Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa HOTOVO
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa HOTOVO
Zdravím kolegové...
Je mně skoro trapné sem dávat moje výtvory, když vidím, co všechno se dá zvládnout... Snad si vyloženě neklepete na čelo
Jsem zase v práci, doma jsem nechal rozdělaného Me-109, tak jsem se pustil do další Betexy... Tentokrát do předlohy ruského stíhače Jak-1
Jakovlev Jak-1 byl výsledkem soutěže o nový sovětský stíhací letoun, která byla vypsána v roce 1938. Vyvinul ho konstruktérský kolektiv A. S. Jakovleva, na jehož projektu jeho OKB (Konstrukční skupina) začala pracovat od května 1939.
Ze všech 8670 vyrobených Jaků-1 poháněných motory M-105PA a PF bylo 4188 těchto strojů označeno jako Jak-1b. U těchto letounů došlo ke snížení trupu za kabinou, na kterou byl aplikován inovovaný překryt umožňující výhled do všech stran. Tyto změny byly odzkoušeny na stroji sér. č. 10-47 a poté na letounu sér. č. 35-60. Prosklení nové kabiny se zpětným zrcátkem bylo navíc ploché, pilotova levá ruka byla chráněna pancéřováním a dva kulomety ŠKAS byly nahrazeny jedním UBS. Knipl okopírovaný z německého stíhacího letounu Bf 109 umožňoval pilotovi ovládání stroje i střelbu pravou rukou, zatímco levou ovládal plyn, což předtím nebylo možné. Glykolový a olejový chladič byly rovněž překonstruovány. Letadlo se všemi těmito úpravami (35-60) bylo dokončeno 1. července 1943 a ve dnech 4. až 14. července je jako vzorový v NII VVS otestoval pilot A. G. Prošakov. Veškeré úpravy se však nepodařilo zavést do sériové výroby najednou.
Jednomístný stíhací dolnoplošník Jak-1
Rozpětí: 10,00 m
Délka: 8,48 m
Nosná plocha: 17,15 m²
Hmotnost letounu: 2 364 kg
Vzletová hmotnost: 2 844 kg
Maximální rychlost: 573 km/h
Výstup na 5000 m: 5,3 min.
Dostup: 9 500 m
Dolet: 700 km
Pohonná jednotka: řadový motor Klimov VK-105PF o výkonu 927 kW.
Je mně skoro trapné sem dávat moje výtvory, když vidím, co všechno se dá zvládnout... Snad si vyloženě neklepete na čelo
Jsem zase v práci, doma jsem nechal rozdělaného Me-109, tak jsem se pustil do další Betexy... Tentokrát do předlohy ruského stíhače Jak-1
Jakovlev Jak-1 byl výsledkem soutěže o nový sovětský stíhací letoun, která byla vypsána v roce 1938. Vyvinul ho konstruktérský kolektiv A. S. Jakovleva, na jehož projektu jeho OKB (Konstrukční skupina) začala pracovat od května 1939.
Ze všech 8670 vyrobených Jaků-1 poháněných motory M-105PA a PF bylo 4188 těchto strojů označeno jako Jak-1b. U těchto letounů došlo ke snížení trupu za kabinou, na kterou byl aplikován inovovaný překryt umožňující výhled do všech stran. Tyto změny byly odzkoušeny na stroji sér. č. 10-47 a poté na letounu sér. č. 35-60. Prosklení nové kabiny se zpětným zrcátkem bylo navíc ploché, pilotova levá ruka byla chráněna pancéřováním a dva kulomety ŠKAS byly nahrazeny jedním UBS. Knipl okopírovaný z německého stíhacího letounu Bf 109 umožňoval pilotovi ovládání stroje i střelbu pravou rukou, zatímco levou ovládal plyn, což předtím nebylo možné. Glykolový a olejový chladič byly rovněž překonstruovány. Letadlo se všemi těmito úpravami (35-60) bylo dokončeno 1. července 1943 a ve dnech 4. až 14. července je jako vzorový v NII VVS otestoval pilot A. G. Prošakov. Veškeré úpravy se však nepodařilo zavést do sériové výroby najednou.
Jednomístný stíhací dolnoplošník Jak-1
Rozpětí: 10,00 m
Délka: 8,48 m
Nosná plocha: 17,15 m²
Hmotnost letounu: 2 364 kg
Vzletová hmotnost: 2 844 kg
Maximální rychlost: 573 km/h
Výstup na 5000 m: 5,3 min.
Dostup: 9 500 m
Dolet: 700 km
Pohonná jednotka: řadový motor Klimov VK-105PF o výkonu 927 kW.
Naposledy upravil(a) v.veverka dne pon 7.9.2015 16:42, celkem upraveno 1 x.
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa
Tak menší posun...
Dolepil jsem na trup ocasní část a při trošce násilí vše docela sedlo... Nepatrné násilí bylo nutné, předpokládám, díky mé nepřesné práci či nešikovnosti
Pak jsem zpracoval část vybavení kokpitu, zkusil jsem nahradit některé papírové díly samodomo vyrobenými díly a zasklil zaměřovač... Výsledek posuďte sami, vezmu-li v potaz, že vlastně nebude vidět vůbec nic, jsem zralý na Bohnice
Dolepil jsem na trup ocasní část a při trošce násilí vše docela sedlo... Nepatrné násilí bylo nutné, předpokládám, díky mé nepřesné práci či nešikovnosti
Pak jsem zpracoval část vybavení kokpitu, zkusil jsem nahradit některé papírové díly samodomo vyrobenými díly a zasklil zaměřovač... Výsledek posuďte sami, vezmu-li v potaz, že vlastně nebude vidět vůbec nic, jsem zralý na Bohnice
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa
ahoj
Mám za sebou celou sérii soupeřů a tato dvojice se mi stavěla nejlépe. Třeba u Spitfira a FW-190 se mi kroutila křídla, Corsair má taky svoje mouchy, ale celkově to je povedená série - z mého pohledu začátečníka. Doporučím jedno vylepšení: odstřižení chlopní pro tvarování trupu a nalepení nových , tím vznikne osazení a přechody budou plynulé.
zatím přeju hodně trpělivosti
Mám za sebou celou sérii soupeřů a tato dvojice se mi stavěla nejlépe. Třeba u Spitfira a FW-190 se mi kroutila křídla, Corsair má taky svoje mouchy, ale celkově to je povedená série - z mého pohledu začátečníka. Doporučím jedno vylepšení: odstřižení chlopní pro tvarování trupu a nalepení nových , tím vznikne osazení a přechody budou plynulé.
zatím přeju hodně trpělivosti
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa
Dolepena drobotina - výfuky, pár drobků do podvozku a kokpitu... Udělal jsem pár fotek než kokpit zaklopím, pak nebude opravdu nic vidět... Ještě chybí překryt a anténa lanky... a samozřejmě retuš...
Jo a budu vděčný za jakoukoli kritiku i radu!!!
Po pravdě je to můj 5. model (nepočítám-li doma rozdělaného Mesouna) a přestože jsem si koupil nějaký "poláky", já k nim nemám odvahu... To je úplně jiná liga...
Jo a budu vděčný za jakoukoli kritiku i radu!!!
Po pravdě je to můj 5. model (nepočítám-li doma rozdělaného Mesouna) a přestože jsem si koupil nějaký "poláky", já k nim nemám odvahu... To je úplně jiná liga...
Naposledy upravil(a) v.veverka dne ned 6.9.2015 20:41, celkem upraveno 1 x.
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa
Ty jsi s tím mrsknul. Dobrý
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa
Tak hotovo... Na polici stačí... Potýkal jsem se s neustálým loupáním použitého papíru a jsem rád, že je to hotové. Jsem nespokojený s překrytem, vůbec se mně to nepodařilo udělat tak, jak jsem si představoval. Příště zkusím jiný postup a použiji jiný materiál...
Ještě něco nafotím až bude světlo a omlouvám se za kvalitu fotografií, fotil jsem na mobil a už se smrákalo...
Ještě něco nafotím až bude světlo a omlouvám se za kvalitu fotografií, fotil jsem na mobil a už se smrákalo...
Naposledy upravil(a) v.veverka dne úte 8.9.2015 15:19, celkem upraveno 1 x.
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa HOTOVO
Gratuluji k dokončení Nešlo by nafotit všechna éra pohromadě ?
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa HOTOVO
Dodám... Nejdříve Saudi hangár a potom ČR (až přiletím domů)Daniel píše:Gratuluji k dokončení Nešlo by nafotit všechna éra pohromadě ?
Re: Jakovlev Jak-1, 1:33, Betexa HOTOVO
Pěkná stojánka - je vidět, že každým dalším érem se kvalita zlepšuje Jaké bude další?