Byl jsem několika lidmi požádán o ukázku mého postupu při zaslívání kabiny, kdy lepím sklo jako poslední díl při uzavírání kabin nákladních automobilů. Prozatím jsem tento postup použil téměř u všech svých modelů v 1:32 ať už od Spidi nebo PMHT. Vyjímkou byl úplně první model s interiérem - TATRA puma 2000 a pak zkušební stavba LIAZ 1985 u které tento postup aplikovat nejde.
A nyní již k vlastnímu postupu.
Zde je zkompletovaná kabina, vytvarované čelní sklo a nástroje se kterými budu pracovat.
Nejdříve ještě kontrola velikosti a návaznosti skla na kabinu. Přiložím nasucho a vyzkouším
Na přilepení dolní hrany skla používám chemopren. Nanesu na celou spodní hranu skla
a přiložím na místo, kde má být. Držím a čekám na částečné zaschnutí. Můžu ještě špejlí zevnitř upravit umístění skla.
Po zaschnutí dolních rovných hran dolepím zalomené okraje čelního skla.
Následuje přilepení svislých hran na bocích kabiny.
Chemopren nanesu špičatou špejlí a opět přidržím do zaschnutí.
Případné vytečené lepidlo se dá opatrně stáhnout z hrany šipčkou špejle.
Pro ukázku je použita kabina, na kterou následně přijde nalepit stínící kšilt, takže horní hrana nebude vůbec vidět. Zde jsem použil gelový vteřiňák. Pokud by byla hrana kabiny viditelná - viz. policejní TATRA PMHT, sypač PMHT, ... - tak doporučuji použít znovu chemopren. Dá se déle korigovat a hrana jde očistit od "přetečeného" lepidla.
Vteřiňák nanáším špičatým párátkem. Při lehkém zmáčknutí kabiny zboku se lepené hrany oddálí od sebe a pro nanesení lepidla je více prostoru. Nejprve slepím krátké šikmé hranky
Zde je fotka zmáčnutí kabiny z boku. Nejprve lepím jednu polovinu
Opět mírným tlakem oddálím hrany, nanesu lepidlo a dokončím zasklení
A zde již zaslená kabina připravená k dolepení vnějších doplňků
Tento postu u některých vystřihovánek vyžaduje trochu přemýšlení a někdy i rozřezání některých dílů vystřihovánky.
Já tento postup využívám i při lepení malých modelu v 1:53. Pro mne je výhodou to, že daleko lépe dotvaruji a slícuji před tím lepenou střechu kabiny a uvniř kabiny pak není nikde vidět žádné chlopně pod střechou jak právě u mé první zasklené kabiny
To je prozatím vše. Snad toto někomu pomůže při lepení modelů. Pokud budete mít nějaký dotaz, tak se budu snažit odpovědět.
Zasklívání/uzavírání kabiny
Moderátor: spida
Re: Zasklívání/uzavírání kabiny
Jak jednoduché! (Na první pohled)
Ovšem uzavřít kabinu s interiérem, tak aby to pěkně sedlo, je jedna z nejtěžších věcí které jsem v modelařině zatím dělal...
Hezky zpracovaný postup.
Ovšem uzavřít kabinu s interiérem, tak aby to pěkně sedlo, je jedna z nejtěžších věcí které jsem v modelařině zatím dělal...
Hezky zpracovaný postup.
Re: Zasklívání/uzavírání kabiny
Mě to Laďa ( zvukař ) , popisoval už několikrát . Na fotkách to vypadá opravdu jednoduše , ale jsem přesvědčený , že to chce hodně tréningu .
Nicméně výborně nafocený a popsaný postup .
Nicméně výborně nafocený a popsaný postup .
Re: Zasklívání/uzavírání kabiny
Krásně zpracovaný obrázkový návod!
Jen kde se k tomu dají sehnat ty "zlaté ručičky"?
Postup jsem aplikoval na tři modely a třikrát tu katastrofu na horní hraně kryje kšilt.
Jen kde se k tomu dají sehnat ty "zlaté ručičky"?
Postup jsem aplikoval na tři modely a třikrát tu katastrofu na horní hraně kryje kšilt.
Re: Zasklívání/uzavírání kabiny
jakou folii používate k zasklení? já narazil na dvě gramáže folie Durofol a to 140g a 280g tak nevím kterou si mám objednat. Děkuji za radu
Re: Zasklívání/uzavírání kabiny
NO já souhlasím s Kovářem i Kaktusákem.... viděl sem to dělat naživo a je fakt, že to vypadá strašně jednoduše, jenže je to o hodně velikým cviku a praxi.
děkujeme za návod a popis jedné z možnosti jak kabinu uzavřít.
děkujeme za návod a popis jedné z možnosti jak kabinu uzavřít.