S.M.S Seydlitz / GPM / 1:200
Napsal: ned 24.1.2016 11:09
Kýl bitevního křižníku S.M.S. Seydlitz byl položen 4.2.1911, spuštěn na vodu 30.března 1912, uveden do služby 22.května 1913 v loděnicích Blohm & Voss. Celá stavba stála 44 600 000 zlatých marek (nepíšou zda východních, nebo západních). „Parníček“ byl pojmenován po pruském generálovi Fridrichu Wilhelmovi von Seydlitzovi.
Konstrukčně vycházel z první generace bitevních křižníků (SMS Von der Tann, SMS Moltke a SMS Goeben). Hlavní výzbrojí tvořilo 10 kanónů 280mm v pěti dvouhlavňových věžích, neumístěných v ose lodi. V té době měly již Britové 343mm děla, já si ale touto informací nebudu kazit radost z dárku. Sekundární výzbroj tvořilo dvanáct 150 mm kanónů umístěných v kasematech a dvanáct 88mm kanónů v jednohlavňových postaveních. Dále pak čtyři pevné podhladinové torpédomety ráže 500mm (takže je to taková větší ponorka) – umístěné na přídi, zádi a obou bocích.
Seydlitz se za první světové války účastnil řady námořních operací Hochseeflotte, zejména bitvy u Dogger Banku 24. ledna 1915 a bitvy u Jutska ve dnech 31. května až 1. června 1916. V obou bitvách byl vážně poškozen. Nejprve se 3. listopadu 1914 účastnil ostřelování britského přístavu Yarmouth a 16. prosince 1914 byl jednou z lodí, ostřelujících přístav Hartlepool.
U Dogger Banku byl Seydlitz vlajkovou lodí kontradmirála Franze von Hipper. Do barbety zadní dělové věže „D“ ho zasáhl 343mm granát z bitevního křižníku HMS Lion. Granát pronikl do muničních skladů lodi a způsobil výbuch části připravených korditových náloží. Oheň vnikl do přípravny střeliva pod věží a potom i přes průlez, kterým se snažila posádka věže uniknout, do sousední věže „C“. Jen se štěstím posádka lodi zabránila explozi munice a potopení lodi. Obě zadní věže byly zničeny. Na druhé straně jeho palba poškodila Lion natolik, že musel být z bojiště odtažen. Těžce poškozený Seydlitz byl tedy téměř ztracen, ovšem tato zkušenost vedla Němce k vylepšení ochrany muničních skladů a záchranných postupů, což mohlo mít vliv na jejich menší ztráty, utrpěné později v bitvě u Jutska.
Dne 24.–25. dubna 1916 se Seydlitz účastnil ostřelování přístavů Yarmouth a Lowestoft, během akce však najel na minu a nabral značné množství vody.
V bitvě u Jutska se Seydlitz stal nejhůře poškozenou německou lodí. Zasáhlo ho 21 střel velké ráže a jedno torpédo. Loď měla zničené dvě dělové věže a nabrala více než 5 300 tun vody.[2] Zpět do přístavu se však dostala vlastní silou. Ztráty posádky činily 98 mrtvých a 50 zraněných. Naopak palba Seydlitze (Seydlitz v bitvě vystřelil celkem 376 kusů 280mm granátů) a bitevního křižníku SMS Derfflinger způsobily explozi muničních skladů a následné potopení britského bitevního křižníku HMS Queen Mary.
V menší míře byl Seydlitz nasazen i v Baltském moři, kam se kterákoliv německá loď mohla rychle přesunout pomocí Kielského průplavu. (100% citace naší milované Wikki)
Po uzavření příměří byl Seydlitz, společně s většinou německé Hochseeflotte, internován na britské námořní základně Scapa Flow. Podobně jako většinu ostatních německých lodí ho zde 21. června 1919 potopila vlastní posádka – událost je nazývána incident ve Scapa Flow. Vrak lodi byl vyzvednut v listopadu 1929 a v roce 1930 v Rosythu sešrotován.
Mnoho dalších fotek nabízí jak Wickipedie, tak i stránky GPM - kde jsou odkazy na videa Youtube.
Technicko-taktická data:
Výtlak: 25 000 t (GPM udává 28550 tun - to je asi s posádkou )
Délka: 200 m (na čáře ponoru)
200,6 m (maximální)
Šířka: 28,5 m (s torpédovými sítěmi 28,8m
Ponor: 9,29 m
Pohon: 2 turbnínová soustrojí (89 739 KM)
4 lodní šrouby (Wiky udává 3)
Rychlost: 28,1 uzlů
Dosah: 4200 nám. mil při 14 uzlech
Posádka: 43 důstojníků, 1 068 námořníků
Pancíř: paluba 50 mm
boky 300 mm
věže 250 mm
velitelská věž 300 mm
Výzbroj: 10× 280 mm (5×2)
12× 150 mm (12×1)
12× 88 mm
4× torpédomet
Model:
Model jsem dostal od kolegů z práce, tuším k narozeninám před několika lety. Bylo to obrovské překvapení a myslím že by bylo dobré konečně model sestavit. později jsem pořídil laserová žebra a leptané díly. Dnes když jsem se díval na GPM stránky tak jsou dostupné další laserové doplňky, nádherné, já už na ně čekat nebudu.
Celkem je to 13 stánek pérovek, 9 stran podlepování (paluby neočítám), 10 stran dílů, k tomu 11 stran laserových dílů a 6 platíček leptů (ty papírové by se mi líbily více, ale železné budou zase pevnější.
Opět na netu jsou dostupné náhledy, někdy i kompletní.
Konstrukčně vycházel z první generace bitevních křižníků (SMS Von der Tann, SMS Moltke a SMS Goeben). Hlavní výzbrojí tvořilo 10 kanónů 280mm v pěti dvouhlavňových věžích, neumístěných v ose lodi. V té době měly již Britové 343mm děla, já si ale touto informací nebudu kazit radost z dárku. Sekundární výzbroj tvořilo dvanáct 150 mm kanónů umístěných v kasematech a dvanáct 88mm kanónů v jednohlavňových postaveních. Dále pak čtyři pevné podhladinové torpédomety ráže 500mm (takže je to taková větší ponorka) – umístěné na přídi, zádi a obou bocích.
Seydlitz se za první světové války účastnil řady námořních operací Hochseeflotte, zejména bitvy u Dogger Banku 24. ledna 1915 a bitvy u Jutska ve dnech 31. května až 1. června 1916. V obou bitvách byl vážně poškozen. Nejprve se 3. listopadu 1914 účastnil ostřelování britského přístavu Yarmouth a 16. prosince 1914 byl jednou z lodí, ostřelujících přístav Hartlepool.
U Dogger Banku byl Seydlitz vlajkovou lodí kontradmirála Franze von Hipper. Do barbety zadní dělové věže „D“ ho zasáhl 343mm granát z bitevního křižníku HMS Lion. Granát pronikl do muničních skladů lodi a způsobil výbuch části připravených korditových náloží. Oheň vnikl do přípravny střeliva pod věží a potom i přes průlez, kterým se snažila posádka věže uniknout, do sousední věže „C“. Jen se štěstím posádka lodi zabránila explozi munice a potopení lodi. Obě zadní věže byly zničeny. Na druhé straně jeho palba poškodila Lion natolik, že musel být z bojiště odtažen. Těžce poškozený Seydlitz byl tedy téměř ztracen, ovšem tato zkušenost vedla Němce k vylepšení ochrany muničních skladů a záchranných postupů, což mohlo mít vliv na jejich menší ztráty, utrpěné později v bitvě u Jutska.
Dne 24.–25. dubna 1916 se Seydlitz účastnil ostřelování přístavů Yarmouth a Lowestoft, během akce však najel na minu a nabral značné množství vody.
V bitvě u Jutska se Seydlitz stal nejhůře poškozenou německou lodí. Zasáhlo ho 21 střel velké ráže a jedno torpédo. Loď měla zničené dvě dělové věže a nabrala více než 5 300 tun vody.[2] Zpět do přístavu se však dostala vlastní silou. Ztráty posádky činily 98 mrtvých a 50 zraněných. Naopak palba Seydlitze (Seydlitz v bitvě vystřelil celkem 376 kusů 280mm granátů) a bitevního křižníku SMS Derfflinger způsobily explozi muničních skladů a následné potopení britského bitevního křižníku HMS Queen Mary.
V menší míře byl Seydlitz nasazen i v Baltském moři, kam se kterákoliv německá loď mohla rychle přesunout pomocí Kielského průplavu. (100% citace naší milované Wikki)
Po uzavření příměří byl Seydlitz, společně s většinou německé Hochseeflotte, internován na britské námořní základně Scapa Flow. Podobně jako většinu ostatních německých lodí ho zde 21. června 1919 potopila vlastní posádka – událost je nazývána incident ve Scapa Flow. Vrak lodi byl vyzvednut v listopadu 1929 a v roce 1930 v Rosythu sešrotován.
Mnoho dalších fotek nabízí jak Wickipedie, tak i stránky GPM - kde jsou odkazy na videa Youtube.
Technicko-taktická data:
Výtlak: 25 000 t (GPM udává 28550 tun - to je asi s posádkou )
Délka: 200 m (na čáře ponoru)
200,6 m (maximální)
Šířka: 28,5 m (s torpédovými sítěmi 28,8m
Ponor: 9,29 m
Pohon: 2 turbnínová soustrojí (89 739 KM)
4 lodní šrouby (Wiky udává 3)
Rychlost: 28,1 uzlů
Dosah: 4200 nám. mil při 14 uzlech
Posádka: 43 důstojníků, 1 068 námořníků
Pancíř: paluba 50 mm
boky 300 mm
věže 250 mm
velitelská věž 300 mm
Výzbroj: 10× 280 mm (5×2)
12× 150 mm (12×1)
12× 88 mm
4× torpédomet
Model:
Model jsem dostal od kolegů z práce, tuším k narozeninám před několika lety. Bylo to obrovské překvapení a myslím že by bylo dobré konečně model sestavit. později jsem pořídil laserová žebra a leptané díly. Dnes když jsem se díval na GPM stránky tak jsou dostupné další laserové doplňky, nádherné, já už na ně čekat nebudu.
Celkem je to 13 stánek pérovek, 9 stran podlepování (paluby neočítám), 10 stran dílů, k tomu 11 stran laserových dílů a 6 platíček leptů (ty papírové by se mi líbily více, ale železné budou zase pevnější.
Opět na netu jsou dostupné náhledy, někdy i kompletní.