Praga V3S valník / PK Graphica / 1:32 - HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Praga V3S valník / PK Graphica / 1:32 - HOTOVO
Před třemi týdny jsem se pustil do modelu Pragy V3S pana Pávka z Vesničky mé střediskové. Když to půjde dobře a stihnu ji do 1. května, tak bude i prvomájová výzdoba
Zatím toho moc není, jen rám a nějaké doplňky a rozpracované díly náprav:
Zatím toho moc není, jen rám a nějaké doplňky a rozpracované díly náprav:
Naposledy upravil(a) Venca 21 dne sob 17.4.2021 14:13, celkem upraveno 1 x.
Re: Praga V3S valník / alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Tak na tuhle parádu se těším , držím palce a budu sledovat.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
No jo, tak někdy koncem září jsem začal pracovat na nápravách. Téměř půl roku ticho po pěšině, tak tedy zjednám nápravu. Nápravy:
Během podzimu jsem ještě zvládl kola a osadil je na nápravy:
Přes Vánoce a po nich jsem zpracoval motor a vlepil do celku:
To je zatím na nějakou dobu vše, nyní budu mít několikatýdenní nucenou pauzu. Podobně jako před pěti lety jsem byl opět šikovný v práci a opět jsem se odlamovacím nožíkem pořezal na levé ruce a tentokrát to odnesla i šlacha. Zašili mi to a mělo by to být bez následků, ale jedna ruka netleská a s jednou rukou se nedá moc dobře patlat. A přitom času mám teď tolik, že nevím co s ním.
Ještě bych chtěl k tomuto modelu dodat, že z jeho lepení nemám skoro žádnou radost, spíš mě někdy bere vztek. Spousta věcí mi není jasných, návod je poměrně strohý a nebýt tohoto fóra, kde díky fotkám již hotových modelů zjišťuji, kam vlastně který díl patří a jak to vlastně autor s tím, či oním myslel, tak bych model asi nebyl schopen vůbec dodělat. Přitom s ostatními modely jsem žádné větší problémy neměl, ať už se jednalo o RW, PMHT, AK-modely, Attimon, Mega Graphic aj. Asi jsem moc rozmazlený polopatickými návody a podrobnými návodnými kresbami, což u PKG trochu chybí. Nu což, snad tuhle káru dotáhnu nějak úspěšně do cíle.
Během podzimu jsem ještě zvládl kola a osadil je na nápravy:
Přes Vánoce a po nich jsem zpracoval motor a vlepil do celku:
To je zatím na nějakou dobu vše, nyní budu mít několikatýdenní nucenou pauzu. Podobně jako před pěti lety jsem byl opět šikovný v práci a opět jsem se odlamovacím nožíkem pořezal na levé ruce a tentokrát to odnesla i šlacha. Zašili mi to a mělo by to být bez následků, ale jedna ruka netleská a s jednou rukou se nedá moc dobře patlat. A přitom času mám teď tolik, že nevím co s ním.
Ještě bych chtěl k tomuto modelu dodat, že z jeho lepení nemám skoro žádnou radost, spíš mě někdy bere vztek. Spousta věcí mi není jasných, návod je poměrně strohý a nebýt tohoto fóra, kde díky fotkám již hotových modelů zjišťuji, kam vlastně který díl patří a jak to vlastně autor s tím, či oním myslel, tak bych model asi nebyl schopen vůbec dodělat. Přitom s ostatními modely jsem žádné větší problémy neměl, ať už se jednalo o RW, PMHT, AK-modely, Attimon, Mega Graphic aj. Asi jsem moc rozmazlený polopatickými návody a podrobnými návodnými kresbami, což u PKG trochu chybí. Nu což, snad tuhle káru dotáhnu nějak úspěšně do cíle.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Souhlasím, že z návodu není patrné, jak a kam to přilepit. Taky mě stavba tolik netěšila. Naštěstí jsem dělal dvě najednou, tak na druhé do šlo podstatně lépe. Ještě jsem si upravil postup lepení kabiny, podle návodu se mně nelíbil.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Ahoj, škoda jen těch směrových vzorků na pneumatikách, ale jinak hezká práce .
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Ahoj, těch vzorků jsem si všiml až teď. Je to ostuda. Já jsem si kola před nalepením rozdělil na povedená a míň povedená a ty lepší jsem dával zvenku a ty horší zevnitř. Vůbec jsem si při tom neuvědomil, že bych měl ctít směr vzorku. Teď už to párat nebudu, svedu to na závozníka Otíka.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Takže minulé pondělí mi sundali sádru z pořezané ruky a už zase můžu lepit, i když prostředník ještě neposlouchá jak by měl, chodím na rehabilitace, ale na lepení to naštěstí nemá téměř žádný vliv.
Pokračoval jsem kabinou. Okna jsem poprvé nezaklíval pomocí oboustranné pásky, ale kontaktním transparentním lepidlem Pattex. Fólie se nezamlžuje a drží perfektně. Lepidlo se chová v podstatě stejně, jako klasický Chemopren.
Interíér se lepil docela dobře, jen tam bylo spousta titěrných dílků, které téměř nešly uchopit ani pinzetou. vnitřní část tunelu, který se má dle návodu nabarvit hnědou barvou, jsem polepil hnědým papírem (tmavší jsem nenašel).
Minule jsem psal, že návod je takový strohý a občas i trochu nepřehledný, také zde jsem s tím občas bojoval. A nakonec jsem totálně zmrvil schod pod sedadlem řidiče, tedy pana Pávka. Nějak jsem v tom hledal větší složitost, než ve skutečnosti je a místo abych ten díl vnitřní podlahy se schodem jen prostě zahnul podle ohybových rysek, tak jsem ho podélně nařízl tak, aby část pokryla schod v podlaze a uzká část u tunelu zůstala na podlaze. Správně je schod spodku kabiny je užší, než schod uvnitř, který jde až k tunelu, já jsem ten vnitřní schod udělal stejně široký, takže mezi sedadlem a tunelem vznikla asi 3mm prohlubeň. Samozřejmě, že mi ta užší část vnitřního dílu podlahy vyšla delší (protože jsem ten schod prostě srovnal do roviny) a já jsem si myslel, že je to chyba autora. Že to má autor správně a trubka jsem já jsem zjistil, až když jsem na prostor vedle sedačky řidiče nalepil ty miniaturní páčky. To už bylo pozdě na nějaké opravy a raději jsem se tom už nevrtal, aby to nedopadlo ještě hůř. A po uzavření kabiny to stejně není skoro vidět.
Zkompletování kabiny a interiéru šlo překvapivě hladce, vše sedělo jak má a opravdu nebyl žádný problém.
A teď to hlavní: Nevím, jak je to možné, ale i střecha - tedy přepážka (díl 197) sedl naprosto přesně. Horní díl kabiny jsem nemusel vůbec nijak nařezávat, přiřezávat, upravovat, prostě nic. Použil jsem ho tak, jak byl vytištěn.
Protože jsem zde na fóru studoval několik staveb V3S a prakticky všichni museli nějakým způsobem kabinu upravovat, byl jsem opatrný a zadní obliny jsem zatím nelepil napevno, abych je mohl případně zkrátit podle potřeby. Přepážku 197 jsem tak, jako většina zdejších stavitelů nejprve vyříznul podle většího obrysu. Nasucho jsem ji položil na kabinu a téměř přesně lícovala s vnějšími obrysy kabiny:
Jelikož vnitřní obrys kabiny je zmenšen o sílu průhledné fólie a vnitřních stěn, větší přepážku bych dovnitř nedostal ani náhdou. Proto jsem ji ořízl na menší velikost přesně podle naznačeného menšího obrysu. Přepážku jsem ještě podlepil (v tomto případě spíš "nadlepil") cca 0,5mm kartonem, protože plánuji veldovo fintu s vatou. Poté jsem přepážku vlepil do celku a sedla naprosto přesně:
Téměř všichni se zde zatím shodli, že díl 123 je o cca 4 mm delší, než obvod přepážky 197. Bylo zde prezentováno několik možných způsobů řešení tohoto problému. Jenže mě tam žádná mezera nevznikla a vše přesně sedělo. Opravdu to nechápu a ani nevěřím, že bych byl tak skvělý modelář. Napadá mě snad jen, že to již autor upravil tak, aby to vycházelo. Ale porovnával jsem zmíněné díly ještě se staršími verzemi "rychlosklápěč" (PKG 61) a ČSLA (PKG 54), které mám ještě neslepené a díly se naprosto shodují. Tak fakt nevím.
Pokračoval jsem kabinou. Okna jsem poprvé nezaklíval pomocí oboustranné pásky, ale kontaktním transparentním lepidlem Pattex. Fólie se nezamlžuje a drží perfektně. Lepidlo se chová v podstatě stejně, jako klasický Chemopren.
Interíér se lepil docela dobře, jen tam bylo spousta titěrných dílků, které téměř nešly uchopit ani pinzetou. vnitřní část tunelu, který se má dle návodu nabarvit hnědou barvou, jsem polepil hnědým papírem (tmavší jsem nenašel).
Minule jsem psal, že návod je takový strohý a občas i trochu nepřehledný, také zde jsem s tím občas bojoval. A nakonec jsem totálně zmrvil schod pod sedadlem řidiče, tedy pana Pávka. Nějak jsem v tom hledal větší složitost, než ve skutečnosti je a místo abych ten díl vnitřní podlahy se schodem jen prostě zahnul podle ohybových rysek, tak jsem ho podélně nařízl tak, aby část pokryla schod v podlaze a uzká část u tunelu zůstala na podlaze. Správně je schod spodku kabiny je užší, než schod uvnitř, který jde až k tunelu, já jsem ten vnitřní schod udělal stejně široký, takže mezi sedadlem a tunelem vznikla asi 3mm prohlubeň. Samozřejmě, že mi ta užší část vnitřního dílu podlahy vyšla delší (protože jsem ten schod prostě srovnal do roviny) a já jsem si myslel, že je to chyba autora. Že to má autor správně a trubka jsem já jsem zjistil, až když jsem na prostor vedle sedačky řidiče nalepil ty miniaturní páčky. To už bylo pozdě na nějaké opravy a raději jsem se tom už nevrtal, aby to nedopadlo ještě hůř. A po uzavření kabiny to stejně není skoro vidět.
Zkompletování kabiny a interiéru šlo překvapivě hladce, vše sedělo jak má a opravdu nebyl žádný problém.
A teď to hlavní: Nevím, jak je to možné, ale i střecha - tedy přepážka (díl 197) sedl naprosto přesně. Horní díl kabiny jsem nemusel vůbec nijak nařezávat, přiřezávat, upravovat, prostě nic. Použil jsem ho tak, jak byl vytištěn.
Protože jsem zde na fóru studoval několik staveb V3S a prakticky všichni museli nějakým způsobem kabinu upravovat, byl jsem opatrný a zadní obliny jsem zatím nelepil napevno, abych je mohl případně zkrátit podle potřeby. Přepážku 197 jsem tak, jako většina zdejších stavitelů nejprve vyříznul podle většího obrysu. Nasucho jsem ji položil na kabinu a téměř přesně lícovala s vnějšími obrysy kabiny:
Jelikož vnitřní obrys kabiny je zmenšen o sílu průhledné fólie a vnitřních stěn, větší přepážku bych dovnitř nedostal ani náhdou. Proto jsem ji ořízl na menší velikost přesně podle naznačeného menšího obrysu. Přepážku jsem ještě podlepil (v tomto případě spíš "nadlepil") cca 0,5mm kartonem, protože plánuji veldovo fintu s vatou. Poté jsem přepážku vlepil do celku a sedla naprosto přesně:
Téměř všichni se zde zatím shodli, že díl 123 je o cca 4 mm delší, než obvod přepážky 197. Bylo zde prezentováno několik možných způsobů řešení tohoto problému. Jenže mě tam žádná mezera nevznikla a vše přesně sedělo. Opravdu to nechápu a ani nevěřím, že bych byl tak skvělý modelář. Napadá mě snad jen, že to již autor upravil tak, aby to vycházelo. Ale porovnával jsem zmíněné díly ještě se staršími verzemi "rychlosklápěč" (PKG 61) a ČSLA (PKG 54), které mám ještě neslepené a díly se naprosto shodují. Tak fakt nevím.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Jsem moc rád , že máš stavbu kabina pěkně zdokumentovanou . Já jsem před nějakým rokem skončil právě na kabině , to jsem dělal fekál . Nicméně jsem si zakoupil ještě jeden výtisk a mám doma i verzi , kterou lepíš ty a každou stavbu " vejtřasky " pozorně sleduji . Držím palce a někdy v budoucnu budu opisovat .
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Přemýšlím že lepení je podle mne taky slušná rehabilitace, člověk prst slušně procvičí.
Já bych ti to strhnul z nemocenský
Já bych ti to strhnul z nemocenský
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Dobře se to vyvíjí.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Jeden zapomenutý obrázek z minula - detail přístrojové desky:
Dnes jsem udělal vršek střechy - "čepici". Vše opět velmi hezky a přesně sedělo a byla to radost. Mě tyhle zaoblené věci prostě baví a neskromně si troufám tvrdit, že se mi i docela daří. Vatu jsem nakonec nepoužil, ačkoli jsem ji už měl připravenou, ale vytvarovaná střecha pěkně držela tvar a nebyl důvod k žádným vycpávkám.
Ten levý přední sloupek u řidiče je trochu horší, došlo k tomu během pokusu o dodatečné zaoblení, kdy už byla z vnitřní strany nalepena ostře zahnutá čirá fólie. Sloupek se částečně podařilo zaoblit, pravý je naprosto OK, levý se trochu narušil, tak ho Otík přetřel štětcem a modrou barvou. Fotka jako obvykle přehání, ve skutečnnosti to není zas tak zlé.
Dnes jsem udělal vršek střechy - "čepici". Vše opět velmi hezky a přesně sedělo a byla to radost. Mě tyhle zaoblené věci prostě baví a neskromně si troufám tvrdit, že se mi i docela daří. Vatu jsem nakonec nepoužil, ačkoli jsem ji už měl připravenou, ale vytvarovaná střecha pěkně držela tvar a nebyl důvod k žádným vycpávkám.
Ten levý přední sloupek u řidiče je trochu horší, došlo k tomu během pokusu o dodatečné zaoblení, kdy už byla z vnitřní strany nalepena ostře zahnutá čirá fólie. Sloupek se částečně podařilo zaoblit, pravý je naprosto OK, levý se trochu narušil, tak ho Otík přetřel štětcem a modrou barvou. Fotka jako obvykle přehání, ve skutečnnosti to není zas tak zlé.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica /1:32
Práce na vejtřasce jsem na čas přerušil, neboť přednost dostala Karosa C744 v sousedním autobusovém vlákně. Během prodlouženého víkendu na chalupě jsem se však vrátil alespoň na chvíli k tomuto modelu. Pokračoval jsem stavbou kabiny - víko motoru a blatníky. Vše šlo poměrně hladce, na modelu to také sedí pěkně. Zatím jsem to jen zkušebně nasucho připojil k celku a už to začíná připomínat notoricky známé tvary vejtřasky. Otvory v masce jsem zapomněl vyříznout, ale ještě je dodatečně prořežu, přestože už je maska přilepená ke kapotě. Měl bych to ještě zvládnout.
To je zas na delší dobu vše, nyní se opět vrátím ke Karose.
To je zas na delší dobu vše, nyní se opět vrátím ke Karose.
Re: Praga V3S valník - alegorický vůz / PK Graphica / 1:32
Tak tedy do roka a do dne
Od listopadu, kdy jsem dokončil Karosu C744 a mohl jsem tedy pokračovat na tomto modelu, jsem lepil jen sporadicky, jak je mým (ne)dobrým zvykem. Udělal jsem nějakou tu drobotinu na kabině, kromě zrcátek, které tradičně dělám úplně na konec.
Zpracoval jsem též držák rezervních kol a samotný valník. Už se blížím ke konci, zbývá pár drobností a příště již bude foto hotového modelu. A vypadá to, že prvomájovou výzdobu na 1. květen opravdu stihnu, byť s ročním zpožděním.
SPZ jsem si vyrobil vlastní, žluté, se správným fontem a hlavně totožné s vozem pana Pávka.
Od listopadu, kdy jsem dokončil Karosu C744 a mohl jsem tedy pokračovat na tomto modelu, jsem lepil jen sporadicky, jak je mým (ne)dobrým zvykem. Udělal jsem nějakou tu drobotinu na kabině, kromě zrcátek, které tradičně dělám úplně na konec.
Zpracoval jsem též držák rezervních kol a samotný valník. Už se blížím ke konci, zbývá pár drobností a příště již bude foto hotového modelu. A vypadá to, že prvomájovou výzdobu na 1. květen opravdu stihnu, byť s ročním zpožděním.
SPZ jsem si vyrobil vlastní, žluté, se správným fontem a hlavně totožné s vozem pana Pávka.
Re: Praga V3S valník / PK Graphica / 1:32 - HOTOVO
Tak konečně hlásím HOTOVO! Model jsem lepil bez větších úprav, v podstatě jediný "tuning" jsou již zmíněné SPZ a rastr předních světel, jak už je mým standardem.
Z modelu mám rozporuplné pocity. Na jednu stranu jde o velice pěkný a povedený model, konstrukčně se stavěl velice dobře i přes pár drobných nepřesností, které nebyly nijak podstatné a neřešitelné. Avšak jak jsem zde již také dříve psal - stinnou stránkou je návod a celkově nejasné sdělení autora směrem k modeláři kam který díl patří, na spoustě dílů vůbec není vyznačeno místo, kam má být jiný díl přilepen apod. Tohle velice sráží celkový dojem z jinak povedeného modelu.
K tomu bych ještě přidal jednu věc a sice to, že plochy, na které se lepí jiné díly často nejsou bílé, ale v barvě konstrukce (modré, šedé, černé,...), což jednak znepřehledňuje stavbu, ale hlavně na takto barevných plochách lepidlo drží podstatně hůře, než na bílých.
V archivu mám ještě další dvě "vejtřasky" od tohoto autora a zatím nejsem rozhodnutý, zda je někdy budu lepit, nebo se jich zbavím. Během stavby jsem byl skálopevně přesvědčen, že toto je poslední model od PK Graphica, který lepím, ale nyní i přes tyto nepříjemné zkušenosti trochu váhám. Přece jen jsou to opravdu pěkné modely a bylo by škoda je nemít slepené. Navíc už budu vědět do čeho jdu a dost věcí mohu opisovat od tohoto modelu. Asi tomu ještě dám šanci.
Z modelu mám rozporuplné pocity. Na jednu stranu jde o velice pěkný a povedený model, konstrukčně se stavěl velice dobře i přes pár drobných nepřesností, které nebyly nijak podstatné a neřešitelné. Avšak jak jsem zde již také dříve psal - stinnou stránkou je návod a celkově nejasné sdělení autora směrem k modeláři kam který díl patří, na spoustě dílů vůbec není vyznačeno místo, kam má být jiný díl přilepen apod. Tohle velice sráží celkový dojem z jinak povedeného modelu.
K tomu bych ještě přidal jednu věc a sice to, že plochy, na které se lepí jiné díly často nejsou bílé, ale v barvě konstrukce (modré, šedé, černé,...), což jednak znepřehledňuje stavbu, ale hlavně na takto barevných plochách lepidlo drží podstatně hůře, než na bílých.
V archivu mám ještě další dvě "vejtřasky" od tohoto autora a zatím nejsem rozhodnutý, zda je někdy budu lepit, nebo se jich zbavím. Během stavby jsem byl skálopevně přesvědčen, že toto je poslední model od PK Graphica, který lepím, ale nyní i přes tyto nepříjemné zkušenosti trochu váhám. Přece jen jsou to opravdu pěkné modely a bylo by škoda je nemít slepené. Navíc už budu vědět do čeho jdu a dost věcí mohu opisovat od tohoto modelu. Asi tomu ještě dám šanci.