Kola.
Kolům vždy věnuji, možná až přehnanou, péči. Jednak mě to baví, ale hlavně to mám tak, že auto, potažmo model auta, dělají kola, a u náklaďáků to platí dvojnásob.
Tahle kola byla docela výzva. Především kvůli dezénu, protože nemajíc laserové doplňky, musel jsem si poradit jinak.
Základní korpus kola jsem si udělal hodně bytelný. Je to práce navíc, ale nemusím se pak bát při lepení pláště a dezénu více přitlačit.
Díky studii pánů Roman V. a TEO na toto téma, jsem se vyhnul zádrhelům ohledně šířek a vnitřního průměru pneumatiky.
Vyšlo mi to tak, že jsem originální bočnice (díl. č.301) podlepené na tloušťku 1,5mm nalepil na přídavné bočnice z kartonu 0,9mm, s vnitřním otvorem dle průměru disku, v mém případě 20,8mm. Bočnice jsem pak spojil kroužky ze stočeného papíru tak, že výsledná šířka činila na běhounu 16mm a na osazení disku 13mm. Až ve finále při vlepování disku mi došlo, že jsem zapomněl odpočítat tloušťku bombírované bočnice, takže mi na vnitřní straně na šířce disku chybělo cca 0,5mm. Vadilo to naštěstí jen u rezervy. U nasazených kol to není vidět.
Rozhodl jsem se i mírně nabombírovat běhoun. Nalepil jsem tedy po obvodu proužek 270tigramové čtvrtky, tl. 0,3mm, a po zaschnutí při stranách obrousil. Naběhl mi tím obvod, takže finální běhoun byl o trochu kratší.
Přišel na řadu samotný dezén, tedy vymačkání a nalepení šesti set dvaceti „kostiček“. Jsou jich tři typy. Napřed bylo třeba je podlepit na 1mm. Nechtěl jsem se dočkat toho, že se mi polovina figur podlepených klasickým kartonem rozloupe. Šel jsem cestou třívrstvého sendviče, opět ze čtvrtky 270g. Napřed jsem všechny kusy z obou stran napustil zředěným lepidlem, nechal uschnout a pak slepil i s originálním rastrem a lisoval 3 dny. Sendvič funguje výborně, ale je výrazně tužší, takže víc bolí ruka. Měl jsem z toho obavy, ale nebylo to tak hrozný, jak to na začátku vypadalo.
Následovalo nalepení zubatých bočnic a samotných figur a pak napuštění zředěným nitrolakem.
Na bombírování bočnic jsem si opět vyrobil porigtung, zvýraznil na nich nápisy a pak je nalepil na kola. Pomocí dalšího porichtungu – kroužku, jsem při lepení v bočnici vytlačil falc pro ráfek.
Po dalším zpevnění nitrolakem následovalo nabarvení a vlepení disku. Tím jsou kola hotová.
Šup s nimi na auto, a ejhle. Přední kola „šilhají“. Překáží tvar řídících pák. Chyba se asi stala někde dříve, teď nezbylo, než upravit tvar pák. Naštěstí jsem prozřetelně nelepil páky k čepům kol. To mi úpravu usnadnilo. Moc to tedy nebolelo