Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Všechny vás vítám u sledování stavby dalšího modelu. Tentokrát padla volba na model Tatry 815 S3 od RipperWorks.
Řada 815 vznikla jako nástupce řady 813. S výrobní linky začly sjíždět první vozidla tohoto typu v roce 1982. V roce 1989 dosahovala roční produkce až 15 000 vozů. Zásluhu na tom měla RVHP. Tatra byla předurčena jako dodavatel nákladních vozidel pro státy RVHP.
Tatra 815 S3 má klasický tatrovácký koncept podvozku, vzduchem chlazený motor uspořádaný do V 90°. Všechny polonápravy nezávisle výkyvné, náhon na všechny kola (přední vypínatelný).
Pár technicko taktických dat.
Náhon: 6x6
Pohotovostní hmotnost: 11300 kg
Užitečné zatížení: 15700 kg
Celková hmotnost: 27000 kg
Přípojná hmotnost: 17000 kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem: 44000 kg
Celková délka: 6980 mm
Celková šířka: 2500 mm 8ft 2,43in
Celková výška: 3130 mm 10ft 3,23in
Světlá výška: 300 mm 11,81in
Rozvor: 3550 mm - 1320 mm 139,76in - 51,97in
Rozchod: 1989 mm - přední náprava
1754 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava: provozní
nouzová
parkovací
odlehčovací
Elektrický systém: napětí elektrické sítě: 24V
ukostřený záporný pól
alternátor: 28 V / 27 A
Pneumatiky: 12.00-20 18-22,5
Motor TATRA T3-929-11
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 10
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 140 mm
- objem válců: 15 834 cm3
- maximální točivý moment: 1010 Nm při 1400 ot/min
- maximální výkon: 208 kW při 2200 ot/min TATRA T3-929-11
To by asi stačilo. A teď hurá do stavby.
Foto předlohy:
Začal jsem rámem. Je to první model který od rippera stavím.
Nejdříve tedy podélné nosníky. Přemýšlel jsem jaká bude ta zaručeně se nekroutící konstrukce od RW, no nakonec se ukázalo že to až tak velké překvapení není. Rozřezávám a podlepuji rámy milimetrovým kartonem už delší dobu.
S ráme souvisí nárazník. Jak tu psal Bernie v jednom příspěvku. Je to takové pěkné rozcvičení na začátek. Nemohl jsem si odpustit úpravy světýlek. Ale to až příště. Nyní jen vyřezané díly nárazníku.
Řada 815 vznikla jako nástupce řady 813. S výrobní linky začly sjíždět první vozidla tohoto typu v roce 1982. V roce 1989 dosahovala roční produkce až 15 000 vozů. Zásluhu na tom měla RVHP. Tatra byla předurčena jako dodavatel nákladních vozidel pro státy RVHP.
Tatra 815 S3 má klasický tatrovácký koncept podvozku, vzduchem chlazený motor uspořádaný do V 90°. Všechny polonápravy nezávisle výkyvné, náhon na všechny kola (přední vypínatelný).
Pár technicko taktických dat.
Náhon: 6x6
Pohotovostní hmotnost: 11300 kg
Užitečné zatížení: 15700 kg
Celková hmotnost: 27000 kg
Přípojná hmotnost: 17000 kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem: 44000 kg
Celková délka: 6980 mm
Celková šířka: 2500 mm 8ft 2,43in
Celková výška: 3130 mm 10ft 3,23in
Světlá výška: 300 mm 11,81in
Rozvor: 3550 mm - 1320 mm 139,76in - 51,97in
Rozchod: 1989 mm - přední náprava
1754 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava: provozní
nouzová
parkovací
odlehčovací
Elektrický systém: napětí elektrické sítě: 24V
ukostřený záporný pól
alternátor: 28 V / 27 A
Pneumatiky: 12.00-20 18-22,5
Motor TATRA T3-929-11
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 10
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 140 mm
- objem válců: 15 834 cm3
- maximální točivý moment: 1010 Nm při 1400 ot/min
- maximální výkon: 208 kW při 2200 ot/min TATRA T3-929-11
To by asi stačilo. A teď hurá do stavby.
Foto předlohy:
Začal jsem rámem. Je to první model který od rippera stavím.
Nejdříve tedy podélné nosníky. Přemýšlel jsem jaká bude ta zaručeně se nekroutící konstrukce od RW, no nakonec se ukázalo že to až tak velké překvapení není. Rozřezávám a podlepuji rámy milimetrovým kartonem už delší dobu.
S ráme souvisí nárazník. Jak tu psal Bernie v jednom příspěvku. Je to takové pěkné rozcvičení na začátek. Nemohl jsem si odpustit úpravy světýlek. Ale to až příště. Nyní jen vyřezané díly nárazníku.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Nárazník je složen s několika dílů. Stavil se celkem bez problémů. Upravil jsem si na něm trošku světla. Místo blinkrů s vystřihovánky (oranžové placaté kolečka), jsem si vyrobil s folie plastické a nastříkal transparentním oranžovým lakem. Místo pro přilepení blinkrů na nárazníku jsem vyřízl, z rubové strany jsem nalepil "kapsu" samotný blinkr. Tak jsem docílil zapuštěného blinkru, jako u reálného vozidla.
U světel mi vznikl problém s parabolami s vystřihovánky... menší nehoda. A tak jsem si vyrobil nové paraboly za pomoci soustruhu. Skla světlometu jsem vyrobil s folie. Jsou trošku vypouklé. Jejich výšku jsem asi trochu přehnal. Zatím to nechám tak, a podle potřeby je možná vyrobím znovu aby byly nižší.
hotový nárazník
U světel mi vznikl problém s parabolami s vystřihovánky... menší nehoda. A tak jsem si vyrobil nové paraboly za pomoci soustruhu. Skla světlometu jsem vyrobil s folie. Jsou trošku vypouklé. Jejich výšku jsem asi trochu přehnal. Zatím to nechám tak, a podle potřeby je možná vyrobím znovu aby byly nižší.
hotový nárazník
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
zajímavý nápad nelze hodnotit úplně záporně, ale přecejen zápor je: tvoje blinkry jsou strašně tmavé - ve skutečnosti je zevnitř taky parabola - a díky své struktuře jsou velmi málo průhledné. Použitý plast taky věkem vždycky úplně "oslepl" a zesvětlal.
Výhrada k průhlednosti platí i pro hlavní lampy, čirou optiku PAL nedělal (a vlastně tehdy ani nikdo jiný) chtělo by to trochu naznačit strukturu skla.
Výhrada k průhlednosti platí i pro hlavní lampy, čirou optiku PAL nedělal (a vlastně tehdy ani nikdo jiný) chtělo by to trochu naznačit strukturu skla.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Foxíku, mistře tuningu a lepení. Proč jsi nevyřezal ty díry v nárazníku? Určitě by to modelu prospělo.
http://img1.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/53 ... 6-s3-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinak sedám do první řady.
http://img1.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/53 ... 6-s3-2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinak sedám do první řady.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Ta struktura svetel mi chybi, to vim..rikal jsem si ze to bude lepsi tak, nez to cele zkazit. Zkusim je prepracovat.
Blinkry se jevily svetlejsi, ale kdyz se schovaly dovnitr, tak jeste ztmavly, v realu jsou trosicku svetlejsi.
Otvor v narazniku...tim si me dostal. Na ten jsem uplne zapomnel. To uz ale bude muset zustat tak. Naraznik je z drubu uzavreny, takze vnitrek tam uz asi nedostanu.
Ps. Omluvte diakritiku...pisu z mobilu.
Blinkry se jevily svetlejsi, ale kdyz se schovaly dovnitr, tak jeste ztmavly, v realu jsou trosicku svetlejsi.
Otvor v narazniku...tim si me dostal. Na ten jsem uplne zapomnel. To uz ale bude muset zustat tak. Naraznik je z drubu uzavreny, takze vnitrek tam uz asi nedostanu.
Ps. Omluvte diakritiku...pisu z mobilu.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Pomalu ale jistě postupuji v před. Už mám skoro hotový podvozek (ten základ bez tlumíšů a pružin atd. ) Tak přidám pár fotek.
¨
Vše sedělo celkem v pohodě. Akorát mi neseděly obvody brzdových bubnů. Boky se měly totiž podlepit kartonem 1mm a oblepit pláštěm. Takže jsem si stočil a slepil pláště, vyřezal podlepené čela a hle, nevešly se do plášťů, takže jsem musel brousit... naštěstí ne moc. U předních jsem už čela bubnů nepodlepoval. Pláště jsem opět stočil a slepil. Nasílil jsem je proužkem papíru a boky přilepil na tubo na čela nasílených plášťů. Sedělo to uplně přesně.
¨
Vše sedělo celkem v pohodě. Akorát mi neseděly obvody brzdových bubnů. Boky se měly totiž podlepit kartonem 1mm a oblepit pláštěm. Takže jsem si stočil a slepil pláště, vyřezal podlepené čela a hle, nevešly se do plášťů, takže jsem musel brousit... naštěstí ne moc. U předních jsem už čela bubnů nepodlepoval. Pláště jsem opět stočil a slepil. Nasílil jsem je proužkem papíru a boky přilepil na tubo na čela nasílených plášťů. Sedělo to uplně přesně.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Pomalu jsem poskládal rouru s nápravama a chtěl jsem je spojit s rámem. Po zkusmém přiložení mi vyšlo toto:
Jak vidíte, tak mám přední nápravu přiloženou přesně v místech kde se má přilepit. Zadní mi ale nesedí... a netuším kde bych se minul o několik milimetrů. Takže slepení k sobě bude muset počkat až se budu mít od něčeho odpíchnout.
Při focení jsem si neodpustil pár detailů.
To jest zatím vše.
P.S. Foťák s makro objektivem je neuprosný a vytáhl mi špatně zaretušovaná místa. Takže mám co opravovat.
Jak vidíte, tak mám přední nápravu přiloženou přesně v místech kde se má přilepit. Zadní mi ale nesedí... a netuším kde bych se minul o několik milimetrů. Takže slepení k sobě bude muset počkat až se budu mít od něčeho odpíchnout.
Při focení jsem si neodpustil pár detailů.
To jest zatím vše.
P.S. Foťák s makro objektivem je neuprosný a vytáhl mi špatně zaretušovaná místa. Takže mám co opravovat.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Ahoj Foxi,
jde ti to pěkně od ruky já osobně bych zkusil oddělit nejdelší středovou rouru a o těch pár mm jí zkrátil, aby to sedělo i vzadu, ale nevím, jak náročná operace by to byla Ať se ti dílo daří Jakub.
jde ti to pěkně od ruky já osobně bych zkusil oddělit nejdelší středovou rouru a o těch pár mm jí zkrátil, aby to sedělo i vzadu, ale nevím, jak náročná operace by to byla Ať se ti dílo daří Jakub.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Možnost rozlepení a zkrácení roury mě už taky napadla, ale ne tu nejdelší, ale až za držákem torzních tyčí. Takže je to od předu druhý díl roury. Protože mám už přilepené torzní tyče a ty seděly.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
To já bych podvozek jen posunul o 1mm dopředu a přilepil, zbytek zaretušoval. U RW jsem to takto řešil vždy a nemel jsem jediný problém.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Dík za radu Brzdo. Já právě přemýšlím nad možností takovou, že až budu mít přední bladníky na rámu a hotové kola, tak to spasuju dohromady, nebo počkám až na hotovou kabinu i s nástavbou, na sucho je přidělám k rámu a pak s tím budu hýbat. Nejhorší je, že nevím co je správně... Mám strach že když to přilepím hned, bud jak říkáš ty nebo jak radil JakubSDK, tak může nastat problém, že mi to nebude sedět s kabinou či korbou... Ještě uvidím co s tím provedu.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Ahoj Foxi,
já jsem to zkusil oměřit a výsledek je, že nejdelší roura má 54mm, roura za držákem torzních tyčí 21mm, převodovka 6mm a díl za převodovkou cca 9mm. Zkus to také poměřit a určitě na to kápnem Myslím, že zkrátit by bylo lepší než posouvat, aby pak nesedlo něco jiného, ale je to jen můj názor, třeba to půjde vyřešit úplně jinak
Ať se ti daří Jakub.
já jsem to zkusil oměřit a výsledek je, že nejdelší roura má 54mm, roura za držákem torzních tyčí 21mm, převodovka 6mm a díl za převodovkou cca 9mm. Zkus to také poměřit a určitě na to kápnem Myslím, že zkrátit by bylo lepší než posouvat, aby pak nesedlo něco jiného, ale je to jen můj názor, třeba to půjde vyřešit úplně jinak
Ať se ti daří Jakub.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Rouru u modelů od doktora zkracuji pokaždé asi o 1mm, mám na mysli tu nejdelší.
Re: Tatra 815 S3 26208 6x6.2 / RW / 1:32
Tak jsem už přišel asi na chybu...
Sestupná převodovka má 7mm. roura za převodovkou má 10,5... Chyba je asi v místě napojení na převodoku. Matičky, které mám kolem roury jsem lepil ještě před přilepením roury k převodovce. A zřejmně ty brání k dosednutí roury těsně k převodovce a ten samý problém asi nastal na konzole zadní nápravy. Ještě si teda vytáhnu lupu, mrknu na to orlím okem. To ale nemění nic na faktu, že to musím rozpitvat a upravit tak at to sedí. Díky jakube za přeměření dílů.
Sestupná převodovka má 7mm. roura za převodovkou má 10,5... Chyba je asi v místě napojení na převodoku. Matičky, které mám kolem roury jsem lepil ještě před přilepením roury k převodovce. A zřejmně ty brání k dosednutí roury těsně k převodovce a ten samý problém asi nastal na konzole zadní nápravy. Ještě si teda vytáhnu lupu, mrknu na to orlím okem. To ale nemění nic na faktu, že to musím rozpitvat a upravit tak at to sedí. Díky jakube za přeměření dílů.