Čaute všem,
Kaktusak: Vono to je trošku takové opisování na druhou. Než jsem říznul do PMSky, strávil jsem spoustu času pročítáním jiných vláken s podobnými modely a do vlastního bonzbločku si už chvilku značím pro mě zajímavé postupy. Při stavbě jsem tedy opisoval od spousty jiných kolegů modelářů, takže pokud bude někdo opisovat ode mě, není to všechno je z mé hlavy a budu jenom rád.
křemílek: nevadí vůbec, klíďo opisuj
...a ještě jednou všem velké díky. Cením si toho
Naposled si ještě odskočím od člunu zpátky k PMSce. Trochu jsem hledal a ptal jsem se, jak vůbec funguje spojování jednotlivých pontonů na řece. Laik se k takovým informacím těžko dostane, tak jsem se zeptal kolegy z práce, který sloužil na vojně u pontoňáků a ten sestavil vyčerpávající popis všech možných zámků, spojů, ovládání a dalších jiných hejblátek, včetně mechanismu jejich použití, které na pontonech jsou. S jeho svolením zveřejňuji kompletní popis, třeba se bude někomu hodit nebo aspoň zaujme
Obrázek č. 1 - čelní pohled zprava
- malá elipsa vlevo – upínací třmen – lomený třmen s volnou dolní příčkou (otočná vodorovně), kterou prochází a je v ní zafixována závitová tyč, ta prochází další vodorovnou osou (není vidět) uloženou v rámu nosiče s vnitřním závitem – funguje jako závitový posuv –a zároveň umožnuje odklopení a přiklopení třmene na zádržný trn. Závitovka je zakončena kostkou provrtanou do kříže – do děr se vsouvá montážní tyč k dotažení třmene na pevno, dole je připevněna otočná rukojeť na volné dotažení nebo povolení třmene
- velká elipsa vpravo – upevnění pontonu navijákovými lany po natažení na plošinu a při přepravě, lano prochází zářezem v náběhu na hraně podhonu a je uchyceno na menší kruhový čep, který při skládání slouží zároveň jako pevná kladka
Obrázek č. 2 - pohled zezadu zprava
- vpravo - detail na upínací třmen (viz výše),
- vlevo zachycovací trn (čep) pro zajištění ve vysmekávadle (na levém podhonu je vepředu), zároveň je vidět uložení ocelového lana pro shazování pontonu na silných tocích (na tocích při rychlosti kolem 2 m/sec se používá tzv. lance (25 lano konopné nebo syntetický mix)
Obrázek č. 3 - pohled na složený ponton zezadu (čelo to má obráceně)
- Zleva –
horní spoj – hřeben – částečně vysunutý – je jištěn příčným trnem s eliptickou vyosenou hlavou (slouží jako pojistka proti vysunutí vyklopením do strany zapadá přečnívající část hlavy do výřezu)
- pod ním
jednoduchý a dvojitý závěs přenosného rampovníku (je zapuštěný v pojezdové palubě), dtto naproti
- uprostřed nahoře
spojení středních podhonů výsuvným čepem a jistící řetěz (je pouze na jedné straně u říčních dílů – kolem něj se ponton otáčí při rozpojení na 20 t soulodí),
- pod ním
dolní spoj (klasika hřeben + pastorek),
- pod ním
zajišťovací háček proti rozevření při přepravě (u říčních jsou na obou čelech, u břežáku jen na zadním)
- vpravo dole
dnový zámek v odemčené poloze, nad ním vpravo
horní spoj – protikus – je vidět zajišťovací trn
Obrázek č. 4 - detail horní hrany podhonu
-trn který slouží jako doraz u spojených pontonů a na navlékání navijákového lana při skládání, oko s hákem vedle něj je po vyvazování lance při shozu, háček pro zachycení pomocného lankového spoje – používá se jen v silném proudu pro spojení pontonů nebo k vyvázání na ocelové lano při kotvení do betonových bloků na břehu
Obrázek č. 5 - detaily
-
horní spoj „samice“ a
závěsy rampovníků jsou už popsané
-
čtvrtkruhový trn slouží jako doraz a jako pevná kladka při skládání,
vpravo menší kruhový – viz. obr. 1
- dole detail
ovládání dnového zámku - „palec“ ve tvaru širokého V, kde se do vyčnívající části zasune montážní tyč směrem od středu pontonu a překlopením ke kraji se provede uzamčení, odemčení je opačným způsobem (pouze u rozloženého pontonu)
Obrázek č. 6
- detail
zajišťovacího háčku a
háku dnového zámku s uchycením táhla od „palce“
Obrázek č. 7
-
zarážka háku dnového zámku
Obrázky č. 8, 9
- detail mechanismu dolního spoje
pokračování na palubě – které zatím nemám na foto – rozšířená hlavice tyče, na kterou je jako kardan uchycen půlkruhový třmen s vybíhajícím trnem, na tento trn se nasadí tulej montážní tyče a kruhovým pohybem (ženista při tom jde přes oba spojované pontony) se spoj uzavře nebo otevře, celý tento mechanismus je uložen v oválném prolisu (na stavebnici je naznačen jen jako oválná ploška s kolečkem u hrany pontonu)
A to je vše přátelé, tádydádydááá
Upozorňuji, že jak jsem koupil, tak prodávám. Pokud se v textu najdou nějaké nesmysly nebo nesrovnalosti, nesměřujte prosím stížnosti na moji hlavu, resp. můžete, ale já je stejně předám na správná místa