Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 HOTOVO
Napsal: pát 13.7.2018 15:22
V této sekci jsem ještě nic neprezentoval, takže využiju této kratší zakázkové stavby a napravím to Ze série EasyWorks jsem ještě nic nelepil, takže to bude dvojitá premiéra.
Karosa C734.40 je československý meziměstský autobus, předloha pro tento kus patří ČSAD Plzeň. Technických detailů se asi pro tentokrát zdržím, předpokládám, že většina osazenstva zde měla alespoň jednou v životě to potěšení se v tom svézt, takže určitě nejde o neznámý stroj. Případné informace eventuelně najdete třeba ZDE, nebo na specializovaných webech.
Sešit obsahuje 2,5 strany B4, na zbylé polovině je část návodovek, psaný návod pak zabírá celou jednu další stranu. Podle obálky má být i pro méně zkušené modeláře, takže návod se hodí. Volitelně lze zpracovat kola, tedy buď s rovnými boky nebo zaoblenými, případně si lze vybrat ze tří provedení poklic předních kol. Volitelný je i dekl pod motorem. Dekl tam dám, poklice budou modré. Náhled na sešit a jde se na to.
Díly jsou číslované podle sekcí s doplněním jedním písmenem, případně ještě dalším číslem. Osobně to moc nemusím, protože při hledání dílů to dost zdržuje oproti klasickým číslům, ale naštěstí tu není nijak značný rozsah. Takže první sekce je přední náprava. Dole uprostřed jsou osky otáčení. Nechtělo se mi brousit párátko, tak jsem si osku smotal z tenkého papíru. V šedém válečku je zatím nasunutá, kdybych to zalepil, tak by to byl problém.
Jak vidno, nepoužil jsem pro tyč řízení dva špendlíky, ale v rámci estetiky ze spodní strany a spolehlivosti spoje jsem do dílu z vystřihovánky (který se má beztak podlepit), zalepil měděný drátek. V podlepu jsem pro něj nechal místo a po kompletaci s poloosami jsem ho ohnul. Z podběhu by to být vidět nemělo a zespodu taky ne. Uvidíme. Každopádně je spoj spolehlivý, pohyblivý a sekunďák zůstal zavřený, což je dobrá zpráva pro moje prsty...
Hlavní díly nápravy pohromadě, zalepené osky a zkouška. Funguje to, takže dobré. Nahoře mám trochu spáru. Zřejmě jsem tam někde měl přidat ještě vrstvu papíru. Každopádně je dobré rovnat to vzhledem ke spodní ploše nápravy, protože spára nahoře bude zakrytá měchy a myslím, že ani ty nebudou potom vidět. Táhlo řízení mi dře o horní plochu výřezu. Jestli je to schválně nevím, funguje to naštěstí i tak.
Žebra jsem přilepil s malým osazením, dlouhou chlopeň pro podlahu 8a jsem si vždy podložil jednou vrstvou papíru. Na podlahu totiž přijde ještě dlouhý pás 8d, který překrývá nápravy i všechny plochy podlahy, takže by tam byl jinak zub. V tomto místě jsem moc nepochopil, proč jsou osy kol číslováním jejich součástí a ne součástí náprav. Zadní kola by se sice mohla otáčet, pokud by byla osa zalepená v kolech a v nápravě volně, ale u přední by to vyžadovalo nějakou zarážku v bubnu, protože od něj směrem do středu už na ni místo není a osa vystupuje i ven z kola. Nicméně otočné bych je stejně nedělal, takže zalepeno hned zkraje.
Obdobně zadní náprava, tedy sekce 2 . Na té nic složitého není. Pozor případně leda na to, že žebra jsou pro zadní a přední nápravu sice rozměrově stejná, ale pozice pro zástěrky se liší. No a obě nápravy komplet.
Následně jsem přeskočil na čísla 9 a 10, na kola. Všiml jsem si, že buď by mohly být pásky disků delší, nebo je potřeba vnitřní podlepené nosné prvky vyřezat o něco za čárou, jinak se to do sebe nedá narvat. Při řezání na čáře chybí na obvodu tak 0,5 mm. Obvody 9c a 10d teda potřebovaly zaříznout.
Pokud jde o přední kola, dílům označeným jako 9d (na fotce bílé kruhové vlevo dole) jsem nenašel využití. Navíc v návodovce je jako 9c označený disk a vnitřní podlepovaný nosný díl má dvě čísla 9c a 9d. Trochu zmatení písmen, ale nic kritického (pokud to teda nemám blbě).
U zadních kol jsem lepil každý vnější disk jinak a taky mi pokaždé vyšel jinak vnitřní pásek nasílení. Asi je nejlepší lepit ho postupně s uzavíráním obvodu. Volitelně lze kola dovybavit zkosenými plochami disků mezi vnitřním a vnějším kolem. Trochu tam vidět bude (zespodu), takže jsem do toho šel. Podlepy 10f jsem měl ale nižší, než je výška 10f1. Což mě ale nakonec potěšilo, protože horní obvod plášťů je menší, než obvod koleček 10f. Takže bych je zase musel řezat, zatímco takto jsem mezi kola při kompletaci přidal vrstvu papíru. Kryty os jsem přidal hned, kola budou zalepené u brzd. Díly 10a jsem ořízl, protože konstrukce počítá s tím, že uděláte rovné boky pneumatik a pak si na ně kdyžtak přilepíte ty zaoblené. Tato myšlenka mě nezaujala, takže bombírované jsou lepené přímo.
Stínování jsem zvládl , hrany pneumatik ještě pohladím. Mimochodem použitý papír se mi velmi líbí. Na drobnější díly jde vrstvit, podařilo se mi dokonce na tři vrstvy, a na větší díly je dost pevný. Dokonce jsem nemusel do kol ani motat pásky na nasílení běhounu a disku pro lepení boků, šlo to i bez nich.
Když už jsem byl na konci, vyřešil jsem zrcátka, jakožto sekci 11 (společně se zástěrkami, což je ohnutý papír, takže nic až tak zrádného). Tady právě přišlo na řadu ono vrstvení papíru.
Karosa C734.40 je československý meziměstský autobus, předloha pro tento kus patří ČSAD Plzeň. Technických detailů se asi pro tentokrát zdržím, předpokládám, že většina osazenstva zde měla alespoň jednou v životě to potěšení se v tom svézt, takže určitě nejde o neznámý stroj. Případné informace eventuelně najdete třeba ZDE, nebo na specializovaných webech.
Sešit obsahuje 2,5 strany B4, na zbylé polovině je část návodovek, psaný návod pak zabírá celou jednu další stranu. Podle obálky má být i pro méně zkušené modeláře, takže návod se hodí. Volitelně lze zpracovat kola, tedy buď s rovnými boky nebo zaoblenými, případně si lze vybrat ze tří provedení poklic předních kol. Volitelný je i dekl pod motorem. Dekl tam dám, poklice budou modré. Náhled na sešit a jde se na to.
Díly jsou číslované podle sekcí s doplněním jedním písmenem, případně ještě dalším číslem. Osobně to moc nemusím, protože při hledání dílů to dost zdržuje oproti klasickým číslům, ale naštěstí tu není nijak značný rozsah. Takže první sekce je přední náprava. Dole uprostřed jsou osky otáčení. Nechtělo se mi brousit párátko, tak jsem si osku smotal z tenkého papíru. V šedém válečku je zatím nasunutá, kdybych to zalepil, tak by to byl problém.
Jak vidno, nepoužil jsem pro tyč řízení dva špendlíky, ale v rámci estetiky ze spodní strany a spolehlivosti spoje jsem do dílu z vystřihovánky (který se má beztak podlepit), zalepil měděný drátek. V podlepu jsem pro něj nechal místo a po kompletaci s poloosami jsem ho ohnul. Z podběhu by to být vidět nemělo a zespodu taky ne. Uvidíme. Každopádně je spoj spolehlivý, pohyblivý a sekunďák zůstal zavřený, což je dobrá zpráva pro moje prsty...
Hlavní díly nápravy pohromadě, zalepené osky a zkouška. Funguje to, takže dobré. Nahoře mám trochu spáru. Zřejmě jsem tam někde měl přidat ještě vrstvu papíru. Každopádně je dobré rovnat to vzhledem ke spodní ploše nápravy, protože spára nahoře bude zakrytá měchy a myslím, že ani ty nebudou potom vidět. Táhlo řízení mi dře o horní plochu výřezu. Jestli je to schválně nevím, funguje to naštěstí i tak.
Žebra jsem přilepil s malým osazením, dlouhou chlopeň pro podlahu 8a jsem si vždy podložil jednou vrstvou papíru. Na podlahu totiž přijde ještě dlouhý pás 8d, který překrývá nápravy i všechny plochy podlahy, takže by tam byl jinak zub. V tomto místě jsem moc nepochopil, proč jsou osy kol číslováním jejich součástí a ne součástí náprav. Zadní kola by se sice mohla otáčet, pokud by byla osa zalepená v kolech a v nápravě volně, ale u přední by to vyžadovalo nějakou zarážku v bubnu, protože od něj směrem do středu už na ni místo není a osa vystupuje i ven z kola. Nicméně otočné bych je stejně nedělal, takže zalepeno hned zkraje.
Obdobně zadní náprava, tedy sekce 2 . Na té nic složitého není. Pozor případně leda na to, že žebra jsou pro zadní a přední nápravu sice rozměrově stejná, ale pozice pro zástěrky se liší. No a obě nápravy komplet.
Následně jsem přeskočil na čísla 9 a 10, na kola. Všiml jsem si, že buď by mohly být pásky disků delší, nebo je potřeba vnitřní podlepené nosné prvky vyřezat o něco za čárou, jinak se to do sebe nedá narvat. Při řezání na čáře chybí na obvodu tak 0,5 mm. Obvody 9c a 10d teda potřebovaly zaříznout.
Pokud jde o přední kola, dílům označeným jako 9d (na fotce bílé kruhové vlevo dole) jsem nenašel využití. Navíc v návodovce je jako 9c označený disk a vnitřní podlepovaný nosný díl má dvě čísla 9c a 9d. Trochu zmatení písmen, ale nic kritického (pokud to teda nemám blbě).
U zadních kol jsem lepil každý vnější disk jinak a taky mi pokaždé vyšel jinak vnitřní pásek nasílení. Asi je nejlepší lepit ho postupně s uzavíráním obvodu. Volitelně lze kola dovybavit zkosenými plochami disků mezi vnitřním a vnějším kolem. Trochu tam vidět bude (zespodu), takže jsem do toho šel. Podlepy 10f jsem měl ale nižší, než je výška 10f1. Což mě ale nakonec potěšilo, protože horní obvod plášťů je menší, než obvod koleček 10f. Takže bych je zase musel řezat, zatímco takto jsem mezi kola při kompletaci přidal vrstvu papíru. Kryty os jsem přidal hned, kola budou zalepené u brzd. Díly 10a jsem ořízl, protože konstrukce počítá s tím, že uděláte rovné boky pneumatik a pak si na ně kdyžtak přilepíte ty zaoblené. Tato myšlenka mě nezaujala, takže bombírované jsou lepené přímo.
Stínování jsem zvládl , hrany pneumatik ještě pohladím. Mimochodem použitý papír se mi velmi líbí. Na drobnější díly jde vrstvit, podařilo se mi dokonce na tři vrstvy, a na větší díly je dost pevný. Dokonce jsem nemusel do kol ani motat pásky na nasílení běhounu a disku pro lepení boků, šlo to i bez nich.
Když už jsem byl na konci, vyřešil jsem zrcátka, jakožto sekci 11 (společně se zástěrkami, což je ohnutý papír, takže nic až tak zrádného). Tady právě přišlo na řadu ono vrstvení papíru.