Stránka 4 z 9
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: stř 21.3.2018 21:45
od Lukáš
Už teď jsem plán neskončit v termínu Lužánek 2019 u dílu 2 několikanásobně překonal. Přináším základ rámu a to jsou hned tři číslované celky najednou.
Každopádně se stále potvrzuje, že k modelu je třeba přistupovat obezřetně. Návodných kreseb je málo, některé jsou nedodělané, byť v detailech. Jednotlivé díly a - x doporučuji lepit podle zkušenosti, podle abecedy to většinou nebude. Model je původně navržen pro tisk na barevné papíry, některým dílům tak chybí rub. V zásadě není počítáno se sílou papíru, kupř. u válců je obvod podstav větší než délka pláště. Kruhové otvory jsem naopak často musel zvětšovat. Pro další stavitele:
- pásy
2c a
2f je třeba o 1 mm prodloužit.
- do podélníků doporučuji vlepit pár žeber a vyztužit v místě prohnutí ve spodní části
- značení dílů
2i a
2j je prohozené
- jako
2u jsou označeny dva podobné díly (větší patří ke stočenému
2z, menší pak na osu
a)
- díly
2x by se podle mne neměly podlepovat
- válec
3e je o cca 1,5 mm kratší
- dílům
3g a
3h chybí rub
- díly
3o jsou kratší o cca 2 mm
- celek
3s +
3t +
3u zevnitř nabarvit
- na rámu chybí vyznačené místo pro přilepení dílů
3r a
3m +
3n. Z návodovek jsem zatím ani jednoznačně nevyčetl, co by se na ně mělo přilepit (možná jim tak chybí i rub)
-
válci 4t chybí chlopeň - EDIT: Dodatečně nalezeno, moje chyba.
- celek
4 podle mne nemá být (alespoň prozatím) v rámu přilepen napevno
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: stř 21.3.2018 22:13
od kaktusak
No podle mě je to na 3 celky celkem dost chyb . Nic to ale nemění na tom , že to bude kolosální model .
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: čtv 22.3.2018 11:40
od Lukáš
Jak jsme se o tom nejen spolu bavili v Brně, nejsou to žádné neřešitelné věci. Nepíšu to tady proto, abych někoho odradil od koupě, ale aby s tím nesekl hned u prvního zádrhele. Ostatně i z letošních Lužánek si tento model dost lidí neslo pod paží.
Beru to jako nutnou daň za to, že model navržený ve větším měřítku pro elektronickou distribuci autor upravil pro "standardní" vydání. Vážím si toho a jsem rád, že si vůbec takto mohu model koupit; do elektronické verze bych nešel.
Navíc některé konstrukční postupy jsou méně obvyklé. Model tak nejde stavět "levou zadní bez drža" a sekat jeden dílek za druhým, ale je potřeba přemýšlet pár kroků dopředu. Je dobré pracovat vždy se všemi díly daného čísla najednou. Kupř. u celku 3 jsem až postupně přišel na to, jak to má ve výsledku vypadat a jaký bude nejideálnější postup vlepení do podélníků.
V každém případě bych apeloval na autora, aby další kousky, pokud budou vydány podobně (a já v to doufám), navrhoval jako tištěné na bílý papír a v měřítku 1:32.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: pát 23.3.2018 9:27
od Umberto
Předpokládám že se Lukáši všechno lepí na tupo, nebo tomu tak není?
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: pon 26.3.2018 16:22
od Lukáš
Jasně, naprostá většina se lepí na hranu, u velkých dílů často zesílenou podlepením. Podle zvyku se občas hodí dodělat chlopeň, podlepení doplnit či vynechat.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: ned 8.4.2018 20:42
od losllanos1
Ako od Lukasa som zvyknuty ze ku praci pristupuje svedomito a z velkym respektom . Niektore navodky sa nedali jednoducho to pc nezobralo tak ako by som si predstavovoval ale na druhu stranu je jasne ze pri takto rozsiahlom a zlozitom modeli sa par chyb urcite najde . Problem mohol naozaj vzniknut aj prevodom na 1:32
Co sa tyka nietorych podlepeni tak nedoporucujem vynechavat ma to totizto potom zly ucinok na celkovu tuhost modelu . ja napriklad na originali nemam vystuhy z velkeho podvozku cez obruc na mali podvozok lebo som si najivne myslel ze to nebude treba . model ma vsak tak velku vahu v 1:25 ze musi byt celu dobu podlozeny vystuhou inak by sa v zadnom rame za kabinou zlomil .
Zatial som nemal cas tie diely pozerat co tu popisujes az sa na to pozriem dam nejake info .
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: úte 10.4.2018 23:50
od Bitterson
Lukáši snad to pomůže.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: úte 17.4.2018 7:33
od Lukáš
Díky, díl 3r jsem si nakonec nějak odvodil, schůdky ale nemá člověk šanci z návodovek vyčíst.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: stř 2.5.2018 20:39
od Lukáš
Při další stavbě se nedržím striktně návodu, resp. číslování a díly lepím tak, aby se toho při manipulaci co nejméně urvalo. Všelijaké držáčky nebo výstupky má smysl instalovat až po velkých dílech. Celek
5 patří k obtížnějším sestavám. Lepil jsem od vnitřku ven, tedy
5a - 5f - 5g - 5c - výztuhy -
5b - drobotina kolem. Výztuhy
C a
D jsem v prostřední části cca o 3 mm zkracoval. Všechny 4 výztuhy je dobré podlepit sendvičováním z více vrstev a pak podle potřeby odebírat tak, aby se celek přesně obalil dílem
5b. Až dodatečně jsem si uvědomil, že by práci mohlo ulehčit rozdělení dílu
5b na jednotlivé segmenty.
Až v tuto chvíli mělo smysl vlepovat vzpěru
3v. Další drobné díly přijdou na řadu až později po dopasování celků
7 a
9.
Na závěr dnešní série malý detail dokládající, že výpalky ze setu jsou opravu menší, než by měly být. Tady to tak nevadí, tak jsem je pro ilustraci použil.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: úte 29.5.2018 21:34
od Lukáš
U celku
9 by se opět hodily podrobnější návodné kresby (pohled zespoda). Východiskem budiž, že díly
9a a
9b se mají slícovat na zadní hranu, zbytek pak poskládáte. Oříškem může být i díl
9h. Nejprve jsem ho zkracoval, aby se vešel mezi boční
9g a
9i, nicméně zřejmě by měl sahat až na vnější okraj a právě tyto boční díly by se měly vyříznout. No tento detail naštěstí nebude moc viditelný. Každopádně pro celkové slícování je nejlepší k rámu nalepit celek
9, až pak
7, které v patřičném úhlu zafixujete pomocí
9s.
Další poznatky:
- díly
8f - prodloužit o 2 mm
- díly
8n - chybí rub (resp. varianty L a P)
- díly
8o a
8q - chybí rub
- díly
8o a
8p se mají slepit jinak, než je vyznačeno (hranou
8o na
8p, nikoli obráceně)
- druhá dvojice držáků
8o -
8q patří na motor (tak ať ji omylem nevyhodíte, jak se mi málem stalo)
- díly
9s - chybí rub
Rozměry jsou impozantní. Mimochodem, už to váží 110 g, srovnávaný Liaz má 68 g. A to jsem ještě vynechal držáky
6, které jsem se rozhodl lepit až po motoru a nápravách, ať se v mezidobí nepletou (a neurvou).
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: úte 29.5.2018 22:01
od Bitterson
Pereš se s tím s noblesou. Radost sledovat.
Ty chybějící ruby, jsou asi daň za to, že v originálu je to tištěné na barevný papír a vydavatel se na to vy..... .
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: stř 30.5.2018 7:04
od jarek
Paráda...
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: pát 1.6.2018 13:47
od Lukáš
Bitterson - No, nevím, nakolik do tohoto vydavatel vůbec zasahuje. U modelu je plochy na podlepení moře (celá stránka + plocha kolem dílů), pro modeláře by bylo určitě přívětivější, kdyby díly bez rubu byly zvlášť označeny (kupř. hvězdičkou). Pochopitelně to není žádná tragédie.
Jinak ještě k podlepování: Ve vystřihovánce jsou uváděna dost šílená čísla (0,8, 1,2, 1,6 atd.) vzniklá při převodu měřítka, která není lehké trefit. U spousty dílů však smyslem podlepení je jen zesílit hranu a/nebo zpevnit větší plochu, dobře tak poslouží jakýkoli přibližný karton, který máte po ruce, a ty desetinky mm nejsou podstatné.
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: čtv 5.7.2018 21:03
od Lukáš
Re: Komatsu 830 E-AC / Orlik / 1:32
Napsal: pát 16.11.2018 15:42
od Lukáš
Po nějaké době je více času na modelaření, vrátil jsme se tedy k pohonné soustavě. Papírové potrubí je samo o sobě navržené pěkně, na rozdíl od drátu nebo podobného materiálu se ale nedá při natvarování ohnout a musí se rozřezávat. Složité je tak především natvarování trubek
13, kde autor bohužel nevyužil možnosti lícovat všechny segmenty na rysku spoje. V zápalu boje jsem také dodatečně zjistil, že celek se nevejde do rámu, horní trubky
14 tak budu muset znovu odřezat. Provedení trubek je provizorní, ještě by mělo přijít na řadu ohlazení příp. konečné nabarvení.
Další poznatky:
- díly
11v - chybí rub
- díly
15k - chybí rub + měly by se podlepit na cca 0,5 mm
- držák
15k +
15j +
15l se na motor lepí níže, než je vyznačené místo + musí se vyhnout, aby bylo možné nasadit "řemen"
- díl
17g nemusíte hledat, je v číslování vynechaný
- díl
20d je potřeba upravit (prodloužit)