Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Skoro přesně před rokem jsem se v této sekci VDT objevil se stavbou modelu Tatry 815, kterou v Rallye Dakar 1988 řídil Zdeněk Kahánek. Při dokončování kabiny jsem si sice říkal, že žádnou Dakarku dlouho lepit nechci, ale když se mi kamion podařilo úspěšně dokončit, už jsem se těšil, až říznu do dalšího modelu od spidy :D . A vybral jsem si opět Tatru 815, tentokrát tu, která se účastnila Dakaru v roce 1986. Ze sešitu je možné postavit jedno ze dvou vozidel, a to buď se startovním číslem 634 (za volantem seděl Karel Loprais) nebo 635 (řízeno Zdeňkem Kahánkem). Moje volba padla na "šest set třicet pětku". Sešit s vystřihovánkou jsem koupil loni na Model Hobby, jedná se o laserem tištěnou reedici.

Pár slov o předloze modelu:
Prvními československými účastníky Rallye Paříž - Dakar byly v roce 1985 v kategorii kamionů posádky dvou vozů značky LIAZ.* Posádka jednoho z nich, a to se startovním číslem 627 ve složení Moskal - Joklík - Ing. Fencl, dorazila do Dakaru na výborném 13. místě. Na start dalšího ročníku této soutěže se kromě tří vozů LIAZ postavily i dvě Tatry 815 6x6 (pod záštitou PZO Motokov). První z nich se startovním číslem 634 ve složení Loprais - Stachura - Ing. Krpec a druhá se startovním číslem 635 ve složení Kahánek - Gumulec - Ing. Kalina. Konkurencí byla považována spíše za doprovodná vozidla, ale v průběhu závodu se ukázalo, že to byl velký omyl. Oba vozy se po celou dobu držely na předních místech, avšak před koncem etapy v Saint Louis (Senegal) uvízlo několik kamionů v bahně. Po mnohahodinovém úsilí o vyproštění soupeřů dojely obě Tatry do cíle s velkým zpožděním, díky čemuž byly diskvalifikovány. Účastníky i organizátory však byli naši závodníci považováni za morální vítěze a získali též "Cenu vyjímečnosti města Versailes".

* Ve skutečnosti byl prvním Čechoslovákem na Dakaru v roce 1983 Mirek Kubíček (kategorie motocyklů), avšak žil ve Švýcarsku a tehdejší socialistická média se o něm nezmiňovala.

Obrázek Obrázek

Obrázky výše: z časopisu Svět Motorů 2/1986. První snímek ukazuje všech pět kamionů před odjezdem na závod, druhý posádky vozů LIAZ a Tatra.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Tady ještě tři odkazy na pohyblivé obrázky...:
Dakar 1986 Tatra
Rallye Paříž Dakar - Retro (2011)
Prezentace TATRA 815 (1986)
(Prezentační video Tatry 815 z roku 1986 s původním komentářem. Hned z kraje je zde uváděna dost zvláštní informace: "..Rok 1985. Ve slavné motoristické rallye Paříž - Dakar se automobily Tatra 815 umístily na druhém místě. Ne náhodou. Byl to výsledek úspěšné práce kopřivnických dělníků a konstruktérů..." Tak teda nevím :shock: ).

... a zde pár článků (nejen) o tomto ročníku Dakaru v tehdejších časopisech:
tatraportal.sk - články o Dakaru

Tento model byl na fóru prezentován již vícekrát: spida, Brzdič, fox, Marian, Mařka, Jirka N., sranki a jenčik (rozestavěno)

Vlastní stavba:
S modelem se potýkám už někdy od dubna, ale protože jsem neměl tolik času a nálady na focení (psaní diplomky a pak státnice přede mnou), tak zde přináším fotky až kompletního podvozku (bez kol a předního nárazníku). Centrální roura je myslím úplně stejná jako u Tatry, kterou jsem tu už prezentoval a u které mám nafocený postup. Rozdíl je v držáku listových per (lépe odpovídá skutečnosti), rám není v zadní části zúžený, také jsou zde umístěny přídavné palivové nádrže a mechanismus zatáčení přední nápravy též lépe odpovídá skutečnosti. Porovnání podvozku modelu vozu z r. 1988 (vlevo) a 1986 (vpravo):

Obrázek Obrázek

Stavba podvozku probíhala pohodově, občas je ale problém s označením plošek k přilepení dílu chybným číslem. Takže je potřeba před přilepením čehokoli dobře prostudovat návodovou kresbu. Trochu nešikovně vyšla listová péra do držáků. Vypadá to, jako by byla příliš nízká, ale mají na výšku v návodu psaných 7 mm. Tak nevím. Ale ono to ve výsledku stejně nebude moc vidět ;) . Zesílení tyčí mechanismu řízení přední nápravy bylo provedeno pomocí černé teplem smrštitelné bužírky.

Obrázek Obrázek

Na kola jsem použil laserem pálené dezény (parádní věc! 8-) ). Potom je ale skoro nezbytné kola přetřít barvou, protože rozdíl v barvě boční části a běhounu je obrovský. A navíc lesklé pneu asi nejsou úplně cool :D . (U Tatry z '88. takový rozdíl v barvě nebyl, tenkrát jsem si to navíc přetřít ani netroufnul):

Obrázek

A zde ein paar Fotos podvozku s koly a předním nárazníkem:

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Přední blatníky (postup výroby stupaček jsem popisoval zde):

Obrázek Obrázek

Dalším podcelkem, na který se vrhnu, je motor.

:arrow: Pokračování příště.

Edit 4. 8. 2014: přidáno jedno video.
Naposledy upravil(a) Tomáš M. dne pon 4.8.2014 21:11, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1058
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986)/ Spida/ 1:32/

Příspěvek od rybak »

Hodně dobrý report. Krásně slepené. Držím palce i na státnice.
spida
Moderátor
Příspěvky: 736
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od spida »

Pěkné pěkné. Jen mi přijde, že ty přídavné nádrže nemají být přidělané tímto způsobem, ale mají byt uchycené uvnitř ramu. Takhle ti to bude dělat problém při napasování nástavby
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

:arrow: rybak: Děkuju. Palce na státnice už držet nemusíš, dělal jsem je na začátku června a mám je (úspěšně) za sebou ;) .

:arrow: spida: Díky za postřeh. Přídavné nádrže nejspíš mám nalepené správně (je to tak nakreslené v návodové kresbě a i ostatní, co tuto Tatru stavěli, je měli takto nalepené), ale ty pásky by neměly zasahovat do bílých plošek, kam přijdou držáky nástavby. Chtěl jsem to řešit později, ale nakonec jsi mě nakopnul k tomu, že jsem části držáků přídavných nádrží, co by nejspíš překážely při lepení nástavby, odříznul ;) .
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Po pár dnech jsem opět tady, tentokrát již s hotovým motorem (T3-930). Stejně jako u Tatry z roku 1988 jsem provedl pár úprav - vyrobil jsem jednotlivé listy vrtule a místo placatého papírového potrubí jsem použil potrubí z párátek a drátku. Oproti motoru, který byl u prvního spidova modelu (viz fotku vlevo), je motor u této Tatry svým vzhledem blíže realitě (fotka vpravo):

Obrázek Obrázek

Téměř všechno sedělo parádně, jediný problém jsem měl s potrubím, co jde od turba na levé straně. Trochu tam vadí chladič (díl č. 8). Vyřešil jsem to tak, že jsem potrubí v místě, kde prochází nad chladičem, podélně naříznul a na chladič jakoby nasadil.

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A tady ještě jedno foto z výroby výfukového potrubí:

Obrázek

Dále budu pokračovat vzduchovými filtry a pak nástavbou.

:arrow: Pokračování příště.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1058
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od rybak »

Tak to gratuluji. To se to teď lepí, když se nemusíš učit, co?
S tím výfukovým potrubím je potřeba si dát pozor, aby se pak motor vešel pod kabinu.
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

:arrow: rybak: Díky. Jinak výfukové potrubí jsem takto dělal i u předchozí Tatry a tam problém nebyl (prostor pro motor pod kabinou je o dost větší než vlastní motor). Předpokládám, že u tohoto modelu to bude stejné.
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Po několika dnech se vracím s dalším postupem ve stavbě. Nejprve pár snímků motoru osazeného do podvozku, vzduchových filtrů a jejich držáků:

Obrázek Obrázek Obrázek

Následovala nástavba - konečně jiná barva než černá a šedá ;) , ale zase v pro retuš pekelné kombinaci červená - bílá. Je opravdu třeba dávat velký pozor, aby si člověk nezamazal bílé plochy jinou barvou. Ale myslím si, že se to nakonec celkem povedlo.
V případě stavby vozu se startovním číslem 635 je nutné odříznout bočnice od plachty (jeden díl) a přilepit alternativní díly označené zeleně podbarveným číslem. Postupoval jsem trochu jinak, než popisuje návod. K podlaze jsem přilepil přední čelo (obojí podlepené 2 mm kartonem - je u toho třeba ale trochu přemýšlet :!: ), bočnice (s chlopněmi z kancelářského papíru pro nalepení plachty) a prostřední žebro. Na tento celek jsem pak připevnil plachtu (zatím bez nalepeného vnitřního dílu v přední části). Úplně se mi nezdařilo, aby byl ohyb dílu bočnice přesně v úhlu 90°, a tak jsem pak musel trochu upravovat sloupky (jednalo se však o úpravy v řádu desetin mm - nic velkého). Vnitřní díl plachty jsem nalepil až potom. Bylo potřeba ho trochu zkrátit (jak upozorňovali i Brzdič a fox) a mezi předním čelem nástavby a vnitřním dílem mi vznikla mezera asi 1 mm ( :arrow: zaretušováno). Zde pár fotek ze stavby:

Obrázek Obrázek

A tady je už hotová nástavba:

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Teď se začínám prát s kabinou.

:arrow: Pokračování příště.
Uživatelský avatar
JakubSDK
Příspěvky: 1663
Registrován: stř 5.6.2013 15:44
Bydliště: Nymburk

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od JakubSDK »

Jedeš parádně chlape ;) moc pěkná a čistá práce :!:

Ať se ti daří Jakub.
spida
Moderátor
Příspěvky: 736
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od spida »

krasavice ;)
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Netrvalo to až tak dlouho a mám hotový interier kabiny. Lepil se celkem dobře, narazil jsem jenom na pár problematičtějších míst:

:arrow: plocha na dílech 226 resp. 227 pro přilepení dílů 228 resp. 229 se mi zdá maličko větší. Dá se ale dobře zaretušovat (všechno je černé)
:arrow: také plošky na těchto dílech pro nalepení přístrojové desky (243) jsou na každé straně o cca 2 mm delší (řešeno opět zaretušováním)
:arrow: v dílu 243 jsou vyznačené otvory pro vyříznutí a následné vstunutí madla 253. Jeden z otvorů je ovšem příliš blízko kraje, kde by mu překážel podlepený díl 255. Proto jsem otvor udělal asi o 1 mm víc vlevo. Tím pádem jsem musel i trochu upravit délku madla 253.

A zde už jsou fotky:

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

:arrow: Pokračování příště
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Od posledního příspěvku ke stavbě Tatry uplynulo pár týdnů a já se opět vracím s dalším postupem.

Na řadu přišlo přilepení boků a přední části kabiny. Mřížku jsem udělal z rybářského vlasce o průměru 0,1 mm, a to stejným způsobem jako stupačky (viz první příspěvek). Je zvláštní, že u Tatry z roku 1988 se mi povedla na první pokus, kdežto tentokrát jsem byl spokojený až asi s šestou mřížkou :roll: . Vnitřní rám je pak z měděného drátu (průměr 0,6 mm), na který jsem navlékl černou teplem smrštitelnou bužírku:

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Následovalo přilepení střechy, jejíž vnější část jsem z každé strany seřízl o cca 0,5 mm, aby mi hezky navazovala na boky kabiny. A pak mě čekalo její uzavření čelním sklem, které se opět neobešlo bez mírného vzteku a pár sprostých slov :lol: . První pokus bohužel nevyšel, při snaze přilepit fólii k rámu okna vteřinovým lepidlem (říkal jsem si: "To půjde určitě rychleji a lépe než s oboustrankou.") jsem si díl zapatlal. Naštěstí jsem měl kopii dílu ze stavby Tatry z ročníku '88, který je rozměrově identický, a tentokrát jsem se pokorně vrátil k oboustranné lepicí pásce. Následovalo připevnění skla ke kabině - asi nejhorší část stavby. Vše se lepí natupo a lepidlo má tendenci se rozpatlat všude tam, kde ho člověk zrovna nepotřebuje :evil: . Nakonec se mi osvědčilo přilepit rám se sklem nejprve k jednomu boku, pak ke druhému a nakonec ke střeše. Spodní část rámu přilepená není. A s výsledkem jsem celkem spokojený:

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A co dál? No přece ochranný rám! Na jeho výrobu jsem opět použil měděný drátek (průměr 0,6 mm) a teplem smršťovací bužírky - černou (prům.0,8mm/prům.0,5mm, síla stěny 0,25mm) a bílou (prům.1,0mm/prům.0,6mm, síla stěny 0,33mm). Nejprve si kleštěmi odštípnu kousek drátu o něco delší, než budu potřebovat pro vytvarování požadovaného dílu. Následně jej srovnám pomocí pilníku (postup detailněji popsán zde), navléknu bužírku (postupně třeba i více vrstev pro docílení požadované tloušťky) a pomocí fénu na vlasy ji smrštím. Poté už jenom drátek natvaruji podle šablony ve vystřihovánce. Menší nepříjemností je to, že bužírky jsou potištěné nějakými specifikacemi. Ty ovšem jdou poměrně pěkně dolů pomocí toluenu (ředidlo).
Zjistil jsem také, že měděný drátek i o prům. 0,6 mm jde docela dobře uříznout např. čepelí do skalpelu, což je mnohem přesnější, než ho ucvaknout kleštěmi. A velkou výhodou bužírek je to, že se parádně lepí vteřinovým lepidlem.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Zde je výsledek mého snažení:

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

To je pro tentokrát vše a příště už snad budu moct prohlásit, že mám hotovo.

:arrow: Dokončení příště
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1058
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od rybak »

Hodně dobrý report a ještě lepší stavba.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od kaktusak »

Ten nápad s tou bužírkou je super . Vypadá to parádně . Prosím tě kde ty bužírky sháníš ?
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Tatra 815 VD 13 350 6x6.1 (1986) / Spida / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Díky za kladné ohlasy, vážím si jich :) .

Nápad s bužírkou není můj, diskutovalo se o tom již v jiném vlákně a poprvé jsem ji použil na svém prvním modelu Tatry. Bužírku kupuji v jednom obchodě s elektronickými součástkami v Praze, pobočky má ovšem i v jiných městech v republice.
Odpovědět

Zpět na „Sport a Dakar“