Zdravím.
Je to sice vlákno, které je trochu "zanedbáváno", ale zkusím to tu oživit. Ne že bych se nudil, ale občas potřebuji změnit druh pracovního vytížení.
Takže někdy narazím na zajímavé architektonické podklady. Bohužel hotový model je nedostupný. Co teď?
Ano, Blender. Program nejen na tvorbu papírových modelů. On ten program toho umí skutečně hodně. Je to ale omezeno výkonem "železa".
Animované filmy na tom určitě dělat nebudu. Teď k věci. Ovládání "Blenderu" je potřeba trénovat. Není to program, který používá "standartní" klávesové zkratky (Windows),
On byl totiž primárně určen pro Linux. Ovládání je pomocí klávesových zkratek a myšky, i když všechny funkce lze také vyhledat v menu.
Což je ale trochu zdlouhavé a rozhodně se vyplatí, si občas něco pamatovat. Mnoho lidí tato filozofie odradila Blender používat.
Co že to je vlastně na obrázku? Menu po obvodu vysvětlovat nebudu. Na to jsou návody na internetu. V levé polovině obrázku je 3D model.
Je dobré dodržovat určité věci, jako třeba, že model by měl být hlavně z trojúhelníků. Čtyřúhelníky zakázány nejsou, musí se jen hlídat jejich "plochost".
Model je tvořen budovou paláce, modifikovanou věží a pospojovány ohradní zdí. Celé je to vlastně skořepina se dnem. Což není úplně vhodné
na papírové modely a musí se to trochu následně upravit.
Rozřezání do plochy dělám ručně. Sice byl plugin, ale moc mne nenadchl. Při ručním zadání si navíc kontroluji chyby. To je ta pravá strana.
Střih je pak nutné rozmístit na A4 v rozlišení tak 600dpi, což je na šířku cca 5000 pixelů. Díly lze vybrat a otáčet. Měnit velikost jen u všech najednou, protože jsou
vzájemně v měřítku. Ty které se nevejdou, lze uskladnit mimo zvýrazněnou plochu a dát na další list. Vpravo jsou opravdu všechny díly
pro slepení, včetně půdorysu. Model je v tomto stadiu možné snadno upravovat a výsledek v ploše hned vidíte. Lze také modelovat na půdorys,
který lze vložit pod model. Blender umí i model kompletně texturovat, pokud to dá uživatel. Tak daleko ale zas nejsem.
A který že to je hrad. Jestli vám něco říká Chateau Guedelon, víte o co jde. Parta "šílenců" obnovuje hrad původní historickou technologií.
Model není zcela přesný, páč modeluji pocitově. I návodovou kresbu lze vytvořit přímo z programu. Další úpravy a tisk "páchám" v Gimpu.
Modely lze přímo exportovat např. ve formátu *.stl
Upozornění! Blender standartně automaticky neukládá ani při ukončení. Takže ukládat, ukládat a ....ukládat.
Blender je "Open source" (i Gimp), takže příspěvek autorům je dobrovolný. To docela překvapí, když uvážím, co všechno program umí.
Ukázky z modelování v Blender.