F4U Corsair / Betexa / 1:33 - 99% hotovo

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

F4U Corsair / Betexa / 1:33 - 99% hotovo

Příspěvek od v.veverka »

Ahojte...
Tak jen malý report z 2. stavby do které jsem se pustil.

Něco z historie:

V roce 1938 vzneslo US Navy požadavek pro novou stíhačku, která by vynikala rychlostí, odolností konstrukce, aby obsahovala prvky jako moderní avioniku, zatahovací podvozek, dále pak schopnost pravidelně operovat z letadlové lodi a následně se na ni vracet( přistávací rychlost nesměla předčit 110km/h) a samozřejmě aby byla také dobře vyzbrojena. Firma Chance Vought úspěšně převedla svůj návrh a začala pracovat na prototypu označeným jako XF4U-1.

Pohonnou jednotkou se stal ( v té době nejsilnější pístový motor) Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp, tedy vzduchem chlazený dvouhvězdicový 18ti válec s dvoustupňovým kompresorem. Výkon tohoto ústrojí začínal na 1346kW (1805 koní) a modernizací tohoto agregátu se výkon neustále zvyšoval ( časem také přibyl systém WEP) . K efektivnímu využívání tohoto výkonu byla zapotřebí mohutná vrtule. Konstruktéři se rozhodli pro třílistou vrtuli zn Hamilton Standart, která měla v průměru 4m. Vzhledem k tomuto rozměru a nutnosti aplikování zatahovacího podvozku, konstruktéři vytvořili unikátní tvar křídla připomínající křídla racka, ovšem obráceně ( inverted gull wing). Podvozek se zatahoval tak, že před sklopením došlo k otočení kol o 90°. K bezpečnému přistání na letadlové lodi měly sloužit mohutné klapky s naklopením o 60° a záchytný hák. Do křídel blíže k trupu byly umístěny otvory, které sloužily jako přívod vzduchu do kompresoru a do chladiče oleje. Očekávalo se, že stroj bude velmi rychlý a proto bylo nutné ocas zakončit mohutnou směrovkou a výškovkou, materiálem byla překližka. Jinak na tyto stroje byla již aplikována nová technologie navařování hliníkových plátů přímo na kostru, omezilo se tak nýtování. Výsledky testů tohoto prototypu předčila všechna očekávání. Rychlost ve vodorovném letu překročila hranici 650km/h a ve střemhlavém letu se podařil dosáhnout hodnoty 890km/h. Nicméně stroj se ještě potýkal s celou řadou problémů a do války vstoupil až v r.1941 kdy US Navy usoudilo, že je tento letoun bojeschopný a připraven k zařazení do výzbroje. Byl podepsán kontrakt na prvních 585 letounů F4U-1, známých jako Corsair. Tento letoun vstoupil také do služeb anglického námořnictva ( Royal Navy). Celkem bylo vyrobeno okolo 12000 letounů Corsair v 13ti variantách. Letoun se stal tak žádaným, že firma Vought nestíhala dodávat požadované množství a proto se do výroby zapojily další dvě firmy Goodyear ( FG) a Brewster ( F3A), Výroba byla ukončena v roce 1953.

Přesto, že byla celá řada problémů v r.1941 vyřešena, letoun se ještě musel potýkat s celou řadou nedostatků. Zmíním pouze ty nejdůležitější. Z důvodu umístění nádrže před kokpitem a následného rozšíření musela být posunuta kabina pilota více dozadu. Výsledkem byl špatný výhled z kabiny při přistání, zejména na letadlovou loď. Pilot musel přistávat hlavně po paměti a perfektně načasovat jednotlivé kroky ( Angličané vymysleli speciální techniku, tzv přistávání bokem. Tak mohl pilot do poslední chvíle sledovat koordinátora). Dalším velkým problémem byla konstrukce podvozku. Špatné tlumení rázů mělo za následek odražení letadla při silnějším dotyku s palubou. Dost často následoval pád do moře nebo "kotrmelec". Při sklopení klapek na přistání docházelo k úniku oleje z hydrauliky. Kapalina se dost často rozprášila na čelní sklo kabiny a pilotovi ztížila výhled. Problémem byl také příliš silný motor, lépe řečeno příliš silný kroutící moment motoru, který při startu dokázal letoun otočit.
Následkem těchto chyb vznikalo čím dál tím více havárií, hlavně pokud byl pilot nováček. Námořnictvo tedy postupně stroje vyřazovalo z letadlových lodí a nahrazovalo je Hellcaty, které byly sice pomalejší, ale za to spolehlivější.

Letouny Corsair byly postupně přeřazeny ( ne všechny - některé zůstaly na lodích jako ochrana před kamikadze) k leteckým základnám US Marines na pevnině. Zde si začaly budovat svou pověst. Z počátku měly proti Zerům velké ztráty z důvodu špatné taktiky, nicméně se dopracovaly na skore 11:1. Netýká se to samozřejmě pouze letadel Mitsubishi Zero, ale i jiných strojů. Japonci je začali postupem času respektovat a dali mu zaslouženou přezdívku Whistling death, tedy Hvízdající smrt, dle specifického zvuku motoru ( kompresoru). Přednosti před Zerem jsou jasné. Rychlost ve vodorovném letu, rychlost ve střemhlavém letu, rychlost stoupání. Výzbroj každého Corsaira až na pár vyjímek činila 6krát kulomet M2 Browning ráže 12,7mm, který si snadno poradil s neobrněnými či lehce obrněnými cíli jako byly japonské letadla. Optimální kadence zajistila vysokou spolehlivost. Díky vysoké nosnosti a dobré konstrukci mohl s sebou mít poměrně dost munice - celkem 2350 nábojů.

Postupné modernizace začaly dělat z Corsaira velmi účinný vražedný nástroj. V roce 1944 byl uznán opět jako vhodným palubním stíhačem a byl rozšířen na všechny letadlové lodě. Mezitím však došlo k radikálním změnám v taktice a Corsair se začal také používat jako CAS ( Close Air Support). Verze U-1d mohla nést dvě 1000lb bomby či neřízené rakety HVAR, které si hravě poradily s nepřátelskou technikou či bunkrem.
Tato taktika se velice osvědčila a přenesla tak Corsaira i do Korejské války. Ze začátku zde soupeřil s letouny Jak-3/Jak-9, po příchodu proudových Migů-15 sloužily zejména jako noční stíhací bombardéry nebo jako přímá vzdušná podpora pozemních vojsk.

Obrázek

Stavebnice:
Betexa - 1:33
společný sešit s Ki61-Hien (moje předchozí vlákno)

Obrázek
Naposledy upravil(a) v.veverka dne pon 17.11.2014 19:06, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair - Betexa - 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Nejdříve jsem se pustil do "zasklení kabinky". Opět jsem použil folii z nějakého obalu na CD. K lepení jsem použil Clearfix od Humbrolu, který je bezvadný, po zaschnutí transparentní a i po přilepení rámování zůstává vše pružné a tolerantní k i opakované manipulaci... Vypouklý posuvný překryt byl trochu oříškem, ale pro účely učení se ideální...
Následně jsem se pustil do hlavních trupových částí. Vystřihování šlo bez problémů, tvarování také. Více méně jsem se držel návodu s přihlédnutím ke svým předešlým zkušenostem s "japončíkem" jsem všechno nejdříve několikrát pospojoval zkusmo na sucho a teprve potom polepil... :D
Podlepoval jsem kartonem z krabice od Cornflakesů.
Spojení hlavních trupových dílů šlo jakž takř i když bych si to asi dokázal představit lepší, omouvám se profílům, ale nakonec ve vitríně to taky nebude vypadat tak hrozně.
Následně jsem vystříhal drobotinu do kokpitu. Postupuji tak, že všechny ohyby si narýhuji ještě před tím, než díly vystříhám. Po vystříhání je naohýbám, slepím a opravím poničené barvy, používám lihové fixy a vodovky.
Tímto bych chtěl ctěným kolegům poděkovat za užitečné rady a zároveň požádat o shovívavost :D :D :D

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair - Betexa - 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Díky tomu, že zaměstnavatel ladí nějaké záležitosti, letím o týden později, tak mám pár dní volna navíc a můžu "lepit" :D
Musím touto cestou poděkovat "Numimu", dostal jsem od něj poštou Halinského Dauntlesse se žebry i kabinkou. Povezu ho s sebou do Riyadhu a už se těším, až se do něj po večerech pustím:))) Jsem ohromen množstvím dílů i zpracováním detailů, to je úplně jiná liga a upřímně, jsem rád, že můžu ještě cvičit na Betexe... Jsem zatím trochu skeptický ohledně mých schopností:)))

Tak pár obrázků zkompletovaného trupu:
Kabina je komplet polepená a v mezích mých možností i "retušovaná"... Opět vlastně nebude skoro nic vidět:))
Trup jsem musel za zadní podvozkovou šachtou nastavit asi o 1 mm, aby konec ocasu sedl tak, jak má. Vzniklou spáru budu muset zatmelit a přebarvit, ale to až při konečné povrchové úpravě...
Co se geometrie týče, nebyl s ní zase až takový problém, snad jen vytvořit profil výškovky tak, aby sedla na ocas a pod výškovku, chtělo trochu hrubé síly a trpělivosti...
Tak hurá na křídla...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Tak díky za připomínky a kritiku...
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Zdravím přátele lepiče...
Tak jsem zkompletoval křídlo... stříhání, řezání, rýhování a ohýbání bez větších problémů... jen v jedné z pravých částí křídla jsem vyřízl v horní i spodní části vyznačený otvor a následně zjistil, že tam asi nic nepřijde... Takže budu vymýšlet, jak ty díry zase zacpat :D :D :D
spousta barvení, aby otvory neprosvítal bílý vnitřek atd...
nejvíce práce jsem měl při vlepování podvozkových šachet do jednotlivých částí křídel a vytvarování otvorů podvozkových šachet... chtělo to hodně trpělivosti v souvislosti s tím, že jsem se snažil udržet geometrii v mezích normy, aby právě ta, charakteristická pro tento typ letounu, ho ve výsledku aspoň připomínala :D :D :D
Výsledek snažení můžete posoudit sami, pánové a možná i dámy? :D :D :D

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Omluvte kvalitu fotek, ale fotil jsem na mobil a večer, takže to berte s rezervou... Chtěl bych jen podotknout, že jsem začal používat čelovku, výborně svítí a dokonal osvětluje všechno, co zrovna potřebuji:))) i když vypadám jako blázen :D :D :D
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak a tady je momentální stav...
Jednotlivé kusy jsem už skromnou formou retušoval vodovkami a fixy... zkompletoval křídlo a snad se mně podařilo udržet geometrii... Je možné, že originál měl ten W-profil ještě výraznější...
Jinak mohu potvrdit, že upozornění kolegů na to, že spodní díl trupu pro překrytí v místě křídel opravdu nesedí, je výrazně menší, tam se to tvůrcům opravdu nepovedlo...
Rozhodl jsem se použít jednu z Tamiya krycích samolepících folií, které doma mám, uvidím v jaké barvě, jestli kov, šedivá... to se uvidí... nalepím jí na spodní stranu v místech, kam nezasahuje originální díl, ten nalepím až na to, no uvidíme...
A dále hurá na předek letounu...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Bude to macek....
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

Tak jsem se postil do kompletace křídla a trupu...
Spodní díl trupu na křídlo opravdu nesedí, chybí tam asi 5 mm ve vykrojených částech z každé strany. Použil jsem imitace duralového plechu od Tamiye a nalepil jí na plochu křídla, která zůstane nezakrytá tou spodní částí trupu...
Tady je pár obrázků detailu nalepené folie a jen tak nasucho poskládané sestavy...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak je to polepené, je fakt, že ten model bude ke koukání tak akorát z vrchu... ten spodek nesedí... ještě s tím zkusím něco udělat, ale nevím, nevím...
Jinak geometrie jakžtakž...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

jo a děkuju za kritiku a připomínky... Jen do mě... :evil:
Uživatelský avatar
Mikuláš
Příspěvky: 119
Registrován: pát 20.1.2012 22:17
Kontaktovat uživatele:

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od Mikuláš »

Je docela možné, že ten model autoři zkušebně nelepili, jinak by na tu chybu na spodku křídel museli přijít. Podobné chyby jsou u autorské dvojice Bestr - Navrátil bohužel docela časté. A je to škoda, protože kresba modelů je povedená.
Model už máš z větší části hotový, stavba se ti i přes ty potíže dařila, tak přeju trpělivost pro jeho dokončení!
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

Tak taky mám ten pocit, ale aspoň si člověk může lecos vyzkoušet... Myslím co se týče pracovních postupů... :D
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

Tak tu máme podvozek... Nic jsem nevylepšoval... všechno jen vystřiženo, vyřezáno, naohýbáno a polepeno...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

Dále přední část letounu - motorová sekce... polepeno, neretušováno...
retušováno až po přilepení na k trupu...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

zkompletovaná vrtule a drobotina před kompletací....

Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

99% hotovo... chybí jen pitotka, sloupek antény a natáhnout anténu...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: F4U Corsair / Betexa / 1:33 - pokračování

Příspěvek od v.veverka »

ten japonec vedle toho amíka vypadá jak v jiném měřítku :D :D :D :D

nakonec jako 2 modely do vitríny budou v pohodě... Tak jen do mě, kolegové :!: :!: :!:

Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“