Tatra 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32 / HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Tatra 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od komar »

Čau vespolek,
staryorel a jeho vymazlená drtikolka
viewtopic.php?f=62&t=2358" onclick="window.open(this.href);return false;
už mají finiš v dohledu, takže sparing-paralelní vlákno zakládám pozdě, ale přece...neb jak říkáme my modeláři : nemusí Herkules téct, jen když kape. :twisted:
Tento model jsem si vybral jako jakési cvičení na geometrii modelu, protože mi přijde dlouhý tak akorát. 8-)
... a taky jsem ještě vlastně nic nezasklíval, takže pro mě další level. :roll:
Jsem samozřejmě vlastníkem 2 kusů originálu, legálně zakoupeného,tak možná se zadaří, a jeden výtisk mi ještě zbude. Případně uvolním zájemcům po skončení stavby.
Jako důkaz zde šuplíková záležitost : Obrázek
Ve vystřihovánce jsou drobné chybky poplatné době vzniku (2007), byly ale vychytány staviteli v reportech na starém DF. Ostatně sestavitelnost modelu nijak neohrožují, v průběhu stavby se o nich zmíním. Malé úpravy si vyžaduje střed centrální roury mezi P a Z nápravami, zvedal se rám nad rouru...žádné velké drama ;)
Tak pojďme na to...

Podvozková drobotina a úplně vpravo střední díl, který zatím čeká na zkrácení...
Obrázek
Na podélných dílech rámu je vyznačena rozteč pro přilepení vzpěr roury, kterou je dobré dodržet. To si vyžaduje onu úpravu zkrácením střední části. Jinak dochází ke kontaktu pneumatik buď s podběhy vpředu, nebo naopak se zástěrkama vzadu. Bílé plošky na fotce jasně ukazují rozdíl - v reálu cca 4 mm. Ať to zarovnáte dopředu, či dozadu - nesedí... :lol:
Obrázek
Systém řízení jsem sesmolil "žaves" metodou, ale je dimenzováno na vyšší zátěž, hlavně klouby zatáčení. (hrozně mě baví s tím kroutit, jak malej...) Dost na fest jsem všecko začepoval, napouštěl vteřiňákem... Komplet centrální roura je protažena špejlí v celé délce. Rám má vyztužení v podobě 3 mm balsy, která je jak z tama. :P
Detail řízení, které bude pravděpodobně úpravu vyžadovat i bez mého dimenzování - otvory pro osy se mi nesešly, vyřešil jsem to posunem spojovacích tyčí a delším spojovacím táhlem. Hlavu jsem si s tím moc nelámal, funkčnost nijak oslňující, ale v rámci možností zachováno natočení kol při současném křížení náprav. V extrémních případech křížení už se začíná měnit natočení kol...
Obrázek
Pomalu budu pokračovat, dezén asi nebude, jak je originál se mi celkem líbí, snad zasklím světla, ať se 813 tváří... A možná nějaké drobnosti mě časem napadnou, nebo sosnu od starého orla (např. panty apod.)
Aligátor !
Naposledy upravil(a) komar dne ned 7.9.2014 18:37, celkem upraveno 2 x.
staryorel
Příspěvky: 159
Registrován: úte 5.3.2013 18:30
Bydliště: slavičín

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od staryorel »

Zdravím , pobavil mě tvůj komentář že už finišuju :lol: . A jináč ať se daří .
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

A nefinišuješ, starýorle ? ;)
Po chvilkách za chladnějších večerů jsem učinil jakýsi pokrok, nic velkého. Zapracoval jsem na rámu a několika drobnostech s ním souvisejících a nedalo mi to a řízl jsem do kabiny - začal jsem maskou dle návodu, abych zjistil, jestli jsem vůbec schopný upravenou mřížku zkompletovat a jak to bude vypadat. Přece jen je to tvář modelu, nechtěl jsem to zmršit. I zadařilo se, maska je použitelná, šlo to celkem samo, až jsem se divil. :P
Rám se taky povedl, je krásně rovný, čemuž pomohla zmíněná balsa a schnutí pod zátěží... Vyrobil jsem si kvůli tomu takový pomocný rám z LEGO kostek, do kterého rám z 813 pěkně zapadl. Tímto jsem si také posichroval pravé úhly. Velmi jednoduché, rychlé a účinné :idea:
Zakomponované vzduchojemy v zadní části přesahují ve vertikále obrys rámu - to způsobuje problém při osazení na vzpěry samotné páteře podvozku - vzduhojemy se totiž opřou o díl č. 11, který drží listová pera. Pokud bych neměl v plánu zvedat rám, musely by vzduchojemy pod kudlu. :?
Držáky listových pružin ( č.11) je potřeba lehce upravit - nesedí proti sobě naznačené otvory pro osy per.
Přes tyto chybičky (...ostatně - který model je nemá...???) se tatruše staví zatím velmi dobře. (a pomalu.. :roll: )
Obrázek Obrázek
Teď jsem zvědavý, čím zacpu prostor prostor za maskou - motor to určitě nebude... 8-)
Uživatelský avatar
djpavel
Příspěvky: 297
Registrován: pát 20.1.2012 23:16
Bydliště: Klatovy

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od djpavel »

Za maskou je olejovej chladič.

Obrázek
tom
Příspěvky: 11
Registrován: pát 30.3.2012 14:26

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od tom »

ked som si model kupil niekedy davno , tak som tam ten motor hladal dost dlho :D :D nakoniec mi to doslo
mas to zatial pekne len tak dalej ! :)
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

Díky kolegové, djpavel - skvělé foto :D
Že drtikolka nemá motor mě taky překvapilo, ale nijak mi to nevadí, spíš naopak... :twisted: Nějaká imitácija chladiče je ideální řešení 8-)
Popojel jsem na budce - ještě před samotným vyřezáním samotných oken jsem si díly důkladně naohýbal, protože mi to přišlo vhodné. :lol: Těžko potom ohýbat takovou pavučinku...značně to zjednoduší kompletaci. Jakékoli násilí páchané na papíru v této fázi zaručuje nepěkné deformace, lomy... :? Či to děláte jinak ?
Stříhání a řezání pásků z oboustrané folie je zážitek sám o sobě...ale jo, ono to půjde... :roll:
Za asistence zástupců hmyzí říše poletující okolo lampi*ky jsem si ještě vyřízl otvory pro kliky a světla, čímž jsem s úpravami modelu asi skončil...otázku dezénu nemám zodpovězenou, vím jen to, že dezén nemám. :mrgreen:
Takže naohýbáno, vyřezáno a připraveno k zasklení v mém případě vypadá takto :
Obrázek Obrázek
Díly kabiny na sebe pasují perfektně, folie na sucho taky sedí, nepovedly se mi trošku obrysové hrany okolo masky, hrana střechy mohla taky vypadat lépe, ale zatím to nevyhazuju...
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

Splácal jsem k sobě díly interiéru, kde mi vyšel delší tunel...A přec jsem ho nalepil, abych zjistil, že je fakt dlouhý - dno podlahy přesahoval cca 2 mm :evil: Žiletkovou metodou jsem amputoval čelo tunelu a odříznutou část lehce upravenou jsem svérázným způsobem nalepil tak, aby lícovala s podlahou, potažmo zadní částí kabiny.
Trošku se mi rozjel sedák spolujezdce, ale nic extra - udělám další chybu pro odpoutání pozornosti :idea: :D
Volant je z gumového O-kroužku, řídící tyč jsem od oka prodloužil zhruba o 2 mm a střed volantu jsem udělal prohnutý, čímž jsem ještě o další milimetr dostal věnec volantu výš. A dobře jsem udělal, jinak by mi volant asi seděl na palubovce. ;)
Šaltrpáka je ve výrobě - drát a "kulička" lepidla - klasika.
Ještě před zneuctěním interiéru jsem teda zasklil budku, když už jsem ty okna vyřezal...Premiérové zasklívání sebou neslo určité komplikace (např. herkulesem přilepená krycí páska na oboustrance a jiné kratochvíle), ale celkem to nedopadlo nejhůř.
Na nejtenší sloupky jsem použil lepidlo od Ceys (takový transparentní chemoprén). Jen opravdu malé množství, aby se nevytlačilo, a nemusel ho zbytečně žmoulat pryč..
Mohl jsem rozhodně víc začernit sloupky z rubu a retušovat černou budu příště až s nalepenou oboustrannou páskou - mezi černýma hranama sem tam vysvitne. Ale možná zkusím příště folii lepit jen pomocí toho Ceysovského popu, ať mám srovnání.

Obrázek Obrázek Obrázek
Vnitřek je zatím na sucho nastražený a na tom renaultu je to taky na sucho. 8-) Toho jsem oprašoval, tak jsem mu šoupl budku drtikolku na nápravu a kochal se...
Na řadě je teď dodělání klik, světel a nějaký ten chladič za masku, kterýžto mi poslal 813-kový guru djpavel.Díky !
To be continue...
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

Poprchává, houby moc nerostou,takže zdravím - zbyla chvilka na ptákoviny...
Budka byla poznamenána punkovou bižuterií 2. jakosti. V tom chaosu co mi vznikl na stole nic jiného vzniknout nemohlo. Spousta pokusných dílů z různých materiálů, vercajk, šablony, desky, trámy, krovy, tašky, okapy, dveře, prahy... :twisted:
Mimochodem - moc osmsettřináctek s vnitřním zpětným zrcátkem jsem neviděl (max. u TP-ček), ale mně by neměl na čem viset stromeček s vůní kyanoakrylátu. :roll: Za masku jsem lípnul mřížku imitující chladič, která tam stejně není skoro vidět, stačil by černý podklad. Jako žárovky jsem použil SILICA kuličky určené k pohlcování vlhkosti např. v sáčku arašídů atp. Lepeno zmíněným lepidlem, vteřiňáky "mlží" taky chrom-pásku na parabolách, nejen folii - to je pak na vyhození :D
Jaképak copak - pohleďte :
Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

Zdravím vespolek,
po nějakém čásku přihazuju výsledky mého snažení...
Kabina je kompletní, přelakovaná, zbývá vyleštit skla, nicméně pokračuju na korbě. Na řadě je retušování žeber a jejich lepení na korpus samotné vany.
Do podélných výztuh jsem vlepil balsové hranolky, abych minimalizoval nežádoucí zkroucení, vnitřek korby je k vnějšímu plášti přilepen v podstatě jen po obvodu, 98 % plochy je bez lepidla. Zkouška žeber na sucho neukázala žádnou velkou zradu, zdá se, že vše sedí, mírnou úpravu asi bude ptřebovat jen zadní část, aby si pěkně sedlo zadní čelo...
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Toť prozatím vše, jdu na ty žebra. 8-)
Začínám mít obavu, že mě co nevidět předjede 5 hasičských 813... :lol:
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od Lukáš »

Trošku škoda té neúplné retuše kolem oken, což jsi ostatně sám identifikoval, protože jinak to máš moc pěkné.
Andrew86
Příspěvky: 78
Registrován: pát 20.1.2012 21:46
Bydliště: Liberec

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od Andrew86 »

pěkně čistě a rovně postaveno, závist, mě se celá zkroutila, hlavně korba, tu bych mohl na letadle používat místo vrtule ...
jinak tu oboustranku já to vyřešil tak že jsem si předem díl nahrubo vyřízl , podlepil tou páskou a až poté celé načisto vyřezal a zaretušoval ...
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

... díky moc za reakce, lépe se pokračuje ve stavbě, když se to někomu líbí, to je jasná věc... 8-)
Protože jinak mi to jde jak psovi pastva... :?
Nasázel jsem na pevno všechna žebra a nasadil zadní čelo. (zajímavé slovní spojení - zadní čelo :twisted: )
Po retuši, před lakováním vypadá korba takto :
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Už vidím, jak se to vrtulí, sotva začnu protřepávat lak... :| Toš tak. :lol:
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

Po malinkých střípcích skládám a tlačím drtikolku do cílové rovinky... :|
Mezitím se zodpověděla otázka dezénů, neb od začátku stavby vyhlásil Velký mág nejednu sběrku na dary přítele Lasera. Jedné jsem využil a s posvátnou úctou jsem smotal svůj premiérový TEO-dezén...Krása...nádhera...
...plácám se po rameni a běhoun mi padá z ruky. Jak Hašek srazím betony a drtím nebohý laserový kroužek do aerodynamického tvaru...hrušky. :?
Samozřejmě provádím okamžitě první pomoc postiženému a přímou masáží navracím vše do pořádku.
Materiál běhounu zůstal 100 % celistvý ani náznak že by se třeba laserované figury chtěly odloupnout při tak extrémním ohybu tam a zase zpět (určitě jsem to splácl cca na 130° úhel ). Zřejmě slušnej oddíl...
K bočnicím běhoun pasuje naprosto perfektně, takže příště ukážu jak to s kolečky dopadne po nátěru. Mám archivní agamy, tak snad to dopadne dobře...
Velmi lehce jsem upravil nádrž a bedny a přisadil ptákovinku v podobě malého zámku visacího. Teď budu muset vytunit i bednu za kabinou, aby to ladilo...
Obrázek Obrázek Obrázek
Následovat bude držák rezervy, mailer a snad to dotáhnu do finiše. Někteří mezitím stihli slepit pět nebo šest modelů...nechápu... :shock: :shock:
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

Zadní kola po nátěru Agamou 36M, přední kola ve výrobním procesu...Snad se zadaří přední sadu natřít o něco lépe... ;)
K TEO-dezénu jsem použil jako bonus 1,5 mm černé matky Ivantovky i se "stoplikmi" - výborná vychytávka. Mám pocit, že bych zvládl přilepit i tečky na Slunéčko sedmitečné. Se zadrženým dechem... :D
Obrázek
Takže jsem zas o krůček blíž k cíli...
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra 813 8x8 s1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od komar »

Dokončil jsem komplet kola, možná ještě přihodím krytku na disk, spíchnul jsem hydraulický držák rezervy, který byl perfektní rozcvičkou pro sestavení maileru...
Mailer je komplet z dutých papírových trubek, každý díl je dole zaslepen a záslepkou protažena a přilepena nit, která brání rozdělení jednotlivých segmentů maileru při vytahování.
Takže zbývají poslední dokončovací úpravy a začnu to pomalu dávat k sobě...
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Nákladní vozy a tahače“