železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25 / HOTOVO
Moderátor: jozkin
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Laďuša: Tak podkladnice to jsou... říkal jsem si že patky asi nebudou to pravý vořechový Každopádně díky za osvětu, zase jsem o něco chytřejší.
Mahdy / AmatER: K tomu mého přibližnému počtu jsem došel přepočtem tabulky ze stejných stránek jako poslal AmatER (zaujala mě příhoda s Járou Cimrmanem, podle toho si to pamatuji ) Zatím jsem se ale nedostal k tomu, abych si rozkreslil přesné umístění a počet pražců na podkladovou desku pod Leopolda, proto jsem ten počet střelil jen od oka. Nahuštění pražců pod spojem (nebo že by stykem?) kolejnic mám taky v úmyslu použít, jen asi nedodržím reálnou délku kolejnice. Při délce 25 metrů na kolejové pole by mi to v měřítku 1:25 udělalo kolejnice o délce 1 m, a to se mi podlepovat v jednom kuse nechce To radši udělám víc styků kolejnic a tedy i více pražců a podkladnic, vše pod heslem styků není nikdy dost . No a ty vrtule jsou kapitola sama pro sebe, na ty se vyloženě těším. Při lepení jedné vzorové zkušební podkladnice se mi 3 ze 4 vrtulí rozlomily, a to i když jsem je předtím naimpregnoval sekunďákem. Něco s tím budu muset ještě udělat.
Každopádně díky všem za připomínky. Přiznám se bez mučení, že téma železnice je pro mě celkem velká neznámá, tak v tom trošku plavu. Ale na druhou stranu od čeho máme strejdu Googla, že?
Mahdy / AmatER: K tomu mého přibližnému počtu jsem došel přepočtem tabulky ze stejných stránek jako poslal AmatER (zaujala mě příhoda s Járou Cimrmanem, podle toho si to pamatuji ) Zatím jsem se ale nedostal k tomu, abych si rozkreslil přesné umístění a počet pražců na podkladovou desku pod Leopolda, proto jsem ten počet střelil jen od oka. Nahuštění pražců pod spojem (nebo že by stykem?) kolejnic mám taky v úmyslu použít, jen asi nedodržím reálnou délku kolejnice. Při délce 25 metrů na kolejové pole by mi to v měřítku 1:25 udělalo kolejnice o délce 1 m, a to se mi podlepovat v jednom kuse nechce To radši udělám víc styků kolejnic a tedy i více pražců a podkladnic, vše pod heslem styků není nikdy dost . No a ty vrtule jsou kapitola sama pro sebe, na ty se vyloženě těším. Při lepení jedné vzorové zkušební podkladnice se mi 3 ze 4 vrtulí rozlomily, a to i když jsem je předtím naimpregnoval sekunďákem. Něco s tím budu muset ještě udělat.
Každopádně díky všem za připomínky. Přiznám se bez mučení, že téma železnice je pro mě celkem velká neznámá, tak v tom trošku plavu. Ale na druhou stranu od čeho máme strejdu Googla, že?
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Ahoj,
jestli si ty vrtule budeš teprv vyřezávat (a nekupuješ to), slep si sendvič. Když dáš na střídačku 200gr a 80gr papír do požadované tloušťky a slepíš herkulesem téměř bych dal ruku do ohně za to, že se to nerozsype
A nevím, jak chceš podlepovat kolejnice, ale co ti brání tomu udělat ji z více kousků a ty k sobě srazit na tupo? když si s tím pohraješ spoj by neměl být vidět a budeš mít styk v tom metru jak potřebuješ - jestli se pletu nebo ti to naruší systém ignoruj to Myslím, že nikdo nestykuje víc než je potřeba
Jinak hodně štěstí, kdybys řekl co chystáš na koleje tak bych ti negratuloval k hotovému modelu
jestli si ty vrtule budeš teprv vyřezávat (a nekupuješ to), slep si sendvič. Když dáš na střídačku 200gr a 80gr papír do požadované tloušťky a slepíš herkulesem téměř bych dal ruku do ohně za to, že se to nerozsype
A nevím, jak chceš podlepovat kolejnice, ale co ti brání tomu udělat ji z více kousků a ty k sobě srazit na tupo? když si s tím pohraješ spoj by neměl být vidět a budeš mít styk v tom metru jak potřebuješ - jestli se pletu nebo ti to naruší systém ignoruj to Myslím, že nikdo nestykuje víc než je potřeba
Jinak hodně štěstí, kdybys řekl co chystáš na koleje tak bych ti negratuloval k hotovému modelu
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Ahoj Ričmonde,
první várku vrtulí jsem podlepil 1mm kartonem a tuším čtvrtkou. Až potom jsem zjistil, že karton je sice dobrá věc na větší plochy, ale totálně na prd na pididílky. Chtěl jsem sice impregnovat hrany lepidlem, ale je pravda, že sendvič se mi při stavbě Leopolda osvědčil, tak mu dám přednost. Díky za tip. A u kolejnic asi taky opustím svůj ignorantský sytém, budu se držet celorepublikového průměru a asi udělám dva styky . Chtěl bych na jedné straně kolejí ještě udělat zarážedlo, tak to musím pořešit, aby mi spoje vyšly nějak rovnoměrně. Všechno vyjde najevo až při měření a rozpočítání pražců, aby to nějak vypadalo. A nějaký nápad na podlepení kolejnic v jednom kuse už mám, tak uvidím co vytvořím a jestli to bude fungovat....
Jo a taky jsem nikdy neřekl, že jsem úplně hotov, to jen Leopold Každopádně ještě jednou díky.
první várku vrtulí jsem podlepil 1mm kartonem a tuším čtvrtkou. Až potom jsem zjistil, že karton je sice dobrá věc na větší plochy, ale totálně na prd na pididílky. Chtěl jsem sice impregnovat hrany lepidlem, ale je pravda, že sendvič se mi při stavbě Leopolda osvědčil, tak mu dám přednost. Díky za tip. A u kolejnic asi taky opustím svůj ignorantský sytém, budu se držet celorepublikového průměru a asi udělám dva styky . Chtěl bych na jedné straně kolejí ještě udělat zarážedlo, tak to musím pořešit, aby mi spoje vyšly nějak rovnoměrně. Všechno vyjde najevo až při měření a rozpočítání pražců, aby to nějak vypadalo. A nějaký nápad na podlepení kolejnic v jednom kuse už mám, tak uvidím co vytvořím a jestli to bude fungovat....
Jo a taky jsem nikdy neřekl, že jsem úplně hotov, to jen Leopold Každopádně ještě jednou díky.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Podkladnice
Dokončil jsem všech 60 podkladnic. Takhle nevinně vypadá všech 2400 dílků pohromadě Důležitý poznatek pro další generace...do víčka od krabičky uchošťourů se vejde přesně na chlup 98 podkladnic Hrany podlepených dílků a zejména pak vrtule jsem ještě přetřel lepidlem, protože potvory mají tendenci se stále rozpadat na menší a menší dílky.
Zarážedlo
Zatím jen pracovní a neúplná verze zarážedla. Ještě zdaleka není kompletní a díly jsou jen na sucho přiloženy k sobě, abych věděl, jak to vše pasuje i s kolejemi. Rovněž první pokusy o barvení podkladnic a musím říct, že s tím celkem bojuju. Leč nevzdávám to, jen musím přijít na ten správný způsob.
Koleje
Nakonec jsem podlehl zdejšímu hecování (pánové díky ) a udělal koleje o délce 1m v jednom kuse.
Kolejový násep
Na čtvrtku jsem si do mřížky rozkreslil rozmístění pražců dle dříve prezentovaného rozdělení roztečí do tříd. U zvolené třídy "D" je středová rozteč pražců 611 mm, což v měřítku 1:25 dělá 24,44 mm. Na necelý metr a půl kolejí se mi tak vešlo celkem 55 pražců a dva kolejové spoje, u kterých jsou pražce více zhuštěny. Nakreslenou mřížku na čtvrtce jsem vyřezal a podle ní překreslil pražce na dřevěnou desku. Bohužel se mi nepodařilo sehnat balzu o tloušťce 1 cm, tak jsem se musel spokojit s 0,9 cm. Z balzy jsem nařezal špalíky 10 x 2,5 cm, nabarvil lazurou a pomocí oboustranně lepící pásky přilepil na mřížku na desce střídavě pražec a polystyrén o tloušťce 2 cm.
Takhle vypadá prozatím konečný výsledek. Už zbývá "jen" dodělat svah, posypat nějakým tím šutrem a nalepit koleje
Pro dnešek vše, zatím čaute...
... I'll be back.
Dokončil jsem všech 60 podkladnic. Takhle nevinně vypadá všech 2400 dílků pohromadě Důležitý poznatek pro další generace...do víčka od krabičky uchošťourů se vejde přesně na chlup 98 podkladnic Hrany podlepených dílků a zejména pak vrtule jsem ještě přetřel lepidlem, protože potvory mají tendenci se stále rozpadat na menší a menší dílky.
Zarážedlo
Zatím jen pracovní a neúplná verze zarážedla. Ještě zdaleka není kompletní a díly jsou jen na sucho přiloženy k sobě, abych věděl, jak to vše pasuje i s kolejemi. Rovněž první pokusy o barvení podkladnic a musím říct, že s tím celkem bojuju. Leč nevzdávám to, jen musím přijít na ten správný způsob.
Koleje
Nakonec jsem podlehl zdejšímu hecování (pánové díky ) a udělal koleje o délce 1m v jednom kuse.
Kolejový násep
Na čtvrtku jsem si do mřížky rozkreslil rozmístění pražců dle dříve prezentovaného rozdělení roztečí do tříd. U zvolené třídy "D" je středová rozteč pražců 611 mm, což v měřítku 1:25 dělá 24,44 mm. Na necelý metr a půl kolejí se mi tak vešlo celkem 55 pražců a dva kolejové spoje, u kterých jsou pražce více zhuštěny. Nakreslenou mřížku na čtvrtce jsem vyřezal a podle ní překreslil pražce na dřevěnou desku. Bohužel se mi nepodařilo sehnat balzu o tloušťce 1 cm, tak jsem se musel spokojit s 0,9 cm. Z balzy jsem nařezal špalíky 10 x 2,5 cm, nabarvil lazurou a pomocí oboustranně lepící pásky přilepil na mřížku na desce střídavě pražec a polystyrén o tloušťce 2 cm.
Takhle vypadá prozatím konečný výsledek. Už zbývá "jen" dodělat svah, posypat nějakým tím šutrem a nalepit koleje
Pro dnešek vše, zatím čaute...
... I'll be back.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Ahojte všichni, konečně jsem vyšetřil trošku času a téměř dokončil kolejiště.
Násep
Dřevěnou desku jsem kolem pražců polepil oboustrankou, z polystyrénu vyřízl a seřízl svahy, svrchu je taky polepil oboustrankou, svahy potom nalepil na desku společně s pruhem papírového pásku, mezi pražce nalepil taky oboustranku a nakonec vše zakryl papírovou mřížkou, jejíž kraje jsem přilepil raději Herkulesem k papírovému pásku na svahu.
Zarážedlo
Na konci kolejiště v místě, kde bude zarážedlo jsem musel už dříve nalepené pražce a polyš opět odříznout a snížit, protože jsem zapomněl, že zarážedlo bude z části o výšku kolejí níž než zbytek kolejiště. Na kolejišti jsem tedy musel udělat jakýsi odskok, kam přijde umístit právě ono zarážedlo. Jinak samotné zarážedlo je spojené s kolejnicí pomocí šroubů.
Kolejiště
Dovolím si udělat malou reklamu stránkám http://www.modely.biz/" onclick="window.open(this.href);return false; odkud jsem objednával štěrk. Při telefonické konzultaci ohledně objednávky jsem se mimo řeč zeptal na postup výroby kolejiště a dostal se mi podrobný a vyčerpávající návod. No a protože jsem ho nikde tady na fóru nenašel, tak popíšu postup...
1) pod štěrk na papírovou mřížku z injekční stříkačky aplikovat lepidlo, aby se štěrk přichytil k základně...
2) kolejiště zasypat štěrkem...
3) ten poté pomocí jemného štětečku rovnoměrně rozmést mezi pražce...
4) do rozprašovače nalít vodu s Jarem nebo něčím podobným (prý stačí kapka, sice nevím proč, ale bylo mi tak doporučeno ), kolejiště pokropit vodou, aby se štěrk nasákl a zvlhčil...
5) opět z injekční stříkačky zalít lepidlem, které se díky zvlhčenému stěrku pěkně propije skrz celé kolejiště. Pak už stačí jen nechat 1-2 dny pořádně zaschnout.
Pro dnešek to je vše, tak zase někdy příště...
Násep
Dřevěnou desku jsem kolem pražců polepil oboustrankou, z polystyrénu vyřízl a seřízl svahy, svrchu je taky polepil oboustrankou, svahy potom nalepil na desku společně s pruhem papírového pásku, mezi pražce nalepil taky oboustranku a nakonec vše zakryl papírovou mřížkou, jejíž kraje jsem přilepil raději Herkulesem k papírovému pásku na svahu.
Zarážedlo
Na konci kolejiště v místě, kde bude zarážedlo jsem musel už dříve nalepené pražce a polyš opět odříznout a snížit, protože jsem zapomněl, že zarážedlo bude z části o výšku kolejí níž než zbytek kolejiště. Na kolejišti jsem tedy musel udělat jakýsi odskok, kam přijde umístit právě ono zarážedlo. Jinak samotné zarážedlo je spojené s kolejnicí pomocí šroubů.
Kolejiště
Dovolím si udělat malou reklamu stránkám http://www.modely.biz/" onclick="window.open(this.href);return false; odkud jsem objednával štěrk. Při telefonické konzultaci ohledně objednávky jsem se mimo řeč zeptal na postup výroby kolejiště a dostal se mi podrobný a vyčerpávající návod. No a protože jsem ho nikde tady na fóru nenašel, tak popíšu postup...
1) pod štěrk na papírovou mřížku z injekční stříkačky aplikovat lepidlo, aby se štěrk přichytil k základně...
2) kolejiště zasypat štěrkem...
3) ten poté pomocí jemného štětečku rovnoměrně rozmést mezi pražce...
4) do rozprašovače nalít vodu s Jarem nebo něčím podobným (prý stačí kapka, sice nevím proč, ale bylo mi tak doporučeno ), kolejiště pokropit vodou, aby se štěrk nasákl a zvlhčil...
5) opět z injekční stříkačky zalít lepidlem, které se díky zvlhčenému stěrku pěkně propije skrz celé kolejiště. Pak už stačí jen nechat 1-2 dny pořádně zaschnout.
Pro dnešek to je vše, tak zase někdy příště...
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Dik, tohle jsem presne hledal. Delam podlozku/kolejiste pod Sergeje a lamu si hlavu jak tam ty kilogramy sterku vlastne prilepim Opravdu cenne informace.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
OT: Ten jar plní funkci smáčedla.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Tak jsem opět zde,
MDK: Jsem rád že jsem se s tím nepsal nadarmo a k něčemu to je
Lukáš: Díky za objasnění.
Jinak konečně se mi podařilo téměř dokončit kolejiště. Koleje i podkladnice jsou nabarveny a položeny, koleje spojeny, zarážedlo na svém místě a kolejiště se svahem je zasypáno štěrkem. Zatím jen ze tří stran, protože jsem neodhadl spotřebu štěrku a jeden pytlík štěrku mi schází. Čekám tedy na čerstvou dodávku, abych mohl všechno dokončit.
Zarážedlo
Nárazníky jsem slepil ze skenu originálu vystřihovánky a jen je přebarvil.
Kolejové spoje
Z vnější strany kolejí jsou šrouby se čtvercovou hlavičkou, z vnitřní potom podložky a matky se šrouby.
Stříbrná
Svršky kolejí jsem natřel stříbřenkou. Takto tedy vypadá téměř finální stav...
Barvy
Ještě jsem nafotil barvy použité při stavbě, třeba se bude někomu hodit. Emailovky Revell matt 78 a Humbrol matt 94 jsem použil zejména na kovové části, jako zábradlí a drátky. Vodou ředitelné akrylky Agama Rez 29M a stříbrnou 29Me pak na koleje. Obzvláště ta Humbrolka sedí barevně přesně s originálem.
Do úplného finiše ještě schází dosypat zbytek stěrku na svah a udělat nějaké to společně foto, tak se snad ozvu co nevidět... Prozatím čaute.
MDK: Jsem rád že jsem se s tím nepsal nadarmo a k něčemu to je
Lukáš: Díky za objasnění.
Jinak konečně se mi podařilo téměř dokončit kolejiště. Koleje i podkladnice jsou nabarveny a položeny, koleje spojeny, zarážedlo na svém místě a kolejiště se svahem je zasypáno štěrkem. Zatím jen ze tří stran, protože jsem neodhadl spotřebu štěrku a jeden pytlík štěrku mi schází. Čekám tedy na čerstvou dodávku, abych mohl všechno dokončit.
Zarážedlo
Nárazníky jsem slepil ze skenu originálu vystřihovánky a jen je přebarvil.
Kolejové spoje
Z vnější strany kolejí jsou šrouby se čtvercovou hlavičkou, z vnitřní potom podložky a matky se šrouby.
Stříbrná
Svršky kolejí jsem natřel stříbřenkou. Takto tedy vypadá téměř finální stav...
Barvy
Ještě jsem nafotil barvy použité při stavbě, třeba se bude někomu hodit. Emailovky Revell matt 78 a Humbrol matt 94 jsem použil zejména na kovové části, jako zábradlí a drátky. Vodou ředitelné akrylky Agama Rez 29M a stříbrnou 29Me pak na koleje. Obzvláště ta Humbrolka sedí barevně přesně s originálem.
Do úplného finiše ještě schází dosypat zbytek stěrku na svah a udělat nějaké to společně foto, tak se snad ozvu co nevidět... Prozatím čaute.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Vypadá to fakt famózně
Osobně bych to tou stříbrnou ale líznul ještě trošku směrem dovnitř, tam to obrušují okolky . Ale je to asi diskutabilní vzhledem k provozu na kolejích a možná je to vzhledem k měřítku zanedbatelné, takže to ber spíš jako otázku.
Každopádně je to paráda
Osobně bych to tou stříbrnou ale líznul ještě trošku směrem dovnitř, tam to obrušují okolky . Ale je to asi diskutabilní vzhledem k provozu na kolejích a možná je to vzhledem k měřítku zanedbatelné, takže to ber spíš jako otázku.
Každopádně je to paráda
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Vypadá to parádně, nicméně jelikož se jedná o kusou kolej, nemyslím si, že by to bylo v reálu takhle vybroušené až takhle blízko k zarážedlu, ale můžu se plést.. Jinak celeé to vypadá opravdu famózně
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Sakra, to je parádní!
Jak už tu ale padlo, s tou stříbrnou to spíš vypadá jako kolejnice z koridoru, než kusá těsně u zarážedla. Na takových kolejích bejvá stříbrná spíš tenká a ne zas tak čistá, čim blíž k zarážedlu, tim víc, ba až celá rezatá. Nebejvá tam provoz.
Jak už tu ale padlo, s tou stříbrnou to spíš vypadá jako kolejnice z koridoru, než kusá těsně u zarážedla. Na takových kolejích bejvá stříbrná spíš tenká a ne zas tak čistá, čim blíž k zarážedlu, tim víc, ba až celá rezatá. Nebejvá tam provoz.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Pánové díky mockrát za slova chvály. Fakt si toho cením. A přesně toto jsou okamžiky, kdy jsem rád o to víc za každou radu a připomínku. Mě totiž jako totálního železničního analfabeta ani nenapadla taková zřejmá a logická maličkost, že by se stříbrná barva měla směrem k zarážedlu zužovat a postupně mizet a že by měla být i na vnitřní straně koleje. Možná se ještě hecnu a pokusím se s tím něco udělat, ale je docela pravděpodobný, že na to asi hodím bobek a nechám to jak to je, protože už takto jsem s barvením neskutečně bojoval. Holt takový barvič jako "Brzdič" ze mě asi nikdy nebude Ani mě popravdě nenapadá, jak udělat na tak malé ploše jako kolejový svršek plynulý přechod ze stříbrné do rezavé. Kdyby někoho něco napadlo, budu rád za každou radu. Každopádně ještě jednou díky.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Koleje barvim uplne stejne, jen pouzivam vyhradne akrylove barvy. A pak to jeste trochu zaspinim zredenou cernou.
A ta tenka "vyjeta" stribrna linka na vrsku koleje je celkem orisek. Nenapadlo me jak to udelat aby to pusobilo realisticky, tak radeji take natiram cely vrsek koleje.
Jeste by to k dokonalosti chtelo do sterku zapichnout nejakou tu vegetaci a asi hodne. Ty konce trati byvaji pekne zarostle
A ta tenka "vyjeta" stribrna linka na vrsku koleje je celkem orisek. Nenapadlo me jak to udelat aby to pusobilo realisticky, tak radeji take natiram cely vrsek koleje.
Jeste by to k dokonalosti chtelo do sterku zapichnout nejakou tu vegetaci a asi hodne. Ty konce trati byvaji pekne zarostle
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
hlavy kolejnic se oleští až při silnějším provozu. Tady by nic takového být ani nemuselo.
Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25
Vážení a milí kolegové a kolegyně.
Tímto slavnostně oznamuji, že Leopold je HOTOV, a to včetně kolejiště a podkladové podložky. Konečně mi před časem došel scházející štěrk, tak jsem kolejiště mohl dokončit. Vše, co jsem měl na srdci ohledně stavby samotné, jsem už řekl při dokončení modelu, tak dost klábosení a více fotek. Jediná věc, která mě mrzí je, že jsem nestihl nafotit Leopolda venku v podzimním zátiší. S tou hnědou kamufláží by tu to i slušelo. Mám vybrána jedno dvě vhodná místečka, tak snad tedy zjara…
HOTOVO
Zvednuté dělo
Detaily
… a ještě jedna tematická fotografie k blížícím se Vánocům. Takhle odpočívá Leopold v pokoji v našem obývacím pokoji pod ochranou Vánočních sobolosů (jeden nikdy neví, jestli to je los nebo sob )
Šťastné a Veselé…
Tímto počinem jsem s vláknem „železnice“ na nějaký čas asi skončil. No a protože jsem už pomalu ale jistě začal pracovat na dalším modelu, tak prozatím jen prozradím, že se v brzké budoucnosti potkáme v oddělení VDT - Vojenská technika.
Ještě jednou ahoj všem a díky za přízeň, připomínky a poskytnuté rady.
Tímto slavnostně oznamuji, že Leopold je HOTOV, a to včetně kolejiště a podkladové podložky. Konečně mi před časem došel scházející štěrk, tak jsem kolejiště mohl dokončit. Vše, co jsem měl na srdci ohledně stavby samotné, jsem už řekl při dokončení modelu, tak dost klábosení a více fotek. Jediná věc, která mě mrzí je, že jsem nestihl nafotit Leopolda venku v podzimním zátiší. S tou hnědou kamufláží by tu to i slušelo. Mám vybrána jedno dvě vhodná místečka, tak snad tedy zjara…
HOTOVO
Zvednuté dělo
Detaily
… a ještě jedna tematická fotografie k blížícím se Vánocům. Takhle odpočívá Leopold v pokoji v našem obývacím pokoji pod ochranou Vánočních sobolosů (jeden nikdy neví, jestli to je los nebo sob )
Šťastné a Veselé…
Tímto počinem jsem s vláknem „železnice“ na nějaký čas asi skončil. No a protože jsem už pomalu ale jistě začal pracovat na dalším modelu, tak prozatím jen prozradím, že se v brzké budoucnosti potkáme v oddělení VDT - Vojenská technika.
Ještě jednou ahoj všem a díky za přízeň, připomínky a poskytnuté rady.