2 x stavědlo / vlastní stavba / 1:120
Napsal: čtv 18.9.2014 19:17
Dalšími objekty, kterými jsem se rozhodl obohatit naše klubové kolejiště je dvojice stavědel, což jsou jak známo provozní budovy, stojící většinou nedaleko nádražního zhlaví (místo při vjezdu do stanice, kde se koleje větví), v nichž je umístěn tzv. stavědlový přístroj, s jehož pomocí je prostřednictvím soustavy pák a táhel ovládána poloha výměn (výhybek) a návěstidel. Mohou mít různou podobu a velikost, od vysokých věží ze skla a betonu až po nenápadné dřevěné „kiosky“. Dvě věci jsou ale pro naprostou většinu charakteristické: pracovní prostor nacházející se vždy o něco výš než je úroveň okolního terénu a velký počet oken, obojí ve jménu zajištění co nejlepšího výhledu na obsluhovaný úsek kolejiště.Pro naše kolejiště jsem si vysnil stavědla poměrně malá, s jednoduchým architektonickým řešením šmrcnutým stopou funkcionalismu . Přiznaným vzorem mi byl objekt stojící na „horním“ konci stanice Praha – Veleslavín.
Obě stavědla se od sebe drobně odlišují – jedno bude stát vedle výjezdu z tunelu, proto je z něj výhled pouze do dvou stran. Ke konstrukci jsem opět použil svůj oblíbený (a také jediný mnou ovládaný ) nástroj, tedy WINDOWS malování a pomocí základních znalostí geometrie,textur stažených z netu a příkazů vyber, kopíruj a vlož stvořil tuto dvoustranu se stavebními díly:
A pak už přišel na řadu 1 mm kartón …
… postupně ze všech stran potažený díly fasády
Ačkoli jsem nepočítal s vnitřním osvětlením, nedalo mi to, abych se nepokusil alespoň o náznak interiéru, v němž se kromě nezbytných stavědlových přístrojů vyskytuje i několik jednoduchých kusů nábytku a pár dalších nezbytností pro ulehčení dlouhých služeb:
Jejich rozmístění jsem konzultoval s lidmi vybavenými osobní zkušeností se službou na podobných místech, takže jsem se snad žádné vyložené blbosti nedopustil ...
A pak už zbývá jen dodat střechu a pár oživujících detailů:
O tom, jak budou obě stavbičky na místě svého konečného umístění vypadat, se zatím dá pouze spekulovat a tak jsem sestavil alespoň toto provizorní „minidioráma“, aby bylo vidět, jak jim to sluší v porovnání s jinými modelově-železničními objekty.
Obě stavědla se od sebe drobně odlišují – jedno bude stát vedle výjezdu z tunelu, proto je z něj výhled pouze do dvou stran. Ke konstrukci jsem opět použil svůj oblíbený (a také jediný mnou ovládaný ) nástroj, tedy WINDOWS malování a pomocí základních znalostí geometrie,textur stažených z netu a příkazů vyber, kopíruj a vlož stvořil tuto dvoustranu se stavebními díly:
A pak už přišel na řadu 1 mm kartón …
… postupně ze všech stran potažený díly fasády
Ačkoli jsem nepočítal s vnitřním osvětlením, nedalo mi to, abych se nepokusil alespoň o náznak interiéru, v němž se kromě nezbytných stavědlových přístrojů vyskytuje i několik jednoduchých kusů nábytku a pár dalších nezbytností pro ulehčení dlouhých služeb:
Jejich rozmístění jsem konzultoval s lidmi vybavenými osobní zkušeností se službou na podobných místech, takže jsem se snad žádné vyložené blbosti nedopustil ...
A pak už zbývá jen dodat střechu a pár oživujících detailů:
O tom, jak budou obě stavbičky na místě svého konečného umístění vypadat, se zatím dá pouze spekulovat a tak jsem sestavil alespoň toto provizorní „minidioráma“, aby bylo vidět, jak jim to sluší v porovnání s jinými modelově-železničními objekty.