Stránka 4 z 9

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: stř 21.3.2018 21:45
od Lukáš
Už teď jsem plán neskončit v termínu Lužánek 2019 u dílu 2 několikanásobně překonal. Přináším základ rámu a to jsou hned tři číslované celky najednou.

Obrázek Obrázek

Každopádně se stále potvrzuje, že k modelu je třeba přistupovat obezřetně. Návodných kreseb je málo, některé jsou nedodělané, byť v detailech. Jednotlivé díly a - x doporučuji lepit podle zkušenosti, podle abecedy to většinou nebude. Model je původně navržen pro tisk na barevné papíry, některým dílům tak chybí rub. V zásadě není počítáno se sílou papíru, kupř. u válců je obvod podstav větší než délka pláště. Kruhové otvory jsem naopak často musel zvětšovat. Pro další stavitele:

- pásy 2c a 2f je třeba o 1 mm prodloužit.
- do podélníků doporučuji vlepit pár žeber a vyztužit v místě prohnutí ve spodní části
- značení dílů 2i a 2j je prohozené
- jako 2u jsou označeny dva podobné díly (větší patří ke stočenému 2z, menší pak na osu a)
- díly 2x by se podle mne neměly podlepovat
- válec 3e je o cca 1,5 mm kratší
- dílům 3g a 3h chybí rub
- díly 3o jsou kratší o cca 2 mm
- celek 3s + 3t + 3u zevnitř nabarvit
- na rámu chybí vyznačené místo pro přilepení dílů 3r a 3m + 3n. Z návodovek jsem zatím ani jednoznačně nevyčetl, co by se na ně mělo přilepit (možná jim tak chybí i rub)
- válci 4t chybí chlopeň - EDIT: Dodatečně nalezeno, moje chyba.
- celek 4 podle mne nemá být (alespoň prozatím) v rámu přilepen napevno

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: stř 21.3.2018 22:13
od kaktusak
No podle mě je to na 3 celky celkem dost chyb . Nic to ale nemění na tom , že to bude kolosální model .

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: čtv 22.3.2018 11:40
od Lukáš
Jak jsme se o tom nejen spolu bavili v Brně, nejsou to žádné neřešitelné věci. Nepíšu to tady proto, abych někoho odradil od koupě, ale aby s tím nesekl hned u prvního zádrhele. Ostatně i z letošních Lužánek si tento model dost lidí neslo pod paží.

Beru to jako nutnou daň za to, že model navržený ve větším měřítku pro elektronickou distribuci autor upravil pro "standardní" vydání. Vážím si toho a jsem rád, že si vůbec takto mohu model koupit; do elektronické verze bych nešel.

Navíc některé konstrukční postupy jsou méně obvyklé. Model tak nejde stavět "levou zadní bez drža" a sekat jeden dílek za druhým, ale je potřeba přemýšlet pár kroků dopředu. Je dobré pracovat vždy se všemi díly daného čísla najednou. Kupř. u celku 3 jsem až postupně přišel na to, jak to má ve výsledku vypadat a jaký bude nejideálnější postup vlepení do podélníků.

V každém případě bych apeloval na autora, aby další kousky, pokud budou vydány podobně (a já v to doufám), navrhoval jako tištěné na bílý papír a v měřítku 1:32.

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: pát 23.3.2018 9:27
od Umberto
Předpokládám že se Lukáši všechno lepí na tupo, nebo tomu tak není?

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: pon 26.3.2018 16:22
od Lukáš
Jasně, naprostá většina se lepí na hranu, u velkých dílů často zesílenou podlepením. Podle zvyku se občas hodí dodělat chlopeň, podlepení doplnit či vynechat.

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: ned 8.4.2018 20:42
od losllanos1
Ako od Lukasa som zvyknuty ze ku praci pristupuje svedomito a z velkym respektom . Niektore navodky sa nedali jednoducho to pc nezobralo tak ako by som si predstavovoval ale na druhu stranu je jasne ze pri takto rozsiahlom a zlozitom modeli sa par chyb urcite najde . Problem mohol naozaj vzniknut aj prevodom na 1:32
Co sa tyka nietorych podlepeni tak nedoporucujem vynechavat ma to totizto potom zly ucinok na celkovu tuhost modelu . ja napriklad na originali nemam vystuhy z velkeho podvozku cez obruc na mali podvozok lebo som si najivne myslel ze to nebude treba . model ma vsak tak velku vahu v 1:25 ze musi byt celu dobu podlozeny vystuhou inak by sa v zadnom rame za kabinou zlomil .
Zatial som nemal cas tie diely pozerat co tu popisujes az sa na to pozriem dam nejake info .

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: úte 10.4.2018 23:50
od Bitterson
Lukáši snad to pomůže.

Obrázek

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: úte 17.4.2018 7:33
od Lukáš
Díky, díl 3r jsem si nakonec nějak odvodil, schůdky ale nemá člověk šanci z návodovek vyčíst.

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: stř 2.5.2018 20:39
od Lukáš
Obrázek Obrázek

Při další stavbě se nedržím striktně návodu, resp. číslování a díly lepím tak, aby se toho při manipulaci co nejméně urvalo. Všelijaké držáčky nebo výstupky má smysl instalovat až po velkých dílech. Celek 5 patří k obtížnějším sestavám. Lepil jsem od vnitřku ven, tedy 5a - 5f - 5g - 5c - výztuhy - 5b - drobotina kolem. Výztuhy C a D jsem v prostřední části cca o 3 mm zkracoval. Všechny 4 výztuhy je dobré podlepit sendvičováním z více vrstev a pak podle potřeby odebírat tak, aby se celek přesně obalil dílem 5b. Až dodatečně jsem si uvědomil, že by práci mohlo ulehčit rozdělení dílu 5b na jednotlivé segmenty.

Až v tuto chvíli mělo smysl vlepovat vzpěru 3v. Další drobné díly přijdou na řadu až později po dopasování celků 7 a 9.

Obrázek

Na závěr dnešní série malý detail dokládající, že výpalky ze setu jsou opravu menší, než by měly být. Tady to tak nevadí, tak jsem je pro ilustraci použil.

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: úte 29.5.2018 21:34
od Lukáš
Obrázek Obrázek

U celku 9 by se opět hodily podrobnější návodné kresby (pohled zespoda). Východiskem budiž, že díly 9a a 9b se mají slícovat na zadní hranu, zbytek pak poskládáte. Oříškem může být i díl 9h. Nejprve jsem ho zkracoval, aby se vešel mezi boční 9g a 9i, nicméně zřejmě by měl sahat až na vnější okraj a právě tyto boční díly by se měly vyříznout. No tento detail naštěstí nebude moc viditelný. Každopádně pro celkové slícování je nejlepší k rámu nalepit celek 9, až pak 7, které v patřičném úhlu zafixujete pomocí 9s.

Další poznatky:
- díly 8f - prodloužit o 2 mm
- díly 8n - chybí rub (resp. varianty L a P)
- díly 8o a 8q - chybí rub
- díly 8o a 8p se mají slepit jinak, než je vyznačeno (hranou 8o na 8p, nikoli obráceně)
- druhá dvojice držáků 8o - 8q patří na motor (tak ať ji omylem nevyhodíte, jak se mi málem stalo)
- díly 9s - chybí rub

Obrázek Obrázek

Obrázek

Rozměry jsou impozantní. Mimochodem, už to váží 110 g, srovnávaný Liaz má 68 g. A to jsem ještě vynechal držáky 6, které jsem se rozhodl lepit až po motoru a nápravách, ať se v mezidobí nepletou (a neurvou).

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: úte 29.5.2018 22:01
od Bitterson
Pereš se s tím s noblesou. Radost sledovat.
Ty chybějící ruby, jsou asi daň za to, že v originálu je to tištěné na barevný papír a vydavatel se na to vy..... .

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: stř 30.5.2018 7:04
od jarek
Paráda...

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: pát 1.6.2018 13:47
od Lukáš
:arrow: Bitterson - No, nevím, nakolik do tohoto vydavatel vůbec zasahuje. U modelu je plochy na podlepení moře (celá stránka + plocha kolem dílů), pro modeláře by bylo určitě přívětivější, kdyby díly bez rubu byly zvlášť označeny (kupř. hvězdičkou). Pochopitelně to není žádná tragédie.

Jinak ještě k podlepování: Ve vystřihovánce jsou uváděna dost šílená čísla (0,8, 1,2, 1,6 atd.) vzniklá při převodu měřítka, která není lehké trefit. U spousty dílů však smyslem podlepení je jen zesílit hranu a/nebo zpevnit větší plochu, dobře tak poslouží jakýkoli přibližný karton, který máte po ruce, a ty desetinky mm nejsou podstatné.

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: čtv 5.7.2018 21:03
od Lukáš
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32

Napsal: pát 16.11.2018 15:42
od Lukáš
Po nějaké době je více času na modelaření, vrátil jsme se tedy k pohonné soustavě. Papírové potrubí je samo o sobě navržené pěkně, na rozdíl od drátu nebo podobného materiálu se ale nedá při natvarování ohnout a musí se rozřezávat. Složité je tak především natvarování trubek 13, kde autor bohužel nevyužil možnosti lícovat všechny segmenty na rysku spoje. V zápalu boje jsem také dodatečně zjistil, že celek se nevejde do rámu, horní trubky 14 tak budu muset znovu odřezat. Provedení trubek je provizorní, ještě by mělo přijít na řadu ohlazení příp. konečné nabarvení.

Obrázek Obrázek

Obrázek

Další poznatky:
- díly 11v - chybí rub
- díly 15k - chybí rub + měly by se podlepit na cca 0,5 mm
- držák 15k + 15j + 15l se na motor lepí níže, než je vyznačené místo + musí se vyhnout, aby bylo možné nasadit "řemen"
- díl 17g nemusíte hledat, je v číslování vynechaný
- díl 20d je potřeba upravit (prodloužit)