Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Takže otvírám nové vlákno. Po naprosto nevhodném papíře Vindicatora a totálním znechucení, jsem se rozhodl pro poletuchu osvědčeného vydavatelství. Jedná se o málo publokované letadlo, které je však velmi zajímavé, a to nejen kamufláží, ale i historií.
nějaké info z Wiki:
Aichi D3A byl střemhlavý bombardovací letoun japonského císařského námořního letectva z druhé světové války. V japonském námořnictvu byl znám jako palubní bombardér typ 99 (九九式艦上爆撃機, Kjúkjúšiki kandžó bakugekiki). Spojenecké kódové označení typu bylo Val. Svoji největší slávu zažil v prvním roce války, kdy tyto letouny útočily na Pearl Harbor, na britské i americké vojenské loďstvo, účastnily se bojů v Korálovém moři, v bitvě u Midway, či v bojích o Šalomounovy ostrovy.
Vývoj:
V roce vydal 1936 japonský generální štáb námořního letectva specifikace 11-Ši, ve kterých byly stanoveny požadavky na nový palubní bombardovací jednoplošník. První prototyp stroje vzlétl na počátku roku 1938. Ukázalo se, že letoun má slabý motor, proto byl do druhého prototypu instalován čtrnáctiválec Micubiši Kinsei o výkonu 604 kW. Tento prototyp vzlétl v roce 1939 a japonské císařské námořnictvo po úspěšných zkouškách objednalo sériovou výrobu. Mezitím byly další zkušební prototypy vybaveny ještě silnějšími motory o výkonu 746 kW, přičemž došlo k úpravě trupu a rozpětí křídel. Tento letoun byl označen jako D3A1 model 11. V roce 1940 se rozbíhala sériová výroba a současně proběhly úspěšně zakončené zkoušky vzletů a přistání na palubách letadlových lodí. Poté byly stroje převzaty do výzbroje. Roku 1942 proběhla další modernizace, při níž letoun, označený jako D3A2 model 22, dostal silnější motor o výkonu 969 kW. K bojovým jednotkám se tato verze dostávala od podzimu 1942. V průběhu války probíhaly další pokusy o jejich modernizaci, ale od roku 1942 již byly stejně zastaralé. V roce 1943 a 1944 vznikly nové projekty, ovšem ty zůstaly pouze v prototypech.
Bojové užití:
Letouny Aichi D3A sloužily jak na palubách letadlových lodí, tak na pozemních základnách. Na počátku války v Tichomoří tvořily páteř výzbroje všech střemhlavých bombardovacích jednotek japonského vojenského námořnictva. Sloužily na letadlových lodích Akagi, Hirjú, Sorjú, Kaga, Šókaku, Zuikaku a dalších.
Technické údaje:
Typ: jednomotorový palubní střemhlavý bombardovací letoun.
Osádka: 2
Motorová jednotka:
D3A1: 1x motor Micubiši Kinsei 43 s výkonem 745,7 kW (1000 hp) nebo 44 s výkonem 797,9 kW (1070 hp)
D3A2: 1x motor Micubiši Kinsei 54 o výkonu 969 kW (1300 hp)

Výzbroj: 2x kulomet typ 97 ráže 7,7 mm, 1x obranný pohyblivý kulomet typ 92 ráže 7,7 mm, jedna puma o hmotnosti až 250 kg, dvě až čtyři pumy o hmotnosti 60 kg, resp. 30 kg.

Rozpětí: 14,365 m[1]
Rozpětí se složenými křídly: 10,932[1]
Délka: 10,195 m[1]
Nosná plocha: 34,90 m²[1]
Hmotnost prázdného letounu: 2398 kg[1]
Vzletová hmotnost: 3650 kg[1]
Max. rychlost: 382 km/h ve výšce 2230 m[1]
Cestovní rychlost: 287 km/h[1]
Výstup do 3000 m: 5:48 min[1]
Dostup: 10 500 m[1]
Dolet: 1353 km

Nyní už náhled na model:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

nyní už jen počkám, až mi někdo namíchá retušovací barvy a začnu. Tenhle model se bude určitě stavět lépe :-D
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Ričmond »

Taky to líp vypadá, tak ať dopadne co nejlíp :)
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Jirka Z. »

Pokud to nebude Pavlovi vadit, tak bych jeho úvod ještě doplnil trochou historie. Předloha modelu je totiž trochu kontroverzní letadlo a historikové se dodnes přou o jeho podobě. Jeho pilotem byl korvetní kapitán Takashige Egusa a stroj se v této podobě zúčastnil náletu na Pearl Harbor. Nejistota se týká zbarvení letadla. Poručík Egusa totiž používal několik strojů stejné imatrikulace. Z náletu na Pearl Harbor neexistuje žádná fotografie tohoto letounu. Spekuluje se o dvou podobách – o této, která je na modelu. Druhou verzí je letoun v šedém zbarvení doplněný o červené prvky ve tvaru plamene (stroj byl označovaný jako „ohnivý kůň“). V poslední době se odborníci spíše kloní k variantě, že během útoku 7. prosince 1941 měl letoun druhé popisované zbarvení, ale my tuto polemiku nechme stranou, autor modelu se rozhodl pro jednu z uvažovaných variant.

Takže trocha historie stroje s imatrikulací BI-231. Jak již Pavel v úvodu zmiňoval typy, tak tento letoun byl typu 11. Patřil k palubním letounům letadlové lodi IJN Sórjú. V neděli 7. prosince odstartoval v 7:15 z paluby své mateřské letadlové lodi k útoku na Pearl Harbor. Posádku tvořili korvetní kapitán Takashige Egusa a Tatsu Ishi (jeho hodnost se mi nepodařilo zjistit). Egusa velel 21. skupině 1. letky střemhlavých bombardérů, které v rámci druhé vlny útoku na Pearl Harbour zaútočili na americkou bitevní loď Nevada. Z náletu se vrátil bez poškození. Další stopa letounu a pilota se objevuje v roce 1942. V dubnu se letadlová loď IJN Sórjú účastnila Operace C, tedy japonských útoků na spojenecké základy v Indickém oceánu. 5. dubna proběhl nálet na Kolombo, Egusa se svým strojem se ho ale neúčastnili. Byli posláni s letkou proti britským křižníkům HMS Cornwall a HMS Dorsetshire. Oba křižníky utrpěly dohromady 25 přímých zásahů a potopily se. 9. dubna letěla Egusova letka proti britské letadlové lodi HMS Hermes a zhruba 40 zásahy ji potopili. 19. dubna 1942 se podíleli na neúspěšném pronásledování amerických letadlových lodí vracejících z útoku na Tokio a další japonská města. 27. května vyplouvá spolu s IJN Sórjú z kotviště v Haširadžimě směrem k atolu Midway. Letoun s imatrikulací BI-231 byl zničen dne 4. června 1942, kdy byl spolu s mateřskou letadlovou lodí potopen po útoku letadel z americké letadlové lodi USS Yorktown.

Toť vše. Pavle, pevnou ruku a hodně zdaru.

Jirka.
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Tak jsem se pustil do té japonské potvory. Zatím jde stavba dobře. Papír je super a kdo nepoznal neuvěří, jak se s ním skvěle pracuje. Začal jsem stavbu klasicky kokpitem, a to podlahou kokpitu. Pak jsem sestavil přední část a kulomety s přístrojovou deskou. Příště další drobotina. No a zatím je zpracováno 39 dílků :-)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
numi
Moderátor
Příspěvky: 849
Registrován: pon 12.12.2011 12:11
Bydliště: Třinec

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od numi »

No jde vidět že do toho jdeš s novou chutí takže držím palce.
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Děkuju za podporu, ten papír je jedna báseň.
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Takže menší postup na Ajči :-D
Stavba jde poměrně dobře, ale pomalu. Kždopádně vše sedí a jediné chyby vytváří moje ruce. Nejprve jsem pokračoval žebry. To tenké horní žebro bylo docela peklo řezat, ale celkem se povedlo. Asi nejtěžší bylo seříznout a zabrousit boční části. Pak jsem zpracoval nějaké krabičky vzadu u zadního střelce. Potom jsem se už pustil do místečka pro pilota. vyrobil jsem nějakou trubku. I přes to, že je to trubička o průměru asi 2mm šlo to dobře. Inu papír od hala je prostě třída. No a na řadu přišly pedály nožního řízení a pomalu jsem začal přecházet ke kniplu, ale ten až příště. Rozhodl jsem se ho lehce vytunit. No a celou touto prací jsem k modelu připojil dalších 30 dílků

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
CSR
Příspěvky: 120
Registrován: čtv 8.3.2012 21:19
Bydliště: Praha

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od CSR »

Moc hezky ti to roste,a máš to čistě slepené.Moc se těším na další pokrok.
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Dneska nebylo moc času, tak jsem vyrobil nějaké drobnůstky, páčky a knipl pro pilota. No a dozadu jsem šoupnul nějakou tlakovou lahev, ale věru nevím co v tom uchovávali :-) No a tímto přibylo k modelu 15 dílků :-D

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Tak dneska jen maličký postup, a to jen výroba nějakých drobnůstek na podlahu :-) a dělá to 21 součástek :-)

Obrázek Obrázek
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Omlouvám se za další spam japonským letadýlkem, ale dneska jsem opět trošku popojel. Drobotinu jsem zakomponoval do podlahy a na řadu přišla pravá strana vnitřní obšívky. Tu jsem nejprve natvaroval a slepil. Dále na řadu přišly jakési výztuhy trupu, nebo jak by se to dalo nazvat. teď už přijde na řadu zase drobotina. No a dneska přibylo dalších 10 dílků.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Ričmond »

No tempo jsi nasadil dobré a vypadá to, že Halův papír ti vyloženě svědčí :D
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Díky, papír je skvělej a staví se to zatím uplně samo.
Takže dnešní a včerejší práce byla ve znamení drobotiny patřící na levou vnitřni stranu kokpitu. Spousta serepetiček, aktovka, zásobníky kulometu, nějaké další tlakové lahve a páčky, no prostě paráda, Moc hezky se to plní. Teď mě čeká pravá strana, kde je toho možná víc :-) no a od minulého příspěvku letadlu přibylo 46 součástek :-)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Markulin »

Tak to vypadá velice dobře. Asi budu muset přehodnotit svůj vztah k letadlům :roll: Pavle je to parádní jako vždycky.
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Aichi D3A1 (Val) / Halinski / 1:33

Příspěvek od Pavel Pejša »

Díky za podporu. Jo letadla jsou super. Vřele doporučuju, ale nejlépe Hala, to jsou skutečně super modely.
Takže nějaký další postup. Pustil jsem se do druhého boku vnitřní obšívky. Nejprve bylo nutno opět vystužit žebry a nosníkem, no a pak už jsem se pomalu pustil do drobotiny. Nějaké krabičky s páčkami a kohoutem, no a ještě další tři zásobníky do kulometu. V zásobě bude celkem šest zásobníků ke kulometu, což mi přijde jako málo, ale třeba ve skutečnosti vozili víc :-) Dnešní sranda dělala 57 dílků :-D
Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“