Stránka 1 z 6

BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32 / HOTOVO

Napsal: sob 11.10.2014 9:19
od kaktusak
Už dlouho jsem se chystal říznout do tohodle mazlíka a ted nastal ten pravý čas .

Něco z historie

Závod BelAZ se nachází v Žodinu, šedesátitisícovém městě ležícím 50 km na severovýchod od Minsku. Historie podniku sahá do roku 1946, kdy bylo přijato rozhodnutí o výstavbě závodu na výrobu strojů pro těžbu rašeliny. V roce 1948 byla dokončen projekt a zahájena výstavba, o dva roky později vyjely první stroje. Už v roce 1951 byl přebudován na výrobu silničních a melioračních strojů Dormaš. V roce 1958 byl přejmenován na Bělarusskij avtomobilnyj zavod a vyrobil první sklápěcí automobil MAZ-525 o nosnosti 25 tun, rok nato sjel tisící sklápeč MAZ-525 a první modely sklápěčky MAZ-530 s nosností 40 tun.
V roce 1960 podnik zahájil vývoj sklápěče s novým designem určený pro povrchovou těžbu. Roku 1961 přišel s prototypem 27-tunového BelAZ-540 a v roce 1963 se 40-tunovým BelAZ-548. V roce 1965 byl model 548 oceněn Zlatou medailí na Lipském mezinárodním veletrhu a o rok později přišla jeho sériová výroba.Roku 1968 následoval sklápěč BelAZ-549 s nosností 75 tun a roku 1977 BelAZ-7519 o nosnosti 110 tun.V roce 1990 byl vyroben do té doby největší sklápěč o nosnosti 280 tun, v roce 1994 prototyp 55-tunový BelAZ-7555 nové generace sklápěčů s mechanickou transmisí, roku 1996 následován modelem 75131.

Závod vyrábí na 200 modifikací sklápěčů o nosnosti 30-200 tun. Silnou stránkou Belazu je cena - tuna nosnosti jeho sklápěčů stojí 4-5 tis. dolarů oproti 8-12 tis. u americké konkurence. Pro zájemce ceny sklápěčů platné v Rusku se pohybují od 2,5 mil. Kč za nejmenší modely 7540 o nosnosti 30 tun až po 30 mil. Kč za 200-tunový 75303 vč. DPH.

Na 70 % výroby směřuje do Ruska - do podniků, které těží v Kuzbasské uhelné pánvi, uralském regionu, Jakutsku, Kursku, na Dálném Východu nebo Kolském poloostrově, nově Kazachstánu a snaží se vstoupit na trh v Arménii. BelAZ se snaží ovládnout ruský trh a úspěšně konkuruje japonským a americkým vozům.

V prosinci 2005 objednala Čína sklápěče o nosnosti 55 a 130 tun v hodnotě 28 mil. dolarů, BelAZ v Číně vybuduje servisní středisko a montážní závod vozidel této nosnosti. Za celou dobu Belaz do Číny prodal tři tisíce vozidel, z toho 64 v roce 2004, a nyní se rýsují vyhlídky na dodávku sklápěčů s nosností přes 180 tun. Obvyklá roční produkce je okolo 1400 a v roce 2006 plánuje výrobu 1700 vozů.

Parametry :

Užitečné zatížení 55 mt
Motor KTTA 19-C
Výkon motoru 522 kW
Převodovka hydromechanické
Layout Převodovka 6 + 1

Další vlastnosti
Točivý moment, N * m / min 2731/1400
Míra paliva při jmenovitém výkonu g / kW * h 209
Pneumatiky 24,00-35; 24.00R35
Zadní náprava mechanické, s jednostupňovým hlavního podvozku, zkosení diferenciálem a planetovou převodovkou kol
Pozastavení Pneumohydraulická konvenční pro přední a hnacích náprav - vlečná ramena s centrálním kloubem
Brzdy (s hydraulickým pohonem)

A něco málo pro inspiraci .

http://www.youtube.com/watch?v=kBCblUaM ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

Model jsem pojal jako čistostavbu a počítám ,že jeho stavba bude hooodně dlouhá .
Měřítlko : 1:32
Vydavatel : Orel
Rozsah : 19 A4
Návod je v polštině , ruštině , němčině a angličtině , každá verze na dvou A4
pérovky :9 A4
Fotogalerie postaveného modelu je na jedné A4

Obrázek

Obrázek

Stavbu jsem začal rámem a pro mě netypicky jsem odřízl chlopně a bočnice rámu podlepil balzou a poté oblepil obvodovým páskem .

Obrázek

Obrázek

Drobátko jsem vytunil přední nárazník . A to tak ,že jsem vypíchal dírky do šlapáků .

Obrázek

To je pro zatím vše .

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: sob 11.10.2014 9:33
od Ričmond
Tak nad tímto už jsem také několikrát uvažoval, rád budu sledovat :)
Hodně štěstí,rám vypadá dobře ;-)

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: sob 11.10.2014 11:31
od Jirka N.
Tohle budu určitě sledovat, velikost bude asi impozantní oproti jiným dvaatřicentinám.

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: ned 12.10.2014 11:12
od fox
Jo, tak o tom jsme se kdysi bavili, že si to dáme jako paralelku. No já mám ted rozdělaný jiný projekt, tak budu jen sledovat.

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: pon 13.10.2014 14:25
od jarek
Kdyby byl nějaký problém a chyběl ti kus oranžové barvy , klidně použij dno a možná i vnitřní boky korby, někde mám fotky a korba uvnitř je světle až středně šedá. ps máš taky tak mizernej tisk modrofialové barvy...

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: pon 13.10.2014 18:52
od kaktusak
fox : já na to zapoměl jako na smrt . Promin , ale jsem hlava děravá . Nicméně pokud začneš v nějaké dohledné době tak mě určitě doženeš , protože tuším šnečí tempo .

jarek : Zatím to perfektně sedí , až se toho děsím , ale díky za tip . Ta modrá barva je někde opravdu hrozná . Naštěstí ji rozbije ta oranžová a tak to nepujde moc vidět .

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: pon 13.10.2014 21:49
od jarek
ok. písni mi mejla a já kouknu po nějakých fotkách ps taky ho mám , ale není čas....

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: stř 15.10.2014 13:30
od vladaZ
Ahoj, stavbu jsi začal pěkně. Na model se moc těším, rozměrově už to bude na dvaatřicetinu pěknej macek.
Příjemná změna od posledních dobou skoro stejných vláken se zápolením s Tatrou 148 ;)

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: čtv 16.10.2014 21:08
od Minor
:P že by výsledek pak vypadal takto ? Obrázek

http://novinha.rajce.idnes.cz/2009-09_v ... g_za_Hauly

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: stř 5.11.2014 17:42
od kaktusak
Motor je hotov . Mám pár postřehů ke stavbě . Naprosto parádně to sedí . Návodovky jsou super . Je tam zakreslený každý dílek . Dá se to lepit opravdu poslepu . Co mě ovšem štve je papír . Strašně se loupe a vrství . Pokud se nějaký dílek stáčí je 100% jistota že se rozpadne na dva kusy . V ohybu na hraně vypadají dílky jako kdybych je přejel pilníkem . Špatný papír vyvažuje přesný model tak uvidím jak to nakonec dopadne . Ted si dám malou pauzu a přesunu se na další projekt a pak budu pokračovat na této Běloruské technice .

Fotky jsou špatné , ale lepší se mě nepovedlo vyrobit :oops: .

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: stř 5.11.2014 20:47
od Ričmond
Motor vypadá dobře, ale moc se mi nelíbí ta barva - je fakt taková nijaká nebo to dělá třeba foťák?

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: pon 15.12.2014 13:19
od kaktusak
Ričmond : Barva je taková " nijaká " , ale břebarvovat to nebudu . Tímto uměním bohužel nevládnu :oops:


I přes časovou nepřízeň malinký postup vpřed . Podlaha je podlepena balzou , aby se nekroutila . Zatím vše naprosto sedí a opět chválím za vynikající návodné kresby .

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: ned 1.3.2015 19:41
od kaktusak
Konečně jsem se pohnul i tady vpřed . Chladič je hotov a přilepen na místě . Trochu jsem si pohrával s myšlenkou , že nahrádím papírovou sítku nějakou věrohodnější , ale pak jsem to vzdal . Z chladiče totiž nepůjde skoro vůbec nic vidět .

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: stř 18.3.2015 22:38
od kaktusak
Další malý pokrok .

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: BELAZ - 7555 / OREL / M 1:32

Napsal: pát 8.5.2015 12:42
od jozkin
Budem sledovať aj ja, tento týždeň som sa do tohto modelu tiež pustil, ale zatiaľ som ešte len na motore.