MTZ - 50 / Orel / 1:25 HOTOVO !!!
Napsal: ned 30.12.2018 21:17
Zdravím všechny,a přeji hodně zdravi a modelářských úspěchů do nového roku 2019.
Jelikož doma máme několik traktorů v 1:1 rozhodl sem se že by nebylo od věci rozšířit i modelovou sbírku o nějaký kousek.Rozhodování tentokrát nebylo těžké neboť v archivu jsem měl jen MTZ-50 od Orla.
Historie Minského traktorového závodu:
Traktorový závod v Minsku byl založen v roce 1946,v místním jazyce se nazýval Minskij traktornyj zavod,proto se používala zkratka MTZ.MTZ se zanedlouho staly nejdůležitějším producentem v Sovětském svazu.Tovární haly v Minsku opustilo více jak tři miliony vozidel.Z toho bylo do spřátelených zemí nebo do zemí třetího světa vyvezeno kolem půl milionu traktorů.Na počátku historie závodů byly pásové traktory,až roku 1953 se objevil MTZ-2,model s koly opatřenými pneumatikami.MTZ-1 byla tříkolová verze tohoto typu.Sověti se pokoušeli zavést typ konstrukce oblíbený ve Spojených státech ,ale neúspěšně ,stejně jako ve zbytku Evropy.Obě verze měly diesel motor o výkonu 37 koní.Asi opět let později následoval model MTZ-5 ,který měl buď elektrické nebo benzinové startování a byl vybaven hydraulickým zařízením.Skutečně úspěšný model byl však až MTZ-50 případně jeho varianta s pohonem všech kol MTZ-52.Vyráběl se v letech 1961 až 1985 a ve všech variantách se ho vyrobilo neuvěřitelných 1 250 000 ks,během let výroby prošel řadou úprav například koncem 60 let byl navýšen výkon z 50 na 60 koní.Traktor MTZ-50 lze potkat všude kam sahal vliv sovětů.V roce 1974 představil Minský závod silnější typ MTZ-80 s výkonem 80 koní a 22 stupňovou převodovkou,což umožňovalo maximální rychlost 35 km/h. Roku 1984 následoval MTZ-100 S výkonem 100 koní.Po rozpadu Sovětského svazu vyráběl závod v Minsku dál osvědčené modely.Bělorusko se náhle stalo z jedné ze sovětských republik samostatným státem,samozřejmě s úzkým napojením na Rusko.Pro velký traktorový závod v malém Bělorusku se nyní stal nejdůležitějším cílem export.V roce 1994 byla představena důležitá novinka model MTZ-1221 s výkonem 130 koní.Firma začala důsledně používat označení Belarus. Došlo k novému rozdělení výrobních řad,nejmenší modely jsou v řadě 300,řada 500 byla následníkem po MTZ-50 a po MTZ-80 přišla řada 800.Poté přišly modely 1522 a 1523 s výkonem 155 koní.Roku 2007 byly do výrobního programu zařazeny modely 2822 a 3022 o výkonu 280 a 303 koní koncipované pro velké zemědělské podniky,Důležitým pozitivem byl jejich šestiválcový motor Deutz. Kromě středních a velkých modelů získával stále víc na důležitosti segment jednodušších traktorů s výkonem do 80 koní které si našli své zákazníky především v cizině.V současnosti Belarus vyváží své stroje do Evropy ,Asie ale i Ameriky a stal se tak nezastupitelným výrobcem velkých ale i malých traktorů.
MTZ-50 a 52,traktory na vývoz se odlišovali červenou barvou,jinak byli schodné s těmi určenými pro domácí trh.
Zdroj: Obrazový atlas traktory Michael Dorfinger 2012,Wikipedia
K modelu:
Ze šmikajdy lze sestavit více verzí traktoru,jak MTZ-50 tak verzi s předním náhonem MTZ-52.Plus jsou volitelné další detaily jako třeba dva druhy kapot dvě verze výfuku atd.,dokonce to vypadá že lze sestavit dva modely protože je zde plno duplicitních dílů.Model má také dvě verze co se týče složitosti.Dobrý dojem ze sešitu bohužel kazí špatný soutisk zrovna na stránce se spoustou drobných dílů.
Stavbu jsem začal kabinou v sešitě označenou písmenem D. Byl tu jen jeden problém a to že přední čelo kabiny je vyšší než zbytek a musel sem poté upravit střechu.Dole u dveří pak zase kousek chyběl.Pokračoval jsem interierem kde došlo na úpravu pístnice,nádrží na palivo kde jsem musel vytmelit rádiusy protože v originále tam vznikal jakýsi podivný schod.No a když jsem pracoval s tmelem upravil jsem i světla a udělal jim ze zadní strany oblinu. Na kabině chci dodělat ještě zrcátko a klobouček větráku na střeše. Teť pracuji na převodovce.
Jelikož doma máme několik traktorů v 1:1 rozhodl sem se že by nebylo od věci rozšířit i modelovou sbírku o nějaký kousek.Rozhodování tentokrát nebylo těžké neboť v archivu jsem měl jen MTZ-50 od Orla.
Historie Minského traktorového závodu:
Traktorový závod v Minsku byl založen v roce 1946,v místním jazyce se nazýval Minskij traktornyj zavod,proto se používala zkratka MTZ.MTZ se zanedlouho staly nejdůležitějším producentem v Sovětském svazu.Tovární haly v Minsku opustilo více jak tři miliony vozidel.Z toho bylo do spřátelených zemí nebo do zemí třetího světa vyvezeno kolem půl milionu traktorů.Na počátku historie závodů byly pásové traktory,až roku 1953 se objevil MTZ-2,model s koly opatřenými pneumatikami.MTZ-1 byla tříkolová verze tohoto typu.Sověti se pokoušeli zavést typ konstrukce oblíbený ve Spojených státech ,ale neúspěšně ,stejně jako ve zbytku Evropy.Obě verze měly diesel motor o výkonu 37 koní.Asi opět let později následoval model MTZ-5 ,který měl buď elektrické nebo benzinové startování a byl vybaven hydraulickým zařízením.Skutečně úspěšný model byl však až MTZ-50 případně jeho varianta s pohonem všech kol MTZ-52.Vyráběl se v letech 1961 až 1985 a ve všech variantách se ho vyrobilo neuvěřitelných 1 250 000 ks,během let výroby prošel řadou úprav například koncem 60 let byl navýšen výkon z 50 na 60 koní.Traktor MTZ-50 lze potkat všude kam sahal vliv sovětů.V roce 1974 představil Minský závod silnější typ MTZ-80 s výkonem 80 koní a 22 stupňovou převodovkou,což umožňovalo maximální rychlost 35 km/h. Roku 1984 následoval MTZ-100 S výkonem 100 koní.Po rozpadu Sovětského svazu vyráběl závod v Minsku dál osvědčené modely.Bělorusko se náhle stalo z jedné ze sovětských republik samostatným státem,samozřejmě s úzkým napojením na Rusko.Pro velký traktorový závod v malém Bělorusku se nyní stal nejdůležitějším cílem export.V roce 1994 byla představena důležitá novinka model MTZ-1221 s výkonem 130 koní.Firma začala důsledně používat označení Belarus. Došlo k novému rozdělení výrobních řad,nejmenší modely jsou v řadě 300,řada 500 byla následníkem po MTZ-50 a po MTZ-80 přišla řada 800.Poté přišly modely 1522 a 1523 s výkonem 155 koní.Roku 2007 byly do výrobního programu zařazeny modely 2822 a 3022 o výkonu 280 a 303 koní koncipované pro velké zemědělské podniky,Důležitým pozitivem byl jejich šestiválcový motor Deutz. Kromě středních a velkých modelů získával stále víc na důležitosti segment jednodušších traktorů s výkonem do 80 koní které si našli své zákazníky především v cizině.V současnosti Belarus vyváží své stroje do Evropy ,Asie ale i Ameriky a stal se tak nezastupitelným výrobcem velkých ale i malých traktorů.
MTZ-50 a 52,traktory na vývoz se odlišovali červenou barvou,jinak byli schodné s těmi určenými pro domácí trh.
Zdroj: Obrazový atlas traktory Michael Dorfinger 2012,Wikipedia
K modelu:
Ze šmikajdy lze sestavit více verzí traktoru,jak MTZ-50 tak verzi s předním náhonem MTZ-52.Plus jsou volitelné další detaily jako třeba dva druhy kapot dvě verze výfuku atd.,dokonce to vypadá že lze sestavit dva modely protože je zde plno duplicitních dílů.Model má také dvě verze co se týče složitosti.Dobrý dojem ze sešitu bohužel kazí špatný soutisk zrovna na stránce se spoustou drobných dílů.
Stavbu jsem začal kabinou v sešitě označenou písmenem D. Byl tu jen jeden problém a to že přední čelo kabiny je vyšší než zbytek a musel sem poté upravit střechu.Dole u dveří pak zase kousek chyběl.Pokračoval jsem interierem kde došlo na úpravu pístnice,nádrží na palivo kde jsem musel vytmelit rádiusy protože v originále tam vznikal jakýsi podivný schod.No a když jsem pracoval s tmelem upravil jsem i světla a udělal jim ze zadní strany oblinu. Na kabině chci dodělat ještě zrcátko a klobouček větráku na střeše. Teť pracuji na převodovce.