Bishop / Modelik / 1:25 - HOTOVO
Napsal: stř 28.2.2018 9:21
Ahoj
Po delší době opět představuji něco z toho co se doma pokouším vytvořit. Tentokrát jsem si vybral model, který jsem si koupil před mnoha lety na výstavě v Neratovicích. Je to starý kousek od Modeliku a ten věk je tam hodně znát. Návodné kresby jsou opravdu hodně nepřesné a grafické a barevné provedení také vypadá jako by ho kreslily děti ve škole. Předloha se mi však velmi líbí a tak jsem se rozhodl, že ho postavím. Vzhledem ke grafickému zpracování jsem si řekl, že vše je jednou poprvé, a tak celý model budu přebarvovat. Tato technika je pro mě úplně nová a mohu říct, že to vůbec není legrace, dokonce si troufnu tvrdit, že to v určitém směru je i náročnější než lepení čistého modelu.
Nyní něco málo k předloze modelu:
BISHOP
Britské samohybné dělo z druhé světové války.
Během operací v severní Africe neměli Britové žádné obrněné samohybné dělo, to však bylo nepostradatelné jako mobilní palebná podpora pěchoty a obrněných jednotek.Improvizovaná děla postavená na podvozcích nákladních aut tento problém nevyřešila, protože byla snadno zranitelná i palbou z ručních zbraní.
V červnu roku 1941 byla v Birminghamu v závodě Carriage & Wagon uzavřena smlouva na výrobu prototypu samohybného děla. Tento prototyp byl hotový v srpnu roku 1941. Byl postaven na standardním podvozku zkonstruovaném v roce 1938, který byl montován v letech 1940-1945 na britský pěchotní tank Valentine. Na tyto podvozky byly montované pevné věže s kanónem ráže 87,5 mm. Tyto věže byly vizuálně obrovské a jejich silueta připomínala ruský těžký tank KV2. Oproti sériovým tankům Valentine vzrostla hmotnost o pouhých 200kg. Do konce roku 1941 bylo objednáno a dodáno prvních 100 těchto děl a později bylo objednáno dalších 200 děl. Když ale bylo dodáno Britům z USA v rámci vojenské pomoci samohybné dělo M7 Priest s ráží 105mm, byla dodávka na zmíněných 200 kusů děl Bishop zrušena. V červenci roku 1942 bylo však objednáno ještě dalších 50 kusů děl Bishop.
První děla Bishop se do stala do bojů během tzv. Druhé bitvy u El Alameinu a byla používána až do konce bojů v Africe. Malé množství se dostalo i do bojů na Sicílii, kde s nimi bojovali polské jednotky. Samohybné dělo Bishop se u jednotek neosvědčilo hlavně z důvodu vysoké siluety věže, která byla zřetelná i na dlouhé vzdálenosti. Velký nedostatek měl Bishop také v malém náměru děla, kdy museli tankisté vytvářet improvizované nájezdy, aby tak zvýšili náměr děla, a tak i jeho dostřel. Dělo se také vyznačovalo svou malou rychlostí, a to jak na silnici, tak i v terénu, kde byla jeho rychlost opravdu velmi malá.
Technické parametry:
délka: 5534 mm
šířka: 2620 mm
výška: 2768 mm
posádka: 4 muži (velitel, nabíječ, řidič a střelec)
bojová hmotnost: 17540 kg
šířka pásu: 356 mm
výzbroj: houfnice ráže 87,5 mm se zásobou 32 nábojů
kulomet Bren ráže 7,7 mm na věži
náměr: od -5º do + 15º a odměr 4º na obě strany
pancéřování: od 8 mm do 60 mm
Pohonná jednotka: kapalinou chlazený řadový motor o výkonu 96 KW
maximální rychlost: na silnici 24 km/h
v terénu 11 km/h
dojezd: 145 km
překonávání překážek: výška stěny až 85 cm
zákopy až do šířky 225 cm
brodivost až 90 cm
Teď již k samotné stavbě:
Jak budu model stavět jsem měl rozhodnuté a tak jsem se pustil do práce, začal jsem klasicky stavbou kostry, podlepil jsem si díly kostry 1mm kartonem a začal vyřezávat. Kupodivu kostra celkem dobře do sebe zapadala, a tak jsem hýřil optimismem jak to bude pohodová stavba. Po sestavení korby jsem použil kyt aby se mi potom papír v nerovnostech nepropadal. Vystříhal jsem díly obšívky a překvapilo mě že v podstatě ani jeden díl nepasuje, začal jsem spasovávat stříhat zkracovat a nakonec jsem kostru polepil.
Po delší době opět představuji něco z toho co se doma pokouším vytvořit. Tentokrát jsem si vybral model, který jsem si koupil před mnoha lety na výstavě v Neratovicích. Je to starý kousek od Modeliku a ten věk je tam hodně znát. Návodné kresby jsou opravdu hodně nepřesné a grafické a barevné provedení také vypadá jako by ho kreslily děti ve škole. Předloha se mi však velmi líbí a tak jsem se rozhodl, že ho postavím. Vzhledem ke grafickému zpracování jsem si řekl, že vše je jednou poprvé, a tak celý model budu přebarvovat. Tato technika je pro mě úplně nová a mohu říct, že to vůbec není legrace, dokonce si troufnu tvrdit, že to v určitém směru je i náročnější než lepení čistého modelu.
Nyní něco málo k předloze modelu:
BISHOP
Britské samohybné dělo z druhé světové války.
Během operací v severní Africe neměli Britové žádné obrněné samohybné dělo, to však bylo nepostradatelné jako mobilní palebná podpora pěchoty a obrněných jednotek.Improvizovaná děla postavená na podvozcích nákladních aut tento problém nevyřešila, protože byla snadno zranitelná i palbou z ručních zbraní.
V červnu roku 1941 byla v Birminghamu v závodě Carriage & Wagon uzavřena smlouva na výrobu prototypu samohybného děla. Tento prototyp byl hotový v srpnu roku 1941. Byl postaven na standardním podvozku zkonstruovaném v roce 1938, který byl montován v letech 1940-1945 na britský pěchotní tank Valentine. Na tyto podvozky byly montované pevné věže s kanónem ráže 87,5 mm. Tyto věže byly vizuálně obrovské a jejich silueta připomínala ruský těžký tank KV2. Oproti sériovým tankům Valentine vzrostla hmotnost o pouhých 200kg. Do konce roku 1941 bylo objednáno a dodáno prvních 100 těchto děl a později bylo objednáno dalších 200 děl. Když ale bylo dodáno Britům z USA v rámci vojenské pomoci samohybné dělo M7 Priest s ráží 105mm, byla dodávka na zmíněných 200 kusů děl Bishop zrušena. V červenci roku 1942 bylo však objednáno ještě dalších 50 kusů děl Bishop.
První děla Bishop se do stala do bojů během tzv. Druhé bitvy u El Alameinu a byla používána až do konce bojů v Africe. Malé množství se dostalo i do bojů na Sicílii, kde s nimi bojovali polské jednotky. Samohybné dělo Bishop se u jednotek neosvědčilo hlavně z důvodu vysoké siluety věže, která byla zřetelná i na dlouhé vzdálenosti. Velký nedostatek měl Bishop také v malém náměru děla, kdy museli tankisté vytvářet improvizované nájezdy, aby tak zvýšili náměr děla, a tak i jeho dostřel. Dělo se také vyznačovalo svou malou rychlostí, a to jak na silnici, tak i v terénu, kde byla jeho rychlost opravdu velmi malá.
Technické parametry:
délka: 5534 mm
šířka: 2620 mm
výška: 2768 mm
posádka: 4 muži (velitel, nabíječ, řidič a střelec)
bojová hmotnost: 17540 kg
šířka pásu: 356 mm
výzbroj: houfnice ráže 87,5 mm se zásobou 32 nábojů
kulomet Bren ráže 7,7 mm na věži
náměr: od -5º do + 15º a odměr 4º na obě strany
pancéřování: od 8 mm do 60 mm
Pohonná jednotka: kapalinou chlazený řadový motor o výkonu 96 KW
maximální rychlost: na silnici 24 km/h
v terénu 11 km/h
dojezd: 145 km
překonávání překážek: výška stěny až 85 cm
zákopy až do šířky 225 cm
brodivost až 90 cm
Teď již k samotné stavbě:
Jak budu model stavět jsem měl rozhodnuté a tak jsem se pustil do práce, začal jsem klasicky stavbou kostry, podlepil jsem si díly kostry 1mm kartonem a začal vyřezávat. Kupodivu kostra celkem dobře do sebe zapadala, a tak jsem hýřil optimismem jak to bude pohodová stavba. Po sestavení korby jsem použil kyt aby se mi potom papír v nerovnostech nepropadal. Vystříhal jsem díly obšívky a překvapilo mě že v podstatě ani jeden díl nepasuje, začal jsem spasovávat stříhat zkracovat a nakonec jsem kostru polepil.