladně, i když ty naznačené zuby dezénu jsou takové divoce světlé. Trošku smůla je ale v tom, že dva boky kol jsou umístěny na levé straně vystřihovánky, kdežto zbývajících 6 boků je na straně druhé. Pochopitelně obě stránky mají poněkud odlišnou kvalitu tisku a na pneumatikách je rozdílná čerň vidět. Je jistě možné umístit ony dva boky na vnitřky kol, které prakticky nebudou vidět, a jednotně barevné boky dát vně – ale co čert nechtěl, vlastně chtěl – lépe vypadají ty dva boky z levé stránky; ta šestice vpravo je sice barevně jednotná, ale trochu dozelena. Proto jsem boky lehce přetáhl černou anilínkou a doladil troškou křídy na suchém štětci.
Čtyři středy kol 4 jsem jemně nabombíroval, ať lépe kryjí konce párátek (os kol) – a to jsou úplně poslední dílky vystřihovánky:
Osy kol (kulatá párátka) jsme provlékl bleděmodrými „tunely“ 2 na spodku šasi a zvolil jsem taková párátka, která nejsou v tunelu příliš natěsno, ale mají trošku vůli v kejklání. To zajistí, že vůz bude stát hezky na všech čtyřech a nebude pajdat:
Pointa – a oddechl jsem si úlevou! – karoserii se podařilo nasadit na spodek vozu, dvojí zalomení šasi se ukázalo jako správná cesta. Karoserie sedí až překvapivě přesně, nepadá příliš dolů na kola, což je v pořádku:
Jak známo, v časopise ABC vyšel ještě jeden model Nivy, a sice soutěžní Lada Niva z Rallye Paříž-Dakar od Richarda Vyškovského – je obdobně velká a vyšla v ábíčku dvakrát: v čísle 5/28 (listopad 1983) a č. 11/33 (únor 1989).
Můžeme nyní oba modely porovnat: Müllerova rudá Niva vypadá s vypracovaným interiérem a věrnými oblými hranami karoserie realisticky, jako správný ruský angličák , zatímco Vyškovského soutěžní vůz nese pestrý grafický rukopis svého autora a odráží jeho vnímání světa z papíru, plného bezpečných obrysových čar:
Modelu zrobíme obydlí v podobě krabičky, čímž konečně končíme, VAZ 2121 – Niva jest hotov:
A ještě testovací jízda nového terénního vozu VAZ 2121 – Niva v Českém středohoří, v blízkosti kopce Raná :
Toť vše. Staré müllerovánky prostě mají něco do sebe . Podrobný stavební report je též na webu Pap. arch.
Kola mají lehce plastickou malbu boků pneumatik, což kvituji velmi kladně, i když ty naznačené zuby dezénu jsou takové divoce světlé. Trošku smůla je ale v tom, že dva boky kol jsou umístěny na levé straně vystřihovánky, kdežto zbývajících 6 boků je na straně druhé. Pochopitelně obě stránky mají poněkud odlišnou kvalitu tisku a na pneumatikách je rozdílná čerň vidět. Je jistě možné umístit ony dva boky na vnitřky kol, které prakticky nebudou vidět, a jednotně barevné boky dát vně – ale co čert nechtěl, vlastně chtěl – lépe vypadají ty dva boky z levé stránky; ta šestice vpravo je sice barevně jednotná, ale trochu dozelena. Proto jsem boky lehce přetáhl černou anilínkou a doladil troškou křídy na suchém štětci.
Čtyři středy kol 4 jsem jemně nabombíroval, ať lépe kryjí konce párátek (os kol) – a to jsou úplně poslední dílky vystřihovánky:
Osy kol (kulatá párátka) jsme provlékl bleděmodrými „tunely“ 2 na spodku šasi a zvolil jsem taková párátka, která nejsou v tunelu příliš natěsno, ale mají trošku vůli v kejklání. To zajistí, že vůz bude stát hezky na všech čtyřech a nebude pajdat:
Pointa – a oddechl jsem si úlevou! – karoserii se podařilo nasadit na spodek vozu, dvojí zalomení šasi se ukázalo jako správná cesta. Karoserie sedí až překvapivě přesně, nepadá příliš dolů na kola, což je v pořádku:
Jak známo, v časopise ABC vyšel ještě jeden model Nivy, a sice soutěžní Lada Niva z Rallye Paříž-Dakar od Richarda Vyškovského – je obdobně velká a vyšla v ábíčku dvakrát: v čísle 5/28 (listopad 1983) a č. 11/33 (únor 1989).
Můžeme nyní oba modely porovnat: Müllerova rudá Niva vypadá s vypracovaným interiérem a věrnými oblými hranami karoserie realisticky, jako správný ruský angličák , zatímco Vyškovského soutěžní vůz nese pestrý grafický rukopis svého autora a odráží jeho vnímání světa z papíru, plného bezpečných obrysových čar:
Modelu zrobíme obydlí v podobě krabičky, čímž konečně končíme, VAZ 2121 – Niva jest hotov:
A ještě testovací jízda nového terénního vozu VAZ 2121 – Niva v Českém středohoří, v blízkosti kopce Raná :
Toť vše. Staré müllerovánky prostě mají něco do sebe . Podrobný stavební report je též na webu Pap. arch.
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Máš to moc krásně slepené, jako vždy.
Jen mi tam nesedí ty kola. Jsou na můj vkus až moc křiklavé.
A máš pravdu, že předchozí Niva opravdu působí mnohem nadčasověji, oproti Vyškovánce.
Jen mi tam nesedí ty kola. Jsou na můj vkus až moc křiklavé.
A máš pravdu, že předchozí Niva opravdu působí mnohem nadčasověji, oproti Vyškovánce.
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
A neměla mít otevírací kapotu
- Rado Radevicz
- Příspěvky: 59
- Registrován: čtv 8.3.2012 11:52
- Kontaktovat uživatele:
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1209
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Děkuji, pánové!
rybak: Ano, ta kola jsou taková poněkud mateřídouškovská, ale nechtěl jsem vyloženě zabít autorovu původní grafiku, čili ty světlé zuby dezénu jsem tam ponechal. Z povahy věci by tomu mělo být spíše naopak - ty „zuby“ co nejčernější a okolní pneu světlejší, s nádechem tmavošedé. Ale tak to básník stvořil, tak jsem to také interpretoval .
Acespace: Ten mrkací smajlík mi napovídá, že svůj dotaz myslíš spíše žertem - přední víko nad motorem nebylo konstruováno jako otevírací, takové harakiri na modýlku naštěstí není a ani mne nenapadlo se o něj pokoušet, nedopadlo by to dobře. Ovšem celá karoserie je odklápěcí.
rybak: Ano, ta kola jsou taková poněkud mateřídouškovská, ale nechtěl jsem vyloženě zabít autorovu původní grafiku, čili ty světlé zuby dezénu jsem tam ponechal. Z povahy věci by tomu mělo být spíše naopak - ty „zuby“ co nejčernější a okolní pneu světlejší, s nádechem tmavošedé. Ale tak to básník stvořil, tak jsem to také interpretoval .
Acespace: Ten mrkací smajlík mi napovídá, že svůj dotaz myslíš spíše žertem - přední víko nad motorem nebylo konstruováno jako otevírací, takové harakiri na modýlku naštěstí není a ani mne nenapadlo se o něj pokoušet, nedopadlo by to dobře. Ovšem celá karoserie je odklápěcí.
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Kráááásně slepeno . Jak už jsem psal dříve , na to , že model vznikl před více než 40 lety a má ještě i interiér . Vždyť to musela být v té době bomba . Líbí se mi to srovnání s mladší Nivou . Chyby tam sice byli , ale slepit se to dá .
Opravdu pěkný model .
Opravdu pěkný model .
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Stando, parádní retro kousek - gratuluji k dokončení.
Nechystáš se na podobné "kamarády" z té doby - pokud mě paměť neklame tak v ABC ještě vyšla Zastava a Fiat.
O všechny tyto kousky včetně tebou úspěšně dokončené Nivy jsem se dávných dobách bohužel neúspěšně pokoušel.
Nechystáš se na podobné "kamarády" z té doby - pokud mě paměť neklame tak v ABC ještě vyšla Zastava a Fiat.
O všechny tyto kousky včetně tebou úspěšně dokončené Nivy jsem se dávných dobách bohužel neúspěšně pokoušel.
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Tyto modely byli taky s interiérem ?Miloš D. píše:tak v ABC ještě vyšla Zastava a Fiat.
Re: VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
V tvém podání krásný model. Já jsem se v dětství pár müllerovánek v dětství pokoušel slepit (mj. Fiat 125p jako dárek pro strýce), ale jak narůstaly nepřesnosti modelu, tak vždy letěly do koše. Ty modely, ač vypadají jednoduše, tak potřebují sakra zkušeného modeláře, který je schopen ty chyby modelu korigovat a model svým způsobem dotvoří.
Moje první a zatím jediná dokončená müllerovánka je letadlo Bestiola, kterou jsem před 35 lety taky nedokončil.
Těším se, až dokončíš i zastavu s fiatem, ať je vidím slepené.
Moje první a zatím jediná dokončená müllerovánka je letadlo Bestiola, kterou jsem před 35 lety taky nedokončil.
Těším se, až dokončíš i zastavu s fiatem, ať je vidím slepené.