Vzácný host / novostavba / 1:400
Napsal: pon 9.11.2015 20:01
Nápad na jednoduché dioráma vznikl, jak jinak, při prázdninovém courání po internetu a freedownload stránkách. Právě tam resp. na adrese www.paper-replika.com jsem našel sérii velmi atraktivně se tvářících papírových modelů dopravních letadel. Jako obyvatel regionu ležícího v těsné blízkosti vzdušných tras vedoucích k Ruzyňskému mezinárodnímu letišti mám k „airlinerům“ osobní a dá se říct, že poměrně přátelský vztah. Odtud byl tedy už jen krůček k rozhodnutí, taky si slípnout nějaký ten „vzdušný autobus“. Shodou okolností jsem v téže době při úklidu svého modelářského depozitáře narazil na planžetu se zbytkem leptaných figurek, které jsem už jednou využil při oživení osobního parníku v měřítku 1:400.
Ty jsou primárně určeny právě pro modely dopravních letadel vyráběných např. firmou HERPA. Ta má ve svém programu i celou řadu doplňků, letištními budovami počínaje a vozidly pro pozemní obsluhu konče, takže pro nadšence není problém sestavit si z nich vlastní miniaturní vzdušný přístav. Kdo někdy na nějaké modelářské akci podobnou sestavu zahlédl, určitě mi dá za pravdu, že se jedná o záležitost atraktivní a líbivou.
A taky mě napadlo, že když už tady na fóru máme tak pěkně obsáhlé vlákno jako je „Jak to chodí na letišti“, byla by věčná škoda toho nevyužít. Kdo ví, snad se najde někdo, komu se nápad zalíbí a zpracuje ty stovky krásných a výživných fotek do dílka monstróznějšího a detailnějšího, než je tato moje skromná placka…
Záměrem tedy bylo vytvořit model stojánky a části odbavovací budovy mezinárodního letiště. Vzhledem k rozměrům, které jsem celému konceptu přidělil, bylo od začátku jasné, že nepůjde zrovna o transkontinentální dopravní uzel velikosti Heathrow či Frankfurtu nad Mohanem, ale spíše o letiště malé, byť poměrně frekventované, zajišťující osobní přepravu do nějaké té turisticky atraktivní destinace řekněme na pobřeží Středozemního moře. Tomu odpovídá i použitý „letecký park“: jeden letoun je egyptský a druhý „bludný Holanďan“. O lepení samotných letadel se toho nedá napsat mnoho. Protože jsem si nebyl jistý, zda je moje idea takto miniaturního papírového modelu vůbec proveditelná, nezdržoval jsem se ani s focením. Po zmenšení z původní 1:100 do „čtyřstovky“ jsem musel provést nutné úpravy. Příjemné bylo, že jsem mohl vynechat většinu žeber a výztuh – dostatečnou pevnost zajišťuje samotná síla použitého papíru. Vše je lepeno na hranu vteřinovým lepidlem. Navzdory vší snaze jsem se nevyhnul jisté hranatosti a hrbatosti, ale ačkoli má výsledek k ideálu daleko, pro mnou požadovaný účel snad postačí.
Pořád tu ale něco chybělo – ústřední středobod, který by ihned přitáhl pohled diváka. Chtělo to zkrátka ještě jedno pořádný éro! Nejsnadněji se nabízející airbus 380 jsem zavrhnul, co by na provinčním letišti dělal..? A pak jsem při opětovném prohledávání sítě našel volný model B-747 ve verzi cargo. A Bylo to! Jasně, tohle letiště je dost malé na pravidelný provoz vzdušných obrů, ovšem když už to musí být, proč by tu nemohlo sednout i Jumbo, přivážející nějaký ten veledůležitý nadměrný náklad? Každopádně je to událost, která vzbudí pozornost leteckých fandů široko daleko. Je to zkrátka vzácný host – a teď už má dioráma vše: námět, příběh i jméno! Aby bylo dioráma přece jen trochu akční a živé, vynechal jsem zátěž v nose a podvozkové nohy nalepil do pozice umožňující umístění letounu odpovídající situaci těsně po dosednutí na plochu runwaye, kdy je čumák ještě ve vzduchu:
A pak už přišla na řadu krajinka. Základem je sololitová deska 22 X 47 cm. Díly pro ztvárnění runwaye a stojánek vznikli opět s pomocí stažených textur, Wordu a Windows malování. Stejné nástroje jsem použil i při konstrukci letištní budovy ve stylu betonového krabicionysmu:
Prvotní nástřel:
Orámováno (balsové 5 mm lišty), zatravněno…
Sestavená letištní budova včetně výše zmíněných figurek. Na terase nejsou zrovna davy, ale pro vyvolání dojmu, že se tam kdesi na ploše odehrává cosi zajímavého, to snad postačí…
Z miniboxových stránek jsem stáhl několik vhodných vozidel sice většinou domácí produkce, která jsem následně zmenšoval až k nepoznání, takže je nyní mohu s čistým svědomím použít i na svém letišti „kdesi ve Středomoří“:
A teď už jen pár posledních detailů – nějaké ty antény, osvětlení plochy a VPD a samozřejmě hlavní hvězda B 747 Cargo v okamžiku dosednutí (teď by se mělo ozvat hvízdnutí a zakouřit se od kol, ale tak daleko jsme ve ztvárnění reality ještě nedošli ):
Nikoli překvapivě bylo na celé sestavě nejnáročnější slepení letadel. Ostatní byla docela brnkačka. Vzniklé dílko asi neohromí nápadem ani provedením, ale snad alespoň na pohled potěší všechny milovníky dopravních létajících strojů, a nebo ty, kdo při jeho zhlédnutí zavzpomínají na své letní cesty za hranice všedních dnů .
Ty jsou primárně určeny právě pro modely dopravních letadel vyráběných např. firmou HERPA. Ta má ve svém programu i celou řadu doplňků, letištními budovami počínaje a vozidly pro pozemní obsluhu konče, takže pro nadšence není problém sestavit si z nich vlastní miniaturní vzdušný přístav. Kdo někdy na nějaké modelářské akci podobnou sestavu zahlédl, určitě mi dá za pravdu, že se jedná o záležitost atraktivní a líbivou.
A taky mě napadlo, že když už tady na fóru máme tak pěkně obsáhlé vlákno jako je „Jak to chodí na letišti“, byla by věčná škoda toho nevyužít. Kdo ví, snad se najde někdo, komu se nápad zalíbí a zpracuje ty stovky krásných a výživných fotek do dílka monstróznějšího a detailnějšího, než je tato moje skromná placka…
Záměrem tedy bylo vytvořit model stojánky a části odbavovací budovy mezinárodního letiště. Vzhledem k rozměrům, které jsem celému konceptu přidělil, bylo od začátku jasné, že nepůjde zrovna o transkontinentální dopravní uzel velikosti Heathrow či Frankfurtu nad Mohanem, ale spíše o letiště malé, byť poměrně frekventované, zajišťující osobní přepravu do nějaké té turisticky atraktivní destinace řekněme na pobřeží Středozemního moře. Tomu odpovídá i použitý „letecký park“: jeden letoun je egyptský a druhý „bludný Holanďan“. O lepení samotných letadel se toho nedá napsat mnoho. Protože jsem si nebyl jistý, zda je moje idea takto miniaturního papírového modelu vůbec proveditelná, nezdržoval jsem se ani s focením. Po zmenšení z původní 1:100 do „čtyřstovky“ jsem musel provést nutné úpravy. Příjemné bylo, že jsem mohl vynechat většinu žeber a výztuh – dostatečnou pevnost zajišťuje samotná síla použitého papíru. Vše je lepeno na hranu vteřinovým lepidlem. Navzdory vší snaze jsem se nevyhnul jisté hranatosti a hrbatosti, ale ačkoli má výsledek k ideálu daleko, pro mnou požadovaný účel snad postačí.
Pořád tu ale něco chybělo – ústřední středobod, který by ihned přitáhl pohled diváka. Chtělo to zkrátka ještě jedno pořádný éro! Nejsnadněji se nabízející airbus 380 jsem zavrhnul, co by na provinčním letišti dělal..? A pak jsem při opětovném prohledávání sítě našel volný model B-747 ve verzi cargo. A Bylo to! Jasně, tohle letiště je dost malé na pravidelný provoz vzdušných obrů, ovšem když už to musí být, proč by tu nemohlo sednout i Jumbo, přivážející nějaký ten veledůležitý nadměrný náklad? Každopádně je to událost, která vzbudí pozornost leteckých fandů široko daleko. Je to zkrátka vzácný host – a teď už má dioráma vše: námět, příběh i jméno! Aby bylo dioráma přece jen trochu akční a živé, vynechal jsem zátěž v nose a podvozkové nohy nalepil do pozice umožňující umístění letounu odpovídající situaci těsně po dosednutí na plochu runwaye, kdy je čumák ještě ve vzduchu:
A pak už přišla na řadu krajinka. Základem je sololitová deska 22 X 47 cm. Díly pro ztvárnění runwaye a stojánek vznikli opět s pomocí stažených textur, Wordu a Windows malování. Stejné nástroje jsem použil i při konstrukci letištní budovy ve stylu betonového krabicionysmu:
Prvotní nástřel:
Orámováno (balsové 5 mm lišty), zatravněno…
Sestavená letištní budova včetně výše zmíněných figurek. Na terase nejsou zrovna davy, ale pro vyvolání dojmu, že se tam kdesi na ploše odehrává cosi zajímavého, to snad postačí…
Z miniboxových stránek jsem stáhl několik vhodných vozidel sice většinou domácí produkce, která jsem následně zmenšoval až k nepoznání, takže je nyní mohu s čistým svědomím použít i na svém letišti „kdesi ve Středomoří“:
A teď už jen pár posledních detailů – nějaké ty antény, osvětlení plochy a VPD a samozřejmě hlavní hvězda B 747 Cargo v okamžiku dosednutí (teď by se mělo ozvat hvízdnutí a zakouřit se od kol, ale tak daleko jsme ve ztvárnění reality ještě nedošli ):
Nikoli překvapivě bylo na celé sestavě nejnáročnější slepení letadel. Ostatní byla docela brnkačka. Vzniklé dílko asi neohromí nápadem ani provedením, ale snad alespoň na pohled potěší všechny milovníky dopravních létajících strojů, a nebo ty, kdo při jeho zhlédnutí zavzpomínají na své letní cesty za hranice všedních dnů .