Motorový vůz M120.001 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOVO
Napsal: ned 5.2.2012 20:08
V druhé polovině 20. let minulého století chtěly ČSD co nejvíce snížit náklady na provoz na místních tratích. Proto vyhlásily soutěž o sestavení kolejového autobusu, který by postačoval méně vytížené osobní dopravě. V roce 1927 vyrobila firma ČKD kolejový autobus řady M120.001. Jednalo se o skříň určenou pro silniční autobus Praga NO. Vůz byl konstruován pro rychlost 50 km/h. Motor byl uložen jako u silniční verze na předsunutém místě s kapotou. Dveře pro nástup a výstup byly po obou stranách stanoviště řidiče. Vůz neměl přechodové můstky. Stanoviště strojvedoucího se nacházelo v předu mezi vstupními dveřmi. Počet míst pro cestující byl 29. Vůz neměl klasické nárazníky, ale provizorní manipulační spřahadlo. Pro pohon byl použit čtyřválcový autobusový benzínový motor. Vůz M120.001 zůstal pouze prototypem. Jezdil na trati Čejč - Zaječí. a Kopidlno - Bakov n.J. Zkoušen byl také na středním Slovensku. V provozu by do roku 1936. Administrativně zrušen až v roce 1946.
Technická data:
Výrobce: ČKD Praha
Rozvor: 4100 mm
Délka přes nárazníky: 8820mm
Počet míst k sezení: 29
Váha obsazeného vozu: 10,7t
Nejvyšší rychlost: 55km/h
Motor: 4 válce, výkon 55HP, vodní chlazení, lihobenzinová směs
Přenos výkonu: mechanický, 3/1 převodů
O železnici, http://www.pshzd.cz/m1200.html
(Zdroj: http://www.pshzd.cz)
Vystřihovánka vyšla v ABC 26. července 2007 jako součást série Historická železnice. Autorem je Michal Dudáš. Vystřihovánka obsahuje 49 číslovaných dílů. Náhled na návodnou kresbu níže (Zdroj: http://www.iabc.cz)
Jako i u ostatních modelů ze série, papír není z nejsilnějších, takže je potřeba počítat s tím, že podlepených dílů bude pro uspokojivý výsledek v podstatě většina. Chlopně jsem tentokrát použil pouze při spojování dílů střechy, dílu 24 a kapoty. Všechno ostatní je natupo a kromě drobných dílků i podlepeno. Podlahu skříně jsem musel v přední střední části o několik desetinek milimetru zkrátit, v zadní části mi podlaha vyšla o zhruba 0,2mm na každé straně širší, než zadní stěna. To ale mohla být moje chyba, takže doporučuju přeměřit a přirovnat. Zadní díl střechy je o velmi málo širší, než střední díl, takže ten jsem sestříhl tak, aby šířka zadní stěny zůstala zachována, protože ta odpovídá. Celá střecha mi vyšla oproti základně 13 na každou stranu menší, takže jsem základnu vůbec nepoužil a střechu nalepil natupo přímo na skříň. Sedlo to bez problémů. Díly podvozku 18 se mají podle návodu podlepit na 0,8 - 1mm. Podle rozchodu kolejí jsem nakonec upravoval z 1mm na oněch 0,8mm, což je akorát. Díl podvozku 9 je v první přední části kratší, doporučuju nechat rezervu 1mm a zatřít. Koleje k sobě délkově sedí, přesto jsem je nakonec zkracoval, protože při lícování na koleje byla návaznost pražců o nějaké desetinky milimetru mimo. Poslední chybka je kousek bílé plochy v levém předním rohu podložky, který vznikne po nalepení kolejí. Opravil jsem retuší, možná jsem jenom neodhadl tloušťku kolejí.
Stejně jako u předchozích modelů jsou chybky pouze drobné a není problém je vyřešit. Výsledkem je myslím líbivý modýlek. Co jsem z návodu nepochopil je umístění výfuku z drátku (volitelně). Vyřešil jsem to podle čar na dílu 25.
EDIT: Vyměněny fotky za lepší.
Technická data:
Výrobce: ČKD Praha
Rozvor: 4100 mm
Délka přes nárazníky: 8820mm
Počet míst k sezení: 29
Váha obsazeného vozu: 10,7t
Nejvyšší rychlost: 55km/h
Motor: 4 válce, výkon 55HP, vodní chlazení, lihobenzinová směs
Přenos výkonu: mechanický, 3/1 převodů
O železnici, http://www.pshzd.cz/m1200.html
(Zdroj: http://www.pshzd.cz)
Vystřihovánka vyšla v ABC 26. července 2007 jako součást série Historická železnice. Autorem je Michal Dudáš. Vystřihovánka obsahuje 49 číslovaných dílů. Náhled na návodnou kresbu níže (Zdroj: http://www.iabc.cz)
Jako i u ostatních modelů ze série, papír není z nejsilnějších, takže je potřeba počítat s tím, že podlepených dílů bude pro uspokojivý výsledek v podstatě většina. Chlopně jsem tentokrát použil pouze při spojování dílů střechy, dílu 24 a kapoty. Všechno ostatní je natupo a kromě drobných dílků i podlepeno. Podlahu skříně jsem musel v přední střední části o několik desetinek milimetru zkrátit, v zadní části mi podlaha vyšla o zhruba 0,2mm na každé straně širší, než zadní stěna. To ale mohla být moje chyba, takže doporučuju přeměřit a přirovnat. Zadní díl střechy je o velmi málo širší, než střední díl, takže ten jsem sestříhl tak, aby šířka zadní stěny zůstala zachována, protože ta odpovídá. Celá střecha mi vyšla oproti základně 13 na každou stranu menší, takže jsem základnu vůbec nepoužil a střechu nalepil natupo přímo na skříň. Sedlo to bez problémů. Díly podvozku 18 se mají podle návodu podlepit na 0,8 - 1mm. Podle rozchodu kolejí jsem nakonec upravoval z 1mm na oněch 0,8mm, což je akorát. Díl podvozku 9 je v první přední části kratší, doporučuju nechat rezervu 1mm a zatřít. Koleje k sobě délkově sedí, přesto jsem je nakonec zkracoval, protože při lícování na koleje byla návaznost pražců o nějaké desetinky milimetru mimo. Poslední chybka je kousek bílé plochy v levém předním rohu podložky, který vznikne po nalepení kolejí. Opravil jsem retuší, možná jsem jenom neodhadl tloušťku kolejí.
Stejně jako u předchozích modelů jsou chybky pouze drobné a není problém je vyřešit. Výsledkem je myslím líbivý modýlek. Co jsem z návodu nepochopil je umístění výfuku z drátku (volitelně). Vyřešil jsem to podle čar na dílu 25.
EDIT: Vyměněny fotky za lepší.