Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120 HOTOVO

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120 HOTOVO

Příspěvek od Jirka Z. »

Po dokončení práce na modelu v projektu Loprais 65 jsem se chtěl co možná nejrychleji pustit do něčeho v rozumnějším měřítku (teda samozřejmě rozumnějším pro mne…). Jednak letošní smutné výročí zahájení první světové války a druhak Vodyho práce na bombardéru AEG mě přivedly k následujícímu modelu. Na svých oblíbených 1:120 jsem si zmenšil další německý bombardér z produkce GPM, a to poměrně svérázný stroj Gotha G.IV (původní měřítko 1:33).

Jedná se další z modelů, které dostaly do vínku atraktivní kamufláž typu lozenge. Technické údaje sem dávat nebudu, najít si je můžete na netu. Poměrně zajímavá je ale historie letadla, tak mi zde dovolte něco málo slov. V podstatě se jedná o upravený letoun Gotha G.III. Hlavním nedostatkem velkých bombardérů byla v této době nemožnost ochránit před nepřítelem prostor pod ocasem vlastního stroje. S efektivním řešením tak přišel Hans Burkhard. Do bombardéru Gotha G.III přidal speciální „tunel“ vedoucí skrz letadlo, který umožňoval zadnímu střelci postřelovat i prostor pod břichem letadla. Nápad se ujal a vznikl tak bombardér Gotha G.IV. Zalétán byl v roce 1916 a již v listopadu toho roku dostala továrna Gothaer Waggonfabrik zakázku na prvních 35 letounů typu G.IV. Ty se k jednotkám dostaly v březnu následujícího roku. Letouny byly standardně vybaveny řadovým motorem Mercedes D.IVa o výkonu 260 koní. Celkem bylo vyrobeno asi 230 strojů tohoto typu.

Jaká je historie předlohy modelu? Model znázorňuje letoun s číslem 0811. Moc se mi toho najít nepodařilo, ale přeci jen nějaké informace mám (tedy ne konkrétně k tomuto letadlu, nebudu předbíhat, uvidíte sami). A najdeme tu i českou stopu… Ale popořadě. Technické údaje jsem neuváděl, ale přesto je výše zmíněn typ motoru. Důvodem je právě „modelovaný“ stroj. Ten totiž patří do 40ti kusové série letadel s rakouskými motory Hiero s výkonem 230 koní. Série byla v roce 1918 dodávána k k.u.k. Luftfahrtruppen (Rakousko-Uherské letectvo) jako typ 08. Stroje se dostaly na Piavskou frontu k leteckým rotám Flik 101G, Flik 102G a Flik 103G. Stroj s označením 0811 se dostal do roty Flik 102G sídlící na letišti Aviano, velitelem roty byl Rittm. Max Hesse. Teď je čas na český otisk podrážky. Rota Flik 102G patřila spolu s dalšími čtyřmi rotami (Flik 101G až 105G) do bombardovací skupiny Fleegergruppe G, jejímž velitelem byl od dubna 1918 Čech Otto Jindra. Skupině velel až do 4.5.1918, kdy byl při noční operaci vážně raněn. Bližší podrobnosti k jeho zranění nejsou známi. Patrně k němu došlo při nočním bombardování města Sacila, kterou v noci ze 3. na 4.5.1918 podnikla Flik 102G. To je vše, co se mi podařilo vypátrat. Nic moc, ale přeci jen nějaké info máme.

Vlastní stavbu jsem začal prací na trupu letounu. Letadlo po zmenšení bůh ví jaký drobeček nebude, jenom trup bude na délku mít 10cm. Vím, že pro Vás nic extra, ale pro mne je to už obr… Příjemná piplačka byla s drobnostmi do pilotního prostoru a prostoru posádky.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pro tisk použitý inkoust se bohužel docela rád rozpíjí. Model se snažím mimo chvilky, kdy na něj něco nalepuji, držet zcela mimo pracovní prostor. Ráno při focení aktuální podoby trupu jsem ale odhalil v zadní půlce jedné z bočnic stopu po kapce vody… Takže teď vymýšlím nějakou berličku až obezličku, jak kapku odstranit, nebo alespoň zamaskovat. Asi to skončí na tom maskování, a to v podobě přelepení tří „poškozených“ šestiúhelníků lozenge novými z tenkého papíru, aby oprava moc nečněla do prostoru. Uvidíme, jak se to zadaří.
Naposledy upravil(a) Jirka Z. dne pon 8.9.2014 8:50, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vojta Č.
Administrátor
Příspěvky: 1356
Registrován: pon 5.12.2011 16:28
Bydliště: Matka měst

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Vojta Č. »

Jo tak to bude boží. Mám ji doma v šuplíku "až se někdy zblázním a budu potřebovat chmelnici s rozpětím 70 cm" :D
Uživatelský avatar
vody
Příspěvky: 128
Registrován: pon 23.1.2012 17:57

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od vody »

Z tohodle modelu obšlehnunu bomby. U AEG na ně jaksi zapomněly. :(
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Tak malý postup kupředu. Trup je kompletně uzavřen, hezky se v něm vyjímá střelecký tunel... Práce bude pokračovat na motorech a gondolách.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Tak práce na modelu se hodně zpomalily. Momentálně mě takřka veškerý čas zabírá kolotoč zábavy nazvaný kolaudace a předpřejímky bytů... Hodně volným tempem tak vznikají obě motorové gondoly a motory. Některé dílky jako třeba válce jsou opravdu "výživné"...

Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

O víkendu se naskytlo pár chvilek, kdy jsem se mohl věnovat modelu. Takže se mi podařilo postoupit ve stavbě dále. Nejprve jsem v sobotu dokončil gondoly, včera večer pak motory a hned jsem je osadil do gondol. Pevně věřím, že se teď stavba trochu rozjede, protože je čas na lepení křídel a hlavně výpletů...

Obrázek Obrázek Obrázek

Jirka Z.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Po dokončení "bokovky" Nakajima jsem se s chutí opět pustil do Gothy. Již hotové motorové gondoly jsem osadil k trupu a připravil spodní křídla. Po zkompletování se z malého letadýlka pomalu stává přerostlé monstrum... :lol:

Obrázek Obrázek

Jirka Z.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Včera jsem měl po nějaké době konečně zase chvilku na to, sednout si k lepení (hold spousta práce, pak asistence na skautském táboře a po návratu z pár dní dovolené ještě více práce…). Moc jsem toho udělat nezvládl. Pouze jsem začal dávat dohromady konstrukci mezi spodní a horní křídlo včetně výpletu. A stejně jako u modelu Nakajima, tak i tady působí výplety docela dobrým dojmem. Pravděpodobně zkusím (asi vůbec poprvé) udělat veškeré viditelné lanoví. Původně jsem na modely dával jenom výplety, ostatní lana byla více rušivá než užitečná. Uvidím, jak to nakonec dopadne tady (odřezat se to dá vždycky… :roll: ).

Obrázek Obrázek

Jirka Z.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Včera jsem po chvilkách usedal ke stolu a večer se do modelu pustil naplno... Křídla jsou dovypletená, slepit se mi podařilo i ocasní část letadla. Jak jsem slíbil, vrhnul jsem se na ovládací lana. A vůbec to nevypadá špatně... Až na lepidlo - jak jsem zvyklý přebarvovat, tak lepidlo moc neřeším. To se tady u nepřebarveného modelu bohužel hodně ukazuje... Další v pořadí bude dokončení vzpěr ve střední části mezi horním a dolním křídlem.

Obrázek Obrázek Obrázek

Jirka Z.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Poslední dobou sice bůh ví kolik času na modely nebylo, ale přesto se mi podařilo popojet. První, do čeho jsem se musel pustit, byly opakovaně vodorovné ocasní plochy. Při prvním nalepení jsem je bohužel umístil špatně pozičně (hold jak se říká, dvakrát měř, jednou řež…). Oprava se jakž takž zdařila, ale samozřejmě to již nebude vypadat, jako by šlo o první přilepení. Tím asi nejzásadnějším počinem je sestavení a usazení horního křídla. No, nebyla to procházka růžovým sadem… Přestože jsem vzpěry měl rozměrově vyřezané a místně usazené podle vystřihovánky, ne všechno sednulo tak, jak mělo. Takže zhruba s šesti žebry jsem po prvotním usazení musel ještě tu více, tu méně manipulovat. To samozřejmě mělo za následek i úpravu výpletu – asi na sedmi místech se výplet prověsil. Oprava šla docela dobře, takže včera ráno jsem měl křídlo usazené (jakž takž) podle mých představ, včetně návaznosti na konstrukci pod ním. Následně jsem se pustil do podvozku. O tom ale až příště.

Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
numi
Moderátor
Příspěvky: 849
Registrován: pon 12.12.2011 12:11
Bydliště: Třinec

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od numi »

Zase tak moc to znát nejde. Pasuješ se s tím dost dobře. Viděl jsem ji v Polsku několikrát složenou a je to dost velké.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Jak se blíží dokončení modelu, tak je vidět jeden evergreen - do stavby je mnohem větší chuť, než když člověk začíná... Takže včera večer jsem si vyšetřil čas a až do jedné do noci (teda vlastně až do dneška... :roll: ) nad modelem seděl. A odvedená práce je vidět. Ráno před odchodem do práce jsem při focení při napůl umělém a napůl denním světle mohl konstatovat, že Gotha už stojí na svých... Včera se mi podařilo dokončit podvozek. Práce šla docela dobře, ale na podvozku je spousta malých dílků, nebo když už nejsou dílky malé, tak jsou hodně subtilní... U ocasní ostruhy jsem musel dílky vystřihovánky nahradit. V původní se podpůrná konstrukce ostruhy tvaruje z drátu, já tento postup nahradil konstrukcí z dřevěné třísky, která bude ve výsledku nabarvena na černo. V tomto měřítku se s třísku lépe pracuje a konstrukce se i lépe lepí.

Obrázek Obrázek

Nyní už tedy zbývají poslední tři trochu ucelenější komplety - klapky (do kterých se pustím doufám již dneska), vrtule a zbraňové vybavení - tedy kulomety a konstrukce pro nesení bomb. Vlastní bomby jsem se rozhodl dohromady nedávat. Stejně tak nyní ještě zvažuji jednu úpravu. U zadního střeliště byla ochranná pletivová konstrukce, kterou nejsem v tomto měřítku příliš schopen dát dohromady. Takže ji možná také vynechám - existují totiž i dobové fotografie (i když ne přímo stroje s touto imatrikulací) letounu bez této ochranné konstrukce.

Jirka Z.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 721
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Tak zase o kousek dál... Klapky hotové a usazené na místo. Akorát se tu objevil jeden nedostatek a zatím se mi nepodařilo objevit, (řečeno filnovým citátem) "kde udělali soudruzi z NDR chybu"... Ani u spodního křídla, ani u horního totiž na sebe kamufláž lozenge mezi křídlem a klapkami nehraje... Přiznám se, že jsem z toho drobet rozmrzelý, protože si nejsem jistý, zda za nedostatek mohou moje ruce a jejich snaha zbastlit model dohromady nebo je nějaký kiks ve vystřihovánce... Pokusy, zda není jen přehozeno číslování dílů nikam nevedly, díky umístění výsostných znaků se pozice moc zaměnit nedá. Jediné, co mě napadá je, zda jsem si špatně nepřenesl polohy ohybů. Jednoduše řečeno, model dostal další direkt a sotva stojí na kolech... :roll:

Obrázek

Díky tomu, že je model skoro hotov, tak se s jeho současnou podobou budu muset smířit. Aby lozenge sedělo, musel bych model kompletně přebarvit, a to už bych nyní nezvládl ani omylem. Pomalu jsem se pustil i do vrtule. Autor ji zpracoval docela zajímavým postupem, aby docílil plasticity. Včera jsem se pokusil slepit dohromady alespoň její část a spát jsem šel bez řady vlasů, které jsem si kombinací nervozity a vzteku vyrval... :twisted: Zkusím se na konstrukci vrtule ještě podívat, ale už nyní mám pocit, že tuhle konstrukci budu muset pro svůj model upravit.
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1207
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Standa F. »

Ta návaznost kamufláže u klapek - hmm, člověk by si toho ani nevšiml. Jelikož sis ale model stejně extra tiskl zmenšený, zkus si vytisknout plochy křídel znovu na tenký papír 80 g a z nich vyrobit nové klapky - narýsovat je tak, aby navazovaly. Pravidelné rozmístění těch šestúhelníků to dovolí (místo pro ten ždibeček kříže nutno vyříznout). Ty pak nalepit na stávající klapky.

Just idea ...

Jinak pompézní dílko, beze sporu!
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Gotha G.IV / GPM, úprava / 1:120

Příspěvek od Dolly »

Já myslím, že soudruzi z NDR chybu neudělali. A nenávaznost struktury lozenge je dokonce správně. V tom je ten fígl, že se potahovalo plátnem s předtištěným maskovacím vzorem, odpadlo dodatečné natírání :arrow: úspora barvy i hmotnosti letadla. Je logické, že oddělené prvky byly potahovány každý zvlášť a návaznost šestiúhelníků se nijak neřešila. Hlavně, že navazují ty kříže - ty už se dělaly barvou na hotové letadlo.
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“