Liaz "Franta" Dakar 2017 / Vimos / 1:32 / Hotovo
Napsal: pon 14.5.2018 17:35
Liaz s označením "Franta" je speciálem pro Dakar 2017 týmu Big Shock Racing. Na zmíněné soutěži s ním Macíkova posádka obsadila 10. místo v kategorii kamionů a jako model jej zpracoval a jako 27. sešit vydal Jiří Vintr. Kromě standardní verze ve žlutočerných barvách sešit obsahuje alternativní díly pro celočerné provedení. Model měl premiéru letos na soutěži v Brně. Sešit je standardní laserový, stránky jsou tištěné barevně a černobíle. Lze zakoupit i komfort pack, který obsahuje potištěné čelní sklo, vypalované síťky, oka rámu a mřížku pod nárazníkem na černém papíře a na kartonu držáky rezerv, prvky náprav a samozřejmě dezény.
Model je podle mého opravdu hodně atraktivní, minimálně co do barevného provedení. Náročnost není podle mého vyloženě extrémní, ale jako první model po deseti letech, ani jako první v deseti letech, bych ho asi nedoporučoval.
Vzhledem k tomu, že jsem měl na stavbu zadaný termín, neměl jsem původně v plánu reportovat průběžně, abych pak nelitoval, ale aktuálně mám hotovo a trochu prostor, tak mě napadlo to tu trochu oživit V průběhu stavby jsem narazil na pár záseků, které jsou ovšem spojené zejména s mou malou znalostí předlohy a tím pádem jsem musel hledat hodně podle fotek originálu, pro jistotu. Z návodové kresby mi nebylo jasné uplně vše, tak snad tohle téma pomůže případným dalším stavitelům ve stejné situaci. Pokud ovšem máte v hlavě podvozky Liazů, určitě vás toho zaskočí méně než mě.
Předem bych zmínil, že model obsahuje dost nakreslených chlopní. Kromě podchlopní na spoje plášťů a čtyř pevnostních v brzdách přední nápravy, jsem všechny všude odřezal. Podchlopně jsem použil ještě později na spodním plášti kabiny, ale jinak nikde. Papír je dost silný na lepení natupo a troufám si tvrdit, že s chlopněmi by vzniklo hodně problémů navíc, vzhledem k tomu, jak dobře to sedí bez nich.
Začal jsem, jako obvykle, podvozkem. Dílčí fotky nemám, takže celek obsahuje rám, motor, převodovku, rozvody pohonu, nápravy, vnitřní rám nástavby se vzduchotechnikou, držáky rezerv a drobnosti (vzduchojemy, filtr, atp.).
K rámu samotnému mě napadá napsat hlavně opatrně na podlepování a sílu papíru. Rám jsem rozřezal a podlepil kartonem v celém objemu. Svislé plochy jsem si naneštěstí nezmenšil o sílu papíru na vodorovných páscích nahoře a dole a i tloušťku rámu mám tak o jednu sílu papíru větší, než by bylo dobré. Vypadá to možná jako blbost, ale hodně nepříjemností a upravování by mi odpadlo, kdybych si na to dal větší pozor. Tím, že je rám plný, není kam uhýbat ani "smačkávat" na hranách, takže uplně hladký proces to nebyl. Nakresleno je to ovšem přesně, takže pokud se budete držet třeba šířkou držáků listových per a výškou příčných výztuh v rámu, bude stavba naprostá pohoda. Příště. Hlavně z toho důvodu jsem většinu os (nepapírových dílů - výztuhy, rozpěry, kardany) doměřoval pro jistotu až na modelu a šablony jsem používal jenom orientačně. Řekl bych ale, že je v těch šablonách poněkud nepořádek co do číslování, takže i z toho důvodu to bylo lepší. Vzduchojemy (velký vlevo a tři vpravo) a nosníky příčky pod převodovkou jsem lepil jako uplně poslední věci na rám. Plochy pro přilepení jsou dobré pro přilepení nějakých provizorních prvků, za které se pak dá s rámem manipulovat, aniž by se to podepsalo na tisku. Podobně jsem jako poslední na motoru lepil horní kryt a to až po přilepení do rámu.
Konkrétní zjištění, na co by se asi hodilo upozornit:
Na motoru je přilepený setrvačník 32, na který se lepí další prvek 33. Místo pro přilepení je trochu větší, dobré předem zaretušovat, nic složitého.
Na motoru je pod toto sestavou díl 35, na kterém je plocha části kruhu, právě pro přilepení setrvačníku. Ten ale je celou plochou nad dílem 35, takže místo pro přilepení na dílu 35 je tam navíc. Zatřít černou barvou, nic složitého.
Na dílu 82P je výřez pro zasunutí na příčku rámu myslím na opačné straně. Nic složitého.
Spodní čela brzdových válců 162 jsou myslím obě stejná (místo levá a pravá). Vzhledem k charakteru dílu taky prkotina.
Držák převodovky 166 má plochu k přilepení převodovky podle návodovky na opačné straně. Stačí odříznout a nalepit správně.
Vzduchojem pod nádrží má jinou rozteč značek pro držáky, než je na rámu. Platí asi pozice na rámu, ale tak jako tak to nebude vůbec vidět.
V rámu je pod chladičem trubková vzpěra. Tu jde zkrátit snadno, ale když jsem podlepil čtvercové výztuhy (jak je v archu naznačeno), které se lepí mezi výztuhu a rám, tak se mi tam VELMI těžko cpal chladič. On šel ztuha už kvůli držákům pérování, ale směrem níž to bylo opravdu s Caps Lockem. Asi bych se pro příště spokojil s jednou vrstvou a možná bych zvážil i rozvrstvení papíru.
Prohnutý prvek, na kterém leží rezervy, mi vyšel kratší, aby kopíroval rezervu. Vepředu jsem odřízl kus délky chlopně na svislém držáku. Podle bokorysu mi poloha rezerv sedí, ale podle fotek nevím jistě, jestli mi nápravy nelezou moc ven. Každopádně prostor pro opatrnost.
Na fotkách mám už přilepený posilovač řízení (ty dva válečky v sobě před levým předním kolem). Mám ho na fotkách blbě, tak bacha. Musel jsem ho utrhnout, když jsem instaloval kabinu. V návodovce myslím poloha není. Tak, jak je to na fotkách, mi to vyšlo kvůli zatáčení kol, čili kratší část vodorovného válečku je u rámu. To je sice správně (jinak by byl rejd dost omezený), ALE ten svislý váleček nemůže být svisle, protože jinak se tam nevejde držák kabiny. Musí být trochu našikmo (spodek směrem dopředu), takže doporučuju přilepit až po usazení kabiny, kdy je podle čeho trefit úhel natočení.
Nic horšího jsem na podvozku nepotkal, takže u mě dobrý. Kdybych ty svoje fotky viděl, než jsem začal, měl bych to rychlej
Poznámka k potrubím. Podle rysek mi to výfukové i vzduchové sedly, ale doporučuju rozdělit si to napůl (výfukové na část od turba směrem dolů do rámu a konec směrem k rámu a vzduchové na koleno kolem turba a koleno směrem z filtru) a spojit je ve svislých částech. Přes rám s motorem se s výfukem vcelku blbě manipuluje a u filtru jsem se trochu bál, že bych se nesešel. Turba mají trochu zvláštně čela, protože grafiku mají všechny čtyři, přestože dvě se lepí na sebe a z dvou zbylých půjde potrubí. Trochu mě to zmátlo.
Pokud koupíte komfort pack, opatrně u stabilizátorů. Vzhledem k síle kartonu budete potřebovat vypálených stabilizátorů jenom polovinu a kolečka na koncích bych trochu sbrousil o sílu papíru, pokud budete přelepovat originálními díly s tiskem. Držáky rámu pod rezervami bych možná nepoužil a jenom podlepil párkrát papírem ze sešitu, takhle se mi to zdá poměrně dost silné.
Taky bych doporučil vypodlepit nápravy směrem od os nahoru (stačí pásek kartonu). Frantu jsem po dokončení zvážil a má rovných 100 gramů, tak pro jistotu (všechny rámy mám z měděného drátu). Hodně pomůže použít na tlumiče dráty přes celou délku pouzder až nahoru k držákům. Eliminuje to prohnutí listových per vlastní hmotností. Vepředu je to trochu horší, protože kabina je o dost těžší, než nástavba a navíc je náprava otočná. V nápravě mám špejli, která přesahuje hlavní díl na každé straně tuším o 3 mm. Pouzdra, které vytvářejí kloub, mám v této síle vymotané páskem papíru, což velmi výrazně pomohlo pevnosti a vidět to v podstatě není. Na straně u kola jsem měl rovnou tyčku otáčení a to nevydrželo. Změnil jsem to na Učko z nerezového drátu, které jde až k bubnu brzd a je to o hodně lepší, ale kdybych s tím počítal hned ze začátku, víc bych ho zakomponoval do poloosy a prostrčil až do brzdy, aby to bylo ještě pevnější a ještě neviditelnější (esteticky to není nic moc). Snad to takto vydrží.
Víc mě toho k podvozku nenapadá, takže pár fotek a příště o nástavbě.
Model je podle mého opravdu hodně atraktivní, minimálně co do barevného provedení. Náročnost není podle mého vyloženě extrémní, ale jako první model po deseti letech, ani jako první v deseti letech, bych ho asi nedoporučoval.
Vzhledem k tomu, že jsem měl na stavbu zadaný termín, neměl jsem původně v plánu reportovat průběžně, abych pak nelitoval, ale aktuálně mám hotovo a trochu prostor, tak mě napadlo to tu trochu oživit V průběhu stavby jsem narazil na pár záseků, které jsou ovšem spojené zejména s mou malou znalostí předlohy a tím pádem jsem musel hledat hodně podle fotek originálu, pro jistotu. Z návodové kresby mi nebylo jasné uplně vše, tak snad tohle téma pomůže případným dalším stavitelům ve stejné situaci. Pokud ovšem máte v hlavě podvozky Liazů, určitě vás toho zaskočí méně než mě.
Předem bych zmínil, že model obsahuje dost nakreslených chlopní. Kromě podchlopní na spoje plášťů a čtyř pevnostních v brzdách přední nápravy, jsem všechny všude odřezal. Podchlopně jsem použil ještě později na spodním plášti kabiny, ale jinak nikde. Papír je dost silný na lepení natupo a troufám si tvrdit, že s chlopněmi by vzniklo hodně problémů navíc, vzhledem k tomu, jak dobře to sedí bez nich.
Začal jsem, jako obvykle, podvozkem. Dílčí fotky nemám, takže celek obsahuje rám, motor, převodovku, rozvody pohonu, nápravy, vnitřní rám nástavby se vzduchotechnikou, držáky rezerv a drobnosti (vzduchojemy, filtr, atp.).
K rámu samotnému mě napadá napsat hlavně opatrně na podlepování a sílu papíru. Rám jsem rozřezal a podlepil kartonem v celém objemu. Svislé plochy jsem si naneštěstí nezmenšil o sílu papíru na vodorovných páscích nahoře a dole a i tloušťku rámu mám tak o jednu sílu papíru větší, než by bylo dobré. Vypadá to možná jako blbost, ale hodně nepříjemností a upravování by mi odpadlo, kdybych si na to dal větší pozor. Tím, že je rám plný, není kam uhýbat ani "smačkávat" na hranách, takže uplně hladký proces to nebyl. Nakresleno je to ovšem přesně, takže pokud se budete držet třeba šířkou držáků listových per a výškou příčných výztuh v rámu, bude stavba naprostá pohoda. Příště. Hlavně z toho důvodu jsem většinu os (nepapírových dílů - výztuhy, rozpěry, kardany) doměřoval pro jistotu až na modelu a šablony jsem používal jenom orientačně. Řekl bych ale, že je v těch šablonách poněkud nepořádek co do číslování, takže i z toho důvodu to bylo lepší. Vzduchojemy (velký vlevo a tři vpravo) a nosníky příčky pod převodovkou jsem lepil jako uplně poslední věci na rám. Plochy pro přilepení jsou dobré pro přilepení nějakých provizorních prvků, za které se pak dá s rámem manipulovat, aniž by se to podepsalo na tisku. Podobně jsem jako poslední na motoru lepil horní kryt a to až po přilepení do rámu.
Konkrétní zjištění, na co by se asi hodilo upozornit:
Na motoru je přilepený setrvačník 32, na který se lepí další prvek 33. Místo pro přilepení je trochu větší, dobré předem zaretušovat, nic složitého.
Na motoru je pod toto sestavou díl 35, na kterém je plocha části kruhu, právě pro přilepení setrvačníku. Ten ale je celou plochou nad dílem 35, takže místo pro přilepení na dílu 35 je tam navíc. Zatřít černou barvou, nic složitého.
Na dílu 82P je výřez pro zasunutí na příčku rámu myslím na opačné straně. Nic složitého.
Spodní čela brzdových válců 162 jsou myslím obě stejná (místo levá a pravá). Vzhledem k charakteru dílu taky prkotina.
Držák převodovky 166 má plochu k přilepení převodovky podle návodovky na opačné straně. Stačí odříznout a nalepit správně.
Vzduchojem pod nádrží má jinou rozteč značek pro držáky, než je na rámu. Platí asi pozice na rámu, ale tak jako tak to nebude vůbec vidět.
V rámu je pod chladičem trubková vzpěra. Tu jde zkrátit snadno, ale když jsem podlepil čtvercové výztuhy (jak je v archu naznačeno), které se lepí mezi výztuhu a rám, tak se mi tam VELMI těžko cpal chladič. On šel ztuha už kvůli držákům pérování, ale směrem níž to bylo opravdu s Caps Lockem. Asi bych se pro příště spokojil s jednou vrstvou a možná bych zvážil i rozvrstvení papíru.
Prohnutý prvek, na kterém leží rezervy, mi vyšel kratší, aby kopíroval rezervu. Vepředu jsem odřízl kus délky chlopně na svislém držáku. Podle bokorysu mi poloha rezerv sedí, ale podle fotek nevím jistě, jestli mi nápravy nelezou moc ven. Každopádně prostor pro opatrnost.
Na fotkách mám už přilepený posilovač řízení (ty dva válečky v sobě před levým předním kolem). Mám ho na fotkách blbě, tak bacha. Musel jsem ho utrhnout, když jsem instaloval kabinu. V návodovce myslím poloha není. Tak, jak je to na fotkách, mi to vyšlo kvůli zatáčení kol, čili kratší část vodorovného válečku je u rámu. To je sice správně (jinak by byl rejd dost omezený), ALE ten svislý váleček nemůže být svisle, protože jinak se tam nevejde držák kabiny. Musí být trochu našikmo (spodek směrem dopředu), takže doporučuju přilepit až po usazení kabiny, kdy je podle čeho trefit úhel natočení.
Nic horšího jsem na podvozku nepotkal, takže u mě dobrý. Kdybych ty svoje fotky viděl, než jsem začal, měl bych to rychlej
Poznámka k potrubím. Podle rysek mi to výfukové i vzduchové sedly, ale doporučuju rozdělit si to napůl (výfukové na část od turba směrem dolů do rámu a konec směrem k rámu a vzduchové na koleno kolem turba a koleno směrem z filtru) a spojit je ve svislých částech. Přes rám s motorem se s výfukem vcelku blbě manipuluje a u filtru jsem se trochu bál, že bych se nesešel. Turba mají trochu zvláštně čela, protože grafiku mají všechny čtyři, přestože dvě se lepí na sebe a z dvou zbylých půjde potrubí. Trochu mě to zmátlo.
Pokud koupíte komfort pack, opatrně u stabilizátorů. Vzhledem k síle kartonu budete potřebovat vypálených stabilizátorů jenom polovinu a kolečka na koncích bych trochu sbrousil o sílu papíru, pokud budete přelepovat originálními díly s tiskem. Držáky rámu pod rezervami bych možná nepoužil a jenom podlepil párkrát papírem ze sešitu, takhle se mi to zdá poměrně dost silné.
Taky bych doporučil vypodlepit nápravy směrem od os nahoru (stačí pásek kartonu). Frantu jsem po dokončení zvážil a má rovných 100 gramů, tak pro jistotu (všechny rámy mám z měděného drátu). Hodně pomůže použít na tlumiče dráty přes celou délku pouzder až nahoru k držákům. Eliminuje to prohnutí listových per vlastní hmotností. Vepředu je to trochu horší, protože kabina je o dost těžší, než nástavba a navíc je náprava otočná. V nápravě mám špejli, která přesahuje hlavní díl na každé straně tuším o 3 mm. Pouzdra, které vytvářejí kloub, mám v této síle vymotané páskem papíru, což velmi výrazně pomohlo pevnosti a vidět to v podstatě není. Na straně u kola jsem měl rovnou tyčku otáčení a to nevydrželo. Změnil jsem to na Učko z nerezového drátu, které jde až k bubnu brzd a je to o hodně lepší, ale kdybych s tím počítal hned ze začátku, víc bych ho zakomponoval do poloosy a prostrčil až do brzdy, aby to bylo ještě pevnější a ještě neviditelnější (esteticky to není nic moc). Snad to takto vydrží.
Víc mě toho k podvozku nenapadá, takže pár fotek a příště o nástavbě.